Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiNo
Sen när är dessa saker igentligen ett problem?

Grejen med detta test är ju att se vilket program som fungerar bäst, enligt de flesta användare här på SweClockers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
att det tar 10-30 sekunde beror nog på att den avslutar allt som den har startat, konstigt eller normalt?

Kanske inte konstigt, men alla de andra program jag har testat o startat o avslutat uppdaterings-processen, har den avslutat allt inom loppet av kanske 1-3 sekunder.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Bättre att köra utan några antivirus program och bara med en brandvägg. Då slipper man någon som "segar" ner. Jag har inte fått något virus eller dylikt och använder mig inte av något.

Rolig kommentar, hur vet du... att du inte har fått några virus, då du inte har några anti-virusprogram.

Inte alla virus som uppenbarar sig genom popups, datorhaveri och andra symptom. Vissa är faktiskt lurigare och jävligare än så.

men, gfu thou.

Permalänk
Medlem

Kanske online scannar han lite då och då från några av de stora antivirus företagens hemsida.

Vad säger ni om ni tex använder AVG Free och ibland också kör en online scanning från några av de stora antivirus företagens hemsida som ett komplement?

Jag läser ofta att inget packet hittar alla så jag tänkte att man på det sättet körde en extra koll ut ifall ens vanliga inte upptäcker någon variant. Man skulle då slippa köpa, installera och testa flera stycken bara för att vara garderad.

(Vet att man bara ska ha en i taget installerat och om ni vill kan ni ersätta AVG Free i exemplet med det ni föredrar)

Vad tycker ni om den planen?

Permalänk
Medlem

fattar inte hur ditt avira kan ta så mycket minne, mitt avira tar typ 12mb minne om jag räknat rätt så :s

EDIT: ah jag har bara antiviruset inte hela paketet! my bad!

Permalänk
Medlem

Har lagt till avast! 4 Home Edition FREE och Trend Micro Internet Security Pro till listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar Edgren, för dina observationer och insatser. Intressant med en lite bred överblick. (Och de subjektiva värderingarna blir ju värdefulla eftersom de kan ställas med de olika programmen som referens).

Minnesåtgången mellan programmen tror jag däremot är knepig att få grepp om. Jag har kikat lite på Avast, på en av mina egna burkar, där ligger Avast på 24,7 mb under normalt läge. Alltså den ständiga guarden på osv, men inget interface öppet. Vanligt jobbläge typ. Öppnar jag det vanliga/enkla interfacet, för att kolla på något eller så, då hoppar minnesåtgången upp ytterligare typ 30mb. Men det försvinner förstås när jag stänger det igen. Kör jag en on-demand scanner så hoppar minnet upp ca 34 mb till. Så länge den scannar. Sedan återgår Avast till ca 24,7 mb igen.

Avira gratis tar också väldigt lite minne, normalt. Ca 12-13 mb utan något öppet interface/gräns snitt. Normalt jobbläge, med guarden på. Öppnar jag interfacet så hoppar ca 11 mb upp ytterligare. Om jag däremot on-demand scannar så använder programmet däremot ytterligare ca 50 mb. Men normalt toklite alltså. Dock är det ju inte komplett, utan bara antiVirus, rootkits, spyware o fishing, i någon mån.

TrendMicro har jag mätt upp ca 60 mb i normalt läge, med ytterligare 22 mb för interfacet (om man vill ha det öppet).

Har kikat lite på en test gjord av Råd & Rön, men de förbjuder ju direkt återgivning av den, så jag vågar inte citera några exakta jämförelser där, men den bekräftar att Avira och Avast drar väldigt lite minne. Även Aviras kompletta version, den drar där nästan lika lite som min gratisvariant (och BitDefenders kompletta). Alltså väldigt långt från Edgrens siffra här på forumet. (Och hälften av Esets kompletta paket ungefär). En förklaring till att Edgren får hög minnesanvändning för Avira kan vara att guarden ibland, i korta perioder, hoppar upp i minnesåtgång. Kan ibland använda över 40 mb. Vilket då stämmer med Edgrens koll. Det är dock inte normalt för programmet. Phet phulingarna i R & R's test är Trend, Panda och Ashampoo som alla tre ligger i en klass för sig. Men jag är skeptisk till R & R testen ändå, bl a skulle Avast vara absolut vansinnes snabb på on-demand scanning. Och det är den inte.

Så kyliga analyser av alla tester alltså, men de som är intresserade tipsas om att kika på R & R's test också, men de vill ha 25:- för det. (Vilket just jag tycker är ett bra/lågt pris för deras jobb).

Permalänk
Medlem

Hm, antagligen är det från dator till dator om hur mycket ett säkerhets-paket tar av minnet, för just nu tar mitt ca 54 MB av minnet.

Minnes-användning verkar ju variera från dator till dator.

Visa signatur

Permalänk

Verkar variera rätt mycket också

Men eftersom du använder samma dator till alla programen (antar jag) så borde programmen ta proportionellt lika mycket på en annan dator. Ett program som drar mer än ett annat gör det även på en annan dator även ifall det kanske inte är exakt lika mycket?

Permalänk
Medlem

Ja, helt klart så skiftar det nog en hel del mellan olika burkar. På min Avast burk har jag ytterst lågt minne för "ashWebSv.exe". Ligger sällan över 1 mb. Rätt stor skillnad mot era båda här ovanför. (Kanske är det inte på;) . Men som sagt, eftersom man troligen jämför på samma dator med samma konfiguration förutom säkerhetsprogrammet, så måste det ju ändå vara gångbart med jämförelsen, programmen emellan. Och kanske beter de sig rätt olika på olika burkar, speciellt om man börjar detaljinställa osv. (Men enl R & R så är BitDefender och Avira snålast av de kompletta, med Kaspersky och Eset därefter, i grova drag. Kanske missade jag någon som kvalade in däremellan någonstans, men jag tror inte det.) BitDefender och Kaspersky bästigast antivirus värden, medan BitDefender och Avira bästigast firewall ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piroGiro
BitDefender och Kaspersky bästigast antivirus värden, medan BitDefender och Avira bästigast firewall ungefär.

Tror du har missat helheten när det gäller Kaspersky's brandvägg Starkare och smartare brandvägg får man leta efter!

EDIT Har lagt till F-Secure Internet Security 2008 till listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni får börja köra vitlistnings kontroll istället.
Skippa antivirus mjukvara helt som kör old school modellen att kontrollera igenom miljontals kombinationer.
Då listan bara blir större och större så har AV bolagen nu börjat köra en viss del vitlistning också.

Dvs bara de saker som är vitlistade får köras, och inte tvärt om att den skall ta och kolla mot en lista om skadliga program.
Dvs från en lista med miljoner skadliga saker så blir det en lista med tusen som får köras.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Skitbra initiativ edgren!
Nu vill vi bara veta testmetoder, arbeta fram dem och förfina dem, standardisera och få igång en riktig testpanel så har vi snart ett litet labb här på Swec.
Icke att förglömma, detaljerad bugg- och testlista.

Nej! jag är _inte_ ironisk.

Du kan ju PHP edgren, så har du funderat på att fixa till en databas på din sida för en större grupp testare? Objektivitet försvinner i mängd-testning, så objektiviteten är inget problem hos den ena och andra testaren.
Funkar ju inte att hålla igång en evighetstråd här på Swec och försöka hålla räkningen genom den dagarna i ända, såtillvida man inte har all tid i världen till't

Jag vill se utökning med jämförelse av samma program mot tidigare versioner, för att se deras utveckling. Men det är dubbla arbetet, så jag fattar om det låter lite onödigt för stunden

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tack, Alakai.

Fin idé där Ska se vad jag kan göra med en fin liten hemsida där alla kan skriva upp sina egna erfarenheter av de program som de har testat. Tack!

Länkar till sidan när den är klar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag börjar också luta åt att det är en jättebra idé. Dels eftersom säkerhetsprogram utbudet är så snårigt. Vad ingår, i vilken version, hur dyrbart osv. För vilka op system. Etc. Och massor av datoranvändare som använder olika lösningar, som de ganska lätt kan byta om de får användbara tips och överblick om alternativ etc. Finns helt klart massor av frågor från massor av användare. Hela tiden, eftersom programmen utvecklas, och ibland till det sämre. Osv.

Så jag skulle föreslå (men du kan förstås visa fingret åt idén) att man försöker göra något i stil med två avdelningar. En som bara är rent sakligt informativ, någorlunda överblickbar. Vad som ingår i programmen osv. Och en annan avdelning där man kan komma med synpunkter och erfarenheter. Och så förstås jätteöverskådligt och blixtsnabbt och länkat kors och tvärs och .....;

Håller tummarna för att du inte storknar, helt klart bra initiativ hursomhelst edgren.

Permalänk
Medlem

Tack för iden, piroGiro Sitter o arbetar med webbplatsen just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt test.
Har kört Eset SmartSecurity ett tag på Win Xp x64, tycker att det fungerar bra.
Får se hur Kaspersky kommer fungera med detta system.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Tack för testet, kul att du tog dig tid att skriva allt i hop! Kör själv med NOD32 och har inte upptäckt några större nackdelar. Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Tack, tack

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vann ju Kaspersky 7.0 I swec's tävling nyss. Var tungt att avinstallera AVG efter många års användande^^
Hursomhelst har jag en fråga, Körde igång en virus-sökning. Tyckte att det tog lite väl lång tid: ~3 timmar = 60% Så klickade fram KIS och upptäckte detta:

Varför är det 2st virussökningar igång?
[Sorry för offtopic]
EDIT:
Hade visst lyckats avaktivera den ena sökningen.. Men.. fattar inte? Är det 2st olika sökningar eller?

Permalänk
Medlem

Grattis

Vart ser du 2 olika virus-sökningar? Jag ser bara statusen, virus-sökningen och uppdateringen, och endast virus-sökningen är på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur får man KIS snabbare med webbläsaren?
Kör Firefox RC1, men de är bara vissa sidor som är sega. Och en går absolut inte att gå in på :/
Stänga av Webb antivirus hjälpte ingenting, samma gällde säkra sidor som man kan ställa in.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

nvm, fattar nu
"Status för datorskydd" visar det totala antalet filer som har sökts igenom sen man installerade? I övrigt funkar kaspersky bra. Hittade ett virus som inte AVG upptäckte, dock tog fullständig systemsökning bra mycket längre tid! Kan nog vara så att KIS är noggrannare helt enkelt

Permalänk
Medlem

Tror inte KIS fungerar något bra med Win Xp x64 x]

By sotix

Som ni ser själva så är endel text borta, samma gäller inställnings menyerna så är det ingenting på flikarna. Vetta tusan varför, men de känns inge bra.

Men annars än så länge så är man hyfsat nöjd, lätt att ställa in saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Hur får man KIS snabbare med webbläsaren?
Kör Firefox RC1, men de är bara vissa sidor som är sega. Och en går absolut inte att gå in på :/
Stänga av Webb antivirus hjälpte ingenting, samma gällde säkra sidor som man kan ställa in.

Hade du samma problem innan du installerade Kaspersky?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
nvm, fattar nu
"Status för datorskydd" visar det totala antalet filer som har sökts igenom sen man installerade? I övrigt funkar kaspersky bra. Hittade ett virus som inte AVG upptäckte, dock tog fullständig systemsökning bra mycket längre tid! Kan nog vara så att KIS är noggrannare helt enkelt

Tror det är sedan man startade datorn. Håll koll på räknaren nästa gång du startar datorn, så får du svar på det

Kaspersky är seg när det gäller fullständig system-sökning, men det är för att den öppnar alla nerpacknings-filer (som t.ex. RAR och EXE) som finns och söker igenom dess innehåll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Tror inte KIS fungerar något bra med Win Xp x64 x]

http://img178.imageshack.us/img178/8315/namnlshp7.jpg
By sotix

Som ni ser själva så är endel text borta, samma gäller inställnings menyerna så är det ingenting på flikarna. Vetta tusan varför, men de känns inge bra.

Men annars än så länge så är man hyfsat nöjd, lätt att ställa in saker.

Samma sak är det för mig, fast med TuneUp Utilities 2008 Bytte teckensnitt till mitt Windows-tema o vips så var texten borta i programmet. Det kanske har hänt för dig med, fast med Kaspersky?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tror det är sedan man startade datorn. Håll koll på räknaren nästa gång du startar datorn, så får du svar på det

hehe ^^

Citat:

Kaspersky är seg när det gäller fullständig system-sökning, men det är för att den öppnar alla nerpacknings-filer (som t.ex. RAR och EXE) som finns och söker igenom dess innehåll.

Så det var därför det tog sån tid! (~4.5h) att bli klar. Men jag har väldigt många och stora .rar filer, .exe osv. ~600gb av hårdisken är full. Fast bara bra att den är noggrann.

Permalänk
Medlem

~600 GB stora RAR-filer totalt? Jisses...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

~600 GB stora RAR-filer totalt? Jisses...

Nej, det totalt använda utrymmet, har ca 200gb .rar totalt
*gör det lite tydligare*

Permalänk
Medlem

Tänkte väl

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fungerade hur bra som helst innan jag installerade Kaspersky.
Men avaktiverar jag KIS så fungerar allt fin fint, säkra siter grejjen verkar inte hjälpa så mycket :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jamen, de känns ju värre än 56k modem xD.
Värsta e ju att de är bara ett par utvalda hemsidor.
En här hade ju problem med sweklockers, men de har inte jag.
Kan de vara något med sidor som har många script?

Aftonbladet, swecklockers, bilddagboken osv fungerar. Sidor med massa bilder fungerar också. Men xperteleven fungerar knappt.
Känns ju onödigt att stänga av skyddet bara p.g.a det.

Edit:
Fungerar piratebay för er som har KIS?

Citat
"Kaspersky Internet Security 7.0

The requested URL http://www.thepiratebay.org/ is forbidden"

och detta har jag inte bestämt

Visa signatur