Tackar Edgren, för dina observationer och insatser. Intressant med en lite bred överblick. (Och de subjektiva värderingarna blir ju värdefulla eftersom de kan ställas med de olika programmen som referens).
Minnesåtgången mellan programmen tror jag däremot är knepig att få grepp om. Jag har kikat lite på Avast, på en av mina egna burkar, där ligger Avast på 24,7 mb under normalt läge. Alltså den ständiga guarden på osv, men inget interface öppet. Vanligt jobbläge typ. Öppnar jag det vanliga/enkla interfacet, för att kolla på något eller så, då hoppar minnesåtgången upp ytterligare typ 30mb. Men det försvinner förstås när jag stänger det igen. Kör jag en on-demand scanner så hoppar minnet upp ca 34 mb till. Så länge den scannar. Sedan återgår Avast till ca 24,7 mb igen.
Avira gratis tar också väldigt lite minne, normalt. Ca 12-13 mb utan något öppet interface/gräns snitt. Normalt jobbläge, med guarden på. Öppnar jag interfacet så hoppar ca 11 mb upp ytterligare. Om jag däremot on-demand scannar så använder programmet däremot ytterligare ca 50 mb. Men normalt toklite alltså. Dock är det ju inte komplett, utan bara antiVirus, rootkits, spyware o fishing, i någon mån.
TrendMicro har jag mätt upp ca 60 mb i normalt läge, med ytterligare 22 mb för interfacet (om man vill ha det öppet).
Har kikat lite på en test gjord av Råd & Rön, men de förbjuder ju direkt återgivning av den, så jag vågar inte citera några exakta jämförelser där, men den bekräftar att Avira och Avast drar väldigt lite minne. Även Aviras kompletta version, den drar där nästan lika lite som min gratisvariant (och BitDefenders kompletta). Alltså väldigt långt från Edgrens siffra här på forumet. (Och hälften av Esets kompletta paket ungefär). En förklaring till att Edgren får hög minnesanvändning för Avira kan vara att guarden ibland, i korta perioder, hoppar upp i minnesåtgång. Kan ibland använda över 40 mb. Vilket då stämmer med Edgrens koll. Det är dock inte normalt för programmet. Phet phulingarna i R & R's test är Trend, Panda och Ashampoo som alla tre ligger i en klass för sig. Men jag är skeptisk till R & R testen ändå, bl a skulle Avast vara absolut vansinnes snabb på on-demand scanning. Och det är den inte.
Så kyliga analyser av alla tester alltså, men de som är intresserade tipsas om att kika på R & R's test också, men de vill ha 25:- för det. (Vilket just jag tycker är ett bra/lågt pris för deras jobb).