Permalänk
Medlem

Någon som fått igång raid på sin gynnare? jag försöker få igång raid 0 på dom "Gula" men när jag sätter SATA kontrollerna tillraid, så börjar den gnälla på att det icke är en system disk och grejer, vad är kommandot för att komma in i Raid Delen av bios?

Permalänk
Medlem

vista fixar det utan drivar xp kan behöva ligger isf på skivan o det kan behövas floppy för´o få in eller usb pinne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
vista fixar det utan drivar xp kan behöva ligger isf på skivan o det kan behövas floppy för´o få in eller usb pinne

Snälla, kan du använda kommatecken och dylikt? Det är rätt svårt att läsa vad du skriver. Tack

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

sorry hade bråttom

Permalänk

Hej med risk för att verka jobbig undrar jag om överklockning.
Jag hittade en bra guider om överklockning här på sweclockers men eftersom den var rätt allmän tänkte jag att man kunde fråga i denna tråden.

Jag har ett Gigabyte DS4 kort och en q9450 processor

Processorn har 2.66 ghz nu och jag skulle vilja klocka den till 3 ghz.

Saken är den att jag läste överklocknings guiden som finns här på sidan där det stod att man skulle höja frekvensen lite i taget, men jag tänkte om det var någon med samma komponenter som jag som redan har klockat. Så jag kan få inställningarna så borde det gå snabbare.

Skulle de funka?

Visa signatur

P182, Q9450, GA-EP35-DS4,2* WD 640gb, Corsair PC2-6400 2x2048MB, 460gtx, HX 520W. Samsung 830 SSD 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian91
Hej med risk för att verka jobbig undrar jag om överklockning. Jag hittade en bra guider om överklockning här på sweclockers men eftersom den var rätt allmän tänkte jag att man kunde fråga i denna tråden. Jag har ett Gigabyte DS4 kort och en q9450 processor Processorn har 2.66 ghz nu och jag skulle vilja klocka den till 3 ghz. Saken är den att jag läste överklocknings guiden som finns här på sidan där det stod att man skulle höja frekvensen lite i taget, men jag tänkte om det var någon med samma komponenter som jag som redan har klockat. Så jag kan få inställningarna så borde det gå snabbare. Skulle de funka?

Du behöver inte gå upp stegvis om du inte ska nå absolutan maxfrekvensen. Eftersom processorn har en multiplier på 8 (8,5) så dividerar du 3000 på 8 (8,5) så får du 375 (353) och se till så att minnena då inte går i för höga frekvenser. Har du t ex 6400-minnen bör de inte gå snabbare än 1000 mhz, vilket man reglerar på minnesmultipliern som på P35-DS4 heter System Memory Multiplier.

Glöm inte att när du höjer frekvenserna så får du också mata på lite mer spänning vilket du hittar längst ner på sidan. Du kan alltid testa att slå på Auto i huvudgrenen för spänningarna, vilket i vissa fall fungerar rätt bra.

När du sedan kommer in i windows igen och kollar i CPU-Z kan det hända att du ser att du inte alls fått 3 ghz utan kanske bara strax över 2 ghz. Du kommer att ha samma busshastighet, men din multiplier kan vara satt på 6. Det är en energisparfuktion som går att slå av i BIOS och finns under menyn Advanced. Funktionen kallas C1E och slås av genom att ställas till Disabled.

Testa sedan Prime95, senaste versionen, och om du klarar dig i över en timme utan att datorn kraschar så kan du se det som att du har välfungerande inställningar. Spara inställningarna i BIOS genom att klicka på F11 och skriv in ett namn för inställningarna (ex. "3000 stabilt").

Om du vill kan du flasha till F12 om du inte redan har det. Det medför lite mer trevligheter än de äldre BIOS-versionerna.

Lycka till.

Visa signatur

Permalänk

jag har gjort som du sa och sparat eb profil men den vill inte använda de nya inställningarn den bara startar om med de gamla.

Visa signatur

P182, Q9450, GA-EP35-DS4,2* WD 640gb, Corsair PC2-6400 2x2048MB, 460gtx, HX 520W. Samsung 830 SSD 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian91
jag har gjort som du sa och sparat eb profil men den vill inte använda de nya inställningarn den bara startar om med de gamla.

Jag antar att den startar, stänger av sig, och sedan startar igen och då används inte inställningarna? Isåfall fungerar de inte. Det kan bero på att du matar för lite spänning, att du har ett frekvenshål eller att du har för hög frekvens på t ex minnena. Testa lite olika inställningar. Spara bara inställningarna om du vet att dom fungerar och är stabila. Spara inte innan du ens aktiverat dom.

Fö. så hör inte riktigt dina ärenden till den här tråden.

Visa signatur

Permalänk

okej men tack så jätte mycket för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk

Nån som har koll på vad det är under kylfänsen som sitter längst upp över prollen på kortsidan om kortet? den smala.

Vi hade lite åska här igår och nu fräser det till därifrån och luktar brännt.
Har kollat att prollen är ok iallafall

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

Har precis köpt lite nya delar, bla en DS3 och E-8400. Moderkortet är den gamla rev och behöver flashas. Hur gör jag detta smidigast? Kan jag göra det med nya processorn i?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Medlem

Tror inte ens du kan starta med en E8400 i. Du får väl låna en äldre (ex. 65nm) och starta upp med. Jag flashade med @BIOS och det gick snabbt och smidigt. Finns dock andra säkrare lösningar.

F.ö. har DS3:an en egen tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet någon hur det kan komma sig att mina USB-portar har blivit 5 gånger långsammare efter att jag installerat Vista 64 istället för Vista 32?

Jag har testat att installera grejerna som fanns på skivan som följde med moderkortet, men det blev inte bättre av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollett
Vet någon hur det kan komma sig att mina USB-portar har blivit 5 gånger långsammare efter att jag installerat Vista 64 istället för Vista 32?

Jag har testat att installera grejerna som fanns på skivan som följde med moderkortet, men det blev inte bättre av det.

Aldrig hört talas om problemet. 32-bit är dock i överlag snabbare än 64-bit.

Visa signatur

Permalänk

Har just beställt en EP35 DS4, och hoppas det blir bra.

vad bör jag tänka på nu när jag bygger en datorn med det moderkortet?

P.S är det dumt att köra crossfire med detta moderkortet...?

Permalänk
Medlem

Ahh! Tror jag har gjort bort mig. Beställde detta kort enl. topic igår och hittade nu detta kort Gigabyte GA-X48-DS4, X48 för 445:- mer. DOOOHH!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sta1n
Ahh! Tror jag har gjort bort mig. Beställde detta kort enl. topic igår och hittade nu detta kort Gigabyte GA-X48-DS4, X48 för 445:- mer. DOOOHH!!

LÄNK?!

edit: jaha, läste nu "... för 445:- mer."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sta1n

Avbeställ och ta det andra :D?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Avbeställ och ta det andra :D?

Eller så är det redan försent. Men förhoppningsvis finns det väl ångerrätt eller liknande?

Kan man inte bara skicka tillbaka det eller något?

Skulle inte ha något emot ett bättre moderkort, fast jag gillar denna (mycket rekommenderad) och så är den ju billigare också (många bäckar små...)

Permalänk
Medlem

Minneskortläsare

Skulle koppla in en minnes kortläsare i datorn idag. Men jag hittar inte vart man ska koppla den. Har letat överallt

Permalänk
Medlem

Vad ska den anslutas till då? intern USB eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja det är väl förmodligen någon sladd från minneskortsläsaren som ska anslutas till moderkortet. Jag antog att kortläsaren ansluts till en intern usb-port på moderkortet men det kanske är någon annan slags sladd. Det är lite svårt att besvara din fråga om man inte vet vad du ska ansluta. Finns liksom massor av pinnar på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Gigabyte GA-EP35-DS4 har inbyggt trådlöst nätverk? Alltså trådlöst nätverkskort.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toodo
Någon som vet om Gigabyte GA-EP35-DS4 har inbyggt trådlöst nätverk? Alltså trådlöst nätverkskort.

Tacksam för svar

Svar nej. Trodde sådana specifikationer fanns uppskrivna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer två stycken ATI 4870 fungera bra tillsammans med DS4? Jag är inte insatt i Crossfire, men något slags stöd verkar det ha för det hela, är det en mesversion eller fungerar det bra?

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Du får bara ut en total bandbredd på 16x på (jag tror det gäller alla) P35. Så med två PCI-E blir det alltså 2st 8x. Visst kommer du att få en prestandaökning, men du får bättre resultat med t ex X38, X48 och kanske P45. Jag kommer nog inte att köra CF på det här kortet. I så fall säljer jag det och skaffar mig ett kort från 4-serien. Om inte 5-serien blir mitt nästa (nehalem).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Kommer två stycken ATI 4870 fungera bra tillsammans med DS4? Jag är inte insatt i Crossfire, men något slags stöd verkar det ha för det hela, är det en mesversion eller fungerar det bra?

Nej. När du kör crossfire så får den första porten 16x och den andra porten 4x enbart och dessa är också enbart pcie 1.1.

Joeghurt: Stämmer inte tyvärr.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nej. När du kör crossfire så får den första porten 16x och den andra porten 4x enbart och dessa är också enbart pcie 1.1.

Joeghurt: Stämmer inte tyvärr.

Attans, aja men det blir iaf en förbättring, dock ej en prisvärd sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer detta moderkort funka bra till ATi 4850 + e8400?

Kommer inte köra crossfire.