Permalänk
Medlem

CPU-fråga (S775)

Det är så att den metallanordning man fäller ner över CPU'n (för att hålla fast den) är lite böjd på mitt nya moderkort... Ska det verkligen vara så? Det blir ett enormt tryck på CPUn.

Den är alltså böjd så att den pressar mot CPUn, inte att den avviker från den. Såhär:
\______/
_ CPU

Jag ser inget som visar på att lådan har varit utsatt för några påtryckningar och det var väl emballerat när det kom.

Bilder: http://web.telia.com/~u85545204/cpu/

Visa signatur

Jag har för många datorer...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att det är ASUS grejer?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ärligt talat verkar det verkligen skumt att det ska bli ett sådant tryck på CPUn. Efter ett tag av testande och "vågande" så kom jag fram till att bara pressa på. Det gick i alla fall, men jag är fortfarande väldigt förvånad över det höga trycket. Möjligt att den är lite för mycket böjd, men nu ska det monteras CPU-kylare och diverse annat nödvändigt.

Over and out!

(Tråden kan tas bort, eller liknande!)

Visa signatur

Jag har för många datorer...

Permalänk
Medlem

Det är inte alls skumt, så ser mina sockets ut också, och jag har två st s775 moderkort.

Anledningen är enkel, varje fjäder på socketen är svag, men tillsammans är dom mycket starka och då behövs det rejält tryck för att processorn skall verkligen få bra kontakt.
(Pinsen mot processorn fjädrar)

Redan när du monterar processorn första gången så förändras locket litegranna och trycket blir lägre.

Det skall vara bra med tryck och du behöver inte oroa dig.