Muskampen 2025: Segraren korad!

Opera 9.5 -- Åsikter, Funderingar och Hjälp

Permalänk
Medlem

Opera 9.5 -- Åsikter, Funderingar och Hjälp

Så, nya Opera är släppt, ni har säkert tittat på nyheten. I denna tråd kan vi diskutera allt om rör nya versionen.

Opera Hämtas Här: http://www.opera.com/download/

Lista på Add-ons:

Opera är en sådan pass komplett webbläsare att några Add-ons inte behövs.

Få Tillbaka det klassiska utseendet
ctrl+12 > Hämta fler skal > Opera 9 Classic Skin > Download så får ni gamla tillbaka.

Så, Let the discussion begin!

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

hur får man tillbaka så man kan bläddra mellan flikarna med, 1 & 2?

Permalänk
Medlem

det behövs väl bara en tråd om opera där man säger vad man tycker?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7806...

Permalänk
Medlem

Jo, det kan tyckas, men denna tråden är mer för användning, den andra är för instalation.

Sidpanelen är borta (egentligen inte, man måste trycka på en knapp istället för på sidan. Någon som vet hur man fixar det?)

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |

Permalänk
Medlem

Saknar som fan att man inte kan trycka högerklick+vänsterklick för att gå tillbaka, och tvärt om för att gå fram. Hittar inget i inställningar som hastigast, någon som vet hur man få tillbaka detta?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Saknar som fan att man inte kan trycka högerklick+vänsterklick för att gå tillbaka, och tvärt om för att gå fram. Hittar inget i inställningar som hastigast, någon som vet hur man få tillbaka detta?

Fungerar för mig i 9.5, men föredrar att använda mouse gesters.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du måste aktivera mouse gestures.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktay

Alt-P | Advanced | Shortcuts | 'Enable single-key shortcuts' & 'Opera 9.2 compatible'

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av operas bittorrentfunktion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rashbalt
Hur stänger man av operas bittorrentfunktion?

opera:config i adressbaren, därifrån kan du stänga av

Permalänk
Medlem
Citat:

opera:config i adressbaren, därifrån kan du stänga av

Ty

Permalänk
Medlem

Tja opera 9.5 verkar inte snabbare än föregångarna fast det var en ny motor, men den är fortfarande snabbast iallafall, jag gillar det nya utseendet skarpt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Verkar vara stabilare än föregående versioner. Hastigheten vågar jag inte säga något om. Tycker att det verkar snabbare men det kan vara placebo

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Många sidor har ju egna iconer i adressfältet och som också syntes bland dom bokmärken man har sparat. Nu är det bara stjärnor bland bokmärkena trots att iconerna finns på datorn efter att jag besökt sidor med dessa iconer, tex www.sweclockers.com.

Frågan är om någon vet hur man får dom iconerna bland sina bokmärken i Opera 9.5. Jag vill inte ha stjärnor där, jag vill ha iconerna som det var förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel

Tack ska du ha! Hittade det till slut.

Opera <3

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd

snabbt och snyggt utseende

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggo
Många sidor har ju egna iconer i adressfältet och som också syntes bland dom bokmärken man har sparat. Nu är det bara stjärnor bland bokmärkena trots att iconerna finns på datorn efter att jag besökt sidor med dessa iconer, tex www.sweclockers.com.

Frågan är om någon vet hur man får dom iconerna bland sina bokmärken i Opera 9.5. Jag vill inte ha stjärnor där, jag vill ha iconerna som det var förr.

Jag antar att du gjorde en uppgradering?

Då måste du lägga till de igen, altså ta bort dem och lägga in dem igen för att faviconerna ska synas.

Favicons = "iconer"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ikonerna tar ju ändå en massa plats och så är de fula

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Jag antar att du gjorde en uppgradering?

Då måste du lägga till de igen, altså ta bort dem och lägga in dem igen för att faviconerna ska synas.

Nej, jag avinstallerade Opera 9.24 och raderade *alla* gamla Operarelaterade mappar som låg kvar, bla de med iconerna. Sedan installerade jag Opera 9.5 och i vanliga fall så kommer ju iconerna tillbaka vartefter man besöker sidorna men det verkar inte vara fallet med 9.5.

Iofs, en (1) har kommit tillbaks av kanske 50 stycken totalt vilket inte är ett så bra resultat.

Permalänk
Medlem

Hm, för mig hänger sig opera såfort det hänger nån java grej.
Typ i gmail, när man skriver folks mail och den autoföreslår ett antal, då hänger sig opera..

Vista x64, Opera 9.5

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Har ALLTID kört med att uppdatera Opera, på det sättet får jag ALLTID samma funktioner på i den nya versionen.

Att trycka musknapparna för att växla fram och tillbaka var på för mig.
Alla ikoner för bokmärken var kvar.

Det enda jag behövde göra var att installera tillbaka till gamla utseendet då det nya var både onödigt stort och inte direkt snyggt.

Sedan behövde jag:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Sidpanelen är borta (egentligen inte, man måste trycka på en knapp istället för på sidan. Någon som vet hur man fixar det?)

högerklocka på valfri ikon/bakåtknapp mm och välja:

Customize -> Panels -> bocka i "Show panel toggle at edge of windows."

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hm, fick mitt flash att funka tillslut, hittade en lösning på Operas egna forum.

Nu är det bara ett problem kvar, det är att dendär gula hovringsgrejen inte kommer upp när jag håller musen över en tråd, nån som har nån lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, fick mitt flash att funka tillslut, hittade en lösning på Operas egna forum.

Nu är det bara ett problem kvar, det är att dendär gula hovringsgrejen inte kommer upp när jag håller musen över en tråd, nån som har nån lösning?

Kryssat i Show tooltips under Preferences -> Advanced -> Browsing?

Permalänk
Medlem

Ett litet tips för dom som använder opera.
Lägg till följande i en sidspecifik css-fil för sweclockers så funkar fast forward mycket bättre, dvs när du väljer att gå till nästa sida kommer du till nästa sida istället för sista alt annan felaktig sida.

body table[border="0"] td[align="right"] font a:before { content:" " !important;} body a[title="Sista sidan"]:after { content:" " !important;}

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Kryssat i Show tooltips under Preferences -> Advanced -> Browsing?

Grymt, nu funkar det perfekt, tack!
Märkligt att saker bara ändrades, men nu verkar allt återställt.

Permalänk

Kan inte kolla på filmer på metacafe.com
"you must enable javascript" står det i rutan.

Såvitt jag vet är det enablat och jag har även tooltips ikryssat. Vad göra?

Edit: Nevermind. Det fixade sig själv. En dag funkade det bara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Citat:

Citat:

FYI:
I Opera 9.51 RC1 är mouse-flips separerade från musgesterna -> http://my.opera.com/desktopteam/blog/2008/06/25/opera-9-51-rc...

Permalänk
Medlem

Jag måste säga, jag märker inte någon större skillnad i den nya versionen gentemot den gamla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nya är mycket rapp! saknar ett fullgott alternativ till firebugg. tids nog kanske dragon fly kan mäta sig men inte än!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

v. 9.51 ligger på FTP:n - lär släppas officiellt imorgon (samma build som RC3, dvs 10081) -> ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/951/
Finns som vanligt internationell (int) resp. engelska (en) installers.

Edit:
Changelog -> http://www.opera.com/docs/changelogs/windows/951/