SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Datorn Krashar

Har haft min dator i ungefär 1 år. Har inte haft några som helst problem förrän någon vecka sen då jag började spela Age of Conan.
Spelet stannade till efter ett par speltimmar och sedan kommer det upp massa konstiga färger i samband med spelbilden. Ibland kommer det upp konstiga bilder t.o.m som ett animerat öga som skrämde till mig(Har dock bara sett de där ögat 1 gång).
Men annars bara massa konstiga bilder typ i samband med massa konstiga ljusgröna texturer som "Drar/sliter spelbilden"
Med detta så uppkommer de ett lite irriterande ljud också i hörlurarna..

Men iaf nu börjar detta hända på t.o.m WoW när jag är på login screen.
Kan sätta på wow o vänta på login screen i ungefär 20 sec så kommer de där.
Kan hinna logga in. o då kommer jag in i spelet o kan spela några random minuter till 1timma tills de börjar där också.
Så nu kan jag inte spela något spel. prövat andra spel också.
Det fortsätter o musen stannar till, tills jag startar om datorn.

Jag har prövat ominstallera drivrutiner, prövade nyss någon timme sedan att formatera och installera om windows.
Men hjälpte inte.

Har senaste drivrutinerna.

Jag har Geforce 8600GT, 2gb ram minne, inte 2.40ghz core duo.

!Har ej byggt min dator själv utan köpt den hel från b-ray.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som om att kortet överhettar. Kolla med något program, exmpelvis HWMonitor, vilken temperatur ditt kort ligger på i load.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag laddade ner det där programmet och kollade temperaturen medan jag var i login screen på wow.
Den låg mellan 73-77grader C.(Grafik kortet)
Nu efter ctrl+alt+del så ligger den på 62-66grader utan något spel på.

Vet inte om det är för mycket. Men är de fläkten som slutat fungera då eller till grafik kortet. Jag vet bara att den rör på sig, men tänkte mer på att den inte gör som den ska typ..

Permalänk
Medlem

Kan det vara. Jag hade en del problem med mitt 9600gt där inte fläkten riktigt gjorde som den skulle. Jag löste det genom att ladda ner RivaTuner och gjorde ett eget fläkt schema. Du kan testa att lägga fläkten på 100% och spela ett tag och se om det gör någon skillnad. 73-77C är ganska hett.

Permalänk
Medlem

hmm nu har jag prövat rivertuner.
Samma sak händer bara att det känns som det blir värre för varje dag som går.

Nu så fort jag kommer in på WoW login screen efter 3sekunder så börjar den hålla på. så måste jag starta om datorn.. satt När den är på win xp loading så är de konstiga färger lite överallt.

Har ingen aning vad som händer och vet inte vad jag ska göra....

Permalänk
Medlem

Artifakter är luriga. =/
Så vitt jag förstått är det ofta överhettning som orsakar det. Det kan också vara så att kortet helt enkelt håller på att dö. Om du har möjlighet skulle det vara bra om du kan testa kortet i någon annans dator för att se om samma fel uppstår där. Annars kan du testa att kontakta b-ray för att lämna in kortet på garanti eller reklamation.

Permalänk
Medlem

Jo ska göra det. Har snackat med dem på b-ray. Får skicka in hela datorn.
Känns lixom lite konstigt att kortet ska dö efter 1år.
Men får se vad dem säger att det är för fel.
Tack för hjälpen iaf med att försöka få de att funka..

Ska jag skriva senare vad det var för fel när jag fått tillbaka datorn?

Permalänk

För att testa om det för varmt so kan du ju öppna ena sidan i chassit om det är en miditower och testa spela då ser det om det har med värmen att göra, öppna ngt fönster så det inte är för varmt med i rummet, du kanske behöver komplettera med extra chassi fläktar inne i datorn.

Visa signatur

IT Tekniker
teknik48.se