Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

speldator ~20 000:-

Dags för ny dator. Har själv ett förslag på dator men kom gärna med egna förslag eller förbättringar.

Mitt förslag:

http://img117.imageshack.us/img117/2855/pc2wq5.jpg

Ser det bra ut? (vill gärna beställa så snart som möjligt om jag ska köpa 4870 eftersom det kan vara en bristvara)

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag ha köpt en fyrakärnig processor stället för 2 kärnig, men 2 kärnig är väl bra det med.
Sedan skulle jag rekomendera Antec Twelve Hundred när det väl går att beställa förståss. Riktigt bra kylning där:)

Jag skulle rekomendera att köpa en snabb HDD till den också att lagra spel och operativsystemet på.

Annars ser det väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Om du vill spara lite pengar, välj E8400, den är helt enkelt prisvärd. De extra hastigheten man får motsvarar helt enkelt inte skillnaden i priset.

Tycker att du gör rätt val när det gäller Antec P182b, den är helt underbar, genomtänkt och tyst.

I övrigt ser det utomordentligt bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa en fyrkärning processor men överklockar de lika bra? Vilken fyrkärning processor skulle man i så fall köpa? Jag har även funderat över e8400 men om man överklockar till t.ex. 400fsb så skiljer det 200MHz fast det kanske inte är en märkbar skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky AL
Jag har funderat på att köpa en fyrkärning processor men överklockar de lika bra?

Vad är syftet för dig och överklocka? Vill du se hur mycket snabbare processorn kan gå eller är målet att få en så snabb dator för spel som möjligt?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Syftet är att få en så snabb speldator som möjligt. Jag kanske ska påpeka att jag inte tidigare har överklockat så jag kommer nog inte extremöverklocka. Jag tänker ha en ganska god marginal.

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut, go for it

Permalänk
Medlem

Du kan få ihop den där datorn billigare om väljer en annan butik.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Syftet är att få en så snabb speldator som möjligt.

Då tror jag du kommer få ut mer hastighet från en AMD Phenom dator och den behöver du inte klocka. Problemet med intel är att du måste klocka upp FSB så den klarar och hantera all trafik som går mellan processor och grafik, processor och minne. FSB'n på intel är inte så snabb och den sköter all trafik mellan processor och andra delar. AMD har olika vägar för minne och annan trafik, där varje väg var för sig är snabbare än intels fsb dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bacon: Jag vet att t.ex. datorbutiken är billigare. Hela mitt paket skulle då bli ca 500:- billigare, men efter det blir det väl en 300:- i frakt och då har jag bara sparat 200:-
Det är det inte värt. Webhallen har en butik och det kan vara bra för support etc.

gosh: Jag trodde amd hade hamnat långt bakom intel. Det verkar som ingen köper amds processorer nu för tiden. Finns det några bra tester på amds prestanda mot intel.
En annan sak, även om jag inte kommer överklocka så mycket så hade jag ändå tänkt nå upp till 400fsb eller lite till.

Permalänk
Medlem

Kan säga att skärmen är suverän, har en exakt likadan (sedan ca. 2 veckor) och är helnöjd. Det enda lilla minuset hamnar på att touchknapparna inte syns när skärmen är på men den enda jag behöver använda är on/off och det sitter precis bredvid blå lampan så den hitta man ändå..

Permalänk
Medlem

tog faktiskt en tur till webhallen idag och köpte skärmen. Måste bara säga att den är helt suverän! Inte en enda defekt pixel. Dock så kan jag inte riktigt spela några spel på den med min nuvarande dator (har ett ati x800xt).

Permalänk
Avstängd
Citat:

gosh: Jag trodde amd hade hamnat långt bakom intel. Det verkar som ingen köper amds processorer nu för tiden. Finns det några bra tester på amds prestanda mot intel.
En annan sak, även om jag inte kommer överklocka så mycket så hade jag ändå tänkt nå upp till 400fsb eller lite till.

det handlar nog mer om att de flesta blivit hjärntvättade av tester som inte riktigt visar realistiska miljöer. Även att det krävs en del kunskap för att förstå vad som kommer samt att det knappt finns några tester som visar detta fenomen (man kan ju fråga sig varför..). köper man en dator så kanske man tänkt ha den i 2-3 år. Intel fungerar utmärkt för dagens program även om du går tillbaka lite och körde den tidens grafikkort. men det har hänt en hel del den senaste tiden vilket gör att det krävs en annan typ av plattform.

Det är ju massor och snack i grafikkdelen om PCI Express och vad som krävs där. Men det är knappt någon som pratar om FSB vilket borde vara mer relevant.

En PCI Express 2.0 x16 klarar 8 GB/s

Intels FSB som både skall hantera trafik med grafikkortet och minnet klarar runt 10 GB/s teoretisk hastighet men det är svårt och få upp den över 8 GB/s om man inte överklockar ganska extremt. Utöver det så sjunker prestanda en del om det är olika typer av trafik, alltså både till minne och till grafikkort. Nu går inte all trafik mellan grafikkort genom processorn men det är ändå väldigt mycket.

AMD har något som kallas för Hypertransport och den behöver inte tävla med minnestrafik och deras hypertransport klarar runt 20 GB/s teoretisk hastighet.

Kör du ett relativt avancerat spel på hög upplösning så tror jag till och med att en Phenom X3 2,4 GHz slår ordentligt överklockad C2Q om de har snabba grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaaadå men vänta på E8600 (3.33GHZ 1333MHz FSB altså 10 Multipel!)
den kommer nu i sommar så!

men då sänks också E8500 priset men ska du köpa nu så är det E8400 som gäller!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

hittade nya minnen för nästan samma pris. Vilken av dessa två är bättre:

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C4DHX)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=86622

eller

Corsair Dominator 4096MB PC2-8500 1066MHz (5-5-5-12) (2x2048MB) (TWIN2X4096-8500C5DF)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85886

Permalänk
Avstängd

Test som visar hur AMD knappar in och ibland går om desto mer man höjer upplösningen/grafikinställningarna
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/

Testet är gjort med ett 8800GT, desto snabbare grafikkort desto mer I/O vilket är AMDs starka sida

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hittade nya minnen för nästan samma pris. Vilken av dessa två är bättre:

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C4DHX)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=86622

eller

Corsair Dominator 4096MB PC2-8500 1066MHz (5-5-5-12) (2x2048MB) (TWIN2X4096-8500C5DF)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85886

Dominator är Corsairs bästa !

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite konstigt att det skiljer sig så lite som 100:- mellan ett minne i 800MHz och ett minne i hela 1066MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker det är lite konstigt att det skiljer sig så lite som 100:- mellan ett minne i 800MHz och ett minne i hela 1066MHz.

Nej! högsta frekvensen på DDR2 är 800mhz(2x400) alt över är overclock

man ser ju skillnaden på OCZ reaper T.ex 1066MHz 5-5-5-18
och OCZ reaper 800Mhz 4-4-4-15

höj latencen höj klocken högre pris (garanti)

och dessutom är dom 800mhz oftast när man installerar dom...

mina Reaper 6400 var 800MHz och hade 6-6-6-18 så ja la ner dom till vad garantin lovar altså 4-4-4-15

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad bör jag satsa på om jag ska överklocka (vill ha maximal prestanda i spel)?

Permalänk
Medlem
Citat:

vad bör jag satsa på om jag ska överklocka (vill ha maximal prestanda i spel)?

Du kan vara lugn med klockandet din rigg äger så mycket från första början så du behöver inte oroa dig på en stund ennu

okej du köper klockbara grejer och när tiden kommer och du tycker: "nämen lite bättre borde man kunna pressa" då klockar du

ha ett tyst och svalt system tills dess

ska du klocka så tycker jag du ska ta OCZ reaper 1966MHz 2x2GB kit eller Corsair dominator 2x2GB kit

läs detta så förstår du hur mycket klockningen inverkar;)

jag fick typ 11833 poäng i 3dMark 06 med
E8400@ 3.0GHZ stock
GTS512@ 650core 1625shader och 972 minne
OCZ reaper 6400 @ stock (2x2GB) cl 4-4-4-15

sen fick jag ca 13200 poäng med
E8400@ 3.6GHZ
GTS512@ 720core 1800shader och 1050 minne
OCZ reaper 6400 @ (mins inte ca 860...) (2x2GB) cl 5-5-5-18

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för råden. Det får nog bli corsairs dominator på 1066MHz då eftersom de bara kostar 100:- mer. Byter nog ut e8500 till en e8400 också, 600-700:- eftra för 0.5 multipel är det inte värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för råden. Det får nog bli corsairs dominator på 1066MHz då eftersom de bara kostar 100:- mer. Byter nog ut e8500 till en e8400 också, 600-700:- eftra för 0.5 multipel är det inte värt.

tummen upp... har sätt goda klockresultat med dem;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar fundera på en q9450 istället för en e8400. De verkar prestera ungefär lika bra i spel enligt de tester jag sett.

En annan sak jag har funderat över är vilken tillverkare man bör satsa på när man köper grafikkort. 4870 finns att köpa nu om jag väljer powercolor istället för asus. Vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll det är klisterlappen som skiljer dem åt och såklart priset. Vissa skickar me nåt ruttet spel eller usbminne man inte behöver.

Varför går du inte AMD, den nya phenom kommer äga.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt osäker på vad jag ska satsa på. Finns det några tester på den nya värsting phenom processorn (9950)? Skulle vilja se hur den presterar mot intels q9450.

Permalänk
Medlem
Citat:

Börjar fundera på en q9450 istället för en e8400. De verkar prestera ungefär lika bra i spel enligt de tester jag sett.

eller börjar fundera att betala mer för samma prestanda?

vänta med Quad blir optimalt! inte roligt att he en Socket 775 när alla har socket 1336 (eller vad den hette) och Quads som äger mer...

ingen skillnad på graffekort förutom garantier och klister lappar

nvidia favoriterna är :EVGA,XFX och BFG
ATI:har inga en men har man Asus mobo så tycker jag Asus graffe och med gigabyte samma sak XD

Visa signatur