Permalänk
Avstängd

Lite mer om vad som _kan_komma_ från ATi under sommar/höst.

http://www.tomshardware.com/news/ATI-AMD-RV770,5796.html

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Sådär, äntligen har jag bra kylning på mitt kort! Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 med 2st Nexus 120mm 1000rpm-fläktar. Jisses vad plats det tar men det är det värt. Idlar i 38 grader (låg på 80 med stock-kylaren) och snuddar inte ens vid 50 grader i rthdribl. Så med lite marginal kan vi väl säga 50 grader load. Detta vid samma låga ljudnivå.

Nästa vecka ska vi se om vi inte kan kräma ur några mhz extra ur kortet.

Dåliga bilder tagna med min mobilkamera igår och idag:

http://www.station51.net/~henrik/4870/

Det får bli en ordentlig ommöblering av kablar sen också, får för tillfället inte plats med mitt ljudkort. Inväntar ett PCIE-Intel Pro dessutom.

edit: My bad, HR03-GT FÅR plats om man monterar de små minnes-kylflänsarna på de övre minnena. Jag gjorde inte det från början och sen tänkte jag snabbt och lätt att även de små skulle vara i vägen. De är de alltså inte. Men jag håller mig till min Accelero-setup iaf. Blir att slänga upp en annons med blandade leftover-delar sen. Håll utkik de som vill få tag på en billig HR03-GT med fläkt i Göteborgsområdet! Nu ska jag dock på semester en vecka

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
3dmark säger inte hela sanningen.
2kort i crossfire eller 4870x2 kort för att hamna där.
Köper du 280gtx får du dubbla fps.

4870 serien är dock dubbelt så bra som 3870 serien.
bara att kolla på 4870.

"Köper du 280gtx får du dubbla fps."?
Hur menar du nu? GTX280 är ju bara ytterst marginellt över 4870 eller Crossfire HD4850.

3870 är ingen serie, det är en produkt u 3000-serien eller 3800-serien/seriesegmentet.

Permalänk
Medlem

Snabbfråga

Hejsan, tänkte hinna slänga iväg en beställning idag på ett 4780 kort...

Har alla 4780 kort gddr5 minne i sig?

Se denna som är ifrån prisjakt:
http://komponentcenter.pccitybusiness.se/m4n?seid=etailer-pro...

Där står Gddr3 minne....

Och är det som med 4850 att märke inte spelar någon roll, man kan ta det billigaste om man vill det?

Eller ska man försöka undvika något märke mera än andra?

Tack

Permalänk

Skillnaden på märken är vad du får i din retail-pack samt garanti.

Permalänk
Medlem

Var är alla 4870 med 1 GB ddr5 minne?

Permalänk
Medlem

Såg att alla kort är slut osv... får bli 2st 4850 då.... duger gott det..

Permalänk
Inaktiv

Nu ska det tydligen komma överklockade HD4870 med 950 mhz core clock och 1200 på minnet (2400 ddr *2 b/klock = 4800 effektiv frekvens), då får GTX 280/9800GX2 säga adjöss till den korta visten på prestandatronen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Nu ska det tydligen komma överklockade HD4870 med 950 mhz core clock och 1200 på minnet (2400 ddr *2 b/klock = 4800 effektiv frekvens), då får GTX 280/9800GX2 säga adjöss till den korta visten på prestandatronen.

Jag hoppas (och tror) att jag ska kunna nå de frekvenserna utan större mackel framöver. Men de lär ju ha extra marginal för överklockning sen också.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

HD4670 och HD4650 blir som sagt mycket intressanta, om HD4670 presterar som ett HD3870/8800GT och kostar under 1000kr, blir det ett mycket bra "budgetkort" för många.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nu när jag fått installerat om windows och satt på ordentlig kylning kunde jag köra en hyfsad vantage-runda:

Vill minnas att jag bara hamnade strax över 7000 på GPU innan formateringen, fast det var version 1.0 också. Updaten kanske ger lite mer.

edit: fortfarande oklockat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså... fick hem min Accelero S1 Rev2 idag...
Det var ju inte bara att sätta dit direkt...

Men iaf... vart kan jag använda aceton för att göra rent?
Tänkte på minneskretsarna samt gpu kretsen, och volt regulatorerna... kan man göra ren allt det med aceton från gripen?
Och vart ska jag inte komma åt med aceton på koret?

Permalänk

Du kan dränka hela kortet i aceton om du känner för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
HD4670 och HD4650 blir som sagt mycket intressanta, om HD4670 presterar som ett HD3870/8800GT och kostar under 1000kr, blir det ett mycket bra "budgetkort" för många.

Passa dig, snart kommer någon uttalad "icke-nvidiot" (:rolleyes: ) och påstår att HD4850 presterar som ett 8800GT

Skämt åsido (ja Dojjan, det stavas så; inte "och" sido) så skulle det vara väldigt trevligt om vi fick se sådan prestanda från ATi:s budget/midend-segment.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Lite mer om vad som _kan_komma_ från ATi under sommar/höst.

http://www.tomshardware.com/news/ATI-AMD-RV770,5796.html

Oh yes vattenkylning som standard Vad passande, jag tänkte ju skaffa vattenkylning.
Fast priset är nästan lika högt som för 4870X2 och då bör väl ett 4870X2 prestera bättre trots ett überklockat 4870?

Eller ska man vänta på ett vattenkylt extreme edition 4870X2 med 1GHz på kärnorna?

Man vet aldrig. Det skulle ju rocka FLÄSK! (som en del säger)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Hur är det med HD4850s värmeproblem? Kommer det fixas med nyare drivrutiner eller är man tvungen att falsha om kortets med fisks hemmagjorda bios?

Vänta tills det kommer officiella drivers skulle jag förespråka iafall,mitt 4850 idlar också runt 80 grader till 90 i load men dom tål ju upp till 110 läste jag nånstans,så det är bara att ha tålamod eller slänga på en 3-partskylare:_))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

kommer Diamond korten till sverige?

Permalänk

Hej,
Undrar en sak bara.. vet inte om detta är rätt ställe att fråga men tänkte att det vore onödigt att skapa en ny tråd ^^

Undrar om mitt Corsair powersupply 450W kommer klara av ett 4850 (inkluderat med amd 6000+, 4 gigram)?

Skulle vara skitschysst om jag fick svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

Det skulle verkligen vara trevligt Dock kan man väl tänka sig att HD4850 har droppat lite i pris då så att HD4650/HD4670 modellerna kanske kommer ha samma prislapp som HD3450/HD3650 hade vid release? (spekulering)

EDIT: HD4450/70 något som ska komma också eller?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilistic
Hej,
Undrar en sak bara.. vet inte om detta är rätt ställe att fråga men tänkte att det vore onödigt att skapa en ny tråd ^^

Undrar om mitt Corsair powersupply 450W kommer klara av ett 4850 (inkluderat med amd 6000+, 4 gigram)?

Skulle vara skitschysst om jag fick svar

Borde inte vara några problem, se mitt system i sign. Har 3 hårddiskar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia chipset?

Hej.
Jag har ett Asus P5N-T Deluxe nForce 780i SLI, s775 och jag hade tänkt att köpa ett HD4850 eller HD4870, förut hade jag ett GF 8800GT men det gick sönder. Det jag undrar är om HD4850 eller HD4870 kommer att funka som det ska även fast jag har nvida chipset på mitt MB...eller sånt kanske inte spelar någon roll?

Mvh.
/Snowbiz

Permalänk
Inaktiv

Re: Nvidia chipset?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snowbiz
Hej.
Jag har ett Asus P5N-T Deluxe nForce 780i SLI, s775 och jag hade tänkt att köpa ett HD4850 eller HD4870, förut hade jag ett GF 8800GT men det gick sönder. Det jag undrar är om HD4850 eller HD4870 kommer att funka som det ska även fast jag har nvida chipset på mitt MB...eller sånt kanske inte spelar någon roll?

Mvh.
/Snowbiz

Om du bara ska köra 1st 4800serie kort kommer det gå galant=) vill du ha crossfire får du byta till AMD/ATI moderkort med

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nvidia chipset?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Om du bara ska köra 1st 4800serie kort kommer det gå galant=) vill du ha crossfire får du byta till AMD/ATI moderkort med

Rättelse: Vill du köra Crossfire(X) kan du skaffa antingen en AMD-bräda (med ATi-chipset) eller en Intel-bräda. Nvidia är ute och cyklar med att vara ensamma med sin SLi-teknik på sina tveksamma chipset.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att ni har svarat så snabbt.
Då ska jag ta och beställa ett kort.

Mvh.
/Snowbiz.

Permalänk
Medlem

Kan man kolla nånstans vilka 3:e-partskylare som funkar på HD 4850?

Permalänk
Medlem

Powercolor HD4870 finns nu i lager på Komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355990

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Tjena ska snart investera i ett Radeon HD 4870

Som sagt finns det en hel del olika utgivare men är det ngn som rekommenderar ngn?
Jag menar BFG's 9800gtx klockar bättre än de andras...
Är det samma sak här och i så fall vilket är bäst på detta (vet ej om det finns tester på detta, i så fall om ni har erarenhet av att en av utgivarnas kort är lite bättre)?

En annan fråga är om det är någon som helst fördel med att ha samma utgivare på moderkortet som Grafikkortet.. Har nämligen ett Gigabyte MD (typ med drivrutiner elle annat) ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xegust
Tjena ska snart investera i ett Radeon HD 4870

Som sagt finns det en hel del olika utgivare men är det ngn som rekommenderar ngn?
Jag menar BFG's 9800gtx klockar bättre än de andras...
Är det samma sak här och i så fall vilket är bäst på detta (vet ej om det finns tester på detta, i så fall om ni har erarenhet av att en av utgivarnas kort är lite bättre)?

Återigen, nej. Ta det som är billigast.

[QUOTE]
En annan fråga är om det är någon som helst fördel med att ha samma utgivare på moderkortet som Grafikkortet.. Har nämligen ett Gigabyte MD (typ med drivrutiner elle annat) ?
[/QUOTE]

Nej, har aldrig hört något om att det skulle vara på det viset.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Powercolor HD4870 finns nu i lager på Komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355990

Komplett dyrast som vanligt kommer ihåg när dom hade lägst priser av alla nu är dom bara för mycket...

Permalänk
Medlem