Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Vad är det för kostigt med att man vill byta kylare på sitt kort? Bytar man kylare så blir det tyst + att man kan klocka mer, för ca 300kr inkl frakt med fläkt och allt.. Vi borde flytta denna diskutionen till tråden om att byta kylning istället.

Jo, 4870-fläkten var väl högljudd när det blev varmt, visst, men 4850 gick ju i låga varvtal oavsett.
Hur mycket högre har ni som bytt kylare kunnat klocka då? Var det inte en begränsning i Control Center som satte stopp?

Ser ingen som helst anledning att byta bara för att temperaturen på kärnan råkar vara hög. So what liksom?
En del stackare verkar ha fått för sig att nåt kommer smälta och att ett kylarbyte är en nödvändighet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hjälpsam

Även om det är Ok att byta kylare, är det också Ok att ha kvar den gamla, det var mest det jag ville säga.
Version 8.7 av Catalyst kommar också antagligen fixa Powerplay, då går korten svalare i Idle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

nya bilder på 4870x2 bilder ..... drewwwwllll

http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3680

Permalänk

Jag tycker också att det är onödigt att byta kylare.
Liksom, kunna överklocka med typ 2 mhz mer och tjäna 0.1 fps i ett spel, WOW!
Och om kortet råkar vara liite varmt, HERREGUD, som om det spelar nån roll, kortet smälter inte direkt, den är byggd för att klara värme.

Permalänk
Avstängd

Varför ska man klocka kortet (4850) och byta kylare när det redan presterar långt över vad dom flesta spelar i skärmupplösning?
Man har ju inget nytta av det när det knappt märks nån skillnad fps mässigt ens i 2560X1536 som är max på min skärm.
Där ligger det stabilt på 75fps med max på rubbet i UT3 för mig:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Grejen är att iaf jag vill inte klocka mitt 4850 sålänge det inte behövs och enligt alla tester så behövs det inte direkt..

Men jag vill dock inte att det ska vara kokhett i idle precis..

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Tror ni verkligen att ATI och Nvidia tillverkar kylare som inte skulle klara av att kyla korten..

Det är ju bara Micro$oft som gör så och det kostade en miljard dollar att fixa till. (Xbox fiaskot)

Är inte en kylar som evakuerar luften ur lådan att föredra? Är det stor skillnad på ljudnivån på -50 coh -70 korten när de får jobba lite?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar

Men jag vill dock inte att det ska vara kokhett i idle precis..

Säg mig, varför inte?
Tror du att kortet smälter eller?

Det är som att sätta i en bättre kylare i en bilmotor.
"JIPPIII, jag fick ner motortemperaturen från 300 grader till 270 grader!! WOHOOOO!11!!1"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennykamel
nya bilder på 4870x2 bilder ..... drewwwwllll

http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3680

Oh yeah, come to daddy

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Min sapphire 4870 lever om som om det vore en storm ute när fläkten drar igång och är inte tyst nog i idle heller så det blir till att byta kylare enbart för att få tyst på eländet.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Säg mig, varför inte?
Tror du att kortet smälter eller?

Det är som att sätta i en bättre kylare i en bilmotor.
"JIPPIII, jag fick ner motortemperaturen från 300 grader till 270 grader!! WOHOOOO!11!!1"

Så du menar att få ner graderna från 80 till vad.. 50? kanske mer inte gör någon skillnad i gameplay?

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

finns det nå nya uppdateringar/drivrutiner o hämta ner till mitt 4850?

och ska man isf ta bort drivrutinerna som man installerade med cdn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att få ner graderna från 80 till vad.. 50? kanske mer inte gör någon skillnad i gameplay?

Nej, varför skulle det? 80 grader är inga som helst problem för grafikkort. (Om man bortser att man förmodligen kan klocka ett svalare kort högre, däremot så är det ju inte bara temperatur som bestämmer hur högt man kan klocka).

DOCK, så kan det vara bra att få ner både idle och load temp för att slippa massiv uppvärmning inuti chassit pga höga temps hela tiden. 4870 blir rejält varm som det är nu.

Permalänk
Medlem

idle och loadtemp påverkar inte chassits temp. Om man har en VGA kylare som blåser ut luften ur chassit kan det bli lite svalare dock.

Permalänk
Medlem

Hmm? Om kortet är varmt avger det mer värme till omgivningen än om det är svalt.

Permalänk
Citat:

Ja det menar jag.
Det är klart att det inte påverkar gameplayet på något sätt.

Även om ett grafikkort skulle värma upp chassit lite så vad gör det?
Processorn, RAM, etc etc är också byggda för att klara värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peachzor
finns det nå nya uppdateringar/drivrutiner o hämta ner till mitt 4850?

och ska man isf ta bort drivrutinerna som man installerade med cdn?

Ja man ska alltid ta bort drivrutiner innan man installerar nya. Första frågan har jag ingen aning om, kolla www.ati.com

Permalänk
Citat:

Ja det menar jag.
Det är klart att det inte påverkar gameplayet på något sätt.

Även om ett grafikkort skulle värma upp chassit lite så vad gör det?
Processorn, RAM, etc etc är också byggda för att klara värme.

Isåfall så spelar ju det faktist inte någon roll då... Lika bra att köra med orginal kylarn.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://www.ninjaforum.com/viewtopic.php?f=32&t=860

4870X2 "benches" läckta

Shit shit hur ska man köra Crossfire X med denna monster ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker också att det är onödigt att byta kylare.
Liksom, kunna överklocka med typ 2 mhz mer och tjäna 0.1 fps i ett spel, WOW!
Och om kortet råkar vara liite varmt, HERREGUD, som om det spelar nån roll, kortet smälter inte direkt, den är byggd för att klara värme.

Det du, liksom många andra, inte fattar är att det inte enbart handlar om antal FPS i favoritspelet utan det hela är en tävling mot andra och sig själv. Det spelar ingen roll det du får 75 eller 76 FPS i något spel det hela handlar om att pressa ut så mycket ur enskilda komponenter som det bara går. Det kan även vara tillfredsställande att bara pilla lite och dra upp frekvensen några mhz enbart för saken skull inte för att man vinner något särskilt på det. Sedan så blir ju kortet i många falll tystare vilket uppskattas av många.

Tex i en seglingstävling så tycka man kanske inte att de där extra 0,3 knoppen man kan få ut genom en massa fin lir gör någon skillnad men i slutändan kan det göra allt.

För dig är datorn kanske enbart en spelmaskin men för många av oss andra så är det en hobby att försöka uppnå perfektion.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Shit! Vilket monster, det är STORT!! Krävs en stor låda, presterar över förväntan kan jag säga.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mufc
Hmm? Om kortet är varmt avger det mer värme till omgivningen än om det är svalt.

Temperaturen på GPUn har ingen betydelse för värmen den avger. Den producerar lika mycket värme oavsett vilken kylare du har på den. Med en kraftigare kylning blir det varmare i chassit då mer värme tas bort fårn GPUn och till omvigningen. (undantaget kylare som blåser ut ur chassit).

Någon som har test på HD4850 1gb, hittade inga när jag letade runt?

Permalänk
Medlem

Nej effekten är det samma oavsätt hur stor/bra kylaren är. Du har rätt i att temperaturen inte har så stor betydelse i hur mycket effekt kortet förbrukar. Dock så är det samma mängd energi som överförs till omgivningen oavsätt vilken kylare du har.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

finns det drivare för 4870 /4850

ok så nu har jag min nya Power C 4870 men ska jag intallera CAt 8.6 i XP sedan hot fixen?

ska bli kul o se vad detta kort med en Q9450 gör i lite benches men utan drivare inga benchmarks så intallerar jag 8.6 samt hotfixen?

har hört att CCC inte installerar sig på 4800 serien?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jaja. Byta kylare eller inte. Jag gör det i alla fall för att, få tyst och klocka högre (även om det inte ger mig något mer än, att ha kul) Speciellt att få tyst.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

hej nån som kan finger peka på var jag kan posta bilder på nybygget så småningom?

samt hjälp med drivis frågan för 4870?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Det är ju inga prestanda-skillnader men kommer det att komma upp olika drivrutiner för olika kort av 4870?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattes
Det är ju inga prestanda-skillnader men kommer det att komma upp olika drivrutiner för olika kort av 4870?

Nej, alla 4870 kommer att använda ATIs drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Kvittar även för "icke orginal" drivrutiner?