Permalänk
Medlem

Köp Iphone utomlands?

Hej det är ett jävla liv i Iphone pris tråden just nu

Jag sitter och funderar på andra lösningar än telia.
det måste ju gå att importera telefoner från andra länder

Jag hörde tidigare att det finns länder som har lagara
på att telefonföretagen inte får sälja telefoner
med "max pris" för en högre kostnad än max priset
som iphone har på 199$ för 8gb och 299$ för 16gb verisionen

Vad går nu denna tråden ut på?
jo hitta en iphone för billigast möjliga kostnad så vi kan importera
dessa och sedan kunna dra fingret åt telia.

http://stream.qtv.apple.com/events/jun/0806wdt546x/m_08069021...
i slutet på den här filmen berättar Steve Jobs vilka länder de introducerar Iphone 11juli
skriv gärna en lista eller om det inte finns någon färdig.

kom igen nu, hitta den billigaste telefonen

Edit:
Australien
Danmark
Finland - 4 137kr för 8gb / 5 006kr för 16gb
Hongkong
Irland
Italien 4788,15
Japan
Kanada (engelska)
Kanada (franska)
Mexiko Runt 1800 är total kostnaden för 8gb
Nederländerna
Norge 8 431,31kr
Nya Zeeland 4 703,31kr för 8gb / 5 423,94kr 16gb hos vodafone
Portugal - ca 4 813,10kr 8gb / 5 777,65kr 16gb hos vodafone
Schweiz - ca 3005kr
Spanien
Sverige - ca 5382kr
Storbritannien
USA
Tyskland
Österrike

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Du får garanterat ingen garanti på telefonen i Sverige om du importerar den. Dom har ju koll på var telefonen har köpts. Sedan måste ju telefonen "aktiveras" också... bara problem med andra ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan
Du får garanterat ingen garanti på telefonen i Sverige om du importerar den. Dom har ju koll på var telefonen har köpts. Sedan måste ju telefonen "aktiveras" också... bara problem med andra ord.

det finns lösningar på allt.
även om du inte får någon garanti kan vi nästan köpa tre telefoner för priset vi ger i sverige. jag kommer importera min

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

ang garantin så gäller den ändå.. men du får nog skicka in den till apple själv skulle jag tro.. eller till de som sålt den.

Men tuta o kör

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Genom att antingen välja land på sidan
eller att trixa med url:en kan man hitta dels länder och
dels kända operatörer av iPhone här:

http://www.apple.com/se/iphone/buy/

Ofta har de dock PDF eller image bilder vilket - (kanske är till för att) - försvårar att läsa sidorna och avtalen via babel fish eller annat.

Jag är med inne på import! Eller rese-köp kanske.

- S

Permalänk
Medlem

3000 + moms om man inte trixar sig undan den från schweiz http://iphone3g.swisscom.ch/?lang=en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
det finns lösningar på allt.
även om du inte får någon garanti kan vi nästan köpa tre telefoner för priset vi ger i sverige. jag kommer importera min

Så var hittar du en iphone för 1400 kr utomlands? Där du inte behöver teckna ett abonnemang.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LÖVTRÄ
3000 + moms om man inte trixar sig undan den från schweiz http://iphone3g.swisscom.ch/?lang=en

låter kanon, stora steg frammåt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så var hittar du en iphone för 1400 kr utomlands? Där du inte behöver teckna ett abonnemang.

om vi använder oss av Forex dollar kurs hamnar priset Apple gick ut med på 1 209,82 kr

om vi kollar på apples hemsida så står det att dom kommer sälja telefonen via deras "Apple Retail Store" och det vore en chock för mig om de inte säljer telefonen för 199$ där.

dock finns det ingen pris info där än.

Edit: här är en lista på alla dessa länder, jag kommer postar pris till höger om varje land

Australien
Danmark
Finland
Hongkong
Irland
Italien
Japan
Kanada (engelska)
Kanada (franska)
Mexiko
Nederländerna
Norge
Nya Zeeland
Portugal
Schweiz (franska)
Schweiz (tyska)
Spanien
Sverige
Storbritannien
USA
Tyskland
Österrike

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan ju lägga upp priserna för både 8/16 gb telefonerna

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

iPhone is coming soon for Pay & Go

Customers will soon be able to enjoy all the great features of iPhone without a monthly contract with the iPhone for Pay & Go.

Just register your interest opposite and we'll drop you a line in early July to tell you what you need to do to be one of the first to get your hands on the new 3G iPhone.

More information on the new iPhone will be available shortly so come back in a few days or visit www.apple.com
(http://www.o2.co.uk/iphone/paygo)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
du kan ju lägga upp priserna för både 8/16 gb telefonerna

lägg på ca 1000kr på priserna från 8gb telefonen
så får du priset för 16gb telefonen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
låter kanon, stora steg frammåt

om vi använder oss av Forex dollar kurs hamnar priset Apple gick ut med på 1 209,82 kr

om vi kollar på apples hemsida så står det att dom kommer sälja telefonen via deras "Apple Retail Store" och det vore en chock för mig om de inte säljer telefonen för 199$ där.

dock finns det ingen pris info där än.

199 är det subventionerade priset från AT&T, räkna med att dne kommer kosta nära vad AT&T tar för den olåsta telefonen, dvs 600 dollar. Klart alla fattar att de inte kommer ta 199 dollar för den, det är ju en ren förlustaffär. Räkna med 5-600 dollar för den olåst. Och då lär du inte ha någon garanti heller.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

kom ihåg att lägga på moms och tullavgifter när ni importerar också.
allt över 2000kr om jag inte mins fel får lite avgifter o annat mojs.. typ 25-30% dyrare eller nåt åt det hållet... + tullen då.

Och i usa måste du regga o aktivera telefonen med ett at&t abbonemang innan du får gå därifrån.
Vet att en del andra länder som tex frankrike och Schweiz kanske säljer den utan abb men vi får väl se.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Tror inte att du har tänkt igenom detta helt själv. Som Derox säger så är 199 och 299 inte det du får telefonen för utan tillsammans med abonnemang. Allt detta har varit sagt i de övriga iPhone-trådarna som finns här också.

Så jag är också jätteintresserad över var du kan hitta telefonen för 1500 kronor.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Så ca 3000 kr (+ moms i värsta fall) från Schweiz?

Blir ju en självklar import + jailbraik (eller vad man nu gör för att fixa den till svenska).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Så ca 3000 kr (+ moms i värsta fall) från Schweiz?

Blir ju en självklar import + jailbraik (eller vad man nu gör för att fixa den till svenska).

Jag betalar lätt bara 1,2k mer för att få den i handen på relesen och känna mig trygg i köpet. Det är ju inga pengar idag.

Permalänk
Medlem

Först var jag väääldigt arg på Telia med deras löjliga tak på 100, 250 och 1 000 MB trafik per månad och var beredd att importera eller köpa annan lur istället.

Men sedan dom släppte priserna på deras övriga abonnemang så ska jag helt klart köpa och förstår inte varför man vill importera om det INTE är för anledningen att man vill slippa Telia. Det har jag faktiskt full förståelse för.

4 200 kr för 16 GB med Telias 99 abonnemang. Dvs man "köper" telefonen för 4 200 kr vilket jag tycker är helt ok med svensk garanti osv. Sedan ringer man upp dom 99 kr abonnemanget kostar, dvs man betalar inget direkt för abonnemanget.
Sedan 200 kr för att surfa hur mycket man vill med telefonen (Telia Fastpris). Det känns helt ok och jag tror inte man direkt tjänar på att ha andra providers än Telia då. Inte jag i alla fall.

Så jag kommer ta ledigt ifrån jobbet nästa fredag och ställa mig utanför slumpvis vald Telia affär

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag betalar lätt bara 1,2k mer för att få den i handen på relesen och känna mig trygg i köpet. Det är ju inga pengar idag.

Precis, jag menar 1200 kr (mindre ifall man åker på moms, men vi kalkylerar "bästa fall"). För att få garanti på luren i Sverige, annars lär du behöva skicka in den till Apple i landet du köpte den då svenska apple inte lär vilja ta i den med tång. Sen vet vi ju inte om de har något vis att se ifall den varit jailbreakad nu med nya luren, i så fall har du ju 0 garanti ifall du jailbreakar osv vilket du lär behöva med importerad lur.

När jag köpte min iPhone för 2400 kr var det ju inget snack om saken, fanns inte att få med garanti, och 2400 kr är inte så mycket. Men nu börjar det ju bli mer, om man dessutom åker på tull och moms hamnar den på 4000 kr importerad vilket man inte kan veta ifall man gör när du beställer. Det är helt plötsligt en hel del, lägger jag 4 papp på en telefon skall jag ha svensk garanti också.

Jag lär köra Telia Max 25 4400 kr för 8 Gb varianten Kan säkert få 3-3500 kr för min gamla iPhone med. Om jag inte är snäll och säljer den till mor för 2000 kr som jag sa att jag kanske skulle göra. Min polare sålde sin trasiga iPhone förra veckan för 2600 kr. Dvs han förlorade 200 kr (han köpte sin i augusti och gav 2800 kr ) på att äga telefonen i typ 10 månader(den gick sönder efter 9).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LÖVTRÄ

3000 kr + säg 200 kr frakt = 3200 kr vilket blir ca 4200 kr med tull o moms.

vet inte va tullsatsen är för telektronik, för cykdeldelar som ja köpt en del från utanför EU, så äre 4% o kan aldrig tänka mig att det är mindre på elektronik. så då äre ju 3200x1,04=3328 kr x 25% moms = 4160 kr.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
3000 kr + säg 200 kr frakt = 3200 kr vilket blir ca 4200 kr med tull o moms.

vet inte va tullsatsen är för telektronik, för cykdeldelar som ja köpt en del från utanför EU, så äre 4% o kan aldrig tänka mig att det är mindre på elektronik. så då äre ju 3200x1,04=3328 kr x 25% moms = 4160 kr.

Tror det är samma faktiskt.
Personligen så skulle jag köpa en från telia med det det minsta abbet än att köpa en lur från utlandet för över 3000 spänn iallfall.

btw är det ingen skatt på det också?
eller finns det risk att åka dit på skattebrott om man importerar o inte cashar den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Tror det är samma faktiskt.
Personligen så skulle jag köpa en från telia med det det minsta abbet än att köpa en lur från utlandet för över 3000 spänn iallfall.

btw är det ingen skatt på det också?
eller finns det risk att åka dit på skattebrott om man importerar o inte cashar den?

hur menar du? både tullen o momsen är ju en sorts skatt. visst kan du ha tur o slippa undan det, men det är inget man ska räkna med, speciellt inte från schweiz

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan

Har du varit med om garanti hantering av mobiler här i sverige?

Fuktskador fast det legat i inplastad kartong i princip.

Tänk om man tar den dyraste från Telia och mobilen går sönder efter ett par månader, "fuktskador"... tror inte att telia är så snälla att dom avbryter abb bara för det, så runt 20.000kr utan mobil.

Så import är billigare, går det sönder är det bara att importera nytt, fortfarande billigare än 20.000 utan mobil

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Lägsta pris i Sverige är 69*18+3420 = 4662:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Tänk om man tar den dyraste från Telia och mobilen går sönder efter ett par månader, "fuktskador"... tror inte att telia är så snälla att dom avbryter abb bara för det, så runt 20.000kr utan mobil.

Så import är billigare, går det sönder är det bara att importera nytt, fortfarande billigare än 20.000 utan mobil

läs va peterj skriver.

ditt räkne exempel bygger ju på att man köper det absolut dyraste abbonumanget, som först visades med iphone, nu när den finns me alla deras andra abonumang, så snackar vi inga 20000 kr, inte ens om du köper till deras paket för obegränsad datatrafik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har lämnat in ett antal mobiler, aldrig åkt på fuktskador. Håll telefonen borta från fukt så kommer du inte få fuktskador heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har lämnat in ett antal mobiler, aldrig åkt på fuktskador. Håll telefonen borta från fukt så kommer du inte få fuktskador heller.

Jo så har alla jag känner med gjort... men varför är dom fuktkadade?
Min SE K800i har jag haft regn men inga problem

Sen att Telia har ändrat sina mygelförsök har undgått mig totalt, men tackar för infot

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo så har alla jag känner med gjort... men varför är dom fuktkadade?
Min SE K800i har jag haft regn men inga problem

Sen att Telia har ändrat sina mygelförsök har undgått mig totalt, men tackar för infot

Grejjen är att det finns ju små mätare i telefon som använder färg på nått vänster för att visa ifall de utsatts för fukt. Så även fukt som inte dödar telefonen direkt kan sätta av en sådan sak som yttrar sig senare vid garantiärende. Även fuktiga fickor är ju dåligt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Grejjen är att det finns ju små mätare i telefon som använder färg på nått vänster för att visa ifall de utsatts för fukt. Så även fukt som inte dödar telefonen direkt kan sätta av en sådan sak som yttrar sig senare vid garantiärende. Även fuktiga fickor är ju dåligt

Jo det ligger någon klistermärke på batteriet och inne i mobilen, men en klistermärke kan inte "bevisa" att det är fuktskada utan bara tippsa vid felsökning att fallet kan vara så.

Reparatörer som går efter en klistermärke är lika dumma som som en kristen som går efter bibeln.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det ligger någon klistermärke på batteriet och inne i mobilen, men en klistermärke kan inte "bevisa" att det är fuktskada utan bara tippsa vid felsökning att fallet kan vara så.

Reparatörer som går efter en klistermärke är lika dumma som som en kristen som går efter bibeln.

dum o dum, beror ju på om han tänker på kunden eller på det egna företagets bästa

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
dum o dum, beror ju på om han tänker på kunden eller på det egna företagets bästa

Sitt eget, kaffe med polarna är viktigare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkte...

För de som inte orkar bläddra sig fram på Telias hemsida. Inte så farligt pris faktiskt, även om jag inte är intresserad av Apples telefoner. Nöjer mig med en iPod Touch och en vettig mobil istället (beror ju helt på vilka funktioner man letar efter, alltså en högst personlig åsikt). Har dock full förståelse för folk som vill köpa den.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q