Permalänk
Medlem

exe-filer

Råkade ändra så jag öppnar alla .exe filer med Adobe Reader.. hur ändrar jag tillbaka så allt öppnas som vanligt? Kör Windows Vista Home Preminum

Nästan hela Startmenyn är full av Adobe Reader ikoner nu.. vad händer!!!

Permalänk
Medlem

fick detta problemet nu med, hur f*n ändrar man tillbaka

Permalänk
Medlem

Högerklicka på valfri EXE-fil o välj "Öppna med...". Om inte detta alternativ syns, testa håll in Shift eller CTRL undertiden ni högerklickar på filen.

Ett nytt, litet fönster som heter "Varning" dyker nu upp på skärmen. Klicka på knappen "Öppna med..." där också. Yttligare ett till fönster dyker upp på skärmen där ni får 2 olika valmöjligheter. Välj "Välj program i en lista över installerade program" och klicka på knappen OK.

Ännu ett fönster öppnas där ni kan välja vad för program ni vill öppna filen med. Om ni kryssar i "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen" öppnas önskad filtyp med just det programmet. Klicka på OK-knappen när ni är klara.

Klart!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Re: exe-filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groda
Råkade ändra så jag öppnar alla .exe filer med Adobe Reader.. hur ändrar jag tillbaka så allt öppnas som vanligt? Kör Windows Vista Home Preminum

Nästan hela Startmenyn är full av Adobe Reader ikoner nu.. vad händer!!!

En fråga bara, hur gjorde du för att associera exe-filer med adobe reader? Jag har bara kollat lite snabbt men kan inte återskapa felet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
[...]
Välj "Välj program i en lista över installerade program" och klicka på knappen OK.

Ännu ett fönster öppnas där ni kan välja vad för program ni vill öppna filen med. [...]

Ok vilket program ska de associera .exe-filer för att öppnas med då?
Visas det något fiktivt program i listan som bara betyder att den ska starta .exe-filen eller? Som _illern_balboa_ (tjena förresten!) lyckas jag inte associera .exe-filer till något (använder vista). Men jag tror jag inte vill ändra för att verkligen se.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det finns ju en fix för xp, den kanske fungerar i Vista också:

http://windowsxp.mvps.org/exefile.htm.

Det är ju även en manuell variant där, samt om Du inte får igång regedit.exe.

Permalänk
Medlem

En klassisk lista med filtyper får du genom Start --> Kontrollpanelen --> Standardprogram --> Associera filtyper... Själv har jag inte ens någon association för EXE, vilket är rätt naturligt. Vet inte hur du ska få bort associationen