Permalänk

AMD eller Intel

hej,
ska köpa en ny dator, ska jag köpa en intel eller amd processor?
ska skaffa en quad ( delvis för att jag vill slippa byta upp mig så snart)
kommer att spela spel, redigera filmer och bilder typ

tack

Permalänk
Medlem

Re: AMD eller Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowgirlen
hej,
ska köpa en ny dator, ska jag köpa en intel eller amd processor?
ska skaffa en quad ( delvis för att jag vill slippa byta upp mig så snart)
kommer att spela spel, redigera filmer och bilder typ

tack

intel når du tänker på quad

Permalänk

någon mer som har något att säga om vilken cpu jag ska ta?:)

Permalänk
Medlem

På quad beror de lite på vad du skall ha den till,
amd är nog bättre på rendering till 3D, men jag skulle nog rätt lungt ta
intel.

Permalänk
Avstängd

Re: AMD eller Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowgirlen
ska skaffa en quad ( delvis för att jag vill slippa byta upp mig så snart)
kommer att spela spel, redigera filmer och bilder typ

För att spela dagens spel så behöver du inte tänka på processorn alls i princip. men om man skall titta in i framtiden och kunna köra vad som komma skall så välj en billigare AMD Phenom, den är klart mest framtidssäker (9550 eller 9750)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

alltid intel...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Intel alla dagar i veckan! /fanboy

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Båda processorfabrikaten har väl sina fördelar.

AMD är väldigt billiga, medans Intel presterar bäst i spel vad jag förstått.

Att tänka på kan dock vara att du får den näst snabbaste phenomen (9850 Black edition) till samma pris som den billigaste Intel-quaden (Q6600) enl prisjakt.

Har dock ingen prestandajämförelse mellan de två att länka till, eftersom inte 9850 finns på tomshardware. Men med endast en snabb koll på siffrorna så tror jag att de borde dra ganska jämnt (möjligen är phenomen aningen snabbare).

Så till slut så blir mitt tips: Kolla hellre på moderkort och andra finesser först, vill du klocka? vill du ha DDR3?

Permalänk

ok, nä, jag hade inte tänkt att klocka, och hade tänkt att ha ddr2 dominator 4 gb .men dom andra intel prosesorena som kostar lite mer, dom borde väl vara en hel det bättre då, eller? hade tänkt att spela en del, men även redigera film å bilder osv...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowgirlen
nä, jag hade inte tänkt att klocka

Varför? Och i så fall kan du gott spara lite pengar på att köpa billigare minnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför? Och i så fall kan du gott spara lite pengar på att köpa billigare minnen.

jag kan inte eller vet inte hur man gör.

Permalänk
Medlem

Intel.
om du skulle kunna tänka dig att skippa Quad så finns ju E8400 som är i stort sett marknadens prisvärdaste processor. Lätt att klocka och så kommer den att sjunka ännu mer i pris inom någon vecka! Jag skulle gått på den o sedan bytt upp mig till en ny processor när det behövs. Omöjligt att se in i framtiden om när det kommer behövas!
Om du ska lira QUad i annat fall så fortfarande Intel enligt min åsikt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowgirlen
jag kan inte eller vet inte hur man gör.

Se det som en chans att lära sig något nytt. I de flesta fall är det dessutom trivialt enkelt, man behöver bara ange en högre frekvens i biosinställningarna. Se även denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk

Det är inte så superviktigt om du väljer AMD eller Intel för spel, grafikkortet är
den avgörande flaskhalsen så välj ett riktigt bra sådant. Quad är helt rätt tänkt
för tunga arbeten såsom bildredigering och 3d-rendering. Jag har en Intel och
är nöjd med den, men det är mycket möjligt att jag testar en AMD i nästa dator,
därför att den står sig bättre i längden. Det är lite svårt att förklara, men en
Phenom skalar bättre, den blir "sämre" i en mycket långsammare takt än Intel
Quad när programmen blir tyngre och mer avancerade (morgondagens
applikationer). Dvs, Phenom är mer framtidssäker, men Intel är bäst just nu.

Tänk på att ha ordentligt med RAM-minne om du ska syssla mycket med bildhantering.

Permalänk

ok
grafik kortet dom jag tänkte mig är ett 4870 till att börja med, å sen köpa ett till någon gång

Permalänk
Medlem

Hänger på om det går bra...........
Funderar också på att köpa ny dator till samma ändamål.
Pratade dock med en datorbutik som påstod att Intel hadde tendenser
att "lagga" i spel medan AMD "flöt" fint. Någon som råkat ut för något liknande av er som inte tjänar pengar på dataförsäljning? Själv kommer jag att vänta tills Intel gör sina prissänkningar och kommer med nya CPU´s. Detta kommer säkert att sätta sina spår på den svenska marknaden också men, när?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMAAPAN
Hänger på om det går bra...........
Funderar också på att köpa ny dator till samma ändamål.
Pratade dock med en datorbutik som påstod att Intel hadde tendenser
att "lagga" i spel medan AMD "flöt" fint. Någon som råkat ut för något liknande av er som inte tjänar pengar på dataförsäljning?

Läste en mycket bra beskrivning på något ställe som jag inte vet var nu men det var en mycket kunnig person som skrev ungefär som att AMD har satsat hårt på att minska deras svaga sidor, en AMD är aldrig speciellt långsam och har inga(?) flaskhalsar.
Intel har däremot satsat på att göra sina snabba områden ännu snabbare men inte jobbat bort svagheterna.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

ok... så man ska kanske satsta på en AMD så man slipper flaskhalasarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowgirlen
ok... så man ska kanske satsta på en AMD så man slipper flaskhalasarna?

Det känns inte rätt av mig att säga "gör si" och "gör så". Men det är vad jag skulle gjort. Inte på grund av magiska flaskhalsar, utan för att jag inte gillar att betala mycket för en liten ökning i prestanda.

Citat:

Phenom skalar bättre, den blir "sämre" i en mycket långsammare takt än Intel
Quad när programmen blir tyngre och mer avancerade (morgondagens
applikationer). Dvs, Phenom är mer framtidssäker, men Intel är bäst just nu.

Har också hört detta. De tester jag har sett pekar också på det, fast bara ibland.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowgirlen
ok... så man ska kanske satsta på en AMD så man slipper flaskhalasarna?

förutom det så är deneb (deneb är nästa version av phenom) på gång, alla som köper intel kommer få mer och mer problem desto mer skalning (flera trådar) som blir. deneb är likvärdig med nehalem och för alla som köper en amd så är det endast ett processorbyte. köper man intel så behöver man köpa nytt av de mesta

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

ok, när kommer dom där deneb ut då? så om jag ska köpa en ny dator idag, så ska jag altså satsa en phenom isället för en intel, för jag vill att den ska räcka ett tag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
förutom det så är deneb (deneb är nästa version av phenom) på gång, alla som köper intel kommer få mer och mer problem desto mer skalning (flera trådar) som blir. deneb är likvärdig med nehalem ..."

Var dock medveten om att mycket av det här är spekulationer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Var dock medveten om att mycket av det här är spekulationer.

Njae, deneb finns ute nu och körs av testare. tittar man på spel så ser man också trenden tydligt. tittar man på de båda processortillverkarna så är det 100% säkert för de går åt samma håll.

Vad som egentligen är en spekulation är när spel börjar kräva mer kraft av processorn för just nu så spelar processorn liten roll.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Njae, deneb finns ute nu och körs av testare. tittar man på spel så ser man också trenden tydligt. tittar man på de båda processortillverkarna så är det 100% säkert för de går åt samma håll.

Ok, du skriver "mer och mer", vilket är ganska vagt. Att man skulle få problem är dock en annan sak. Och att deneb är likvädig med nehalem är väl svårt att uttala sig om, även om man givetvis kan spekulera och jämföra arkitekturer. Förmodligen får man vänta på tester innan man säkert kan säga något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ok, du skriver "mer och mer", vilket är ganska vagt. Att man skulle få problem är dock en annan sak. Och att deneb är likvädig med nehalem är väl svårt att uttala sig om, även om man givetvis kan spekulera och jämföra arkitekturer.

Nej det är inte svårt om man läst tekniken. Tester stämmer även bra med tekniken om man samtidigt tänker på att det finns en del som har ekonomiska intressen av att visa glädjesiffror.

Angående när spel blir mer trådade och kräver mer av processorn så handlar det mest om när kunderna finns. De som utvecklar produkter vill sälja och anpassar sig efter marknaden, samtidigt får man analysera vad som blir "inne" i framtiden.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

så jag ska slå till på en AMD Quad istället för en intel.. även om många säger dom är bättre ?

Permalänk
Hedersmedlem

En överklockad intel är dock svårslagen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En överklockad intel är dock svårslagen..

men jag kommer nog inte överklocka, kan inte, så vill inte riskera nåt

Permalänk
Medlem

En AMD Phenom 9950 BE!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=288-37039
vad tros om den då?
( räcker det med ett 650w nätagg?ska köpa ett till 4870 sen)