Permalänk
Medlem

heh fint med 150mbit på 100mbit port

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet, dock endast när man kör med router..?

Här kommer en kluring.

Jag har comhem 24/8. Har sen jag flytta kört utan router, ungefär ett halvår. Hastighet med modemet direktkopplat till datorn har det inte varit något fel på. Får ut 24/8 utan problem. Nu behöver jag dock ett litet lan för dator, popcorn hour och htpc:en.

Köper först en crap router och av någon anledning. Får ut 2mbit med den inkopplad. Testa fram och tillbaka med olika kablar, inställningar för routern (stängde av brandväggar och liknande) osv. Allt utan bättre resultat. Kopplade jag datorn direkt igen var allt fri och fröjd.

Lämnar tillbaka skiten och köper en ny. Nu fick det bli en DIR-655 (haft bra erfarenheter med min gamla DGL-4300 så). Jackar in det och får ut 2mbit... (Vid en mätning fick jag ut 14mbit från tptest och speedtest, efter det gick den dock ner på 0,5mbit.)

Testar alla olika saker igen. Kör från olika burkar/operativ. Win2k3, WinXp x64 och Linux. Låter grejerna stå avstängda ett par timmar men låter även de gå på ett par timmar. Same crap överallt hur jag än gör.

Låna hem min gamla DGL-4300 som fungerat klockers med comhem 24/8 i förra lägenhet. Samma skitresultat där också. Får ut allt mellan 0,5mbit och 2mbit. Testa dragit några ISO-filer från sunet och andra snabba siter. Samma där.

Har jag missat något senaste halvåret när jag inte hålligt mig uppdaterade ordentligt. Måste man göra något mirakulöst för att få igång det med en router, borde inte skilja sig från att köra direkt till datorn..

Tackar för hjälpen jag kan få. Känns som comhem-supporten kommer vara hjälpsamma när det fungerar bra utan en router ("Ja men våran utrustning fungerar uppenbarligen ju... måste vara fel från din sida")...

EDIT: Haha. Testade tptest igen direkt efter jag skickat meddelandet. Då får jag ut 14/8. Få se hur länge det håller sig.

EDIT 2: Det håller i sig. 5h verkade vara någon magisk gräns. Så länge hade routern och modemet varit kopplade nu. Tidigare väntade jag nog in mer än ett par timmar. Känns fortfarande som ett väldigt konstigt beteende

EDIT 3: Konstigt dock att samma seghet inte uppkom när jag byte dator. Endast när jag kopplade en router mellan...

mvh
Jonas

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med Internet när jag försöker använda en trådlös router med mitt Scientific Atlanta modem som jag fick med Comhem-abonnemanget.

Hastigheten i sig är det inget fel på, jag får ut ca. 2Mbit (som jag betalar för).. Problemet är att Internet väldigt ofta (allt från var 5:e till 10:e minut till flera gånger i minuten) "stannar upp".. allting stannar av och det går inte att öppna några nya sidor eller göra nåt annat på nätet. Detta pågår kanske 1 minut, sedan börjar allt plöstligt fungera en stund igen utan att jag gör något. Jag verkar inte tappa mitt ip under den här "pausen". Som sagt, när den väl "släpper på" är det inget fel på hastigheten, det är bara de här "pauserna" som gör en vansinnig.

Drar jag en nätverkssladd från en dator direkt till comhem-modemet är det inga som helst problem. Sidorna kommer upp nästan direkt och nedladdningar går i upp till 270KB/s.

Routern är en Deltaco WLAN-104. Är det något konfigurationsfel? Skulle det hjälpa om jag köpte en bättre/dyrare router, i så fall, vilken?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Jag har lite problem med Internet när jag försöker använda en trådlös router med mitt Scientific Atlanta modem som jag fick med Comhem-abonnemanget.

Hastigheten i sig är det inget fel på, jag får ut ca. 2Mbit (som jag betalar för).. Problemet är att Internet väldigt ofta (allt från var 5:e till 10:e minut till flera gånger i minuten) "stannar upp".. allting stannar av och det går inte att öppna några nya sidor eller göra nåt annat på nätet. Detta pågår kanske 1 minut, sedan börjar allt plöstligt fungera en stund igen utan att jag gör något. Jag verkar inte tappa mitt ip under den här "pausen". Som sagt, när den väl "släpper på" är det inget fel på hastigheten, det är bara de här "pauserna" som gör en vansinnig.

Drar jag en nätverkssladd från en dator direkt till comhem-modemet är det inga som helst problem. Sidorna kommer upp nästan direkt och nedladdningar går i upp till 270KB/s.

Routern är en Deltaco WLAN-104. Är det något konfigurationsfel? Skulle det hjälpa om jag köpte en bättre/dyrare router, i så fall, vilken?

Inte omöjligt att det är routern. Brukar oftast vara så. Bäst är att testa med en annan för att utesluta det. Mitt löste sig som synes med att det stod igång i 5h+. Hur länge har du kört grejerna ihopkopplade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Inte omöjligt att det är routern. Brukar oftast vara så. Bäst är att testa med en annan för att utesluta det. Mitt löste sig som synes med att det stod igång i 5h+. Hur länge har du kört grejerna ihopkopplade?

Jag har haft allting på i över ett dygn utan att det blivit bättre. Har även kört via routern rätt länge..någon månad. Tyckte det fungerade ganska bra i början men sen känns det som om det har blivit segare och segare med fler och längre "pauser". Det kanske bara är inbillning men jag är ganska säker på att det är så. Har förstås prövat att dra ur strömsladden till både modemet och routern.. verkar inte hjälpa, åtminstone inte mer än i tio minuter en kvart.

Googlade lite och några fler verkar ha haft liknande problem - I så fall verkar det vara ett lotteri det här med vilken router som fungerar bra och inte.. Suck.. man får väl beställa hem 4-5 routrar att pröva med sen sälja de som inte fungerar med modemet

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Jag har haft allting på i över ett dygn utan att det blivit bättre. Har även kört via routern rätt länge..någon månad. Tyckte det fungerade ganska bra i början men sen känns det som om det har blivit segare och segare med fler och längre "pauser". Det kanske bara är inbillning men jag är ganska säker på att det är så. Har förstås prövat att dra ur strömsladden till både modemet och routern.. verkar inte hjälpa, åtminstone inte mer än i tio minuter en kvart.

Googlade lite och några fler verkar ha haft liknande problem - I så fall verkar det vara ett lotteri det här med vilken router som fungerar bra och inte.. Suck.. man får väl beställa hem 4-5 routrar att pröva med sen sälja de som inte fungerar med modemet

Köper du via webben har du distansköplagen. Returnera det inom 14dagar. Köper du i butik, kör då från de stora kedjorna. Elgiganten eller pccity tex så har du 30dagars öppet köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Receive Power Level: 11.7 dBmV
Transmit Power Level: 37.2 dBmV

Vad räknas som bra och vad är dåligt?

EDIT. kan tänka mig att detta är ngt som är viktigt oxå: Signal to Noise Ratio: 36.5 dBmV

Signal to noise ratio ska ligga över 30 ivf. Går det under blir hastigheten dålig eller så får man "upkopplingen bryts" symptom. Något man kan kolla om man upplever detta fel. Man kan få dålig hastighet osv även om värdet är bra men det är lite väl mycket att gå igenom här. Oftast ser dock comhems övervakning när SNR'n blir låg allmännt i ett område och är det under längre tid än 20min så hinner en tekniker kika på det utan att man ens felanmäler till comhem. Resterande kan vara lite individuellt som någon sa men finns riktvärden som jag inte komer ihåg nu (semestern börjar ta ut sin rätt ).

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kabelkillen, jag börjar åter igen blicka framåt till Augusti angående upgraderingen Kan du inte gå ner och tjöta med teknikerna i det röda huset lite?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
För att som han skrev, bredbandskollen är så kasst att det är fascinerande att de får existera..

Aha, okey..har inte testat det för jag kör med tptest.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för erfarenhet angående svarstid från kundtjänst, via formuläret på deras sida? Jag skickade två mail/formulär för ca 4 dagar sedan men har inte hört något. Jag är inte kund (än).

Permalänk
Medlem

Jag brukar få vänta cirkus 4 dagar som kund, så förvänta dig en vecka kanske?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Kabelkillen, jag börjar åter igen blicka framåt till Augusti angående upgraderingen Kan du inte gå ner och tjöta med teknikerna i det röda huset lite?

Har inte sett dem på ett tag. De har väll semester .

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Kabelkillen, jag börjar åter igen blicka framåt till Augusti angående upgraderingen Kan du inte gå ner och tjöta med teknikerna i det röda huset lite?

Kungsladugårds hub är klar nu, den är även redo för 50 Mbit tjänsten med.

Men det går inte beställa tjänsten förren till hösten ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
Kungsladugårds hub är klar nu, den är även redo för 50 Mbit tjänsten med.

Men det går inte beställa tjänsten förren till hösten ändå.

OK, så du sitter på lite insiderinformation?

Det är ju typiskt. De kan väll ge oss möjlighet till 10 i upload nu i alla fall.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Allvarligt? Kommer de vänta att släppa 10 upp bara för att det ska bli tillgängligt i samband med 50? Det är ju löjligt. Om ingen annan ringer och frågar om det ska jag definitivt göra det. Det finns väl ingen anledning att fördröja upstreamen ytterligare när allt ändå är klart? Dessutom är det väl bara Kungsladugård kvar i hela Sverige som inte kan få högre upstream nu, så de behöver ju inte oroa sig för att förlora på att låta kunderna uppgradera.

Edit /

Ursäkta, men hösten säger du? Blir det inte vintern? Enligt Comhems 50-sida så kommer Göteborg (iof. “senast”) bli uppgraderade 1 november.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

El_Ak : Läs längre bak mitt inlägg!

längst nere :

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jaha nu har jag också drabbats av com hem syndromet allt började med att xfire kopplades ner för några dagar sedan och spottade sedan ut att de va något dns trubbel. Nu händer detta ca var 5 minut och internet är ungefär lika stabilt som en ungdom på Valborgsmässoafton. Får connection interrupted efter ca 2 min cod4 spelande och com hems support är massiv, standardfrasen är "starta om modemet".

Har gjort följande för att rätta till problemet:
Ändrat dns server till kth 130.237.72.201
startat om modem samt router ca 357 gånger
dragit om allt kablage som går från vinden ner till modemet
skruvat sönder och kopplat om dosan i väggen

Nått jag missat eller är nästa lösning att koppla bort modemet och hiva det genom fönstret?

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk

du kan ju alltid testa att köra utan router för att se om den har något med det hela att göra. Annars har du ju testat det mesta låter det som.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
du kan ju alltid testa att köra utan router för att se om den har något med det hela att göra. Annars har du ju testat det mesta låter det som.

Det har jag med testat och det är samma resultat som att köra med router.

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Känns bara som man kan vänta och hoppas det går över, hur surt det än är. Av någon skum anledning har jag inte kunnat ansluta igenom socks5 sen ett tag tillbaka. Har också försökt med “allt”. Comhem nekar såklart till att det är deras fel. Men vad gör man när Comhem nekar till fel och de varken vet eller kan felsöka själva? :/

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
El_Ak : Läs längre bak mitt inlägg!

längst nere :

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Tack, det är många inlägg att läsa igenom och dedär hade jag aldrig hittat utan hjälp.

Det verkar på de flesta här som att om man verkligen vill ha ett svar utan att behöva vänta en vecka eller mer så måste man ringa. Inget mailsvar inom nån dag eller två alltså. Det kan väl vara okej, synd bara att dom verkar så inkompetenta när man väl får ett svar.

Företag borde verkligen satsa mer pengar på sin kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Räkna med lång tid på mailsvar och telefonsupporten. Tror 1/3 av supporten jobber närmaste 2-3 veckorna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jaha nu verkar det som det har ordnat sig, har varit stabilt i ca 10 timmar nu utan ett enda avbrott. Nu är det bara att hålla tummarna att det inte återkommer.

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Fick mitt 24/10 i torsdags (Göteborg/Kaverös) och det gick igång fin fint med 19/9 i tptest vilket man väl får vara nöjd med.

Vad jag dock reagerat på är att comhems dnsservrar verkar vara riktigt riktigt sega.

Permalänk
Medlem

Nyss fått hem mitt start paket och hookat upp allt, loggade in och spanade runt lite i modemet/routern (EPC2434), är lite frågande till varför alla dem avancerade egenskaperna är otillgängliga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Fick mitt 24/10 i torsdags (Göteborg/Kaverös) och det gick igång fin fint med 19/9 i tptest vilket man väl får vara nöjd med.

Vad jag dock reagerat på är att comhems dnsservrar verkar vara riktigt riktigt sega.

Indeed, därför ändrar man till kth:s eller opendns (fast den är nästan lika långsam för mig).

Permalänk

Woland : hade samma problem tog mig 25 min att få en IP av dom.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har precis uppgraderat till 24/10

Ligger på ca 23,5-20 ner och 9,5-7,5 upp beroende på tid och belastning.

Känns bra.

Permalänk
Avstängd

Går det på något vis att köpa eller få flera ip från Comhem?

Permalänk
Medlem

Min comhem lina har gått från helt felfri till små korta avbrott (sekunder) flera ggr om dagen.

Dom gångerna jag har hunnit upptäcka det har jag skyndat för att se om modemet blinkar annorlunda, och mycket riktigt blinkar "Online" lampan som annars lyser fast. Men inom ett par sekunder är det tillbaka igen.

Kollade i loggen på modemet och följande verkar skrivas in när linan går ner: "No Ranging Response received - T3 time-out".
Sen är det ett gäng såna här: "Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ... " (snyggt att den inte skriver ut hela meddelandet)

Signal statusen (just nu, den verkar ju kunna flukturera):
Downstream Status Operational
Channel ID 19
Downstream Frequency 690000000 Hz
Modulation 256QAM
Bit Rate 42884296 bits/sec
Power Level 8.8 dBmV
Signal to Noise Ratio 40.2 dBmV

Upstream Status Operational
Channel ID 1
Upstream Frequency 34608000 Hz
Modulation 64QAM
Symbol Rate 5120 Ksym/sec
Power Level 56.0 dBmV

Finns det något jag kan göra, bortsett från att ringa comhems kundtjänst och få råden att starta om modemet, kolla tp sladdarna och dylikt nonsens?