Vilket mailprogram ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilket mailprogram ska jag välja?

Tjenis,

Har precis registrerat mig en domän och tänkte börja använda e-posten därigenom lite mer. Problemet är bara att Outlook kostar pengar, och jag känner inte för att betala för att maila (räcker väl med att jag betalar bredbandet, eller?).

Hur som haver, finns det något gratisprogram (inte testversion) som liknar Outlook till Windows XP? Det får gärna ha ett väldigt bra spamfilter också.

Tack på förhand!

Hälsningar, Emil

Visa signatur

//Emil Lindberg

Permalänk
Medlem

Jag kör The Bat som inte är gratis, men kör där en gratisvariant av ett spamfilter som är otroligt bra.

http://www.antispamsniper.com/

Passar dom vanligaste mailklienterna förutom The Bat.

Outlook Express är ju gratis och finns i XP, Windows Mail är gratis och finns i Vista.

Men jag skulle nog varmt rekomendera The Thunderbird, det är samma som har skapat Firefox: http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/

Har själv även kört Foxmail som jag gillar starkt på många sätt: http://www.softpedia.com/get/Internet/E-mail/E-mail-Clients/F...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Finns det inget program som funkar som Msn messenger, plingar till när ett mejl dykt upp och lägger upp en icon i verktygsfältet som indikerar att jag fått nytt mejl? Jag har hotmail.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gadden
Tjenis,

Har precis registrerat mig en domän och tänkte börja använda e-posten därigenom lite mer. Problemet är bara att Outlook kostar pengar, och jag känner inte för att betala för att maila (räcker väl med att jag betalar bredbandet, eller?).

Hur som haver, finns det något gratisprogram (inte testversion) som liknar Outlook till Windows XP? Det får gärna ha ett väldigt bra spamfilter också.

Tack på förhand!

Hälsningar, Emil

Jag håller med Knashatt och rekommenderar också Mozilla Thunderbird. Tänk dig att Outlook är Internet Explorer och Thunderbird är Firefox. Same shit fast Thunderbird är ett mail-program och Firefox en webbläsare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Complete
Finns det inget program som funkar som Msn messenger, plingar till när ett mejl dykt upp och lägger upp en icon i verktygsfältet som indikerar att jag fått nytt mejl? Jag har hotmail.

En sådan funktion finns ju redan i MSN.

Verktyg > Altenativ... > Aviseringar och ljud > Visa meddelanden när e-postmeddelanden tas emot > OK

Done! Eller menar du för ett annat Hotmail-program än det du är inloggad på MSN med?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag har inte msn längre, inte tänkt att ha det, utan vill ha ett program som har samma mejl-funktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Microsoft tar väl betalt för att man skall få använda andra program än deras egna, annars kan man även säga åt till exempel thunderbird att visa meddelanden/låta när nya brev anländer.

Permalänk
Medlem

Med Thunderbird kan du installera ett tillägg som gör att när du minimerar programmet så lägger det sig nere vid klockan.

Och när Thunderbird hittar nya mail så får du en liten ruta nere vid klockan.

Permalänk
Citat:

Thunderbird. Världens bästa och billigaste mailprogram.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Thunderbird... <3

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tänk dig att Outlook är Internet Explorer och Thunderbird är Firefox. Same shit fast Thunderbird är ett mail-program och Firefox en webbläsare.

Huh? Du menar möjligtvis inte att Outlook är Thunderbird och Internet Explorer är Firefox?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mozilla Thunderbird rekommenderas varmt.
Bra grundegenskaper med möjlighet till funktionsexpansion via tillägg.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Huh? Du menar möjligtvis inte att Outlook är Thunderbird och Internet Explorer är Firefox?

Nej, tänkte mer på att Outlook och Internet Explorer är från Microsoft (dvs buggiga o verkligen inte säkra), medans Thunderbird och Firefox är från Mozilla (dvs stabila och mycket säkra).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Nej, tänkte mer på att Outlook och Internet Explorer är från Microsoft (dvs buggiga o verkligen inte säkra), medans Thunderbird och Firefox är från Mozilla (dvs stabila och mycket säkra).

Inte för att jag är någon större förespråkare av microsoftprogram, men det där var väl ändå lite vinklat uttryckt?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att jag är någon större förespråkare av microsoftprogram, men det där var väl ändå lite vinklat uttryckt?

Det tycker jag inte. Microsoft's program är inte så värst säkra, jämfört med Mozilla's. Dock är Microsoft på väg att bli det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Det tycker jag inte. Microsoft's program är inte så värst säkra, jämfört med Mozilla's. Dock är Microsoft på väg att bli det.

Det var väl främst internet explorer 4/5/6 och dess integration i alla tänkbara system som ställde till det, internet explorer 7 har väl till exempel klarat sig rätt bra hittills.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Outlook är varken buggig eller osäkert.
Tror du blandar ihop med Outlook Express som förljer med gratis i Windows 95 fram till XP...

Outlook kostar pengar...

Sedan som Elgot redan sagt så är Internet Explorer 7 mycket säkrare än föregångarna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Återigen har du visat vilken otrolig nollkoll du har på saker å ting.
Först så säger du att "Outlook och Internet Explorer är från Microsoft (dvs buggiga o verkligen inte säkra)" sen säger du plötsligt att "Det tycker jag inte. Microsoft's program är inte så värst säkra, jämfört med Mozilla's. Dock är Microsoft på väg att bli det." hur ska du ha det?
Du får gärna visa på vilket sätt Outlook är osäkert? kom inte dragandes med någon gammal Outlook som folk inte använder längre.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Jag menar att Outlook Express (som det jag syftade på heter) är långt ifrån säkert, jämfört med Thunderbird. Dock har de fixat lite med säkerheten i uppföljaren Outlook och Internet Explorer 7.

Internet Explorer 6 (som var standard-webbläsare förr, o även idag för många) är även den långt ifrån säker, jämfört med Firefox 2 vars uppföljare, Firefox 3, är betydligt säkrare.

Jag skulle inte förvåna mig att Firefox 3 är säkrare än Internet Explorer 7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Återigen har du visat vilken otrolig nollkoll du har på saker å ting.

Jag går efter mina egna erfarenheter och tycken om saker o ting, precis som alla andra. Sverige är ett fritt land (förutom den omänskliga iden om att skriva in FRA-lagen i lagboken, och alla dessa antipirat-nördarna) och alla har därmed all rätt i hela världen att säga vad de tycker o tänker om folk, nöjen, livsmedel, you name it.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilket mailprogram ska jag välja?

Citat:

Sverige är ett fritt land (förutom den omänskliga iden om att skriva in FRA-lagen i lagboken, och alla dessa antipirat-nördarna) och alla har därmed all rätt i hela världen att säga vad de tycker o tänker om folk, nöjen, livsmedel, you name it.

Inte för att kritisera just dig, men bara för att man har rätt att uttrycka nästan alla åsikter betyder det inte att alla åsikter har samma värde. Om någon, som någon ovan uttryckte det, har nollkoll har hans påståenden förmodligen liten relevans.

Permalänk
Medlem

Bara för att det är ett fritt land betyder det inte att det ska vara fritt att bryta mot lagarna vi har vad vi än tycler och tänker om dom.

Jag vill ha starkare straff skala för copyright brott etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Microsoft outlook express ingår i operativsystemet t.om. XP (om jag inte misstar mig?) medan Microsoft outlook ingår i office-paketet, helt otroligt att man inte har koll på det.

Nåja, Microsoft outlook är ett bra program tycker jag & eftersom jag skriver så är det rätt uppenbart vilken mailprogram jag använder.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det är jag som tycker att de programmen är bättre än de andra. Jag, ursäkta mitt uttryck, skiter fullständigt i vad ni tycker o tänker om dem. Jag har därmed inte sagt att personen i fråga ska använda de programmen som jag tycker är bättre än de andra. Har aldrig sagt det, kommer aldrig göra det heller. Ger bara tips, precis som alla andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

OT: Varför kommer jag alltid att tänka på den här tråden så fort jag läser ett inlägg av edgren?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

ROFL

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Thunderbird om du bara ska ha ett mailprogram, men vill du ha lite extra ska du helt klart ta Outlook (som ingår i Office paketet).

Offtopic:
Sen Edgren, du är ganska rolik du .. klagar på Outlook... jag skulle lätt gissa på att minst 95% av alla företag använder sig utav outlook, speciellt tillsammans med exchange (om du nu vet vad det är?)