Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej jag förstår inte alls. Paraden är politisk. Enligt FM:s regler får inte deras uniformer bäras under politiska marscher/parader. De bryter mot sina egna regler.

Enligt mig är Pride lika politisk som Salemmarschen och 1 maj tågen. Men där får man inte ha uniformen. Eller ja, nu får man ju det på Pride för allt som är utav bög/bi/trans ska särbehandlas....

Ja, enligt din definition på "politisk".
FM har med det här beslutet visat att Pride inte omfamnas av deras definition av politisk.

Du kan tycka det är fel och dåligt osv. men vad som definierar en "politisk" parad mot en "opolitisk" är inte hugget i sten och det gläder mig att FM inte ser Pridetåget som något politiskt.
Det känns som ett steg i rätt riktning där jag kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, enligt din definition på "politisk".
FM har med det här beslutet visat att Pride inte omfamnas av deras definition av politisk.

Du kan tycka det är fel och dåligt osv. men vad som definierar en "politisk" parad mot en "opolitisk" är inte hugget i sten och det gläder mig att FM inte ser Pridetåget som något politiskt.
Det känns som ett steg i rätt riktning där jag kommer ifrån.

Så vad var FM:s syfte med att delta i marshen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Crippa90: Du påstår alltså att det är politiskt att kräva lika värde för alla oavsett hudfärg, sexuell läggning och så vidare?

Att den här tråden öht finns visar med all önskvärd tydlighet att pride behövs. Hade det inte varit för det faktumet att festivalen främst är för hbt-personer tror jag inte många hade klagat. Det hade i alla fall varit mer konstruktiv kritik, och inte bara kommentarer som luktar homofobi och manlig osäkerhet lång väg. Jag kan visserligen hålla med att det finns bättre sätt att demonstrera för lika rättigheter än att dansa i läderkalsonger på ett lastbilsflak.

Men den delen av pride borde tas mer för vad den är till för, dvs festa. Och när man festar behöver man inte ta sig själv så seriöst, vilket folk som upprörs över paraden borde ha fattat vid det här laget.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, enligt din definition på "politisk".
FM har med det här beslutet visat att Pride inte omfamnas av deras definition av politisk.

Du kan tycka det är fel och dåligt osv. men vad som definierar en "politisk" parad mot en "opolitisk" är inte hugget i sten och det gläder mig att FM inte ser Pridetåget som något politiskt.
Det känns som ett steg i rätt riktning där jag kommer ifrån.

Så du tycker alltså att man bör tillåta FM:s uniformer på alla parader/marscher/demonstrationer som inte direkt, men indirekt kan vara politiska, t.ex 1-maj (som är till för arbetarna och inte är politisk), Ådalen (för att hedra 5 ihjälskjutna arbetare 1931) och Salemmarschen (för att hedra Daniel Wretström), då dessa är precis lika politiska som Pride?

EDIT:

yargnitz: Ja det är politik och politik ska FM hålla sig borta ifrån enligt deras egna regler (och även enligt Sveriges Rikes Lag tror jag också).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Så du tycker alltså att man bör tillåta FM:s uniformer på alla parader/marscher/demonstrationer som inte direkt, men indirekt kan vara politiska, t.ex 1-maj (som är till för arbetarna och inte är politisk), Ådalen (för att hedra 5 ihjälskjutna arbetare 1931) och Salemmarschen (för att hedra Daniel Wretström), då dessa är precis lika politiska som Pride?

EDIT:

yargnitz: Ja det är politik och politik ska FM hålla sig borta ifrån enligt deras egna regler (och även enligt Sveriges Rikes Lag tror jag också).

Det är lite skillnad, 1 majtåget är väldigt hårt knutet till framförallt LO, och LO och socialdemokraterna har väldigt starka band, dessutom brukar partiledarna(framförallt de på vänster sida om centern) tala ofta där om sina partiers respektive politik, och det blir politisk. I salemmarschen går det alltid "högerextrema", och den där marschen hade knappast funnits om gärningsmannen hade varit en "vit helsvensk". Pride handlar om party och mänskliga rättigheter, så det är inte samma sak.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Så du tycker alltså att man bör tillåta FM:s uniformer på alla parader/marscher/demonstrationer som inte direkt, men indirekt kan vara politiska, t.ex 1-maj (som är till för arbetarna och inte är politisk), Ådalen (för att hedra 5 ihjälskjutna arbetare 1931) och Salemmarschen (för att hedra Daniel Wretström), då dessa är precis lika politiska som Pride?

Det är upp till deras definition av "politisk" parad.

Själv tycker jag FM som det ser ut idag ska läggas ner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
Det är lite skillnad, 1 majtåget är väldigt hårt knutet till framförallt LO, och LO och socialdemokraterna har väldigt starka band, dessutom brukar partiledarna(framförallt de på vänster sida om centern) tala ofta där om sina partiers respektive politik, och det blir politisk. I salemmarschen går det alltid "högerextrema", och den där marschen hade knappast funnits om gärningsmannen hade varit en "vit helsvensk". Pride handlar om party och mänskliga rättigheter, så det är inte samma sak.

Frågor om mänskliga rättigheter är politik. Kan verka löjligt men det är fortfarande politik vare sig man vill eller inte.

Så gränsen går alltså där det är partier som talar ut på en parad/demonstation? Nu är inte jag säker men jag tror det finns vissa partier som talar under pride också....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det är upp till deras definition av "politisk" parad.

Själv tycker jag FM som det ser ut idag ska läggas ner.

Tycker jag med. Sveriges försvar dog i början av 1990-talet. Kvar har vi lite fjolliga män till ledning som vill göra allt för att visa vilken duktig myndighet man är och tjäna pk-poäng. De ända som är vettiga är gamla befälen men det får inte göra någonting för det kostar pengar, och pengarna ska idag gå till information till kvinnor om försvaret och att anställa fler transvestiter.

Nej nu måste jag ta och spy tror jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
Att den här tråden öht finns visar med all önskvärd tydlighet att pride behövs. Hade det inte varit för det faktumet att festivalen främst är för hbt-personer tror jag inte många hade klagat. Det hade i alla fall varit mer konstruktiv kritik, och inte bara kommentarer som luktar homofobi och manlig osäkerhet lång väg. Jag kan visserligen hålla med att det finns bättre sätt att demonstrera för lika rättigheter än att dansa i läderkalsonger på ett lastbilsflak.

Men den delen av pride borde tas mer för vad den är till för, dvs festa. Och när man festar behöver man inte ta sig själv så seriöst, vilket folk som upprörs över paraden borde ha fattat vid det här laget.

Det är ju det som är poängen här, att just folk "som upprörs över paraden borde ha fattat vid det här laget" INTE har fattar, och att det är därför paraden är ett dumt sätt att försöka hävda någonting.

Tycker dock att hela "är du inte med oss är du emot oss"-attityden du verkar ha är minst lika illa som folk som bara klagar och inte är konstruktivt kritiska. Du säger att den här trådens existens visar på ett behov av pride. Du kan alltså inte skilja på att vara kritisk mot ett event och vara kritisk mot det som eventet egentligen skall stå för? För det spelar ingen roll om folk är konstruktiva i sin kritik, det är just det faktum att de är kritiska över huvud taget som är problemet. Pride befäster bara alla förutfattade meningar som redan finns i det att det visar upp just det som dessa kritiska människor inte gillar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du klagar på hur den är i Sverige så ska du vara glad för att du inte var i Holland som jag var xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
I salemmarschen går det alltid "högerextrema", och den där marschen hade knappast funnits om gärningsmannen hade varit en "vit helsvensk". Pride handlar om party och mänskliga rättigheter, så det är inte samma sak.

Eh, what, är ju mest kollektivister som går salemmarschen, verkligen inte några högermänniskor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju det som är poängen här, att just folk "som upprörs över paraden borde ha fattat vid det här laget" INTE har fattar, och att det är därför paraden är ett dumt sätt att försöka hävda någonting.

Tycker dock att hela "är du inte med oss är du emot oss"-attityden du verkar ha är minst lika illa som folk som bara klagar och inte är konstruktivt kritiska. Du säger att den här trådens existens visar på ett behov av pride. Du kan alltså inte skilja på att vara kritisk mot ett event och vara kritisk mot det som eventet egentligen skall stå för? För det spelar ingen roll om folk är konstruktiva i sin kritik, det är just det faktum att de är kritiska över huvud taget som är problemet. Pride befäster bara alla förutfattade meningar som redan finns i det att det visar upp just det som dessa kritiska människor inte gillar.

Men ja, poängen är ju att främja acceptans även för det dessa kritiska människor inte gillar, genom att bland annat visa upp det.

Om dessa människor inte accepterar det, fine, det finns dom som gör det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Krogen, drogpolitik. Vad gör alkhol till en laglig drog till skillnad från så många andra?
Bankväsendet i sig är ju väldigt politiskt, styrräntor, riksbank, marknadsekoni/planekonomi/blandekonomi osv osv osv.
Kampsport, ska man få träna upp sig till att skada andra? Vem ska betala, ska föreningar få pengar från kommunen?
Kulturminnen, ska dom bevaras med offentliga eller privata medel?

Ja, allt är politik om man tittar lite närmre.

Nja, det mesta du nämner är ju bara politik för att du gör det till politik när du frågar dig om t.ex. kampsport el. kulturminnen ska finansieras via skatter.

Hade vi utgått ifrån att boxning var en privat angelägenhet, finansierat av den enskilda, hade det inte heller varit politiskt. Ja, vi kan givetvis tänka oss att det är möjligt att stifta en lag som gör det illegalt att träna självförsvar (o.d.) men då är det återigen ett fall av något skapat, något artificiellt.

Mao. allt kan göras till politik om det är ens intention, detta är alltid och kommer alltid vara följden av den extrema form av coercive power vi kallar representativ demokrati.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Nja, det mesta du nämner är ju bara politik för att du gör det till politik när du frågar dig om t.ex. kampsport el. kulturminnen ska finansieras via skatter.

Hade vi utgått ifrån att boxning var en privat angelägenhet, finansierat av den enskilda, hade det inte heller varit politiskt. Ja, vi kan givetvis tänka oss att det är möjligt att stifta en lag som gör det illegalt att träna självförsvar (o.d.) men då är det återigen ett fall av något skapat, något artificiellt.

Mao. allt kan göras till politik om det är ens intention, detta är alltid och kommer alltid vara följden av den extrema form av coercive power vi kallar representativ demokrati.

Även bristen på politik i en fråga är politik.

Ska den politiska insutitionen ha med saken att göra eller inte?
Och så även här, är Pride politik?
Så länge man menar att dom politiska insutitionerna ska ha med ens kön att göra så är det politik.
Men om man som i ditt boxningsexempel säger att nej, dom politiska institutionerna har inte med mitt kön att göra.
Då är inte Pride politiskt.

Allt kan göras till politik och allt kan göras till icke-politik.
Det är en definitionsfråga.

Det gläder mig att FM har ändrat sin definition i det här fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Även bristen på politik i en fråga är politik.

Nja, jag skulle påstå att urtillståndet nästan per definition är apolitiskt. Att skapa eller avveckla en myndighet (e.d.) är politik men att inte skapa myndigheten från början är intet.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det gläder mig att FM har ändrat sin definition i det här fallet.

Du är alltså glad att man särbehandlar bögar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du är alltså glad att man särbehandlar bögar?

På vilket sätt särbehandlar man bögar? Måste man uppvisa någon form av bögcertifikat för att få gå med? Försvarsmakten tycker uppenbarligen inte det:

Citat:

http://www2.mil.se/sv/I-Sverige/Ovningar/Europride/
Vi vill verkligen synliggöra Försvarsmaktens tydliga ställningstagande för jämlikhet och grundläggande mänskliga rättigheter. Därför skulle vi bli glada om flera av våra kollegor, oavsett om man identifierar sig som HBT-person eller inte, vill gå med oss och visa på en Försvarsmakt. Ju fler vi är, desto mer syns vi och desto tydligare blir budskapet, säger Petra Jäppinen som är Försvarsmaktens HBT-handläggare.

Försvarsmakten skall spegla samhället. Genom att visa närvaro på Europride kan Försvarsmakten nå ut med budskapet att du inte måste vara heterosexuell för att jobba i Försvarsmakten. Det är min uppfattning att exempelvis många ungdomar fortfarande förvånas över upptäckten att Försvarsmakten inte bara välkomnar vita, heterosexuella män, och detta gäller även ungdomar som inte nödvändigtvis själva faller inom den definitionen.

Det tycks mig snarare som att Försvarsmakten passar på att visa att bögar inte särbehandlas.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
På vilket sätt särbehandlar man bögar? Måste man uppvisa någon form av bögcertifikat för att få gå med? Försvarsmakten tycker uppenbarligen inte det

Genom att tillåta militärerna använda sina uniformer på "bög"-parader men inte på "ickebög"-parader så särbehandlar man bögar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Försvarsmakten skall spegla samhället. Genom att visa närvaro på Europride kan Försvarsmakten nå ut med budskapet att du inte måste vara heterosexuell för att jobba i Försvarsmakten. Det är min uppfattning att exempelvis många ungdomar fortfarande förvånas över upptäckten att Försvarsmakten inte bara välkomnar vita, heterosexuella män, och detta gäller även ungdomar som inte nödvändigtvis själva faller inom den definitionen.

Det tycks mig snarare som att Försvarsmakten passar på att visa att bögar inte särbehandlas.

Att spegla samhället är inte samma sak att vara med och förändra. Pride är till för att förändra synen på bögar och andra sexuella avarter. Det ska FM inte någonting att göra med. Se bara vad som händer när militären utöver världen blir politisk. Militär kupper, utbrytargrupper, legoknäcktar osv. Thailand, Burma och Afrika är några exempel vad som kan hända när militären blir politiskt aktiva.

Men om nu försvaret ska spegla samhället genom att vara ute på parader och demonstationer, varför är de då inte ute på 1-maj, Ådalen, Salemmarschen och i princip alla andra demonstationer? Just det, dom får inte det. Dom får bara gå på bögparader för där ska det särbehandlas....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Att spegla samhället är inte samma sak att vara med och förändra. Pride är till för att förändra synen på bögar och andra sexuella avarter. Det ska FM inte någonting att göra med. Se bara vad som händer när militären utöver världen blir politisk. Militär kupper, utbrytargrupper, legoknäcktar osv. Thailand, Burma och Afrika är några exempel vad som kan hända när militären blir politiskt aktiva.

Skön parallell...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Nja, jag skulle påstå att urtillståndet nästan per definition är apolitiskt. Att skapa eller avveckla en myndighet (e.d.) är politik men att inte skapa myndigheten från början är intet.

Så fort personer kommer överens om olika regler blir det politik.
Stenålders grottmän som byter varor med varandra är politik.
Politik skapas vid mötet och överenskommelser mellan människor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du är alltså glad att man särbehandlar bögar?

Nej, jag är glad att man likbehandlar bögar, och andra HBTQP personer.

Ens sexuella läggning är opolitisk vare sig den är hetero, homo, bi eller något annat.
Det är inte att särbehandla, det är att likbehandla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, jag är glad att man likbehandlar bögar, och andra HBTQP personer.

Ens sexuella läggning är opolitisk vare sig den är hetero, homo, bi eller något annat.
Det är inte att särbehandla, det är att likbehandla.

Positiv särbehandling är fortfarande särbehandling. Ska det vara lika så skall det inte spela någon roll, alltså skall det inte behövas pekas ut att man nu också accepterar de som identifierar sig som hbt. Det skall då heta att de accepterar alla, inget mer inget mindre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Positiv särbehandling är fortfarande särbehandling. Ska det vara lika så skall det inte spela någon roll, alltså skall det inte behövas pekas ut att man nu också accepterar de som identifierar sig som hbt. Det skall då heta att de accepterar alla, inget mer inget mindre.

Huh?
Vad menar du?
Hur är det att särbehandla?
Att man säger att man gjort en ändring?
Jag fattar verkligen inte alls vad du försöker få fram för poäng här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Huh?
Vad menar du?
Hur är det att särbehandla?
Att man säger att man gjort en ändring?
Jag fattar verkligen inte alls vad du försöker få fram för poäng här.

Att positivt särbehandla, jag hoppas du vet vad det betyder?
Att säga att man nu även accepterar hbt-människor visar fortfarande att man inte räknar dem till samma grupp som alla andra. Det är särbehandling, positiv sådan eftersom det är en bra sak, men fortfarande har man grupperat och separerat hbt från andra, vilket är fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Att spegla samhället är inte samma sak att vara med och förändra. Pride är till för att förändra synen på bögar och andra sexuella avarter. Det ska FM inte någonting att göra med. Se bara vad som händer när militären utöver världen blir politisk. Militär kupper, utbrytargrupper, legoknäcktar osv. Thailand, Burma och Afrika är några exempel vad som kan hända när militären blir politiskt aktiva.

Citat:

http://www2.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Uppgifter-och-formaga/Fo...
Alla människor, oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religiös övertygelse, sexuell läggning, hudfärg, tjänstegrad eller liknande ska respekteras och behandlas likvärdigt.
...
För att öka jämställdheten bedriver Försvarsmakten sedan flera år tillbaka ett aktivt jämställdhetsarbete.

De försöker inte ens mörka det längre. Du är nog en statskupp på spåret...

Som jag nämnde tidigare visar Försvarsmaktens närvaro på Pride att sexuell läggning inte är ett hinder för anställning i Försvarsmakten. Detta är knappast en förändring man försöker genomdriva, eftersom det är lagstadgat. Vad Burma, Thailand och Afrika (det där stora landet söder om Medelhavet, antar jag?) har för relevans i sammanhanget får du nog förtydliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men om nu försvaret ska spegla samhället genom att vara ute på parader och demonstationer, varför är de då inte ute på 1-maj, Ådalen, Salemmarschen och i princip alla andra demonstationer? Just det, dom får inte det. Dom får bara gå på bögparader för där ska det särbehandlas....

Diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell läggning är redan förbjudet. Vad menar du att Försvarsmaktspersonalen demonstrerar för eller mot? Vilken förändring vill man åstadkomma? Det Försvarsmaktspersonalen gör är att visa att de har en sexuell läggning, eller att de accepterar att andra har en sexuell läggning - förändringen av synen på det du kallar "sexuella avarter" har redan skett.

Skulle en liknande tillställning vara acceptabel enligt dig, om deltagarna var där för att visa att de var heterosexuella eller för att visa sitt stöd för heterosexuella i Försvarsmakten? Det skulle ju inte vara att förändra synen på heterosexuella, direkt?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att positivt särbehandla, jag hoppas du vet vad det betyder?
Att säga att man nu även accepterar hbt-människor visar fortfarande att man inte räknar dem till samma grupp som alla andra. Det är särbehandling, positiv sådan eftersom det är en bra sak, men fortfarande har man grupperat och separerat hbt från andra, vilket är fel.

Huh?
Man har ju ändrat definitionen och det måste ju klargöras.
Vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imba
Penis >< penis = fel
Vagina >< vagina = fel

Penis >< vagina = rätt

Jag har inte nåt emot bögar eller flator men dom borde ge fan om klagar om få gifta sig eller adoptera barn.

Finns undantag på Vagina >< vagina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Huh?
Man har ju ändrat definitionen och det måste ju klargöras.
Vad pratar du om?

Hur kan man ge sig in i en diskussion om en sånhär sak och inte veta vad positiv särbehandling är?

Ska de ändra på någonting så skall de gå ut med att de accepterar alla utan att peka ut någon specifik grupp. Sen kan man som svar på en direkt fråga gällande specifika grupper svara just gällande dessa, men grunden skall ju vara att alla räknas som lika, att alla ingår i samma gruppering.

Om man går och säger att man gärna vill se mer folk i försvaret, även hbt-människor, så har man ju redan där dragit en linje mellan "vanligt" folk och hbt-människor. Man har alltså grupperat dem olika och det är ju det som är hela poängen med att få dessa accepterade i samhället, att de inte skall vara grupperade utanför oss andra, utan vara en del av samma grupp som resten.

Edit*
Det faktum att det ens existerar någonting som kallas för hbt-handläggare är ju i grunden absurt om man skall se till allas lika värde. Visst är det en positiv sak för de som identifierar sig som hbt, men det är fortfarande särbehandling, vilket går emot hela den grundläggande meningen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Edit*
Det faktum att det ens existerar någonting som kallas för hbt-handläggare är ju i grunden absurt om man skall se till allas lika värde. Visst är det en positiv sak för de som identifierar sig som hbt, men det är fortfarande särbehandling, vilket går emot hela den grundläggande meningen.

Det har väl snarare med praktiska problem (som mobbing) som HBT-personer kan råka ut för inom försvarsmakten än att man ser dem annorlunda.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Så fort personer kommer överens om olika regler blir det politik.
Stenålders grottmän som byter varor med varandra är politik.
Politik skapas vid mötet och överenskommelser mellan människor.

Ja, men avsaknaden av regler är ju per definition apolitiskt.

Det är inte politik att vi i Sverige kan producera så många barn som vi och naturen tillåter, politik är att försöka begränsa detta som i Kina.

Låt oss ta wikipedias definition:
"social relations involving authority or power [...] and the methods and tactics used to formulate and apply policy", eller förenklat: "the acquisition and application of power", på svenska: "minsta gemensamma nämnare är att begreppet alltid syftar på offentlig maktutövning och den process som bestämmer hur den offentliga makten utövas".

Politik kräver alltså per definition att en entitet har auktoritet över andra, eller på svenska: slaveri.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det har väl snarare med praktiska problem (som mobbing) som HBT-personer kan råka ut för inom försvarsmakten än att man ser dem annorlunda.

Jag menade inte att funktionen inte behövs, men man ska ju vara helt klar på att fortfarande är en form av särbehandling i det att det speciellt inriktar sig på en speciell grupp baserat på deras sexuella läggning. Även om det är positiv särbehandling ska man ju inte ha några illusioner, för det är ändå särbehandling. Bättre hade ju då vart en generell, lika för alla, handläggare som sköter samma saker men för alla inte bara hbt-delen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag inte hänger så mycket på sweclockers nu förtiden. Vad fan ska det här föreställa? Vad är ni för jävla människor som har mage att anse att en annan människa är värd mindre än er och inte ska ha samma rättigheter bara på grund av deras sexuella läggning?

Skämmes ta mig fan.