Permalänk
Robot

dedikerad emulatorburk

här kommer då äntligen bygget som jag hållit på med runt 3 veckor och som jag pratar om i denna tråden. http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8494563...

vill också uppmärksamma om att den är verkligen bladgrön i verkligheten, vet inte varför ixus75:an fick sådana bleka grönfärger.

sen kommentarer klarar jag, både konstruktiva och andra. kommentera gärna med vidare utveckling. kan tillägga att jag ska ta upp hål för 2-4 st till usbportar, då det bara är 2 externa. måsta tigga till mig några portar av dlapinb... sen ska jag även göra en större startknapp när jobbet börjar om, då jag kommer åt en större borr. sen ska jag beskriva mer i detalj vad jag kör på den och hur.

usb som ska användas;
blåtand
handkontroll
trådlöst nät
2 lediga för ev mus,tangentbord och minneskort vid felsök eller större ändringar.

klarar diablo2 utan problem och även trackmania nations på lägsta med runt 30fps. inga problem som sagt med varken emulatorer eller film sist jag pröva. har kvar en stor del inställningar i samband med emulatorn som ska komma som frontend där man väljer nes, snes eller n64 och konfigureringen med att styra allt med handkontroll bara.

tack för hjälp och ideer!

Besök albumet: dedikerad emulatorburk av zsimpey

Permalänk
Medlem

Fint bygge

Permalänk
Medlem

De ser ganska najs ut

Visa signatur

Ny dator: XFX 9800GX2 1GB, Intel Core 2 Duo E8500 3.16 GHz, OCZ DDR2 4GB 800 MHZ, CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER, WESTERN DIGITAL RAPTOR 150GB, WESTERN DIGITAL CAVIAR
500GBx2, GIGABYTE GA-EP35-DS4 S-775 ATX, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, NZXT MIDITOWER TEMPEST BLACK

Permalänk
Medlem

tack. burken håller som sagt 19.7*19.7*7cm. ser större ut än vad den är

EDIT: frun fick ideér nu om att handmåla lite blommor och så över den i vitt och orange. återkommer med mer bilder när vi bestämt oss. blir inget ikväll iaf

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Vänd på fläkten så slipper det uppstå en eldsvåda..

Det optimala vore typ en 60mm fläkt på kylflänsen som blåser och en 80mm eller vad du nu har i locket som drar/blåser ut.

Annars mycket fränt, och inspirerande!

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk
Medlem

fläkten suger in luft i burken. har öppnat några täckbrickor bak som luften kommer ut genom. är somsagt inga extrema temperaturer i burken

du glömmer att detta är en i vanliga fall passiv rigg

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Om du har orginalbrickan från mini-box.com så går inte fläkten igång förrän du är uppe i runt 90W.

Mer om detta hos SPCR om du vill läsa mer om Pico PSU.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

kör "kompletts reklam" så går allt mycket fortare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
fläkten suger in luft i burken. har öppnat några täckbrickor bak som luften kommer ut genom. är somsagt inga extrema temperaturer i burken

du glömmer att detta är en i vanliga fall passiv rigg

I vanliga fall är MODERKORTET passivt ja, men chassit har fortfarande någon form av fläkt. Genomströmning av luft krävs ofta... tpd:n på denna ligger väl inte så superhögt men bör ändå ha en genomströmning av luft för att komponenter ska överleva en längre tid... T ex kondensatorer mår inte så bra att bli för varma, då de torkar och kortsluts.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

kan tillägga att temperaturerna ligger under 35 grader maxload. 60mm blåser fullt tillräckligt. det enda som genererar någon nämnvärd värme är trots allt cpun, och den blåser fläkten rätt ner på, sen sprids luften ut över moderkortet.

tdp på Moderkort med cpu är på 7w. inte ens transformatorn blir jummen.

hdd är kall som bordsskivan, och finns inget annat som genererar värme, förutom nb men den sitter ju under samma fläns.

skulle gissa på;

moderkort 10w
hdd 5w
minnen 2w

skulle gissa att riggen ligger en bit under 20w totalt i energiförbruk.

om någon har mer exakta uppgifter, rätta mig gärna. och om ni är riktigt snälla tar jag upp några större hål bak i täckbrickan för utluften.

"Om du har orginalbrickan från mini-box.com så går inte fläkten igång förrän du är uppe i runt 90W.

Mer om detta hos SPCR om du vill läsa mer om Pico PSU."

beställde somsagt från linitx.com. sen orginalbricka? vad menar du. fläkten sitter på molex som du ser och snurrar så klart vid start av datorn.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Blev förvånad över skit saker igentligen.

1. varför spacklade du inte hörnen eller slipade ner så man slapp se skarvarna?

2. lite mer lufthålbak hade nog inte skadat. annars ta bort hela I/O plåten.

3. ett gångjärn eller liknande hade kunnat få locket på plats men skruvar duger. spec om man har barn som vill öppna allt.

4. tror du kan korta ner kablarna till hårddisken osv. även om det inte är mycket kablar så gör det ju lite iaf.

Tycker det var rätt snyggt gjort

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

skarvarna är så små att det inte gör något. blir ju hursomhelst aldrig helt perfekt med detta materialet, blir trä nästa gång. spackla hörnen? har ju rundat av hörnen. alla hörn

EDIT: fattar vad du menar. skarvarna mellan skivorna är bara där när locket är av. locket drar till väggarna lite grann, och då försvinner alla kanter man ser.

ja jag ska ta upp ioplåten. eftersom den står där den står vill jag inte köra utan.

jo funderade på pianogångjärn, men att det ska bli ordentligt styvt och bra om man flyttar den, vilket jag kommer att göra.

är lite för lat för att korta ner just hdd kabeln. men andra kablarna har jag helt klart funderat på.

har maxloadat nu under några timmar och cpun är då 28 grader och burken 30 grader. få se om det blir bättre efter justering bak. har 20 grader inne. mätt med vias egna mätprogram.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Ja okej...

Med dom tempsen så behöver du inte göra någonting..

Good work zsimpey!

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk
Medlem

har redan öppnat lite mer på baksidan. tempen åkte ner ett par grader bara...

sen drog jag idekabeln under moderkortet tillsammans med alla andra. blev nog lite bättre genomströmning. plus att spännet i locket försvann och glipan med

lägger upp en sista bil när motiv och konfiguraton är klart

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Riktigt trevligt bygge! Grymt inspirerad att göra något liknande!

Vilken kontakt använder du för att få ljud och bild till TV:n?

Permalänk
Medlem

använder tvout till tvin i tvn och ljud minitele till rca. frugan har börjat skissa motiv. ledtråd: klassisker.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

var inte orolig för tv'n.. hade en likadan fast med SABA-emblem.. rena skiten, den går snart sönder

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

man får hoppas. den är ju dock bara 3-4 år gammal. thomson gör ju bra skit, eller gjorde... eller?

kan iaf berätta att jag har konfat upp handkontrollen. samt att hela maximus arcade är i ordning. just nu när man startar datorn autostartar det bara, läser in allt, och kommer till en meny där man kan välja nes/snes/N64 med bilder av konsollerna. sen kommer det upp en lista med spel i respektive underkategori. när man väljer spel startar MA respektive emulator och laddar in spelet. kontrollen fungerar perfekt till alla tre. sen när man trycker in båda analogstickorna kommer man tillbaks till menyn igen.

det som ska göras: hittat en guide för att byta fönsterhanteraren till MA dvs:

-istället för windowsloggan osv läser den in MA först. dvs rätt efter bios.
-inget explorer som först läser in skrivbord,ikoner,startmeny osv.
-får en ren emulatorburk utan synligt OS bakom. (om inget crashar då )
-bättre prestanda.

tror det kan bli riktigt najs, om det går bra. ska altså byta ut explorer.exe mot maximus arcade som hanterare. återkommer med vidare resultat.

burken motivlackad lite. blev bra. vit siluett av en pixlig herre med mustasch och keps. samt lite ränder på frihand över burken. fick lite atari-adidas-skokartong-vibbar. kommer med bilder.

sorry om detta blev tungläst.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

min höll i 3,5 år bara.. så om du har tur är det snart dax

har själv pillat lite med MA (mest för skoj skull).. verkar lite krångligt till en början men kan nog bli bra till slut om man får ordning på allting..

vad har du för emulatorer till NES och SNES? jag har problemet att den inte vill starta spelen i helskärm utan i ett fult fönster
har du tänkt att ha Sega Genesis (Megadrive i Sverige)? det måste man ju nästan ha även om det är en konkurrent till Nintendo..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

använder nestopia och zsnes.

skulle dock haft ett mindre krävande alternativ till n64 emuatorn. använder project64 just nu, men går i maxload på ex perfect dark och star wars shadows. är altså ljudet som choppar, inte laggit.

vet att det finns alternativ därute som tar mindre, men det är en djungel. ska även dra in senaste drivarna. är ett ac´97 som jobbar. men tror att prollen ligger lite på gränsen vid 64 emuleringen med P64. har inte lust att överklocka, utan sakar hellre lite kvalitet. ska kika runt. kom med förslag. kanske lägger upp bilder ikväll.

tror inte sega är ett alternativ

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Någon som vet cirka hur mycke "POWER" man behöver för att köra en GameCube Emulator utan att det laggar som Feeen????

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Medlem

har ordnat N64. blev p64 fast hittade lite mindre krävande plugins! men jag kommer ändå bara att spela zelda och mario om jag känner migsjälv rätt

Hato6 ingen aning, men jag tror www.google.com vet.

så nu är hela projektet färdigt. ev uppgardering i framtiden till en atomplattform eller liknande och ett insticksgraffe så jag kan hänga med i alla dom senaste spelen

om någon hittar ett bra lowprofile pci graffe för under 500 så säg ifrån! har kikat lite på hd24 men det är ett senare projekt

tack för mig och alla komentarer, bara fråga om det är något eller ideer på förbättringar man kan göra.

burken startar från knapptryck till konsollval på under 1min. helt ok. kanske flashdisk senare, mycket småfiler som slöar ner uppstarten, vilket är förståeligt.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

pröva nysate glide64 gfx pluginen, det fins både opengl och direct x plugins
käns dock som att opengl plugins flyter på bäst.

glide64 är väl främst för woodo korten men det följer med en glide wrappper så det fungerar även på nyare grafikkort.

sensat updaterad i aprill i år sen fins det ju lite olika ljud plugin man kan testa också

länkar inte här då det kanske är otilåtet.

tycker själv om 1964 och mupen

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Fy fan va coolt , var hittade du emulatorn för alla dom konsollerna ?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fan haft det här i tankarna också, bra bygge!

Vad gick hela kalaset på och vad använder du för program?

EDIT: Klarar burken verkligen alla n64 spel? Tänkte bara om den integrerade grafiken var dålig?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

verkar mer som att laggen beror på dålig emulering än prestandarelaterat. läst runt och det verkar som att folk har samma problem med bra flyt i vissa spel. men mario och ex zelda är såklart väldigt genomarbetat och de flesta plugins osv är speciellt optimerat för just dom spelen eftersom dom är så populära. men det integrerade ligger helt klart på gränsen när det gäller power inget snack om den saken. men burken känns rappare än min maindator faktiskt.

jag tror det gick för runt 3k totalt med handkontroll.

använder
xp sp2 strippat totalt i nlite samt tweakui
Maximus arcade
nestopia
zsnes
project64

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

10 p lätt!!
hur gjorde du bootscreenen??

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk

underbar idée, 10 poäng och en avlyft hatt från mig

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

grymt snyggt! det är så att man vill köpa den direkt av dig!

Permalänk

Jag blev grymt sugen på att göra något liknande (mjukvaruväg) har ju mitt N64 i källaren dock är styrkorsen lite slitna och man saknar ju Perfekt dark så mycket ett av de bästa spelen förutom Zelda OOT då Även lite rush är ju kul

Link to the past är kul med.

Kanske missade det men vad är det för kontroll du använder? eller är det en kontrol för N64, nes osv?

Visa signatur

I am Extrazz.