hd4870 strul(?) hjälp uppskattas!:)
Tjingeling alla nyfikna problemlösare, det är så att jag nyss fått låna en polares dator, vilken har följande komponenter i sig;
amd athlon 64 3800+
1024 GB DDR2 Kingston ram
Abit AN8 motherboard
Random 400w nätagg.
Till detta fick jag ingen CPU-Kylare, så jag köpte en ny, Zalman CNPS7000B-Cu
Intel/AMD - PRO GAMER.
Samt ett Sapphire Hd4870-kort.
När jag kom hem från jobbet var jag sjukt sugen på att mecka ihop datorn och äntligen få spela lite och få lite, lite mer prestanda än vad jag tidigare haft med min 3 åriga dell...
Skruvar och meckar och tar ur moderkortet och monterar bakplattan bakom processorn, sedan sätter jag ihop allt igen, skruvar och fixar och donar.
Kopplar in strömkabeln, graffekabeln etc, och slår igång burken.
Till min stora förvåning så fungerade allt verkligen, då jag inte är den mest datorkunniga människan på jorden..
Iallafall så hade jag stoppat in min gamla 250GB hdd som jag skulle formatera om, startar datorn och öppnar XP-skivans bootprogram.
Den läser in allt etc, det ända jag jag vet att jag kan är att formatera, men denna gång var jag väl så jävla nöjd eller något så jag råkade trycka reparera windows, lät den göra sitt och sedan bad datorn om en automatisk omstart.
Då, helt plötsligt dör skärmen, eller kontakten mellan skärmen och datorn, får upp den där rutan, "Skärmen har ström etc, men ingen kontakt med datorn, aktivera genom datorn" eller hur det nu lyder..
Har försökt om och om igen, tagit ut graffet, bytt strömkablar, bytt adaptrar som konverterar vanliga skärmanslutningar till de där lite bredare.. haha:)
Bytt skärm, ja, allt tror jag, och min kompis som är datorkunnig förstår heller inte vad felet kan vara..
Det kan väl inte vara nätagget som inte orkar köra allt, eftersom det fungerade utan problem i början??
Och fel kan jag väl inte kopplat i moderkortet då allting fungerade tills den automatiska rebooten..?
Haha, hoppas någon där ute kan hjälpa mig, vore extremt tacksam för all hjälp jag kan få för att lösa detta mysterium, Tack på förhand!
Maximilian