Studentdator för avancerad programmering

Permalänk
Medlem

Studentdator för avancerad programmering

Hejsan svejsan!

Jag undrar om något vet något bra bärbar dator som jag kan införskaffa till min högskoleutbildning. Då det enda kravet är att det måste finnas DirectX 10 eller 10.1 så tror jag inte det ska vara några problem att hitta.

Men jag har kollat runt på olika grafikkort i bärbara datorer men inte riktigt fått klart för mig om de har stöd för DX10. Vänder mig därför hit till lite mer kunniga på området så att allt blir rätt och bra.

Budgeten kommer ligga på runt 13-14k.

Tack på förhand!

sw3nn3

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska programera som kräver dx10? Har programerat en del, inget av vilket har krävt dx10, eller någon annan avancerad hårdvara. Dock så kan man ju behöva virtualisera lite hårdvara ibland.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ingen aning, men den Programansvariga för utbildningen har sagt att den ska klara av det. Utbildningens främsta språk tror jag skulle vara C++, om det skulle göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Om det nu är tänkt att man på utbildningen ska använda sig av det senaste (DX10) så är det väl inte mycket att ifrågasätta?

I nvidia så är det 8000 och 9000 serien som har stöd för DX10.0
För ATI så har HD2000 serien stöd för DX10.0 och HD3000 serien stöd för DX10.1.

I grund och botten så köper du en nyare dator med dedikerat grafikkort och använder vista så har du högst troligt stöd för DX10.

/Peo

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på Asus G50V (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=326608) och den ser ut att bli ett bra köp.

Tack för hjälpen Peo_Bond och POMAH