Permalänk

Har testkört eeeUbuntu och det verkar bättre än orginal linuxet på 900.
Däremot lyckas jag inte få till någon uppkoppling mot mitt trådlösa nätverk?
kan se grannars nätverk men inte mitt eget? har 2 andra bärbara datorer och inga problem någonsin att koppla upp sig där.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Har testkört eeeUbuntu och det verkar bättre än orginal linuxet på 900.
Däremot lyckas jag inte få till någon uppkoppling mot mitt trådlösa nätverk?
kan se grannars nätverk men inte mitt eget? har 2 andra bärbara datorer och inga problem någonsin att koppla upp sig där.

o fy fan, jag satt o pillade med nätverket i ubuntu på min EEE och det tog sin tid innan jag hittade hur man gjorde.. kolla in länken, den följde jag..

https://help.ubuntu.com/community/EeePC/Fixes

Jag måste också rekommendera att jag tycker att XP flyter på bättre på eeen, slänger url till howton där också.

http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-u...

Permalänk
Medlem

Nu har jag hållt på hela morgonen...
Installerade EEEbuntu igår.
Så var jag tvungen att köra wierdconection för att installera uppdates så jag kunde installera någe emulerings program för att köra Windows drivrutiner för att köra Wirles nettwork..
Men får fortfarande inte upp det i listan bland nätverk. och det är aktift och allt nu har jag hittat någe om att jag behöver installera WPAsupplicant.. men hittar inte det någonstans.. Hitta någon sida men där skulle man välja efter vilken arcetektur datorn jobbar under och jag har inte den blekaste då jag endast jobbat med XP och Vista tidigare.. Så vad ska jag göra ge upp slänga ut EEEdatorn och gå och köpa en dyr märkes dator?

Permalänk

Jag gav också upp försöket att få mitt trådlösa att fungera med eeeBuntu, kan se andras nätverk men inte mitt eget. Tyvärr kan jag noll om Linux s¨jag får väl leva med orginallinuxet som följde med. Med nätverkskabel är det inga problem men vitsen är ju att ha den trådlös för mig.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Kan nån rekommendera nån asiatisk butik för import av en EEE901?
Det skulle uppskattas med saft och bulle

Citat:

Jag gav också upp försöket att få mitt trådlösa att fungera med eeeBuntu, kan se andras nätverk men inte mitt eget. Tyvärr kan jag noll om Linux s¨jag får väl leva med orginallinuxet som följde med. Med nätverkskabel är det inga problem men vitsen är ju att ha den trådlös för mig.

Viken kanal kör ditt trådlösa på? Vet inte om du har svensk eller engelsk eee men om de missat att anpassa den trådlösa biten för EU så är det möjligt att den bara har 11 kanaler och din royter är inställd på en högre kanal.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

problemet för mig var en aning grövre.. Jag får inte äns fram de trådlösa altenativen. :S

Permalänk
Medlem

Jag vill se en klistrad FAQ tråd med 7XX & 9XX serien där alla lösningar postas, Jag har haft lite problem som jag har löst så jag kan bidra med lite uppgifter

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antii

Jag måste också rekommendera att jag tycker att XP flyter på bättre på eeen, slänger url till howton där också.

http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-u...

Men vilket är att föredra, vad gäller snabbhet och funktion:
- XP eller Ubuntu?

//Peter

Permalänk
Medlem

på min Asus EEE900 så sega XP anus! jag stod inte ut. så nu har jag installerat eeebuntu och det flyter på jätte bra. dock håller jag på o blir tokig på instalationen för trådlöst nätverk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
på min Asus EEE900 så sega XP anus! jag stod inte ut. så nu har jag installerat eeebuntu och det flyter på jätte bra. dock håller jag på o blir tokig på instalationen för trådlöst nätverk...

fast det är ju inte så bra heller... WLAN är ju en av anledningarna till att jag vill ha en Eeepc

//Peter

Permalänk

Trådlösa kör på wireless lan channel 12 när jag kollar på D-Link system.
Jag kör ju live USB och har inte installerat det permanent, kan det påverka?

Har läst en del trådar om problem med trådlösa och eeeBuntu, men fattar tyvärr inte riktigt hur man fixar till det, en guide vore väldigt trevligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har läst en del trådar om problem med trådlösa och eeeBuntu, men fattar tyvärr inte riktigt hur man fixar till det, en guide vore väldigt trevligt.

håller med

//Peter

Permalänk
Medlem

asså mitt hoppa igång nu.. satt o installerade och avinstallera windrivrutinen för nätverks kortet plötsligt dök wirles upp ställde in det och värkar funka bra nu men vägen dit var lång ^^

Permalänk
Medlem

Bekräfta / dementera detta: Är inte 900 ett REJÄLT nerköp jämfört med 901 då den senare har nästan dubbla batteritiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontet
Bekräfta / dementera detta: Är inte 900 ett REJÄLT nerköp jämfört med 901 då den senare har nästan dubbla batteritiden?

framför allt är väl den "svenska" 900an inte mycket att hurra för... - om jag nu fattat rätt

//Peter

Permalänk
Medlem

jag köpte min 900 på relicen i all hast. Utan att veta att en 901a skulle släppas. Hade jag vetat det hadde jag väntat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontet

901 Har mer än dubbla batteritiden.
Räknar man då med lite bättre prestanda, blåtand osv.. och sen de svenska 900 som verkligen är sega så är 900 ett mycket dåligt köp ja.

Permalänk
Medlem

fasst jag måste säga att den vart riktigt snabb med eeebuntu dock var det bökigt att få allt att fungera så går det inte att köra exe program.. på någe smidigt sätt.. hitta emulator för det men det klara inte av de program jag ville ha.

En fråga om jag köper ett till SD kort kan jag ha 2 operativsystem och skifta mellan dem genom att byta SD kort? borde väll gå?

Permalänk

tror inte den kan köra OS från Sd kortet. :S

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten

Installera? det är ju bara att välja vilken router sen lösenord

Skulle vara bra med en FAQ för just dom här datorerna tycker inte ni det?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

trinitas> Så lätt är det inte, det funkar med dom andra Linux varianternas OS men inte med eeeBuntu. Den ser inte mitt trådlösa och jag har testat de mesta vad jag vet. Skrivit in lösenord m.m men funkar inte. Kan möjligtvis vara att jag bara kör via live USB och inte installerat det permanent men det har fungerat med dom andra Linux OS.

Det finns massor med trådar om andra med samma problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle

Jo, det kan den. Se t ex http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=14737

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Tror inte det, finns ju ingen anledning att ha ett annat namn. Jag är 95% säker på det.

De 10600mah batterierna är STORA, och lever inte riktigt upp til vad de lovar, de ger ca 8600mah och dessutom är kvalitén inte så bra och om något händer så täcker inte garantin för att Asus ger inte stöd för tredje parts delar. Kan löna sig att köpa Asus original 7800mah eller de från Clove, de har egna som dock inte de heller täcks av garantin men som håller god kvalité.

jag får närmare 6 timmars batteritid med ett 10400mah batteri från dustin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
framför allt är väl den "svenska" 900an inte mycket att hurra för... - om jag nu fattat rätt

//Peter

Jag är skitnöjd med min 900, får 2,5-3 timmars batteritid (mätte när jag surfade konstant, installerade 40 uppdateringar och hade wifi på ) vilket räcker gott och väl för mig. Datorn är väldigt snabb med senaste xubuntu och väger ingenting alls. Jag märker inte alls att den skulle vara långsam som det påstås här ibland.

Jag rekommenderar den till vem som helst som vill ha en billig ultraportabel.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa mig lite mer ram till burken, nån som har nåt tips på bra å prisvärt?

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle

Det är la bara SD-kort i EEEn?
Så hur ska man annars installera ett OS om inte det går? xD

Permalänk

har nu dykt upp på prisjakt hos minst 15 butiker med startpris från 3500 upp till 4000.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=314829

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_svensson
har nu dykt upp på prisjakt hos minst 15 butiker med startpris från 3500 upp till 4000.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=314829

men ingen har i lager?

Permalänk

nej men det visar iaf att de är på väg, det blir väl kanske mitten september som nämnts tidigare. Enligt specifikationerna är det i vilket fall en "komplett" 901:a med 6-cells batteri.

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Det är la bara SD-kort i EEEn?
Så hur ska man annars installera ett OS om inte det går? xD

menar du till eller från?

till: så finns även minne internt för själva systemet, SD-korten är bara för att expandera lagringsutrymmet egentligen.

från: man kan även installera via en USB-CD eller liknande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint