Permalänk
Medlem

Ihållande tjut troligen från CPU

Hej!
Som rubriken tyder så satte min nyss byggda dator igång med ett öronbedövande tjut för några dagar sedan, ljudet pågick i 15 min (tills sladden drogs ur) det var ihållande och samma tonläge. Dessvärre var jag inte hemma så jag fick höra tjutet genom telefon.
Vad kan detta ha varit? Den har inte tjutit på två dagar efteråt.
Kan de ha något med överhettning att göra?
Är det "farligt" dvs kan någon komponent ta skada eller i värsta fall kan de börja brinna?

Kollade nu in i BIOS på CPU-temp och där stog det "100 grader" i röd text, vilket jag tyckte lät otroligt så jag skruvade bort fläkten och kände på processorn, då var den snarare 30 grader än 100, kan det vara ett termometer-fel? eller hur det nu funkar.

Tacksam för snabba svar ifall det händer igen

MVH

EDIT: Tråden kanske skulle varit i kylning men eftersom jag inte vet vad felet är så hamnade den här.

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk

När du säger att du skruvade bort fläkten, menar du att du tog av hela kylaren och kände på processorn eller tog du bort fläkten och kände på kylaren?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
När du säger att du skruvade bort fläkten, menar du att du tog av hela kylaren och kände på processorn eller tog du bort fläkten och kände på kylaren?

Jag tog bort fläkt + flänsen och kände direkt på processorkärnan.
Jag slängde bort den gamla kylpastan och strök på ett tunt lager nytt och nu säger speedfan att tempen ligger stabilt på 46c (utan någom som helst belastning) detta känns som en temp lite i överkant men det kanske klarar sig?

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk
Avstängd

Antingen kass temperaturgivare, eller inkompatibel biosversion.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk

Att den var ca 30 grader när du kände på processorn borde ju bero på att den svalnar snabbt när du stänger av datorn.

46 grader är inte så mycket? Speciellt inte om du har originakylaren.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06