Permalänk
Medlem

Vilket modekort p45 eller x48

Ska beställa datorn nu

ska ha dessa grejer i den vet dock inte vilket modekort x48 eller p45 någon som kan ge något tips också vilket av dom skall överklockas.

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz / 1333MHz / 12MB - Socket 775 (Boxed)

Corsair XMS3 2x2048MB DDR3 1600MHz CL9

PowerColor Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

f1 spinpoint 750gb

Western Digital 150GB VelociRaptor IcePack

Corsair PowerSupply (PSU) 750W TX ATX

windows vista

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för dig då du inte kör xfice, så ta det du tycker mest om.

För övrigt så bör du bytta till DDR2, samt köra raid på din samsung disk. Men du gör som du vill.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

ok tänkte ev köra dubbla grafikkort senare.

ok varför ddr2 och vad menar du med att köra raid?

Permalänk
Medlem

DDR2 för att det är billigare och prestanda skillanden mellan DDR2 och DDR3 märker du inte ens av.

Ska du köra dubbla 4870 så skaffa dig ett moderkort med x48 krets.

Med raid menar jag följande: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Ett exempel på ett setup som kostar lika mycket som din nuvarande men presterar bättre samtidigt som du har backup på all din data ifall en hårddisk skulle gå sönder.

4 st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295948 i en RAID 1+0 ger dig totalt 1280 GB lagrings utrymme som du har backup på samtidigt som du har backup automatiskt. Pris: 2400 SEK.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

Permalänk
Medlem

RAID är inte samma sak som backup.. Visst, du är skyddad mot hårdvarufel, men du har inget skydd mot mjukvarufel. Om du råkar radera något av misstag eller dylikt så hjälper det inte mycket att du har diskarna i en RAID. Dessutom är många hårddiskkrascher filsystemberoende och inte hårdvarurelaterade..

Man bör se RAID som ett skydd mot hårdvarufel och som en prestandafaktor, men absolut inte som backup.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

ok men jag har en extern ackup disk men ska inte ha foton och så på denhär datorn ändå så så sätt spelar det ingen roll

kan någon ge förslag på ett riktigt bra x48 kort då?
som klarar

quad
ddr3
har hd
och som klarar dubbla grafikkort

förresten när kommer x58 ut och vad kommer den kosta?

Permalänk
Medlem

Någon speciell anledning att du vill ha DDR3-minnen när DDR2 presterar lika bra till ett bättre pris?

Annars Asus P5E Deluxe.

Visa signatur

Din dator är snabbare än min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
RAID är inte samma sak som backup.. Visst, du är skyddad mot hårdvarufel, men du har inget skydd mot mjukvarufel. Om du råkar radera något av misstag eller dylikt så hjälper det inte mycket att du har diskarna i en RAID. Dessutom är många hårddiskkrascher filsystemberoende och inte hårdvarurelaterade..

Man bör se RAID som ett skydd mot hårdvarufel och som en prestandafaktor, men absolut inte som backup.

Med en raid 1 setup så har du ju 2 exakta kopior av diskarna, alltså såär du skyddad mot att just 1 av diskarna går sönder. Finns ju en anledning till att "alla" stora server företag kör raid i sina system, det är just för att minimera kostnaderna en trasig hårddisk orsakar. Sen om du är dum nog att radera filer så är det ju gansla självklart att du inte kan få tillbaka den mha RAID. Ett dumt mot exempel hade ju varit ifall du lagrar allt på en extern hårddisk och sen råkar tappa bort den, det är ju inte så bra.

Vad gäller DDR3 så förstår jag fortfarande inte varför du envisas med att ha det, det finns inga fördelar med DDR3 idag, inga! Dem extra mhz som DDR3 erbjuder i hastighet förlorar du på att 1) Dem har högre Latencer. 2) Intel drar inte så mycket nytta av snabbare minne.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gillar Gigabyte bäst men det är mycket en smaksak.

Asus hemsida är så kass och seg att jag slutade med deras moderkort. Det kan ta 30min att ladda hem 20mb drivrutiner. Helt obegripligt!

MSI kommer aldrig i närheten av mig igen. Jag har fått nog av dålig kvalite från dem. Självklart kan man ha tur och det funkar bra och länge. De fel jag har haft har varit rena tillverkningsfelen som glapp i 2 PCI plater mm....

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

ok mellan intel och gigabyte vilket ska jag ta då av domhär två

Gigabyte GA-X48T-DQ6 iX48 4DDR3-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Bonetrail 2 iX48 4DDR3-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Permalänk
Medlem

POMAH, javisst är det dumt att radera filer. Jag tänkte mer på mjukvara som löper amok, virus osv.. För att inte tala om filsystem som kraschar - det är tyvärr alltför vanligt, och för sådana olyckor hjälper inte RAID ett dugg utan snarare tvärtom. Strömavbrott är som rysk roulette t.ex.

Det jag säger är att hårdvarufel är långt ifrån den vanligaste orsaken till dataförlust.

Att företag osv alltid kör RAID är just för att försäkra sig från driftsstopp när diskar rasar (vilket de gör förr eller senare), och för att kunna leverera data i höga hastigheter i fleranvändarmiljöer. Mig veterligen finns det dock inget seriöst företag som inte har (minst) en backuplösning ovanpå detta.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av battie
ok mellan intel och gigabyte vilket ska jag ta då av domhär två

Gigabyte GA-X48T-DQ6 iX48 4DDR3-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Bonetrail 2 iX48 4DDR3-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Kör iaf inte Intel om du någon får för dig att du vill klocka... Sen så vet jag inte hur bra de andra presterar, men ett tips är att använda dig vår allas vän google. Prova sök på t.ex. DQ6 X48 review osv.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Dock för ddr2 minnen
Asus P5E Deluxe ix48
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5EDLX

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP