Permalänk
Medlem

Jag har Sapphire 4850.. Men som sagt funkar kortet bra om jag har fan på 40%-100% i rivatuner.

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simael
Hmm.. Hur ska jag veta?
Den funkar prima om jag har kortet på typ 50-70% fan.. Men inte annars.. Dock har jag inga fläktar alls i datorn förutom den så det är varmt i burken..

Självklart måste man ha minst en fläkt i chassit som blåser ut varmluften eftersom ditt grafikkort bara blåser runt luften.
Sätt i 1 eller 2 fläktar så borde det lösa sig.

Permalänk
Hedersmedlem

4850/4870 är extremt avancerade grafikkort som generar stora mängder värme och förbrukar mycket ström. Luras inte av priset (väldigt lågt pga konkurrens) och tro att man kan smälla in ett sådant kort i en skokartong med en celeron 300 och ett nätagg ärvt från farfar. En del verkar göra det, inte konstigt att det blir problem.

Det känns lite som om någon svamptuggande mopedist satt sig bakom ratten i en Ferrari och undrar varför han kramade ett träd helt plötsligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
4850/4870 är extremt avancerade grafikkort som generar stora mängder värme och förbrukar mycket ström. Luras inte av priset (väldigt lågt pga konkurrens) och tro att man kan smälla in ett sådant kort i en skokartong med en celeron 300 och ett nätagg ärvt från farfar. En del verkar göra det, inte konstigt att det blir problem.

Det känns lite som om någon svamptuggande mopedist satt sig bakom ratten i en Ferrari och undrar varför han kramade ett träd helt plötsligt.

Nu har jag Antec NeoPower 500W och efter att ha tittat på recensionen av nätaggregat här på Sweclockers (den av två Anonyma medlemmar) så ska det fungera. Har även läst om folk med t.ex. Corsair 1000W nätaggregat som har råkat ut för samma sak och det skumma är att alla verkar ha problem med just 4870 från Sapphire.

Permalänk

Hur mycket mer prestandamässigt skulle jag vinna i spel med ett 4870 gentemot 4850? Är det värt prisskillnaden? Dator i spec. (Vet att de skiljer sig från spel till spel men iaf)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Hur mycket mer prestandamässigt skulle jag vinna i spel med ett 4870 gentemot 4850? Är det värt prisskillnaden? Dator i spec. (Vet att de skiljer sig från spel till spel men iaf)

frågan är för generell att den inte går att svara på enkelt. det enklaste är att kolla tester där du lätt kan se fps-skillnader mellan korten. svaren finns i testerna. prisskillnaderna kan du också leta upp själv. kolla på prisjakt och sök efter billigaste kortet av vardera modellen eller kolla på någon datorbutilk bara. inte så svårt.

om det är värt prisskillnaden kan bara du själv avgöra. behöver du inte prestandan som ett 4870 ger är det ju så klart onödigt och inte värt skillnaden i pris. detta beror på vad du spelar i för upplösningar, vilka spel du spelar, vad du har för krav och vad du lite längre fram planerar att spela.

mycket att fundera på är det och allt måste vägas in.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nu har jag chassit öppet tills jag fixar en fläkt.. Funkar felfritt än så länge.

Antec TruePower 430W funkar iaf..

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk

Har haft hemma ett Asus 4870 512MB kort i några dagar. Men nu börjar jag bli fundersam över vad det är jag egentligen fått för variant. Asus har ju referens kylaren på sina 4870 medans min har Asus egna som de säljer på sina 4850. När jag kollar Hardware info så står det att jag har 1024MB och även vid höger-klick på skrivbordet för bildskärmskort visar 1024MB minne. GPU klock ligger på 750Mhz och Memory 900Mhz så där verkar ju allt vara i sin ordning. Men jag får ändå inte grepp om hur det ligger till med minnes mängd. Något sätt att gå vidare med detektiv arbetet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Multiband
Har haft hemma ett Asus 4870 512MB kort i några dagar. Men nu börjar jag bli fundersam över vad det är jag egentligen fått för variant. Asus har ju referens kylaren på sina 4870 medans min har Asus egna som de säljer på sina 4850. När jag kollar Hardware info så står det att jag har 1024MB och även vid höger-klick på skrivbordet för bildskärmskort visar 1024MB minne. GPU klock ligger på 750Mhz och Memory 900Mhz så där verkar ju allt vara i sin ordning. Men jag får ändå inte grepp om hur det ligger till med minnes mängd. Något sätt att gå vidare med detektiv arbetet?

Ladda hem GPU-Z.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

Den raden genera ett brett flin i mitt nylle!!

P1ngvin:

Hur har du gjort med din s1:a??
Behållt plattan över minnena??
Hur kyler du voltreg??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Den raden genera ett brett flin i mitt nylle!!

+1

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

Nerylf:

Jag tog bort plattan över minnena/voltreg och satte dit de som följde med S1:an. Voltreg kyls med ett par zerotherm VGA-flänsar, har tagit bilder som jag kan ladda upp imorrn

Testade mitt kort för första gången på nya datorn, körde en runda 3dmark06 och fick lite över 9000 Nu blir det klockning till helgen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtellaN
Jag har problem med att AA och AF-inställningar inte fungerar med mitt 4850-kort.

Jag använder Catalyst 8.8 och har testat både CCC och Ati tray tools för att göra inställningarna, men allt som oftast så får jag ingen AA och AF i mina spel och allt ser skräp ut. Att ställa in AA och AF i spelen direkt fungerar, men tyvärr har inte så många av de spelen jag spelar några egna inställningar för AF.

Fick samma problem på min tidigare dator (X1900XT-kort) när jag installerade catalyst 8.7. Fram till och med catalyst 8.6 har jag inte haft detta problem (problemet kvarstod dock även när jag gick tillbaka från 8.7 till 8.6).

Jag skulle bli mycket tacksam om någon har en lösning på detta problem!

EDIT: Det löste sig efter att jag avinstallerade grafikdrivrutinerna, körde driver cleaner pro och sen installerade drivrutinerna igen.

Nähepp, nu slutade AA/AF-inställningar osv. att fungera igen bara sådär...

Jag blir så himla trött på detta, har aldrig haft några liknande problem med mina ATI-kort förut.

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtellaN
Nähepp, nu slutade AA/AF-inställningar osv. att fungera igen bara sådär...

Jag blir så himla trött på detta, har aldrig haft några liknande problem med mina ATI-kort förut.

det är uppenbart att korten är nya.
strul med drivrutiner i den omfattningen man noterat är inte vanligt med ati.
Mina drivrutiner var inte i samma paket utan uppdelade för nedladdning.
vilket tog ett tag att fatta

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nerylf:

Jag tog bort plattan över minnena/voltreg och satte dit de som följde med S1:an. Voltreg kyls med ett par zerotherm VGA-flänsar, har tagit bilder som jag kan ladda upp imorrn

Testade mitt kort för första gången på nya datorn, körde en runda 3dmark06 och fick lite över 9000 Nu blir det klockning till helgen.

Najs!

Vad har du för cpu?

Jag får 13500 oklockat med min E8500 i 06:an

Ska bli intressant o se tempsen på vreg, mycket tugg om det på andra forum.
Läste att Furmark ska grilla dem rejält!

Hoppas att jag vågar slänga på min s1:a igen sen jag byte g-kort!! Lite fegis e jag allt!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet tjuter (passivt kylt med Accelero rev.2) när jag spelar EVE sen krachar datorn vad kan vara fel då måntro?

Överhettning?
Enligt catalyst håller sig kortet hela tiden under 70grader men kanske voltregulatorerna som alla pratar om har det hett?

Kaputt grafikkort?

Nätagget ska palla tycker jag. Kör med Corsair HX 620 watt utan speciellt mycket extrautrustning. 3 HDDs och en DVD i princip. Allt orginalklock.

Efter omstart kommer det upp en ruta där Windows Vista skyller på grafikdrivrutinen men detta känns väl inte som ett mjukvaruproblem eller?

Har senaste catalyst 8.8 med radeon Sapphire 4850.

Permalänk
Medlem

Troligen voltregulatorerna, hur har du kylt dem? Det är jäteviktigt för de blir nämligen normalt varmare än kärnan tom.

Standardlösningen brukar vara att ta bort VRM-kylaren från originalkylaren och använda den ihop med S1.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Najs!

Vad har du för cpu?

Jag får 13500 oklockat med min E8500 i 06:an

Ska bli intressant o se tempsen på vreg, mycket tugg om det på andra forum.
Läste att Furmark ska grilla dem rejält!

Hoppas att jag vågar slänga på min s1:a igen sen jag byte g-kort!! Lite fegis e jag allt!

Är en x2 6000+, så det är ingen 3dmark-monster ^^

S1 äger f.ö. Med 2 st 1900rpm Scythe Slipstream toppade kortet 41°c och Idlade på 36 Nu har jag sänkt hastigheterna till 5v och kortet ligger idle på 42°, får se vad som händer när jag pressar det lite.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Troligen voltregulatorerna, hur har du kylt dem? Det är jäteviktigt för de blir nämligen normalt varmare än kärnan tom.

Standardlösningen brukar vara att ta bort VRM-kylaren från originalkylaren och använda den ihop med S1.

Jag har några zalman vga ram heatsinks på dom. Ska testa skruva dit orginalkylaren och lite kylpasta och se ifall det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hejsan
Har nyss skaffat mig ett Powercolor 4850 och jag får inte ASUS SmartDoctor att fungera.... Har ett Asus P5Q Pro moderkort. När jag startar ASUS SmartDoctor så står det "Error can not find graphics card inforamtion".
Har installerat senaste catalyst drivrutinerna för kortet men det funkar ändå inte. När jag testar köra Asus Epu - 6 engine så kan jag inte komma åt grafik kortet det står då
"No VGA detected, please install suported VGA card (VGA QVL ) or install and enable ASUS SmartDoctor.. "
Asso needar lite hjälp vill kunna använda ASUS smartdoctor. Tackar på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wollepwn
Hejsan
Har nyss skaffat mig ett Powercolor 4850 och jag får inte ASUS SmartDoctor att fungera.... Har ett Asus P5Q Pro moderkort. När jag startar ASUS SmartDoctor så står det "Error can not find graphics card inforamtion".
Har installerat senaste catalyst drivrutinerna för kortet men det funkar ändå inte. När jag testar köra Asus Epu - 6 engine så kan jag inte komma åt grafik kortet det står då
"No VGA detected, please install suported VGA card (VGA QVL ) or install and enable ASUS SmartDoctor.. "
Asso needar lite hjälp vill kunna använda ASUS smartdoctor. Tackar på förhand

du måste ha ett asus grafikkort för att smartdoctor ska fungera, du kan flasha om ditt powercolor kort med ett asus bios, det är nog enda sättet att få just smartdoctor att funka med det kortet.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Det var då gode trögt synd att det skulle vara så. Int vet jag hur man flashar om bioset i kortet... Vad finns det för andra bra program som kan monitorera värme o styra fläkten? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wollepwn
Det var då gode trögt synd att det skulle vara så. Int vet jag hur man flashar om bioset i kortet... Vad finns det för andra bra program som kan monitorera värme o styra fläkten? :/

du kan göra det med ATT (ati tray tools)
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=270486

funkar bra för xp eller vista 32bit går att köra i 64bit med men lite krångligare du måste stänga av drivrutinssignering då.

du kan ju även ändra profiler i CCC för att få upp varvtalet på fläkten manuellt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Entusiast

Finns det någon riktigt tyst kylning till ett 4850 på marknaden? Jag jobbar på att få tyst på min dator och nu är det bara nätagget och grafikkortet och det verkar vara grafikkortet som låter mest.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Accelero S1 Rev2 med en eller 2 tystgående 120mm-fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Accelero S1 Rev2 med en eller 2 tystgående 120mm-fläktar.

Den ser ju helt perfekt ut. Det blir ju inte tystare än passiv kylning. Det står inget om att den är kompatibel med 48xx serien på hemsidan dock. Går det att montera den ändå? Jag gissar att hålen är standard men 40xx blir ju rätt mycket varmare än många andra och det vore ju tråkigt om den inte klarade av värmen.
Den var ju riktigt billig dessutom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det är den, har en själv på mitt 4870.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du plågat ditt med furmark än?? NYFIKEN I EN STRUT HÄR!!

Min orginal kylare funkar fint o e tyst i idle, håller 60c idle inte över 70c i load auto på fläkten.

Nu e det ju som så att det låter, dock ej mycket men det låter!!
Har ju en s1:a som ligger o dammar, det känns ju onödigt;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Grafikkortet tjuter (passivt kylt med Accelero rev.2) när jag spelar EVE sen krachar datorn vad kan vara fel då måntro?

Överhettning?
Enligt catalyst håller sig kortet hela tiden under 70grader men kanske voltregulatorerna som alla pratar om har det hett?

Kaputt grafikkort?

Nätagget ska palla tycker jag. Kör med Corsair HX 620 watt utan speciellt mycket extrautrustning. 3 HDDs och en DVD i princip. Allt orginalklock.

Efter omstart kommer det upp en ruta där Windows Vista skyller på grafikdrivrutinen men detta känns väl inte som ett mjukvaruproblem eller?

Har senaste catalyst 8.8 med radeon Sapphire 4850.

värmen till bakre delen av grafikkortet kan nå över 100c.
jag måste köra en 120mm fläkt under fastspänd då dessa temps rinner iväg utan dess like annars.
Har vattenkylning på blocket men fick krasher utan aktiv kylning under kortets bakre del.

Kolla med gpu-z vilka temps du har på dem.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Citat:

Passivt eller med fläkt?
Sen har jag läst en del och folk har haft problem med kylflänsar till minnen och voltregulatorer. Hade du några problem med det och hur löste du det?

Visa signatur