Permalänk
Medlem

Olika chipset på moderkort

Har precis köpt nytt chassie och det är dags att börja bygga ny dator till vintern. Jag kommer att ha en Intel Core 2 Quad Q9400 och vill möjlighet att överklocka ngn gång i framtiden. Jag antar att ett ddr2 moderkort räcker bra och håller priset nere jämfört med ddr3 moderkorten. Men med alla olika jävla chipsets osv, så har jag ingen aning om vad som är lämpligt?
och eftersom jag succesivt ska bygga om den så jag bara en liten fråga ang minnen också, jag ska ju sätta mina äldre minnen i till att börja med (pc2-5300) och undrar då över hastigheten? är det bara att gå in i bois och ställa in lämplig fsb så att dom inte typ, brinner upp?

Permalänk
Medlem

Intels P45 rekomenderas och Gigabyte får väldigt bra kritik så kolla in t.ex detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387

Sen räcker minnena till och dom ställs in automatiskt i rätt hastighet vanligtvis så när du satt ihop datorn kollar du bara att allt verkar ok.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Ja, P45 är bra shit

Men hade jag valt Gigabyte så hade jag valt Gigabyte GA-EP45-DS4, ska klocka bra också.

/Mvh sedde.

Permalänk

Som sagt, Intel P45 chipsets är ett mycket bra val.
Själv kör jag på ett Asus Maximus II Formula och kan inte säga annat än att jag är extremt nöjd

Mvh, Anton.