Muskampen 2025: Segraren korad!

Är det sant att 32-bitars operativsystem bara klarar av 3-4 GB RAM i bärbara?

Permalänk
Medlem

Är det sant att 32-bitars operativsystem bara klarar av 3-4 GB RAM i bärbara?

Idag gick jag och köpte en bärbar som enligt reklam och boxen ska innehålla 4 GB RAM. Men enligt Vista så står det att jag bara har 3 GB RAM.

Jag ställde en fråga till försäljaren tidigare om vad man ska tänka på när man uppgraderar RAM minnen på bärbara. Bl.a. så nämnde han att 32-bitars operativsystem bara kan klara av 3-4 GB RAM. Att man behöver ett 64-bitars version av Vista exempelvis för att kunna gå över denna RAM gräns är det sant?

Iallafall innan jag knallar till butiken under veckan. Hur kan jag själv kontrollera ifall det verkligen sitter 3 eller 4 GB RAM i laptopen?
Eller om det är den där 64-bitars operativsystem gränsen som gör att mina 4 GB bara registreras som 3 GB av min Vista 32 bitars?

Permalänk
Medlem

Japp, Windows kan använda max 3GB om det är 32-bitars.

Du bör kunna se i BIOS hur mycket som är installerat, har du kikat?

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Det är sant att 32 bitars operativ system bara kan hantera 3GB i ram men dock räknar den upp allt ram som är installerat. Så att kolla hur mycket ram minne som finns totalt kan du kolla som vanligt.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Inaktiv

Vista med SP1 rapporterar installerad mängd minne i motsats till tidigare då adresserbar mängd minne stod på "egenskaper" på "den här datorn" oavsett om du har 32 el 64-bitars OS.

Permalänk
Medlem

OBS! Det har inget med bärbarheten att göra.

Permalänk
Medlem

Menar ni att datorn kan utnyttja 4gb även om den bara kan visa 3 eller kan den bara använda 3?

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Inaktiv

Den kan bara använda drygt 3gig men tar du egenskaper på "den här datorn" så rapporterar den 4 (givetvis om det finns 4 gig i maskinen), även om inte allt är tillgängligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Menar ni att datorn kan utnyttja 4gb även om den bara kan visa 3 eller kan den bara använda 3?

Nej, 32bitars OS ser bara cirka 3,5 GB minne och då är grafikminnet inräknat. Så ta hur mycket ram du har, dra av allt över 3,5 gig och dra sen av hur mycket grafikminne du har så ser du hur mycket ram din dator arbetar med.

Så har iallafall jag förstått det hela

Permalänk

CompassioN's påstående stämmer nog bra, för jag har 4 gig i min maskin, men Vista hittar bara 3,2 och då har jag 256mb på grafiken också.

(Såg dock nu när jag uppdaterat till SP1 att det står 4 gig, det gjorde det inte förut)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
CompassioN's påstående stämmer nog bra, för jag har 4 gig i min maskin, men Vista hittar bara 3,2 och då har jag 256mb på grafiken också.

(Såg dock nu när jag uppdaterat till SP1 att det står 4 gig, det gjorde det inte förut)

Ah, då var jag inte helt ute och cyklade! Tror att Vista SP1 ser minnet men inte kan använda det, såvida du inte råkat uppgradera till 64bit i farten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Ah, då var jag inte helt ute och cyklade! Tror att Vista SP1 ser minnet men inte kan använda det, såvida du inte råkat uppgradera till 64bit i farten

Japp det stämmer. Vista 32-bit med SP1 kan se 4gb ram, men inte använda allt, något som orsakar lite huvudbry hos vissa som fått för sig att microsoft ordnat så att det faktiskt går att använda allt RAM.

Permalänk
Medlem

Jag kollade i BIOS och det finns 4 GB RAM så jag behöver inte knalla till butiken och göra bort mig. Genom att påstå att det bara finns 3 GB isntallerat

Eftersom min förinstallede Vista Home Premium bara verkar vara 32-bitars kan jag använda en 64-bitars Vista på den här CPUn?
Intel Core 2 Duo T5550
Det framgår inte lika tydligt om Intel Core 2 Duo är 64-bitars som AMD CPUer.
Om min CPU är 64-bitars vilken Vista är det då som man ska välja dem har typ 10 olika Vista varianter???

Jag behöver kräma ut så mycket datorkraft som möjligt i den bärbara för att Callof Duty 4 inte ska hacka så mycket med min ATI HD3470 (256 Mb) grafikkort. Jag kör redan på lowest settings i allt i spelet men det duger inte jag vill få ut mera.

Permalänk
Inaktiv

Japp, din propp är x64 så det är bara att installera Vista X64.

Permalänk
Medlem

Ja din CPU är 64bitars så det fungerar med 64bits OS.
Skall du ha vista så får du nog läsa på vad du behöver. Ultimate är den "bästa" men kostar en del.
Fast du kommer få bättre prestande med 3GB i XP än 4GB i vista då vista kräver mer.
Du kan ju även kolla på XP x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Japp det stämmer. Vista 32-bit med SP1 kan se 4gb ram, men inte använda allt, något som orsakar lite huvudbry hos vissa som fått för sig att microsoft ordnat så att det faktiskt går att använda allt RAM.

Egentligen kan man köra upp till 64Gb RAM med windows 32bitar OS sedan typ windows 2000 eftersom microsoft implementerade PAE i kärnan som gör att address rymden ökar från 32bitar till 36bitar. Men detta är bara tillgängligt på server versionerna av windows, de andra versionerna är mjukvaru begränsade PGA licenskäl till 4Gb. Så det går använda betydligt mer RAM men det är tyvärr begränsat med flit.

Är man tvungen att köra ett 32bitars OS och vill utnyttja mer än 4Gb ram så får man köra *nix eller windows server.

Permalänk
Medlem

sökfunktionen fungerade inte när du gjorde tråden antar jag

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad på en-ords-inlägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Nej, 32bitars OS ser bara cirka 3,5 GB minne och då är grafikminnet inräknat. Så ta hur mycket ram du har, dra av allt över 3,5 gig och dra sen av hur mycket grafikminne du har så ser du hur mycket ram din dator arbetar med.

Så har iallafall jag förstått det hela

Nästan rätt. Hur mycket minne som försvinner beror helt på vad för enheter som finns i datorn (och drivrutiner till dessa), så vad som blir MMIO-reserverade adresser. Man kan inte säga att 3,5 GiB är en fast gräns utan det startar från 4 GiB. PCI-bussen reserverar och sen är det grafikkortsminnet som tar den största biten.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
[...] Men detta är bara tillgängligt på server versionerna av windows, de andra versionerna är mjukvaru begränsade PGA licenskäl till 4Gb. [...]

Licensskäl? Det var något nytt för mig. Visst begränsar microsoft vissa serverversioner i mängd minne men professional-linjen skulle de nog velat köra med mer minne än vad det har nu om det inte varit för risken med buggar som jag tog upp i länken ovan. (XP pro 64-bit och vista business 64-bit klarar ju båda 128 GiB RAM).

TS: Jag tycker det är fult av tillverkaren att stoppa i 4 GiB minne men att skeppa datorn med 32-bit Vista installerat så man inte kan utnyttja för allt vad man betalt för. Du kan kolla upp vad tillverkaren har för drivrutiner för din datormodell (alternativet kretstillverkarnas generella drivrutiner). Finns det allt i 64-bitars kan du gå tillbaka till försäljningsstället och vara lite arg Är de schyssta så fixar de en 64-bits installationsskiva av samma variant som du nu har (home premium kanske?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG