Jag kan berätta att jag nu har installerat, initierat, partitionerat och formaterat den nya disken och allt fungerar klockrent. All systems running!
Hur har jag då löst det med enhetsbeteckningar?
1. Jag har tagit bort alla enhetsbeteckningar (D - H) förutom C som är systemdisk (får/bör inte tas bort för en fungerande dator).
2. Jag har startat om datorn för att ändringarna ska verkställas.
3. Jag har initierat den nya hårddisken.
3.1. Jag har sedan valt att partitionera den i två delar. Den första partitionen har fått bokstav D.
3.2. Det kvarstående utrymmet har partitionerats med bokstav E som beteckning.
4. Jag har tilldelat valfria beteckningar till restvarande enheter.
Jag kan också säga att jag har provat att tilldela bokstav B till den första partitionen (D) på den nya disken. Programmet har inte avvisat den tilldelningen och efter omstart har jag kunnat se en enhet B i Utforskaren/Explorer. Däremot kunde jag inte tilldela bokstav A eftersom det inte finns som alternativ. Det beror nog på att jag har en diskettstation installerad i systemet som använder den beteckningen som standard. Däremot är det lite udda att diskettstationen i sig inte finns representerat i Diskhanteraren. Men som sagt, anledningen till att man inte kan välja bokstav A för en hårddisk eller annan enhet är att den är upptagen av diskettstationen. Hade jag inte haft en diskettstation installerad i datorn så hade jag nog kunnat välja bokstav A lika lätt som bokstav B för vilken annan enhet som helst, hårddisk eller annan typ av enhet.
Utifrån det kan jag konstatera två saker:
1. Enhetsbeteckningarna A och B är inte reserverade eller "låsta" så som jag föreställde mig till enbart diskettstationer (så som de var tänkta att användas i den första PC datorn). De kan även tilldelas för andra enheter än bara diskettstationer.
2. Man kan byta enhetsbeteckning på samtliga enheter för att på så sätt få att en önskad beteckning (t.ex. D blir fri - se ovan), men man kan också ta bort en enhetsbeteckning helt och hållet för samtliga enheter och börja om tilldelningen från att ingen enhet har någon beteckning.
3. Att ta bort en enhetsbeteckning från en hårddisk är inte detsamma som att ta bort volymen/partitionen(-er) på hårddisken/hårddiskarna.
Att operativsystemet och olika program vid ändring av enhetsbeteckning för en enhet förlorar länken till en fil eller mapp på enheten visste jag redan.
Citat:
Exempel
Anta att man öppnar ett Word dokument "Uppsats" i Microsoft Word och att sökvägen till filen är "C:\Users\Kalle\Desktop\Uppsats.doc". Om man då ändrar enhetsbeteckning för enheten från att ha varit C: till att vara D: så kommer man inte att kunna öppna filen igen i Microsoft Word genom att gå in på Arkiv menyn och peka på senast öppnade dokument (eng. recent files) och välja filen där. Filen finns inte där länken pekar ("C:\Users\Kalle\Desktop\Uppsats.doc"). Istället så finns nu filen på "D:\Users\Kalle\Desktop\Uppsats.doc".
Naturligtvis blir det så, det förstår man själv också om man har någorlunda goda datorkunskaper. Det var jag helt beredd på, men eftersom jag bara installerar mina program på samma disk som jag har operativsystemet på så slipper jag bekymret med att Windows inte hittar installerade program. Däremot har jag fått en del att göra när det gäller olika program som i sig refererar på olika sätt till de olika enheterna. De får jag länka om helt enkelt. Det är inte så mycket egentligen, det är mest ett serverprogram som har påverkats.
Det är ju inte alltid man byter enhetsbeteckningar - kanske just för att undvika sånt här strul. Idag bytte jag för att få lite mer struktur. Jag tänker mig så här: systemdisken ska ha bokstav C (det är det nästan lag på i datasammanhang), alla övriga enheter som är hårddiskar och som har mer än en volym/partition ska ha närliggande bokstavsbeteckning.
Citat:
Exempel
Anta att vi har en dator med bara en hårddisk installerad och att den disken har endast en enkel primär partition som sträcker sig över hela diskutrymmet och har beteckning C. DVD ROM enheten har fått beteckning en D. Anta att man installerar en till hårddisk som ska delas upp i tre partitioner. Då skulle i alla fall jag vilja se att de tre fick närliggande bokstavsbeteckningar så att de visas nästintill varandra i Utforskaren/Explorer, samt att de fick stå nära övriga hårddiskar. I det här fallet skulle då enhet D få byta bokstav till G för att frigöra bokstav D, och de tre nya volymerna skulle få chansen att stå nära C som också är hårddisk och heta D, E, och F.
Finns det något bättre sätt att ordna upp det på?... Hur ser det ut på era datorer? Jag har sett många olika konstigheter på fabriksdatorer där olika tillverkare (i synnerhet bärbara datorer) har valt en ofta väldigt konstig ordning och där systemet i övrigt är väldigt "fult konfigurerat" ur ett estetiskt perspektiv. Det är visserligen funktionellt och det funkar ju (vilket är det viktiga för de flesta) men det är i mina ögon en väldigt ful åsyn, det är rent ut sagt nästan äcklande att se på. Datorer ska inte bara vara funktionella prylar som får jobbet gjort, de ska också vara vackra på utsidan men inte minst på insidan också! Det är nog bäst att jag säger det än att någon annan ändå påpekar det: Apples Macintosh datorer är bra exempel på båda delarna.
Tänk att det finns så mycket att fundera kring och säga, om något så enkelt som enhetsbeteckningar/enhetsbokstäver, och att det daterar så långt tillbaka i datorhistorien som 1960-talet. För den som är intresserad kan läsa vidare på Drive letter assignment.