Permalänk

Maya och 3D-animering.

Well, någon här på sweclockers som är inne i 3D-svängen?

Jag går trean på media/design, har "pluggat" 3D A och B, men har lärt mej 90% hemma. Blev intresserad o började titta på 3D studio max när ja va 14. Nu har jobbar jag med Maya och Zbrush.

Hur många är vi?

Permalänk
Medlem

Jag körde 3ds max en hel sommar, lärde mig inte så mycket. Sen kollade jag in hur Zbursh var och det tyckte jag bra men det funkade inte för vista. Sen laddade jag ner blender. Tycker det är skoj men kan nästan inget. Kan du/någon lära mig?

Permalänk
Medlem

Maya användare här!

Har använt Maya i ca 1år nu, går en KY-utb med inriktning mot industriell design och produkt visualisering. Ska börja en 6 månaders praktik nu i dec!

Längtar som foan!

Visa signatur

Dell Studio - Intel® Core™ 2 Duo-processor T9300 (2,5 GHz) - 17,0-tums WUXGA+ (1 920 x 1 200) - 4 096 MB 667 MHz DDR2 - 500GB (5.400rpm) - 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650 - 3DMark06 = 3050 pts

Permalänk

Perrra21: Låter trevligt! Har själv planer på att läsa CAD-konstruktion och Design nästa år. Är utbildad svetsare och jobbar med det, så jag har mkt förkunskaper inom industri. Kan du inte berätta mer? Hur ser en vanlig dag ut egentligen för en CAD-konstruktör?

Permalänk
Medlem

Hållit på som hobby lite ibland sen jag var typ 14-15, blir typ 15 år nu som jag lekt med olika program. På den tiden började man med 3D studio 4 och 5 som man körde i gamla hederliga DOS.
Sen testat truespace, 3d studio max, lightwave, maya med flera.
Smidigast modellering och texturemapping tyckte jag 3d studio 5 hade, Lightwave för animering och nu kör jag bara Maya som så klart ger grymma resultat men jag gillar inte riktigt nod-systemet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprengkoet
Perrra21: Låter trevligt! Har själv planer på att läsa CAD-konstruktion och Design nästa år. Är utbildad svetsare och jobbar med det, så jag har mkt förkunskaper inom industri. Kan du inte berätta mer? Hur ser en vanlig dag ut egentligen för en CAD-konstruktör?

Kan iaf säga som så att du har en mycket bra grund för att bli CAD-konstruktör. Jobbar själv som det och har inte sysslat mkt med svetsning och bearbetning så man lider ju lite av det. Samt att jag lider av Solidworks...

Lite of-topic men hoppas det är till nytta av någon iallafall. Har tänkt prova på Maya själv när tillfälle ges.

Permalänk

anders.149:

Ja, jag hoppas att jag kommer ha nytta med mina tidigare erfarenheter. Jag har ju "tänket" sedan innan, och vet hur jobben går till så att säga. Goda kunskaper om hållfastighet, svetsar mycket kontruktioner efter ritningar och special-beställningar.

Men jag skulle vilja veta mer om jobbet som "Caddie". Hur ser en vanlig dag ut? Följer ni projekten ute på fältet? Mkt kundkontakt osv? Jag är 100% säker på att jag vill syssla med det i framtiden, men samtidigt vill jag inte hamna på ett företag där jag sitter klistrad framför skärmen 9 timmar varje dag. Får man mycket utrymme för egna idéer?

Permalänk
Avstängd

Sitter själv och pular lite med både 3ds max och maya lite till och från. Har väl börjat behärska funktionerna i programmen rätt så ok nu.

Men så svårt det är att skapa något ifall man inte har tillräckligt med fantasi. xD Det har mest bara blivit de vanliga modelleringarna som bilar och hus.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

*Räcker upp en hand*

Kör maya dagligen nu och har hållt på i lite mer än 4 år borde det bli. Läser en KY-utbildning inom spelutveckling så nu blir det extra mycket maya om dagarna men annars har jag mest lekt runt och lärt mig själv. Har hyffsad koll på alla andra mjukvaror inom branshen också, kan grunderna i de största men har mest koll på maya, zbrush, mudbox och maxwell.

Permalänk
Medlem

Började med 3D år 2003 då jag började gymnasiet och märkte hur jäkla kul det är På min skola då så använde dom Cinema 4D, vilket jag fastnade för och har kört sedan dess.

Läste massvis med kurser som involverade 3d-grafik på gymnasiet, men det mesta har jag ändå lärt mig hemma.

Vi borde slänga upp en tråd här på forumet där vi 3D-nördar kan visa upp våra verk!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
Vi borde slänga upp en tråd här på forumet där vi 3D-nördar kan visa upp våra verk!

Det finns redan
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Permalänk

Kul att de finns lite folk i all fall! Vad går folk för utbildningar som har med 3D att göra egentligen? Jag går Media, med inriktning design, på Mediagynasiet i Nacka strand sthlm..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprengkoet
anders.149:

Ja, jag hoppas att jag kommer ha nytta med mina tidigare erfarenheter. Jag har ju "tänket" sedan innan, och vet hur jobben går till så att säga. Goda kunskaper om hållfastighet, svetsar mycket kontruktioner efter ritningar och special-beställningar.

Men jag skulle vilja veta mer om jobbet som "Caddie". Hur ser en vanlig dag ut? Följer ni projekten ute på fältet? Mkt kundkontakt osv? Jag är 100% säker på att jag vill syssla med det i framtiden, men samtidigt vill jag inte hamna på ett företag där jag sitter klistrad framför skärmen 9 timmar varje dag. Får man mycket utrymme för egna idéer?

Du tjänar mycket med att ha jobbat inom industri innan då du har fördelar när du sedan konstruerar och modellerar. Dina kunskaper kommer du gynnas av.

Nu har jag inte jobbat som detta länge och har inte fått börja konstruera nytt själv ännu men på företaget jag jobbar så ser ofta en vanlig arbetsdag ut som så att du sitter vid datorn och arbetar samt springer runt, ofta ut och inspekterar byggen, både i verkstan och ute hos kund (beroende på vad man har för åtaganden) och kollar problem som uppstår, hur nya konstruktioner fungerar och ser ut samt diskuterar med övrig personal om exempelvis tillverkningstekniska frågor. Kundkontakt är mycket vanligt, likaså kontakt med folk som säljer exempelvis hydrauldelar och liknande för information och liknande.

Du sitter sällan still i timmar och, tyvärr, blir man ofta störd pga frågor från annat håll. Egna idéer finns det utrymme till, men beror nog mycket på vad man har i uppgift och i vilken nivå man ligger på som konstruktör.

Skiljer sig troligen mycket mellan olika företag men så ser det ut där jag är anställd iallafall.

Tycker iallafall att det kan vara något att kika närmare på, speciellt då du känner att det är något du sysslar med. Behöver jag nämna att det försvinner mer konstruktörer än vad som tillkommer och att det ständigt är ett stort behov av nya? Du är nog så gott som garanterad jobb.

Permalänk

anders.149:

Tack så mycket för svaret! Det var precis vad jag ville höra. Jag tror verkligen att jag är som klippt och skuren för jobbet och nu blev jag ännu mer peppad!

Jag antar att det är mycket interna utbildningar inom programmen som används?
Vad ligger snittlönen på ca?