Fortfarande värt att köpa X360?

Permalänk
Medlem

Fortfarande värt att köpa X360?

Hejsan!

Julen närmar sig sakta men säkert och min datorn börjar bli lite tråkig på att hantera spel m.m. Har alltid haft ett öga på konsoler men det har aldrig blivit av. Men nu framåt jul så har jag skarpt funderat på att köpa ett Xbox 360. Några kompisar har det, verkar suveränt om man bortser från RROD.
Och att lira online verkar supersimpelt med XboxLive. Även att chippa det verkar inte kosta så mycket och hantera filer från datorn ska vara busenkelt.

Men..
Utveckling som sagt går framåt med tiden, bara bra, för priset på 360 sjunker ju också, Men är det Värt att köpa ett 360 fortfarande? Ingen ny konsol som kommer ut efter jul som man bör vänta på och betala lite mer för? Eller ska man satsa på att uppgradera sin trotjänare(datorn), som faktikst sköter sig bra, har inte höga krav på den.

Så ge mig er åsikt

Tack på förhand // Andy Hansson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slaylix
Hejsan!

Julen närmar sig sakta men säkert och min datorn börjar bli lite tråkig på att hantera spel m.m. Har alltid haft ett öga på konsoler men det har aldrig blivit av. Men nu framåt jul så har jag skarpt funderat på att köpa ett Xbox 360. Några kompisar har det, verkar suveränt om man bortser från RROD.
Och att lira online verkar supersimpelt med XboxLive. Även att chippa det verkar inte kosta så mycket och hantera filer från datorn ska vara busenkelt.

Men..
Utveckling som sagt går framåt med tiden, bara bra, för priset på 360 sjunker ju också, Men är det Värt att köpa ett 360 fortfarande? Ingen ny konsol som kommer ut efter jul som man bör vänta på och betala lite mer för? Eller ska man satsa på att uppgradera sin trotjänare(datorn), som faktikst sköter sig bra, har inte höga krav på den.

Så ge mig er åsikt

Tack på förhand // Andy Hansson

Jag skulle uppdatera datorn, men alla äro olika

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Jag skulle uppdatera datorn, men alla äro olika

Konsolen är mer värd pengarna. Ifall man inte blandar in annat än spel såklart.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Den prissänks ju på fredag:
http://www.idg.se/2.1085/1.180133

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma. Den är ju billig nu, så man undrar vad haken är. Finns det någon ny konsoll i sikte som kommer att göra 360 utdaterad? Eller någon annan anledning att man kommer att ångra ett 360-köp? Eller är priset bara ett resultat av att de inte säljer lika mycket längre?

Jag har en dator som duger åt det mesta som jag har lust att köra, men jag har ledsnat lite på spelen som jag har till den och tycker inte att det har kommit så många nya lockande. Jag inbillar mig att utbudet till 360:n är bättre och är lite köpsugen.

Permalänk
Medlem

Kommer ju hur mycket spel som helst nu. Fable 2, Gears Of War 2, Fallout 3, Saints Row 2 mfl. Jag köpte maskinen när den kostade 3 lakan och sedan tillbehör till skiten för kanske 2 k till och ångrar inte det ett dyft.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Lätt värt det nu när priset har sjunkit en hel del!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Nej det är inte värt det, det är 2009 snart och en annan värld!!

Klart det är värt det! För det ringa priset får du ju precis ett schysst grafikkort till PCn. Riktigt schysst köp sålänge du gillar spelen!

Dold text

Någon ny konsoll kommer det inte snart. Analytikerna tror inte ens att Sony och Microsoft kommer släppa en konsoll med uppgraderad hårdvara inom en översenlig framtid. Helt enkelt eftersom det kostar så otroligt mycket för dom. Dom kommer få nya modeller och ansiktslyft men det kan ta upp emot 15 år innan en PS4 eller Xbox720 dyker upp säger analytikerna.

Kolla senaste bonus round på http://www.gametrailers.com

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Klart att det är värt det. Finns hur mycket spel som helst. Även om det skulle komma en ny konsol imorgon så finns det fortfarande mycket bra spel för dig att spela. Plus att det kommer en hel drös till nu i höst. Köpte mitt för snart ett halvår sen och ångrar mig inte en sekund.

Så köp dig ett xbox bara

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Nej det är inte värt det, det är 2009 snart och en annan värld!!

Klart det är värt det! För det ringa priset får du ju precis ett schysst grafikkort till PCn. Riktigt schysst köp sålänge du gillar spelen!

Dold text

Någon ny konsoll kommer det inte snart. Analytikerna tror inte ens att Sony och Microsoft kommer släppa en konsoll med uppgraderad hårdvara inom en översenlig framtid. Helt enkelt eftersom det kostar så otroligt mycket för dom. Dom kommer få nya modeller och ansiktslyft men det kan ta upp emot 15 år innan en PS4 eller Xbox720 dyker upp säger analytikerna.

Kolla senaste bonus round på http://www.gametrailers.com

Vad jag vet så håller sony redan på med PS4. Så att det skulle ta 15 år låter lite mycket. Det var 6 år mellan release av PS2 och PS3, 4 år mellan xbox och x360 (källa Wikipedia).
Så var du får 15 år ifrån vet jag inte

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem

15år då är min PS3 sedan länge inte se värd äns. Totalt bort glömd. Låter är rätt otroligt om det skulle ta 15år nu är spel industrin är så stort.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Detta är i alla fall vad en av branchens främsta analytiker tror och även om jag är tveksam ligger där mycket i vad han säger. Sony har förlorat otroliga mängder pengar på PS3 och ser nu vilka enorma framgångar Nintendo har med Wii. Dom håvar in mer pengar än MS och Sony kunnat drömma om att göra tillsammans.

Microsoft snackar redan om "The New Xbox Experience" i höst och en stor del av detta är en mjukvaruuppdatering. Just mjukvaruuppdateringar är något som inte börjat på allvar förrän denna generationen. Vi kommer få se dessa konsollerna i otaliga nya former med hårddiskar på kanske 1tb till sist och mjukvaran kommer förändras något otroligt över generationen. Även nya distributionssätt kommer att tittas på och vi kommer få se spel integreras i vardagen mer.

Nintendo har visat att massorna bryr sig inte om antalet polygoner i spelen och detta kommer självklart Sony och MS tänka på när de ska utöka sitt stall.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

De finns ju massa grymt roliga arcadespel till xbox360 och Ps3. Wii är ju bara otroligt populärt för att man får röra på sig o det är mer sällskapligt.
Wii=familjen
Xbox360 och PS3= Någon som vill ha prestanda och spel med mer djup i.

Wii har ju inte direkt några trevliga spel med en fin story och ett fint djup, förutom Zelda typ. Mario är dock grymt kul bara ^^

Permalänk
Citat:

Nintendo har visat att massorna bryr sig inte om antalet polygoner i spelen och detta kommer självklart Sony och MS tänka på när de ska utöka sitt stall.

Detta är en ordentlig förenkling, då du talar om helt olika segment.

Till att börja med kan man inte vara kategorisk när man talar om konsollmarknaden utan måste utgå från den västerländska och den japanska: 360 har skeppat fler enheter än Wii i USA men säljer i princip inte alls i Japan.

Men vad man måste fundera kring är främst kundgrupper. Skulle en enkel casual gamer-konsoll från t.ex. MS sälja bättre än dess nuvarande form? Förmodligen inte, MS saknar helt den tradition av enklare spel som huvudsakligen är riktade till barn som önskas och förväntas av t.ex. Nintendoköpare. Rätt konsoll, till rätt spel, helt enkelt.

Sedan "råkar" Nintendo för stunden ligga rätt i tiden där casual game-segmentet börjat ta fart, kanske främst tack vare The Sims och "partyspel" - ironiskt nog nästan helt initierat av Sony. Detta brukar dock gå i vågor och det är möjligt att det är helt stendött i nästa generation.

Att PS3 var en felsatsning är nog de flesta överens om dock.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Inte direkt felsatsning, men jag väntade mig att den skulle vara bättre. Spel ser istort sätt bättre ut på Xbox 360. Men tänk på att man får bluray till en PS3:a, men Ps3:a läshastighet borde vara i ditt segaste laget, varenda spel börjar lagga på ett sett eller annat i sina stunder, Tur att man sålde sin egna för en fin summa pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Detta är en ordentlig förenkling, då du talar om helt olika segment.

Till att börja med kan man inte vara kategorisk när man talar om konsollmarknaden utan måste utgå från den västerländska och den japanska: 360 har skeppat fler enheter än Wii i USA men säljer i princip inte alls i Japan.

Men vad man måste fundera kring är främst kundgrupper. Skulle en enkel casual gamer-konsoll från t.ex. MS sälja bättre än dess nuvarande form? Förmodligen inte, MS saknar helt den tradition av enklare spel som huvudsakligen är riktade till barn som önskas och förväntas av t.ex. Nintendoköpare. Rätt konsoll, till rätt spel, helt enkelt.

Sedan "råkar" Nintendo för stunden ligga rätt i tiden där casual game-segmentet börjat ta fart, kanske främst tack vare The Sims och "partyspel" - ironiskt nog nästan helt initierat av Sony. Detta brukar dock gå i vågor och det är möjligt att det är helt stendött i nästa generation.

Att PS3 var en felsatsning är nog de flesta överens om dock.

Du har lite fel tycker jag, ALLA vill de ha en bit av casual kakan och gränsen mellan Casual och hardcore kommer bli väldigt suddig inom sin tid. Hardcore gamern kräver bra hårdvara = förlust vid hårdvaruförsäljning samt att det är en mycket mindre kundgrupp. Varför tror du MS satsar så hårt på prissänkning? Jo för att de vill åt detta segmentet, hardcore gamern har köpt sin konsoll men casual gamers kommer det bara bli fler av. Inte sagt att de kan ersätta Nintendo men denna generationen förändrar allt eftersom en generation inte behöver definieras av ett nytt hårdvarusläpp längre utan lika bra kan starta med en mjukvaruuppgradering eller ett tillbehör.

Håller med dig om mycket dock, att Microsoft inte har rätt tradition till dessa enkla spel men med prissänkning vill man bli självklara valet för spel som Rock Band och Guitar Hero. Inköpet av Rare handlade delvis om detta också, Viva Pinata är ett försök de har använt sig av Rare för att få ut. Man rippar ju även Singstar och Miis för att tilltala casualpubliken. Microsoft är lite schizofrena just nu då man sliter hårt för både hardcore och casual gamern. Sony satsar mer på hardcore mycket för att de har svårt att sänka priset.

Detta har gjort Xbox360 till en satan så prisvärd konsoll i min mening. Frågan Sony ställer sig är nog huruvida det var värt att slå ett litet hål i PS3båten för att få ut BD som vinnare i mediekriget. Har ingen aning om vilka typer av stålar dom får för BD-användningen men jag är tveksam att det lönar sig.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Xbox360 har sålt ungefär 30% av vad PS3 har gjort i Japan så det är lite av en överdrift att säga att den inte säljer alls i Japan.
Faktum är att Xbox360 just i detta nu säljer förhållandevis bra i Japan vilket man antagligen får tillskriva spelet Infinite Undiscovery.
Den japanska marknadens betydelse skall dock inte överskattas då den är relativt liten om man jämnför med den amerikanska samt europeiska.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Hade funderingar på att skaffa en xbox360 ända tills jag hörde hur de lät... och nu skulle jag inte ens vilja ha en om de kastade den på mig...
Hade de gjort den knäpptyst hade det varit intressant, annars absolut inte..

Får hoppas att uppföljaren Xbox Pheonix blir bättre...

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har lite fel tycker jag, ALLA vill de ha en bit av casual kakan och gränsen mellan Casual och hardcore kommer bli väldigt suddig inom sin tid. Hardcore gamern kräver bra hårdvara

Det säger du? Jag räknar mig själv som hardcore gamer men inte skulle jag behöva mer hårdvara än den som finns i SNES för att ha kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta är i alla fall vad en av branchens främsta analytiker tror och även om jag är tveksam ligger där mycket i vad han säger.

Tror du har missuppfattat det hela. Jag läste också analytikernas åsikter och det var att dem tror att ingenting släpps föränn 2014-2015.. inte om 15 år.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

hmm har inte xbox 360 så man kan koppla upp trådlöst utan man måste köpa till så man kan göra det för några hundra, eller ha någon nyare version kommit med det?? vafan kosta de att lira online? om båda där stämmer så har den två riktigt stora MINUS.

Är sugen pga priset men inte om man måste pejja ytterligare för att få det man vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
hmm har inte xbox 360 så man kan koppla upp trådlöst utan man måste köpa till så man kan göra det för några hundra, eller ha någon nyare version kommit med det?? vafan kosta de att lira online? om båda där stämmer så har den två riktigt stora MINUS.

Är sugen pga priset men inte om man måste pejja ytterligare för att få det man vill ha.

Jag hade xbox 360 förut och ångrade mig inte ett dyft att byta över till ps3.

Du måste köpa en trådlös nätverksadapter för att köra trådlöst. Kostar kanske 800pix ute i handeln, finns inbyggt i ps3.

Kostar 80 spänn i månaden ifall jag inte tar fel, ps3 är det gratis på.

Ifall du vill ha en framtidssäker konsol i 6-7 år framåt så köp en ps3. 360 börjar sakta men säkert dö ut. De får sota för att de valde duallayer istället för bluray.

Dvd Duallayer = 8,5gb per skiva.

Bluray= 25-50 Gb per skiva. Beroende på ifall det är dubbelt lager.

Ps3an må vara dyrare, men den är så mycket mer värd!

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem

jo har haft ett ps3 en gång så.

Men funderar mer på flashning av 360. :>
om det inte kommer snart på en ps3 så man kan flasha,chippa

Permalänk
Medlem
Citat:

jo har haft ett ps3 en gång så.

Men funderar mer på flashning av 360. :>
om det inte kommer snart på en ps3 så man kan flasha,chippa

Om du ska flasha så kan du ju lika gärna strunta i trådlöst nätverk+online spel då det inte riktigt går ihop

Osäker om det ens funkar, och funkar det är det bra chans på livstidsavstängning

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Säger bara att det är klart värt att köpa xbox 360 nu, nu när man får hdmi och 60gb hdd på vanliga versionen. Sen kommer ju Gears of War 2 ganska snart och det får man ju inte missa. Och många andra storspel som var PS3 exklusiva kommer ju till xbox 360 också, Resident evil 5, FF 13, nästa Tecken, osv.

Molis, jag hoppas du skojar när du skriver att xbox 360 håller på att dö ut. Konsollen säljer mer än vad PS3 gör i dasläget och har ett enormt online läge och ett enormt stöd av 3:e parts utvecklare. Visst att det inte är trådlöst på, eller bluray, men man slipper installera spel som man måste på vissa PS3 spel.

Dessutom så runt 2010-2011 kommer antagligen nån av dom 3 jättarna att släppa nästa generation.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

xbox 360 arcade kostar 1999kr (utan hdd)
xbox 360 premium 20 gb 2499kr
xbox 360 premium 60 gb 2699kr (tror jag )
xbox 360 elite 120gb 2999kr

Alla har hdmi, 1 trådlös hk

Permalänk
Medlem

Har en som jag får köpa xbox 360 premium 60gb av. En sommar gammalt. Men klurar på om det är hdmi på den? jag försökte fråga han men han var världens idiot och började kaxa sig och jag fick inget rent svar på det, han tyckte inte hdmi behövs m.m som att blueray m.m.m avafan blev fan arg på han.

men som sakt så priset var rätt ok och han bor en bit ifrån så kanske drar å kollar in det ändå men har bara tänkt köpa om den har hdmi ändå så!

har alla 60gb versioner hdmi eller är det olika?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
xbox 360 arcade kostar 1999kr (utan hdd)
xbox 360 premium 20 gb 2499kr
xbox 360 premium 60 gb 2699kr (tror jag )
xbox 360 elite 120gb 2999kr

Alla har hdmi, 1 trådlös hk

???
Vart hittade du dom priserna?
Enligt prisjakt så ligger det till så här:

Arcade kostar 1649:-
Premium 60 kostar 1939:-

Permalänk
Testpilot
Citat:

Har en som jag får köpa xbox 360 premium 60gb av. En sommar gammalt. Men klurar på om det är hdmi på den? jag försökte fråga han men han var världens idiot och började kaxa sig och jag fick inget rent svar på det, han tyckte inte hdmi behövs m.m som att blueray m.m.m avafan blev fan arg på han.

men som sakt så priset var rätt ok och han bor en bit ifrån så kanske drar å kollar in det ändå men har bara tänkt köpa om den har hdmi ändå så!

har alla 60gb versioner hdmi eller är det olika?

60GB-versionen har inte funnits så länge (sen augusti i USA enligt Wikipedia) så att han skulle sälja en som är från förra sommaren eller ens den här sommaren låter lite mysko. Alla nya Xboxar som säljs idag har HDMI, det var bara dom tidiga som inte hade.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

ALLA nya xbox 360 har hdmi, och 60gb versionen kom efter att dom hade börjat med hdmi så den SKA ha hdmi om han inte köpt till hårddisken löst till någon äldre version.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG