Permalänk
Medlem

BBB gigabit?

Hej!

Någon som hört något om uppgradering till 1 gigabit hos bbb?
Kommer ske snart?

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med både kundtjänsten samt supporten om det, men dom förnekar att något sådan tjänst är planerad.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Är väl mer intresserad att dom fixar HD TV först, vilket ryckas om att det ska bli ganska snart, men sen vill man ju ha 1Gbit också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det vore väl bättre om de fixar 100/100 innan de börjar tänka på gigabit.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Permalänk

100/100 hos bbb fins redan men inte över allt... jag vet de av egen erfarenhet med tanke på att min polare gar de... han kan till och med få upp den i 200/100 men på läger hans modem av efter 40 min...

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk

Bredbandsbolaget var den första svenska operatören som levererade 100 Mbit/s över fiber för två år sedan. Nu vill de också vara först ut med att uppgradera fibern med en hastighet som ska nå upp till 1 Gbit/s.

Rätta mig om jag har fel, men gick inte LABS2 först ut i Sverige med 1 gigabit?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Gibabit finns i ett par områden som test, det är allt information som finns typ. Fullt upp med TurboDSL problemet

Att någon ska ha förnekat det verkar lite konstigt. Uppgradering av fler områden kommer ske i framtiden, men det dröjer nog ett tag.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Bor man i en LKF-lägenhet i Lund så är man ansluten till ViaEuropas bredbandsnät. Där finns redan 1000/100 Mbit/s att köpa sedan nåt år tillbaka. Så BBB var inte först med testprojekt och kommer inte bli det med skarp tjänst heller.

Finns 100/100 och 100/10 också för de som mest mailar och gör enklare bankärenden. http://www.viaeuropa.se/services/

Permalänk
Medlem

Frux... d e iNTE HELA 1 GIGABIT....
Vad BBB ska uppgradera är 1000/1000 alltså 1000 uppåt också.

PBP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raag
Frux... d e iNTE HELA 1 GIGABIT....
Vad BBB ska uppgradera är 1000/1000 alltså 1000 uppåt också.

PBP.

Källa på det tack. De lär knappast släppa loss 1000 Mbit/s i upload, de kör ju inte ens mer än 10 Mbit/s idag trots att tekniken klarar mer.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget påbörjar lansering av nästa generations bredband - utvärderar användning av 1 gigabits kundanslutning

http://www.bredbandsbolaget.se/wps/wcm/resources/file/eb2da54...

Bredbandsbolaget satsar på 1 000 Mbit/s

http://www.idg.se/2.1085/1.129364

där har ni 2 källor

Permalänk
Medlem

2010 ska det lanseras ja (kanske).. för ViaEuropa är det ju bara att släppa på shapingen imorgon så har kunderna 1000/1000, om operatörerna vill det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
Bredbandsbolaget påbörjar lansering av nästa generations bredband - utvärderar användning av 1 gigabits kundanslutning

där har ni 2 källor

Ja där står att de testkör 1000/1000 i två fastigheter just nu. Ingenstans står det att det är den hastigheten som kommer att lanseras som tjänst så småningom! Det står även att max kapacitet är 1000 Mbit/s mot dagens 100 Mbit/s. Men de kör ju inte ens med 100 Mbit/s upload i dagsläget trots att de skulle kunna, eller hur? Varför då helt plötsligt 1000 Mbit/s i upload?

"Den påbörjade utbyggnaden är det första steget i att uppgradera merparten av alla LAN-kunders anslutning till 1 Gbit/s."

MEN! Hastigheten "1 gigabit" syftar i såna här sammanhang alltid på nerladdningshastigheten och har i praktiken en ospecifierad uppladdningshastighet. Precis som "24 Mbit/s ADSL" inte är 24/24.

Permalänk
Medlem

citerar pdf:en :
Två fastigheter i Bandhagen med ett hundratal bredbandsanvändare kommer från och med denna
vecka få en anslutning på upp till 1 Gbit/s (gigabit) per lägenhet i upp- och nedladdningshastighet mot
dagens maximala 100 Mbit/s. Syftet med uppgraderingen är att utvärdera teknisk kapacitet och de nya
möjligheter som användarna får med de höga hastigheterna.

verkar ju som att dom två testhusen har full duplex iaf, om man läser innantill=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo

där har ni 2 källor

Spelar föga roll om dom lanserar 1Gb/s eller inte om dom väljer att ha kvar sin peering/routing som dom har nu. Man får ytterst sällan bra hastigheter om man inte kör inom Sverige och responstiderna är ett skämt många gånger.

Vore schyst om Sweclockers t.ex. gjorde ett utförligt test av bredbandsföretagen: support, peering och hastighter samt responstider; inom Sverige, skandinavien, Europa, Nord Amerika samt resten av världen. Tror det är ett väldigt stort projekt men har en känsla av att många skulle uppskatta ett sånt test ytterst mycket samt att det sätter press på internet leverantörerna att leverera bättre kvalitet, kan man hoppas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfer_boy
100/100 hos bbb fins redan men inte över allt... jag vet de av egen erfarenhet med tanke på att min polare gar de... han kan till och med få upp den i 200/100 men på läger hans modem av efter 40 min...

Din polare har modem? Du är lurad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Spelar föga roll om dom lanserar 1Gb/s eller inte om dom väljer att ha kvar sin peering/routing som dom har nu. Man får ytterst sällan bra hastigheter om man inte kör inom Sverige och responstiderna är ett skämt många gånger.

Jag vet inte vilka krav du har, men sedan Telenor tog över stafettpinnen tycker jag det har blivit klart bättre på Internationell trafik. Visst finns det problem, men det var klart mycket sämre generellt sett när BBB var BBB.

Spontant har jag svårt att tro att t ex Bahnhof, Bredband2 eller Port80 skulle vara så särskilt mycket bättre på internationell trafik.

Telia är ju en annan historia men det är ju ganska få förunnat och då kan man få andra problem istället (peering konflikter med mindre ISP:s).

Permalänk
Medlem

Telenor i allmänhet har tyvärr dålig peering mot utlandet så där är Telia betydligt bättre som till och med har överkapacitet i dagsläget.

Vidare vad gäller BBB's 100mbit tjänster så är anledning till att de inte levererar 100mbit upload att utrustningen i alla områden inte klarar av det. I Östersund finns t.ex. ett par områden där utrustningen inte är kapabel att leverara mer än 10mbit upstream och situationen är säkerligen likadan i andra städer. Det ger såklart BBB problem att, om de erbjöd 100/100, skulle kunder från olika områden ringa in och efterfråga 100mbit. Bara för att höra att de inte kan få det men polaren 500m bort kan... Det säger sig självt vilka onödiga komplikationer det blir.

Jag har även väldigt svårt att tänka mig att BBB lanserar 1000/1000 inom en överskådlig framtid till privatkunder. För min del vore jag mer nöjd om de satsade på att kunna leverera 100/100 till alla kunder som en början. Därefter kan de experimentera med allehanda möjligheter till de som "behöver" gigabit hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ

Vidare vad gäller BBB's 100mbit tjänster så är anledning till att de inte levererar 100mbit upload att utrustningen i alla områden inte klarar av det. I Östersund finns t.ex. ett par områden där utrustningen inte är kapabel att leverara mer än 10mbit upstream och situationen är säkerligen likadan i andra städer. Det ger såklart BBB problem att, om de erbjöd 100/100, skulle kunder från olika områden ringa in och efterfråga 100mbit. Bara för att höra att de inte kan få det men polaren 500m bort kan... Det säger sig självt vilka onödiga komplikationer det blir.

Är det något du vet säkert eller bara vad du tror?
Det fanns ju t ex områden som inte kunde uppgraderas från 10/10 till 100/10 pga liknade förutsättningar så jag har lite svårt att köpa det argumentet.

Nu vet jag dock inte om man har uppgraderat de områdena också, men faktum kvarstår ju att man ändå gick vidare med den stora massan under den uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burbo
Är det något du vet säkert eller bara vad du tror?
Det fanns ju t ex områden som inte kunde uppgraderas från 10/10 till 100/10 pga liknade förutsättningar så jag har lite svårt att köpa det argumentet.

Nu vet jag dock inte om man har uppgraderat de områdena också, men faktum kvarstår ju att man ändå gick vidare med den stora massan under den uppgraderingen.

Det stämmer att en av anledningarna till att b2 inte kör 100/100 eller t.om. 1000/100 är pga. att switchar i vissa delar av näten är gamla och inte stödjer de hastigheterna men det finns även mycket andra anledningar som t.ex. kostnader, kapacitet i näten osv. tror även inte det finns så stor efterfrågan på högre hastigheter än hos oss geeks som hänger här

Visa signatur

the one and only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oerjan
Det stämmer att en av anledningarna till att b2 inte kör 100/100 eller t.om. 1000/100 är pga. att switchar i vissa delar av näten är gamla och inte stödjer de hastigheterna men det finns även mycket andra anledningar som t.ex. kostnader, kapacitet i näten osv. tror även inte det finns så stor efterfrågan på högre hastigheter än hos oss geeks som hänger här

Ok, det låter mera rimligt
När det gäller ev. gigabit-hastigheter så är det ju ett större projekt då en stor del av access-switcharna garanterat inte klarar såna hastigheter. Det räcker ju att titta på vilket år ens installation är gjord och fundera hur pass dyra gigabit-switchar var då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, det låter mera rimligt
När det gäller ev. gigabit-hastigheter så är det ju ett större projekt då en stor del av access-switcharna garanterat inte klarar såna hastigheter. Det räcker ju att titta på vilket år ens installation är gjord och fundera hur pass dyra gigabit-switchar var då..

haha ja precis Kan även tillägga att b2 även fortfarande har en ort i sverige där lan tjänsterna fortfarande ligger kvar på 10/10 hastigheten pga. kapacitetsbrist och gamla switchar.

Visa signatur

the one and only

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget var den första svenska operatören som levererade 100 Mbit/s över fiber för två år sedan. Nu vill de också vara först ut med att uppgradera fibern med en hastighet som ska nå upp till 1 Gbit/s.

Sällan att dom var först med 100Mbit, Bostream hade 100/100 redan nåt eller nåra år innan BBB erbjöd det, att dom kan ha sådan faktafel är ju helt skadat, å det var inte bara några hus eller enstaka föreneingar som kunde få det, det var alla fiberkunder ifall dom inte hade avtalt om restriktioner för att spara ekonomin för brf, Jag hade ju 100/100 2005, och då hade ju dom redan uppgraderat linan ett par år tidigare från 10/10, enl. den förre hyresgästen iaf, och även nåra andra bekanta, och det var ju inga som helst restriktioner heller, som en viss BBB hade

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Ibanez_

Sällan att dom var först med 100Mbit, Bostream hade 100/100 redan nåt eller nåra år innan BBB erbjöd det, att dom kan ha sådan faktafel är ju helt skadat, å det var inte bara några hus eller enstaka föreneingar som kunde få det, det var alla fiberkunder ifall dom inte hade avtalt om restriktioner för att spara ekonomin för brf, Jag hade ju 100/100 2005, och då hade ju dom redan uppgraderat linan ett par år tidigare från 10/10, enl. den förre hyresgästen iaf, och även nåra andra bekanta, och det var ju inga som helst restriktioner heller, som en viss BBB hade

Jag beställde 100/100 från bb med trafik-kvot på 300 /månad redan 2004.
OM man hade telefonin via bbb så SKET DE I KVOTEN. pga: att de 128k de skulle slå ner till inte räckte till både bredband OCH telefoni. Det var säktert ett medvetet drag från dem.

Saken är denna: idag betalar jag gärna extra för att få 100/100 igen, eller änny bättre, Gbit. Jag BETALAR gärna. vilket är problemet bbb har: folk vill inte betala för speed.

Jag skulle uppskatta en tjänst idag där man kan, OM MAN VILL, betala mer för en vassare lina, som bbb bevisligen KAN leverera.

PS: jag hade 100/100, är idag som många andra på 100/10
tur att det är 10 + upp per IP iaf...Annars hade jag bytt/flyttat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte vilka krav du har, men sedan Telenor tog över stafettpinnen tycker jag det har blivit klart bättre på Internationell trafik. Visst finns det problem, men det var klart mycket sämre generellt sett när BBB var BBB.

Spontant har jag svårt att tro att t ex Bahnhof, Bredband2 eller Port80 skulle vara så särskilt mycket bättre på internationell trafik.

Telia är ju en annan historia men det är ju ganska få förunnat och då kan man få andra problem istället (peering konflikter med mindre ISP:s).

Kan bekräfta att Bredband2 har rätt usel internationell trafik. Jag har blivit smått galen på detta... Mycket bra hastighet inom Sverige men det är typ det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Ibanez_

Var det inte BBB som köpte upp Bostream?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Det var et jävlans tjat om hastigheter äver 100mbit. inte många normala användare använder ändå så hastighet.. dock med hdtv kanske man behöver det.

Tycker alla bredbandbolag ska fixa så man mist ska kunna ha 10/10..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det var et jävlans tjat om hastigheter äver 100mbit. inte många normala användare använder ändå så hastighet.. dock med hdtv kanske man behöver det.

Tycker alla bredbandbolag ska fixa så man mist ska kunna ha 10/10..

Håller med. Sitter själv på 24/1 mbit från telia. Upp maxar man rätt lätt ; ):(. Ned maxar man inte för det går inte

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Var det inte BBB som köpte upp Bostream?

Jomen det var ju ändå långt före Bostream hade sålt sej själva till BBB som dom hade uppgraderat till 100/100, vet ju inte exakt när dom uppgraderade, men det var då innan BBB erbjöd sitt kvoterade 100/100 iaf. det är jag helt säker på, så BBB är varkern först med Gbit eller var först med 100Mbit i nån riktning, forfarande faktafel med andra ord, tycker jag iaf.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V