Varför fungerar inga spel i Vista?

Permalänk
Avstängd

Varför fungerar inga spel i Vista?

Jag har en fet problem med att få några spel att fungera i Vista 32bit

När jag installerar spelen så fungerar dom jävligt bra, inga problem alls.
Men om jag stänger av spelet då jäklar får jag aldrig igång det igen, spelet laddas men sen slängs man ut på skrivbordet igen med en medelande att "programmet har slutat svara" och "söker efter lösningar" men inget hittas och spelet startas inte alls.

Först hade jag problem med Spore och trodde felet fanns i spelet, så jag sket i den och installera Just Cause, spelet fungerade prima, skulle käka så jag stängde av spelet och skulle starta det igen... "progammet har slutat svara"

Testar ett par spel till, första gången fungerar det men inte andra gången.

Fan kan det vara för jäkla fel?

Spelen har fungerat felfritt tidigare men efter spore historian så har inga spel fungerat som det ska

Kör som admin och allt det där skiten.

Ska jag köra in XP PRO och knäcka(hammer time) vista skivan?

Skulle det gå att köra in XP som dualboot fast man redan har vista på disken?

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad felet är, men det är nog inte Vista. Jag kör Vista 64, och jag har ännu inte hittat nåt spel som inte fungerar. (Spore funkar för övrigt utmärkt, synd bara att man tröttnar på det efter en timme)
Men visst kan du köra dualboot med XP, det gör jag på laptopen som kom med Vista 32 förinstallerat.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd

hm, är det bara att peta in XP skivan och köra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nja, XP känner inte igen Vista, så den kommer skriva över Vistas bootloader. Hade du däremot haft XP på den och ville installera Vista så hade det bara varit att installera så hade Vista tagit hand om allt.
Här har du en liten guide på hur du ska göra:
http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_and_xp_with_vista_in...

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Tror inte ditt fel ligger i Vista utan i något annat. Om inte Spore funkar till Vista vore det katastrofalt, det är ju ett helt nytt spel.

Funkar dina spel igen om du gör en omstart av datorn?

Permalänk
Avstängd

Tyvärr något knas med Vista, inte direkt vista utan något i vista stör spelen.

Jag skapade en sekundär profil och där fungerar alla spel utan problem, säkert någon antivirus eller addware som buggar, eller varför inte någon virus.

Nåja, problem "löst" denna gång

Visa signatur

Permalänk

Har Vista och har aldrig haft problem. Inga crasher, inget som inte vill fungera. Helt perfekt OS.

Permalänk

Jag kör dual boot med Vista installerad först. Inga problem alls. Allt du behöver är gratisprogrammet EasyBCD.

Här finns en bra guide:
http://apcmag.com/5162/the_definitive_dual_booting_guide_linu...

Permalänk
Avstängd

Jag skyfflar inte skit på Vista, utan drivrutiner/mjukvara som strular för mig.

Samma problem hade jag inte i XP, men det är ju en gammal OS som alla drivrutiner och mjukvara är moget och säkert övermoget till och med

Jag föredrar XP över Vista, men Vista har fler fördelar.. Så jag fimpa alla Vista Bling Bling så det är nästan som XP.

En sak jag är imponerad med Vista, har inte varit med om någon spel som inte har fungera i vista, XP hade ju problem med gamla spel.
Bortsett från denna lilla bugg jag dras med just nu, men som sagt en ny profil fixa biffen.

EDIT: Hitta felet, Vista hade fått för sig att uppdatera datorn med SP1 och misslyckat... uppdaterade igen och lyckades samt spelen började fungera prima igen.

Visa signatur