Qnap TS-109 Pro Turbo Station

Permalänk

Jag ska ha en Qnap 109 har jag bestämmt efter att ha läst här!
Men frågan är vilken hd som man ska trycka in? Funderar på en Seagate, de har 5 års garanti vilket känns stabilt. Väljer mellan en 500 GB Barracuda 7200.10 eller en 400 GB Barracuda ES. 400 Gigaren är marginellt dyrare men sägs vara avsedd för 24/7 användning, måste vara skitbra i en NAS, eller?

Eller andra tips på stabil/tyst hd att trycka in?

Permalänk
Medlem

Hej,

jag kör en Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 16MB 500GB. Funkar bra för mig! Har noterat att disken fylls ganska snabbt när man kör NAS. Man blir en liten samlare. Så det blir snart en Seagate 750GB eSata.

Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahj50
Hej,

jag kör en Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 16MB 500GB. Funkar bra för mig! Har noterat att disken fylls ganska snabbt när man kör NAS. Man blir en liten samlare. Så det blir snart en Seagate 750GB eSata.

Anders

Man behöver inte köpa en NAS för att bli en samlare, det var jag redan innan jag köpte min första 120GB hårddisk som då kostade ungefär som en raptor 150GB kostar idag. Det e därför jag sitter här idag med totalt ca 3,97TB HD-utrymme på två datorer + 320-giggaren i min QNAP inräknat

BTW min första 120GB-disk kostade runt 1500kr, samma disk kostar idag 450kr, ska man skratta eller gråta ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Kan tänka det!

För att visa att vi är objektiva här och att QNAPen har svagheter samt kanske inte riktigt möter allas krav och så vill jag posta denna lilla reflektion som kom upp på qnap forumet för en liten stund sedan. Notera det gäller Ts-209:

http://forum.qnap.com/phpbb2/viewtopic.php?t=485

Hoppas det blir till en konstruktiv dialog som leder till konkreta förbättringar.

Anders

Permalänk

Det har idag kommit en uppdatering (beta) till 109 och 209. Finna att hämta på qnaps forum. Mitt nätverk strulade allmänt med 1.1.1 men nu fungerar det mycket bättre med 1.1.2.

Major Bug Fixed:
- The connection of samba might sometimes be disconnected (Due to receive SMBkeepalive command)
- Using network neighborhood in Linux is very slow
- Fix samba not being able to become domain master
- Respond external IP in FTP fail when log-in to any account other than admin
- Enable network recycled bin, the CPU usage always goes up to 95%-100%
- Change smart fan setting from fixed to smart, the fan speed won't be changed immediately [TS-209(Pro)]
- Can't browse NAS in appletalk network

Visa signatur

Mvh Magnus
2 st linux ubuntu servrar, 1 st bärbar 2,66 2gb 17" Asus. 1 st winserver win 2003 1gb 500gb, gigabit överallt. 2 st stationära 2,8 2 gb 250gb. Qnap ts-109 pro gblan.

Permalänk

Hmm tycker nästan att den är på tok för dyr för det man får. En TS-209 med två 1TB Seagate diskar hade kanske annars varit intressant. Jag tror inte det tar för lång tid innan Gentoo teamet har en egen firmware på gång precis som med NSLU2.

Frågan är om bittorrent klienten som följer med tillåts på de "flesta" trackers och ifall man får med en Twonkyvision licens.

edit:

Det här kanske inte är nåt för mig med tanke på att jag brukar ligga på 10MB/s neråt och 1,5MB/s uppåt när jag tankar torrents.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

"1.1.2" ... låter intressant...

Jag hade tänkt att fylla på här för jag HAR en 109'a (inte PRO).

Den installerades supersmidigt och jag var mycket positivt inställd...

MEN, jag tänkte VARNA för den ohygglobuggiga programvaran.
Jag har nästan uteslutande testat BT-klienten och den är otroligt instabil. Den räknar fel, DHT-funktionen krashar hela klienten, när den säger att den är klar är den inte klar, att återstarta en pausad torrent (när de hänger sig får man göra det) kör den en hashcheck som avslöjar en ohygglig långsamhet (som naturligtvis resulterar i felräkning) och den hänger sig.
FTP testade jag kort och fick det problem de säger att de fixat med 1.1.2

Nu har jag provkört med tre olika firmware's ; 1.1.0 och två varianter av 1.1.1 (där båda 1.1.1'orna gör att nätverkat "försvinner").

Jag är på god väg att lämna tillbaka min till förmån för en Bubba. Hade bara Bubban tagit SATA-diskar hade det varit gjort idag. Bubban har emellertid ännu långsammare processor så jag är liiiite fundersam. Nu säger killarna på excito att det kommer en ny för SATA-diskar med vassre processor och minne inom ½år.

(Hårddisken är inte skållhet utan snarare i regionerna kring och under 40°. Jag kan inte belägga det vetenskapligt utan bara för att jag vet skapligt vad temperaturer känns som.)

Nåja.

Som NAS verkar QNAP'en vara helt ok men de finesser jag studerat är inte funktionsdugliga.

Jag skall genomföra ett systemdiskbyte på "mother" och sedan får vi se om jag har tålamod med QNAP'en. De har en mycket bra och trevlig support... men problem som kvarstår är problem.

Finessen med en liten en som drar 14W är inte värd 2300 om inte de andra grejjorna funkar !

Mina 5cent

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på Synology Disk Station 107+ (Det finns 107e och 107 oxo men de har sämre prollar än Qnap:en) i diverse recensioner (http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30157/75/) och de verkar har liknande funktionalitet och prestanda. 107+ maskinen har dock lite bättre än Qnap:en och är billigare (mellan 200 och 500 kr). De hade varit skoj med en direkt jämförande recension av Sweclockers.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

Ja, hallå där....

Funderar inte på att köpa en 109, men likväl en 209.

Jag arbetar med ganska stora filer (filmredigering) och det är dessa jag behöver göra lite backup av osv.

Dock slog det mig en grej ang filsystemet EXT3.
Filstorleken är ju begränsad av blocksize på disken.

Vet ni med vilket blocksize diskarna formatteras i en QNAP 209 ?

Nån av er som har en som kan undersöka det?
Typ skapa en tom fil och kolla hur mycket plats den tar på disken?

Har skickat samma fråga till QNAP, men dom verkar inte intresserad att svara.

Kommer personligen ha 2x500GB som skall köras i RAID-1

.

EDIT: Läste precis detta i QNAP's FAQ:
No.219
Q : What is the maximum file size Turbo Station supports for access?
A : Currently Mac users can store a 2GB file on Turbo Station at maximum, and Windows users can access files of larger than 2GB on Turbo Station.

Kan någon bekräfta detta?

.

Permalänk
Medlem

hur beter sig en usbdisk som kopplas till en sån här NAS historia? Dyker den upp som ännu en enhet precis som vanligt?

Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young

Permalänk
Medlem

Hej,

snabbt svar; efter du har mappat upp den (via det administrationsprogram som du får med) så fungerar "det precis som vanligt".

Obs --> ny Beta Firmware (1.1.3 1018) för TS-109 och 209 på QNAPs forum: http://forum.qnap.com/phpbb2/viewforum.php?f=65

// Anders

Permalänk
Medlem

Hejsan!!

Köpte mig en Qnap TS 209 Pro o installationen av den är OK och den fungerar, men var 10 minut så tjuter den med 3 st 1 sekunders ljud + att den röda i lampan lyser. Nån som kan hjälpa mig med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nix; så som du beskriver det agerar min 109 en gång när systemet startas om efter t.ex. en uppdatering av firmware. Det verkar således som om systemet startar om sig själv gång på gång. Ett tips är att kika in på www.qnap.com och deras forum.

Permalänk
Medlem

jag kollar i loggen o får denna information

Smart Fan Control: System fan fail.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I 109:an finns ingen flänk (passivt kylsystem), men det gör det om jag förstår det i 209:an. En lekmannatolkning av felmeddelandet är att fläkten havererat. Går fläkten igång? Om inte så hade jag stänkt av 209:an för annars riskerar diskarna att ryka. Det är säkert därför systemet startar om. Om fläkten har havererat så är byte som gäller kan jag tänka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahj50
I 109:an finns ingen flänk (passivt kylsystem), men det gör det om jag förstår det i 209:an. En lekmannatolkning av felmeddelandet är att fläkten havererat. Går fläkten igång? Om inte så hade jag stänkt av 209:an för annars riskerar diskarna att ryka. Det är säkert därför systemet startar om. Om fläkten har havererat så är byte som gäller kan jag tänka.

Det stämmer fläkten fungerar inte, synd på att det är en helt ny Qnap jag köpt i torsdags.
Vågar man gå in i den o kolla om kontakten till fläkten är i ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jättetrist (var köpte du den?). Spontant, klart att du vågar det så länge du är försiktig. Läste dina två post's på qnap-forumet nu. Beroende på deras svar så kan du ju ställa följdfråga om du bör göra det. Min kommentar ska ovan läsas utifrån den erfarenhet som jag har av ts-109. Har aldrig kikat fysiskt på en 209.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahj50
Jättetrist (var köpte du den?). Spontant, klart att du vågar det så länge du är försiktig. Läste dina två post's på qnap-forumet nu. Beroende på deras svar så kan du ju ställa följdfråga om du bör göra det. Min kommentar ska ovan läsas utifrån den erfarenhet som jag har av ts-109. Har aldrig kikat fysiskt på en 209.

Otålig som jag är så öppnade jag qnapn.
O såg att kontakten sitter i så jag hjälpte igång fläkten o nu snurrar det men så fort jag stänger av o sätter på den så vill han inte snurra .Ser ut som fläkt byte på den.
jag köpte den på dustin

hehe räcker med att jag blåser på fläkten så är den igång

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Posta detta också på qnap-sidan, men det låter som fläkten behövs bytas. Det positiva är att det är dustin; jag har aldrig haft några som helst problem med dem. Men det är ju alltid krångligt och man blir ju så himla trött av att det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahj50
Posta detta också på qnap-sidan, men det låter som fläkten behövs bytas. Det positiva är att det är dustin; jag har aldrig haft några som helst problem med dem. Men det är ju alltid krångligt och man blir ju så himla trött av att det inte funkar.

ska försöka formulera mig på engelska eftersom jag är lite kass på det

tack så mycket för hjälpen

Får fortfarande upp felmeddelandet Smart Fan Control: System fan fail.

Blir nog att lämna in den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har planer på att köpa den här och har en undran hur det fungerar med hårddiskar som redan är fyllda med data i NTFS-filformat? Måste hårddisken formateras för att den ska fungera med TS-109?

Grejen är att min stationära krashade för ett tag sedan och jag kommer inte orka fixa den, däremot skulle jag vilja få ut datan som ligger på hårddiskarna i den. Till TS-109 hade jag tänkt köra en 1TB-disk men det skulle vara bra om jag även kunde koppla in mina gamla diskar och kopiera över data från dem genom TS-109.

Visa signatur

// Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinh
Jag har planer på att köpa den här och har en undran hur det fungerar med hårddiskar som redan är fyllda med data i NTFS-filformat? Måste hårddisken formateras för att den ska fungera med TS-109?

Grejen är att min stationära krashade för ett tag sedan och jag kommer inte orka fixa den, däremot skulle jag vilja få ut datan som ligger på hårddiskarna i den. Till TS-109 hade jag tänkt köra en 1TB-disk men det skulle vara bra om jag även kunde koppla in mina gamla diskar och kopiera över data från dem genom TS-109.

Enligt den senaste firmwiren kan man använda NTFS för läs OCH skriv, dock endast för externa enheter. Dock ett steg i rätt riktning.

Permalänk

Diskformat

Funderar på att köpa TS-101:an. Har dock lite funderingar kring diskformatet:
Vilket format klarar TS-101 av på diskarna? Är det ext3 som gäller?
Kan man formatera en påhängd USB-disk direkt från enheten eller måste den förformateras från en dator och i så fall i vilket format?
Om enheten (mot förmodan) skulle gå sönder, går det att mounta dess disk i en vanlig PC på något sätt för att rädda informationen?

Tack för svar

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Diskformat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WestGuy78
Funderar på att köpa TS-101:an. Har dock lite funderingar kring diskformatet:
Vilket format klarar TS-101 av på diskarna? Är det ext3 som gäller?
Kan man formatera en påhängd USB-disk direkt från enheten eller måste den förformateras från en dator och i så fall i vilket format?
Om enheten (mot förmodan) skulle gå sönder, går det att mounta dess disk i en vanlig PC på något sätt för att rädda informationen?

Tack för svar

Det står i recensionen:

Filsystem Ext3, fat, ntfs (endast läsning)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015