Link Width problem
Tjo, jag har ett sjukt störande problem med min dator.
Jag märkte att alla spel jag spelade hade skräp FPS och prestanda så jag kontaktade nvidia. Fick reda på att mitt kort var satt på Link Width x1.
Jag använde jumpern på moderkortet för att nollställa BIOS och det ställdes om till x16 utan problem. Dock efter 5 minuter så frös sig datorn. Efter att jag startat om datorn igen så var den satt på x1.
Så jag gjorde samma sak som innan men nu fungerade det i ca 2 månader utan några som helst problem. Nu är problemet tillbaka och det vägrar att fixa sig. Jag ska också nämna att datorn fungerar felfritt i x1, bara prestandan som är skäp.
Jag formaterade en gång också för att utesluta felen.
- Frös under XP installationen efter formatering
- Frös i safe mode
- Frös nyformaterad utan några som helst drivrutiner
- Frös i BIOS
Testade att uppdatera BIOS och Moderkort chipset men det löste ingenting. Jag bestämde mig för att köpa ett nytt grafikkort idag. Gick från 7900GS till XFX 8800GT. Det fungerade finfint i ca 5 timmar. Sedan fick jag BSOD 0xE7 vilket jag har för mig ska vara relaterat till Drivrutiner. Kollade dmp filen och drivrutinen som skapade BSOD var från mitt soundblaster.
När jag startade datorn igen så var Link Width tillbaka till x1 så jag började fundera ifall ljudkortet skapade några problem med PCI busarna. Avinstallerade Ljudkortet och plockade ut det men det löste heller ingenting.
Gjorde ett memtest och inga problem hittades heller, nu är jag fullkomligt slut på ideér.
Tyvärr har jag ett moderkort från Dell's XPS 420 så jag kan inte köpa ett nytt moderkort från affären utan måste köpa direkt från Dell (http://support.dell.com/support/edocs/systems/xps400/sm/techo...). Chassit öppnas från högra sidan istället för vänstra så moderkortet är omvänt + CPU är vridet. BTX med andra ord.
De vill ha 1,600:- vilket jag anser vara dyrt i jämförelse med bättre moderkort, plus jag kan aldrig vara garanterad att det löser mina problem.
Vad kan felet vara?
Uppskattar all hjälp och tips jag kan få för att lösa detta vidriga problem.
Intel Core 2 Duo E6400
2GB RAM
XFX GeForce 8800GT
Win XP Media center edition
400w PSU