Permalänk
Medlem

Tjofräs

Jag väger 79kg och är 187cm lång.
Äter som vanliga dödliga och äter bara onyttigt över helgerna.
Jag springer ungefär 7km intensivt och ibland med intervall, och tränar därefter mage och armar i 20min.

Hur mycket mer träning behöver jag för att kunna få enslankare och starkare kropp? Gärna tips på olika träningsmoment som räcker för att få en fin kropp !

Beställde btw VP2 Whey Isolate idag, slut på mitt pulver så det där borde nog göra susen !

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Tjofräs

Jag springer ungefär 7km intensivt och ibland med intervall, och tränar därefter mage och armar i 20min.

Hur mycket mer träning behöver jag för att kunna få enslankare och starkare kropp? Gärna tips på olika träningsmoment som räcker för att få en fin kropp !

Beställde btw VP2 Whey Isolate idag, slut på mitt pulver så det där borde nog göra susen !

mvh

För det första, hur ofta springer du 7 km? Vill du smalna ner bör du springa lågintensivt som löpträning. Brukar själv köra milen på runt 55-60 min som lågintensiv träning när jag är i träningsperioder

Sen vet jag inte hur bra det är att pumpa pulver när du vill smalna ner

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

springer cirka 3-5ggr veckan.

Enda sedan jag började med pulver så har jag faktiskt blivit "smalare" men när jag tänker efter så kanske det är pga att kroppen bygger muskler och börjar få en "figur". Mina 7km brukar väll ta ungefär 40min tror jag, tar aldrig tid.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen vet jag inte hur bra det är att pumpa pulver när du vill smalna ner

Inte dåligt, men knappast nödvändigt om man nu inte har dyrbar muskelmassa som man vill spara. Fast då gäller det att inte ha för stort överskott också för då är det kört.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Brukar köra så att när jag tränat intensivt, och är riiiktigt trött så kör jag den rekommenderade dosen, och när jag kört vanligt så tar jag halva.

För övrigt så rör jag mig väldigt mycket på jobbet, går väldigt mycket.
Och så äter jag frukost (2-4st rostade mackor med oboy) mat (vanlig husmanskost) mellanmål (2-4rostade bröd med mjölk eller liknande) och middag, och ibland om jag fortfarande är hungirg 2-4 mackor med oboy, ja, jag är mackoman, men äter jag inte så får jag antingen ont i magen eller väldigt trött dagen efter.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Inte dåligt, men knappast nödvändigt om man nu inte har dyrbar muskelmassa som man vill spara. Fast då gäller det att inte ha för stort överskott också för då är det kört.

Precis, det jag tänkte på är väl om man tar massa pulver har man ju bara mer att göra av med så att säga. För sist jag kollade var det ju energi i pulvret Vill man gå ner i vikt skall man ju inte ha ännu ett extra energiintag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid efter träning. Om det gör någon skillnad får ni experter gärna uttala er om !

mvh

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Precis, det jag tänkte på är väl om man tar massa pulver har man ju bara mer att göra av med så att säga. För sist jag kollade var det ju energi i pulvret Vill man gå ner i vikt skall man ju inte ha ännu ett extra energiintag.

Jo, det är ju sant. Men oftast när jag tänker på folk som tar protein pulver när de ska gå ner i vikt är det för att de inte får i sig tillräckligt i kosten då de försöker äta mindre. Får man dock i sig tillräckligt är det som du säger inte bra.

Citat:

Jag tar alltid efter träning. Om det gör någon skillnad får ni experter gärna uttala er om !

mvh

Spelar ingen roll i fettförbränningssyfte när du stoppar i dig energi. Vid muskelbyggning är det dock annorlunda.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjofräs

mvh

hur mycket träning du behöver kan man omöjligt svara på utan grundligare info om din vikt,längd,ålder,aktivitetsfaktor osv.
allt beror på hur mycket kcal du stoppar i dej och vart ditt +/- streck ligger.
låt oss säga att ditt +/- streck ligger på 2000 kcal om dagen,äter du då mindre än 2000 kcal om dagen så går du ner i vikt,det spelar ingen roll om du käkar onyttigt eller nyttigt,ligger du under 2000 om dagen,så går du ner,no matter what,men självklart ska du avstå från det onyttiga eftersom kroppen din inte kommer att må så bra utav det i längden,men du förstår nog poängen.
och vice versa,ligger du över 2000 kcal om dagen så går du upp.
så enkelt är det.
för att få reda på vart ditt +/- streck ligger så kan du använda lätt användliga tabeller som du kan hitta på sidor som www.kolozzeum.com tex.för att sen räkna ut hur mycket du stoppar i dej per dag,så kan du använda program som tex hälsovakten.

på vilket sätt skulle VP2 whey "göra susen" för din viktnedgång?det är ett vassle pulver(snabba proteiner),thats it,det är varken ett mirakel pulver eller en så kallad fettförbrännare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Så sant så.

Men är ute efter att bygga muskler också.

Tackar för alla länkar och information !

mvh

Edit:
Fick fram följande:
1166,5+935,561+142,275=2244,336

Just vad jag har för stess/aktivitet vet jag inte riktigt.
Är förövrigt medel stressad pga jobbet och tränar 3-5ggr veckan. Sitta framför datorn är sällan nuförtiden.
Så 1,5 kanske?

Kör med denna ekvation btw
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så sant så.

mvh

då ska du nog inte tänka på att banta om du ska bygga muskler.
att göra båda sakerna samtidigt går men är EXTREMT svårt och inte värt allt slit i längden.
satsa istället på 1 sak till 100% åt gången,det får du ut mest utav,mitt råd bara.
lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar Mange

Ska nog satsa på styrke faktiskt, både min tjej, min familj och alla tycker att jag är smal, men som vanligt så är man lite mullig i sena egna ögon

Blir att jag fortsätter att träna som jag gör, men slänger nog in ett par badminton pass. Kanske också provar på ngn ny sport

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
då ska du nog inte tänka på att banta om du ska bygga muskler.
att göra båda sakerna samtidigt går men är EXTREMT svårt och inte värt allt slit i längden.
satsa istället på 1 sak till 100% åt gången,det får du ut mest utav,mitt råd bara.
lycka till.

Beror väll till del i hur mycket muskelmassa man innehar från början, jag har inte direkta mängder med muskler, så perioder jag tränar styrka + löpning (oftast har jag lite fett runt magen då) så går jag ner i fett samt upp i muskler av att ha ett energiintag som är strax under vad jag gör av med. Men självklart tar det stopp så fort man får hyffsade muskler, men från i princip 0 till lite fungerar det väll samtidigt (dock tar det självklart längre tid att få resultat på både nedsmalning samt byggande).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så sant så.

mvh

Edit:
Fick fram följande:
1166,5+935,561+142,275=2244,336

Just vad jag har för stess/aktivitet vet jag inte riktigt.
Är förövrigt medel stressad pga jobbet och tränar 3-5ggr veckan. Sitta framför datorn är sällan nuförtiden.
Så 1,5 kanske?

Kör med denna ekvation btw
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mvh

1,5 låter helt rimligt faktiskt
hoppas du fick fram en korrekt kcal siffra nu då:)

Derox: nej,du får inte mer muskler utan du får mer deffiniton på kroppen din ju mer du går ner i vikt vilket då leder till att du ser större och mer muskulösare ut än du gjorde när du hade mer fett på kroppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1,5 låter helt rimligt faktiskt
hoppas du fick fram en korrekt kcal siffra nu då:)

Derox: nej,du får inte mer muskler utan du får mer deffiniton på kroppen din ju mer du går ner i vikt vilket då leder till att du ser större och mer muskulösare ut än du gjorde när du hade mer fett på kroppen.

Jag tänkte inte mer på hur det ser ut, mer på att jag ökar i styrka. Brukar gå upp avsevärt i tyngd på vikter även under perioder där jag äter nyttigare och löptränar mer. Jag går oftast då ner i vikt men kan köra tyngre vikter, vilket jag tycker visar på att jag ökat i muskelmassa.

Visserligen äter jag ca 3500 kcal per dag när jag inte tränar under månadslånga perioder utan att gå upp i vikt, så jag har ju en hyffsad ämnesomsättning från början.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tänkte inte mer på hur det ser ut, mer på att jag ökar i styrka. Brukar gå upp avsevärt i tyngd på vikter även under perioder där jag äter nyttigare och löptränar mer. Jag går oftast då ner i vikt men kan köra tyngre vikter, vilket jag tycker visar på att jag ökat i muskelmassa.

Visserligen äter jag ca 3500 kcal per dag när jag inte tränar under månadslånga perioder utan att gå upp i vikt, så jag har ju en hyffsad ämnesomsättning från början.

Ökad styrka och ökad muskelmassa behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. Ökad styrka kan bl.a bero på förbättrad teknik. Sen så växer t.ex inte mina vaderna något nämnvärt när jag tränar, men jag blir fortfarande starkare i dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mycket vanligt att man ökar mycket i styrka under en deff.
anledningen till detta är just det du nyss skrev,du äter nyttigare,du är mer nogrannare med din kost under deffen vilket då gynnar din kropps prestation i gymmet.
"mer styrka=mer muskelmassa" går inte alltid ihop.
du kan läsa mer om det på kolozzeum,finns ett antal trådar där om just detta vid det här laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mycket vanligt att man ökar mycket i styrka under en deff.
anledningen till detta är just det du nyss skrev,du äter nyttigare,du är mer nogrannare med din kost under deffen vilket då gynnar din kropps prestation i gymmet.
"mer styrka=mer muskelmassa" går inte alltid ihop.
du kan läsa mer om det på kolozzeum,finns ett antal trådar där om just detta vid det här laget.

Okej Tänker mest på ett tillfälle för några år sedan, gick från att maxxa med 6 kgs hantlar till 12 kg på några veckor. Dock var jag so otränad det gick i det stadiet, hjärnhinneinflamation +totalt träningsstopp i 14 månader gör sånt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
GI metoden går ut på att ta bort kolhydraterna (bl.a pasta) och öka med fett för att på så sätt öka förbränningen och i samband med motion kan detta funka mycket bra.

Jag tror du tänker på Atkinsmetoden, GI-metoden handlar om att inta saker med lågt GI.
Nu har ju dock fett väldigt lågt GI, men det du skrev är en grov förenkling (om ens det).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Dock är det bästa sättet att gå ner i vikt att äta lite och ofta

Har du (eller någon annan) något egentligt stöd för det där?
Varför är det bäst?

Jag har läst nya studier som antytt att det raka motsatta stämmer, att äta bara en gång per dag (men lika mycket som alla mål under dagen man äter annars) gav en bättre viktnedgång då det gav mindre muskelförlust och mer fettförbränning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Pasta är sjukt nyttigt. Innerhåller både kolhydrater och protein och har högt energiinnehåll. Kolhydraterna har ett ganska lågt/medel GI vilket gör att du har energi under en väldigt lång tid. Vitaminer finns även i pastan.

Vilka vitaminer skulle det vara? Det mesta av de vattenlösliga vitaminer (alla utom A,D,E och K) försvinner ut i vattnet när du kokar pastan.
Vilken vitamin är det du tänkt dig att man ska få i sig genom pastan?

Nej, pasta är inte sjukt nyttigt. Det innehåller nästan inga fibrer vilket kan leda till förstoppning om man äter det mycket.
Det är ALLDELES för mycket kolhydrater i relation till protein och fett.

För någon som rekommenderar Omega-3-tillskott har du konstiga rekommendationer i övrigt. Pasta innehåller nästan inget fett alls, så det inga av de nyttiga fleromättade fetterna du stoppar i dig genom dina dyra kosttillskott.

Pasta är suveränt för viktuppgång vid träning då det är lätt att få i sig och har högt energiinnehåll, men det är inte det minsta nyttigt och är säkert en stor delorsak till mångas fetma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Vilka vitaminer skulle det vara? Det mesta av de vattenlösliga vitaminer (alla utom A,D,E och K) försvinner ut i vattnet när du kokar pastan.
Vilken vitamin är det du tänkt dig att man ska få i sig genom pastan?

Nej, pasta är inte sjukt nyttigt. Det innehåller nästan inga fibrer vilket kan leda till förstoppning om man äter det mycket.
Det är ALLDELES för mycket kolhydrater i relation till protein och fett.

För någon som rekommenderar Omega-3-tillskott har du konstiga rekommendationer i övrigt. Pasta innehåller nästan inget fett alls, så det inga av de nyttiga fleromättade fetterna du stoppar i dig genom dina dyra kosttillskott.

Pasta är suveränt för viktuppgång vid träning då det är lätt att få i sig och har högt energiinnehåll, men det är inte det minsta nyttigt och är säkert en stor delorsak till mångas fetma.

Varför skulle folk bli tjockare av att äta 500 kcal pasta än 500 kcal morötter? Högt energiinnehåll = nyttigt, jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker inte det är nyttigt att rasa i vikt när man är normalviktigt, alltså krävs energiintag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Varför skulle folk bli tjockare av att äta 500 kcal pasta än 500 kcal morötter?

Det blir man inte.
Om du tycker att jag skrev något som kan tolkas som att jag tror det så får du citera vad det är du syftar på så ska jag förklara vad jag egentligen menade.

Citat:

Högt energiinnehåll = nyttigt

Om man är undernärd så visst, men de flesta är inte undernärda.
De flesta skulle må bra av att få i sig mindre energi än vad de får idag, inklusive trådskaparen verkar det som.

Citat:

jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker inte det är nyttigt att rasa i vikt när man är normalviktigt, alltså krävs energiintag.

Det beror på vad du menar med "normalviktigt". Det finns studier som antyder att man mår bra av (lever längre) att inta ungefär 75% av RDI av kalorier, men det handlar nästan uteslutande om tester på djur. Då kommer man att bli undernärd enligt BMI-tabellerna.

Men återigen, var skrev jag något som du tolkade sådär?

Permalänk
Medlem

Jag håller med Haricots om att många får i sig för mycket energi, helt klart. Ett tips jag har som kan vara lite okonventionellt är att äta allt med pinnar.

Äter man med pinner så äter man saktare och med ro, låter mättnadskänslan komma naturligt istället för att stressäta. På det sättet får man i sig precis den mängd som kroppen behöver istället för vad man skulle vilja stoppa i sig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir man inte.
Om du tycker att jag skrev något som kan tolkas som att jag tror det så får du citera vad det är du syftar på så ska jag förklara vad jag egentligen menade.

De flesta skulle må bra av att få i sig mindre energi än vad de får idag, inklusive trådskaparen verkar det som.

Det beror på vad du menar med "normalviktigt". Det finns studier som antyder att man mår bra av (lever längre) att inta ungefär 75% av RDI av kalorier, men det handlar nästan uteslutande om tester på djur. Då kommer man att bli undernärd enligt BMI-tabellerna.

Grejjen är ju att om du får i dig för lite energi så blir man ju undernärd. Och då krävs ju kost med högt energiinnehåll. Tränar man måttligt skall man ju i många fall få i sig över 4000 kcal per dag (som yngre man) för att över huvud taget inte rasa i vikt, blir svårt att få det om man skall utesluta produkter med högt energiinnehåll.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Grejjen är ju att om du får i dig för lite energi så blir man ju undernärd. Och då krävs ju kost med högt energiinnehåll. Tränar man måttligt skall man ju i många fall få i sig över 4000 kcal per dag (som yngre man) för att över huvud taget inte rasa i vikt, blir svårt att få det om man skall utesluta produkter med högt energiinnehåll.

Jag skrev att pasta var bra om man vill få i sig mycket energi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skrev att pasta var bra om man vill få i sig mycket energi.

Ja? Och alla som tränar vill väl få i sig mycket energi? Oavsett om man skall gå ner i vikt eller inte krävs ju högt energiintag när du tränar mycket. Det rekommenderas ju att man endast ligger på ett kcal underskott på 500 kcal per dag vid viktnedgång, för att endast göra detta krävs ju stora mängder energi om man tränar måttligt.

Pasta är väldigt nyttigt för kroppen i den mån den tillför viktig energi.

Äter själv i snitt pasta till 10 måltider i veckan.

Visa signatur

Permalänk

mamma säger att när man bajsar mer än man äter går man ner i vikt stämmer det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och alla som tränar vill väl få i sig mycket energi?

Nä?
Bara de som vill gå upp i vikt.

Citat:

Oavsett om man skall gå ner i vikt eller inte krävs ju högt energiintag när du tränar mycket. Det rekommenderas ju att man endast ligger på ett kcal underskott på 500 kcal per dag vid viktnedgång, för att endast göra detta krävs ju stora mängder energi om man tränar måttligt.

Jag förstår verkligen inte hur du läser mina inlägg, vad är det du tycker att du svarade på med det där?
Jag har inte skrivit något som motsäger det.

Citat:

Pasta är väldigt nyttigt för kroppen i den mån den tillför viktig energi.

Pasta är ett lätt sätt att få i sig stora mängder energi. Så långt håller jag med.
Men det är INTE nyttigt. Energin är i alldeles för hög andel kolhydrater och för lite fibrer.

Citat:

Äter själv i snitt pasta till 10 måltider i veckan.

Okej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir man inte.

få i mig mindre energi? komme ju fram till att om jag bara skulle sitta vi datorn så förbränner jag minst 2000kcl och har en diet som ligger på 17-1800.
så om man röknar med att jag jobbar hårt på dagarna borde jag ligga på ett underskott på mins 500kcl

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä?
Bara de som vill gå upp i vikt.

Jag förstår verkligen inte hur du läser mina inlägg, vad är det du tycker att du svarade på med det där?
Jag har inte skrivit något som motsäger det.

Pasta är ett lätt sätt att få i sig stora mängder energi. Så långt håller jag med.
Men det är INTE nyttigt. Energin är i alldeles för hög andel kolhydrater och för lite fibrer.

Okej?

Som jag nämnde bör man ju ligga på ett underskott på max 500 kcal för hälsosam viktnedgång, hur får man då i sig 4-4500 kcal per dag utan att äta något med högt energiinnehåll? Alltså krävs ju mycket energi även för de som vill gå ner i vikt, förutsatt att de inte vill gå ner genom att svälta kroppen.

Sen varför denna fiber jakt? Fiber är ju inte direkt nyttigare, varför skulle det vara det? Enda skillnaden är väl att det är svårare att bryta ner fibrerna, varför detta skulle göra en markant skillnad för viktnedgång förstår jag inte? 100 kcal är fortfarande 100 kcal, man får inte mindre att förbränna bara för att man äter fibrer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haricots snälla ge mig en förklaring till varför kolhydrater skulle vara onyttiga. Jag håller med om ditt resonemang OM, endast OM, man BARA äter pasta utan att komplettera med annan mat.

Jag tror jag förstår åt vilket håll du är påväg åt men det framgår inte tydligt i dina texter.

Kolhydrater är bra och till viss mån kanske även nödvändiga, men detta i kombination med proteinrik, fet eller annan kolhydrats föda som komplettering.

Jag tycker folk verkar ha en liten vriden syn på allt detta med mat, folk fokuserar för mycket på enskilda produkter och hur nyttiga dem är istället för att fokusera på helheten och hur man kan kombinera produkter för att få en nyttig måltid. Det finns ingen superduper nyttig produkt....

Ett exempel på kombinationer av mat för att få såkallat fullvärdigt protein är att äta ris med baljväxter (bönor etc) Kombinera detta med något lite extra fett (kanske en avokado eller vad du nu vill) vips så har du något som faktiskt är ganska nyttig och vegetariskt (siktat mot trådskaparen)

Om jag förstått dig rätt så menar du att den enskilda produkten pasta i detta fall är onyttigt

Angående det med viktnedgång så är det kalori in och ut som gäller. Ju längre du legat i ett kaloriunderskott desto lägre blir din ämnesomsättning> med andra ord leder detta till att det kaloriunderskott du låg på innan kanske inte längre är ett kaloriunderskott.

När man pratar om "ligg 500kcal i kaloriunderskott" då talar man med dem som tränar och vill deffa. Dvs de som vill förlora maximalt med kroppsfett och minimalt med muskler. Sen finns det självklart gränser för hur mycket kaloriunderskott du ska ligga på för att inte ha en ohälsosam viktnedgång.

Angående fibrer är ju detta ett jävla hysteri. Verkar ju finnas fibrer i allt numera, för mycket av det är inte heller bra. Att äta normal mat, pasta, ris, baljväxter eller vad det nu är och varierar maten klarar du dig.

haricots att pasta inte innehåller fibrer är väl skit samma sålänge man kompletterar med annan föda som är fiberrik.

Angående de som tränar och deras vikt. Folk som styrketränar och vill bygga muskler bör ligga på ett kaloriöverskott. Folk som inte är överviktiga och tränar behöver oftast äta mycket kolhydrater för att nå ett kaloriöverskott, det är inte lätt att äta kött och fett för säg en 3500kcal behövande person., troligen inte så jätte hälsosamt heller kanske. Kolhydrater underlättar för människor att uppnå kaloribehovet.

Kolhydrater är en bra och nödvändig energikälla, punkt slut. I form av bröd, pasta, ris osv.