extremt långsamt wlan (madwifi, archlinux)

Permalänk
Medlem

extremt långsamt wlan (madwifi, archlinux)

jag har just installerat archlinux på min laptop och allting flyter på bra än så länger förutom wlanet. tidigare har jag haft debian-baserade linux distar på den och wlanet har fungerat perfekt men nu är det så extremt långsamt att det inte går att använda. i korta stunder kan det gå bra men efter nån minut så slutar det igen, ibland är det heldött och ibland endast extremt långsamt. runt 1000 ms mot www.google.se är inte ovanligt men alla hemsidor laddar långsamt också.

jag har testat att göra om hela proceduren med madwifi osv men utan resultat. jag har sökt på internet (google, faq osv) men inte hittat något som hjälpt. att det inte är routern är jag ganska säker på för det fungerad som sagt bra innan men har självklart startat om den.

använder ath_pci och inte ath5k samt den senaste versionen av madwifi

datorn är laptopen i sign. och wlankortet är Atheros AR5BXB63

säg bara till om jag ska posta någon config-fil eller nått

mvh Richard

Permalänk
Medlem

Använder själv Arch och en sak jag blir imponerad av är hur ofta wikin har svaret på det men letar Kollat där?

http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

Annars kan jag ju rekomendera deras forum om du inte redan frågat där.

http://bbs.archlinux.org/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hjälper inte att öka signalstyrkan? (om det nu går på ditt kort)
ifconfig <device> txpower <x> (i dBm)

Fast det kanske bara funkar för ifconfig i openbsd (?).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack för svaren

signalstyrkan ligger på 38 dBm, link quality 58/70, noise level 96 dbm

hittade detta på forumet:

Citat:

I've found that other distributions using 2.6.26 or 2.6.27 release candidates are slow as well, madwifi or ath5k. Currently I'm using 2.6.25-6 with minimal problems.

såg att jag sitter på 2.6.26 så ska nog kolla upp det närmar ikväll. hur omständigt är det att nergrader kernel?

mvh

Permalänk
Medlem

jag är ny på linux (ubuntu) men har du provat ndwiswrapper? det finns lite grafiska verktyg som gör det användarvänligt ex. wifi-radar

på min stenålderslaptop kan jag maxa mitt 8 mbit internet

Permalänk
Medlem

har testat ndiswrapper nu men kan inte ansluta till wlanet :/ hittade nätverket och allt men gick inte att ansluta, skumt skumt. aja ska kolla in på kerneln nu

edit:

verkar defenitivt vara kerneln. någon som vet hur man nedgraderar den om man inte har den tidigar verisionen i pacman. var nog redan 2.6.26.x när jag installerade systemet.