Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Jag menade då vad routern i bakgrunden hade för dBi.

haha tolkade dig fel, sorry
Det är möjligt att den har, den ger mig riktigt bra mottagning på iphone/psp i hela lägenheten i jämförelse mot en trådlös router jag fick från Telia som ger mig 30% (!!) på pspn i rummet bredvid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad klarar den i throughput?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat något på det. Har bara ~13.5/2Mbps WAN (ADSL) så det ger inte så mycket mer än att det maxar ut den bandbredden. Sedan ligger jag väl närmare 100Mbps på LAN, men inga exakta mätningar är gjorda som sagt. Får dra igång ntop nån dag och kolla

Alixen sitter bakom en WRT54GL så det beror lite på den också. Allt körs på 10/100 nät.

WiFin har jag knappt använt mig av ännu, så det har jag inte kollat någon som helst throughput på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas det är okej att jag lånar (tar upp tråden) igen. Har nyligen pakat upp min Alix3d3 och kör för tillfället Monowall på den vilket fungerar utmärkt. Skulle dock vilja utnyttja den lille rackaren till mer och funderar på att installerar en full version av OpenBSD (eller ev. FreeBSD).

Skulle dock vilja ha en lika kompetent router / brandväggslösning som monowall eller pfsense ovan på *BSD-OS:et. (Vad jag förstått finns både monowall och pfsense endast som "embedded"-lösningar)

Har t.ex lallassu eller någon annan tips på lösning?