Fel på världens största hårddisk

Permalänk
Avstängd

synd, ja som kikat på denna, men nej nu väntar ajg till western eller samsung släpper sina 1.5or

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

"Jag kör själv 5st sådanna i raid5 och har än så länge inte märkt av några fel."

Men hur *** kommer man på tanken att köpa fem stycken 1,5TB??? Inte bättre att köpa nåt annat för pengarna??

Varför? jo för att reta upp dig såklart, jag har verkligen ingen användning av de och de står tomma sen de kom.

[/sarkasm]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ladda ner HDD Health http://www.panterasoft.com/ så kan du enkelt kolla diskarna samt ha övervakning på dom.

Ladda ner Seagate Seatools for Windows på http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools så kan du enkelt kolla diskens status men troligen är det sisken det är fel på för som jag tidigare sa i denna tråd så har Seagate haft kvalitetsproblem med den serien så kolla även att du har rätt firmware inlaggt på disken.

Tack för tipset men de sitter under linux på hårdraid.. körde igenom ett 6 timmar lång test genom raidkortet igår och inga error.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Då problemet inte är relaterat till om man kör RAID eller inte så är det väl bara bitchigt att gnälla över kommentaren om att de inte är gjorda för RAID. Dra undan stolen? Knappast. Då problemet uppstår oavsett användingssätt så har nog alla samma rätt att ta del av den åtgärd som Seagate har som lösning.

RAID-kommentaren är väl bara nån groda som sluppit ur någon supportperson. En hårddisk kan inte vara "gjord" för att köra i RAID eller inte. En hårddisk kan ha egenskaper som gör att den är lämpligare än andra att RAID'a, men det är ju knappast så att disken vet om att den sitter i en RAID-array själv. Den läser bara glatt sina ettor och nollor som den blir tillsagd.

Bitchigt att gnälla över hur en tillverkare lyckats skita till det rejält.. det skulle vart ok om det var graffikkort eller cpu eller annat men hårddiskar har man fan inte råd att förlora.

Klart som fan jag bitchar sen är det skitsamma om det är en fåne på support eller deras VD som gör uttalandet företaget ska ha koll på deras press/webbansvarig så att rätt saker ges ut till media och konsumenter.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Det är ganska lustigt att folk automatiskt antar att de vet Seagates inställning till problemet efter att ha läst endast två godtyckligt valda svar från någon stolle på supportavdelningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Det är ganska lustigt att folk automatiskt antar att de vet Seagates inställning till problemet efter att ha läst endast två godtyckligt valda svar från någon stolle på supportavdelningen.

Så det är lustig att folk tror på vad som skrivs av ett företag men du tycker inte det är lustig att seagate har folk anställda som sprider falska "antaganden"?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jag kör själv 5st sådanna i raid5 och har än så länge inte märkt av några fel.[/list]

yikes, hur mkt pörr har du egentligen?

fan vad alla ska klaga på dåligt investerade pengar...
rolex-klockor är också totalt slöseri me pegnar för att veta tiden - det handlar om status.
och har man råd med rolex-klockor så är några 1,5TB:are fickpengar...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Tack Seagate för att ni erkänner felet!

Mitt förtroende för Seagate är densamma igen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur *** kommer man på tanken att köpa fem stycken 1,5TB??? Inte bättre att köpa nåt annat för pengarna??

Vad ska man annars göra om man är behov av mycket lagring? Köpa en cykel istället eller vadå?

På jobbet ska vi sätta upp en ny backup server, antagligen blir det 4st 1Tb Samsung F1 diskar. Förstår inte varför det skulle vara så konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft ett enda problem med denna disk i min linuxbaserade filserver.
Jobbigt för de som det inträffar för men jag har svårt att tro att det verkligen rör sig om alla diskar.

Citat:

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara när ska andra tillverkare komma ut med en 1.5 TB eller större model ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Synd, jag har alltid varit mkt. nöjd med mina Seagate- diskar. Kör enbart med Seagate då jag håller dem för att vara främst.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

Tidigare var inte Seagates diskar vidare lyckade i raid heller, de presterade ungefär hälften mot Hitachis diskar, vilka i sin tur led av fördomar om instabilitet tack vare IBM... Förhoppningsvis handlar det om firmware även denna gång. Så jo, diskar kan vara bättre lämpade än andra för raid- uppsättningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gör du på sweclockers forum egentligen? Har du inget bättre för dig?
Det här är ett forum för entusiaster, dvs en grupp människor som ofta spenderar mycket mer på en dator än medelsvensson. Han kanske vill kunna ha plats för massa blue ray filmer i 1080p, då krävs det utrymme, eller så kanske han håller på med videoredigering. VAD SPELAR DET FÖR ROLL FÖR DIG?
Klagar du på alla som har mer än 2 gig minne också? Eller dom som har mer än 800W nätagg?

Det där är som att bli medlem i ett bilforum och sen undra om det inte finns vettigare saker att spendera pengar på än en huv i kolfiber för flera tusen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hört talas om FW=FirmWare?

Som vanligt sitter det idioter och är näsvisa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Jag har nyss köpt 2st 600GB diskar från Western Digital och har träffat på ungefär samma problem. Jag inser att det är en annan tillverkare men problemet är väldigt snarlikt. Det har inträffat några gånger när jag har tittat på 1080p film, väldigt irriterande, man kan inte göra någonting i en halv minut. Jag har inte orkat kolla upp problemet riktigt än, men får ta och göra det snart...

Kan det inte bero på hårdvaran i övrigt för din del då? 1080p film är inte direkt jättesnällt för resten av hårdvaran!

Vad har du för system?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ladda ner HDD Health http://www.panterasoft.com/ så kan du enkelt kolla diskarna samt ha övervakning på dom.

Ladda ner Seagate Seatools for Windows på http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools så kan du enkelt kolla diskens status men troligen är det sisken det är fel på för som jag tidigare sa i denna tråd så har Seagate haft kvalitetsproblem med den serien så kolla även att du har rätt firmware inlaggt på disken.

Jag vet inte om du läser RoleX svar riktigt? Han visar ju flera S.M.A.R.T errors han fått upp! Vilket inte är normalt att få ett enda fel på, varpå han fått 10tal av flera olika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joooeln
hmm.. jag har en seagate 750gig i min server. Då den streamar musik till min "ordinarie" dator så kan musiken frysas precis som dom beskriver i typ 20-40 sek. Sen hoppar allt igång igen, inte trodde jag det kunde va hårdiskens fel...

Det kan lika gärna vara ditt nätverk som är boven, router/switch som är dålig (t.ex D-link brukar vara riktigt kassa router/switchar som kan få fram samma fel som du beskriver).

Hårddisken är dock ett av många fel som det även kan bero på. Dock är hårddisken inte det första du ska felsöka i ditt fall då du streamar genom nätverk, kolla direkt på datorn du streamar ifrån och se om du får samma fel direkt på den datorn istället, om inte så är det nätverket det är fel på mest troligvis.

Att man inte tror att det kan vara hårddiskens fel kan nog bero på att du nog inte är van att felsöka hårdvara Hårddisken är trots allt där allt ligger lagrat och där ifrån datorn läser allt ifrån, om en hårddisk inte kan läsa jämnt och fint från datan som ligger lagrad så kan dessa frysningar uppstå.
Detta är vanligt när en disk inte är bra på multitasking (göra flertalet I/O's (input/outputs) på en gång när den t.ex är systemdisk), då disken måste göra mycket läs/skriv konstant samtidigt och blir upptagen med att behöva göra klart det innan den kan göra det andra man bett om att få läst. Dock är det inte så vanligt att en mekanisk disk är dålig på detta, men finns ju tydligen vissa diskar som lider av detta.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
synd, ja som kikat på denna, men nej nu väntar ajg till western eller samsung släpper sina 1.5or

Både Intel och AMD har haft problem med sina produkter....så, vad kör du för processor?

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat Seagate, bara haft problem med dem. Detta bevisar att de inte har bättrat sig heller. Tacka vet jag Samsung, tystare och svalare får man leta efter

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Tack för tipset men de sitter under linux på hårdraid.. körde igenom ett 6 timmar lång test genom raidkortet igår och inga error.

Finns även en variant för DOS som du bränner ut på skiva men det vet du nog redan ;).

Permalänk
Medlem

Mina Seagate diskar (endast 500Gb:are) uppvisar samma bekymmer när det lediga utrymmet blir mindre än ~40gb och samtidigt läser/skriver konstant...

Skönt att veta att det inte är allvarligare än så, har provat olika kontroller utan att hitta några bekymmer. Seagate har nu sålt sina sista diskar får bli Western Digital i framtiden då.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

För mig har WD varit en trogen tjänare. Jag har en 750GB och 1TB SATA som sitter i. Väldigt tysta och än så länge (för min del) väldigt pålitliga. Kan inte påstå att dem blir varma heller för den delen.

Dock har jag två äldre ATA diskar, varav en på 200GB och en på 300GB, som sitter i syrrans datorn nu. Problemet är att 200GB disken knäpper och sen spinner upp i hastighet igen när man gör något. Sen kan man få ett registerfel, där det är en fördröjning på mer än en minut så slutar datorn svara under den tiden, helt värdelös, :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Både Intel och AMD har haft problem med sina produkter....så, vad kör du för processor?

Det är väl inte relevant?

Han sa inte att han skulle skippa Seagate för alltid, det han sa var att han skippar just denna disk?
Jag skulle göra samma sak om t.ex. Intel släppte en processor som det stod att t.ex. räknade fel.
Antingen vänta tills de släppte en ny generation som var fri från det felet, eller köpa av en konkurrent.

Det är ju bara dumt att köpa en produkt när det är känt att det är problem med dom.
Vettigare då, att som han, vänta på en annan tillverkares motsvarande produkt eller vänta på en lösning. Så länge man inte har akut behov av produkten d.v.s.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Seagate i all ära men nog är Samsung de enda jag bygger in i mina datorbyggen idag. Har alltid gillat samsung och kommer formoderligen alltid att göra.

Tråkigt att det är flertalet användare som har problem med den här serien, det är aldrig kul när man investerat i något och det inte fungerar som det ska.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas

- Okej? Jag kommer antagligen att skippa seagate atm ja? Är det något som stör dig, förlåt men jag ska nog pröva WD eller Samsung bara jag bestämmer mig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det är väl inte relevant?
Han sa inte att han skulle skippa Seagate för alltid, det han sa var att han skippar just denna disk?
Jag skulle göra samma sak om t.ex. Intel släppte en processor som det stod att t.ex. räknade fel.
Antingen vänta tills de släppte en ny generation som var fri från det felet, eller köpa av en konkurrent.

Det är ju bara dumt att köpa en produkt när det är känt att det är problem med dom.
Vettigare då, att som han, vänta på en annan tillverkares motsvarande produkt eller vänta på en lösning. Så länge man inte har akut behov av produkten d.v.s.

- QFT

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tillverkare kan få tillfälliga problem och är knappast något att skrika högt om så länge tillverkaren tar sitt ansvar.
Jag fick uppdatera firmwaren på mina fem WD5000YS av första generationen eftersom de kunde gå offline i RAID under hård belastning och under speciella förhållanden. Efter uppdateringen fungerar samtliga diskar helt felfritt sedan mer än ett år. Problem solved!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har en 1.5tb barracuda som är fylld till ca 90% och jag har då inte märkt några problem med den vid tex video uppspelning från disken i vista. HDtune rapporterar "ok" och hddhealth "status normal"

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Gillar seagate då jag tidigare inte haft några problem med dem, hade dock nyligen en nyköpt disk i 7200.11 serien som brakade efter bara en månad. Fick självklart ny på direkten men tråkigt när sånt händer. Väljer förmodligen seagate vid nästa köp också om inte fler problem uppstår.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte beställde 2 av dessa för ett par veckor sen, skulle använt dom för just film.

Är det någon som vet när andra tillverkare ska släppa sina diskar?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men det är ändå inom räckhåll att de kommer att komma, jag minns när jag köpte en IBM Aptiva en gång i tiden och tyckte att det var grymt mycket med 8GB hårddisk. 8GB har jag i telefonen nuförtiden ...

Eller AMIGAn jag hade, den hade jag inte ens hårddisk till utan bara en massa disketter och 3MB RAM.

Så länge sen var det inte.

Amigan kom 1985. Om du kan vänta 23 år till så finns det säkerligen 1.5TB SSD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the Blackbird
Då problemet inte är relaterat till om man kör RAID eller inte så är det väl bara bitchigt att gnälla över kommentaren om att de inte är gjorda för RAID. Dra undan stolen? Knappast. Då problemet uppstår oavsett användingssätt så har nog alla samma rätt att ta del av den åtgärd som Seagate har som lösning.

RAID-kommentaren är väl bara nån groda som sluppit ur någon supportperson. En hårddisk kan inte vara "gjord" för att köra i RAID eller inte. En hårddisk kan ha egenskaper som gör att den är lämpligare än andra att RAID'a, men det är ju knappast så att disken vet om att den sitter i en RAID-array själv. Den läser bara glatt sina ettor och nollor som den blir tillsagd.

Fel. Det är inte alls ovanligt bland vanliga desktop-diskar att de tar paus och slutar svara under sekundlånga perioder, speciellt inte nyare högkapacitetsdiskar. Jag vet inte riktigt vad de gör då, men antagligen någon slags rekalibrering.

Det är ok för vanligt desktopanvändadnde, men inte ok med multimedia (paus i filmuppspelningen) eller RAID (RAID-controllern "ger upp" disken och markerar den som död). Det är bl.a. därför tillverkare har speciella media- och RAID-versioner av sina diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Gillar seagate då jag tidigare inte haft några problem med dem, hade dock nyligen en nyköpt disk i 7200.11 serien som brakade efter bara en månad. Fick självklart ny på direkten men tråkigt när sånt händer. Väljer förmodligen seagate vid nästa köp också om inte fler problem uppstår.

Om disken går sönder inom en månad så är det tillverkningsfel på dem. Gör dom inte det så brukar dom snurra på under en "normal" livslängd för hdd.

Det där med första månaden brukar gå att applicera på det mesta inom elektronik.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Tur att man håller sig till WD, maxtor och Samsung... Seagate, nää tror nog inte det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tur att man håller sig till WD, maxtor och Samsung... Seagate, nää tror nog inte det.

hehe.. precis

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy