Permalänk

Nehalem

Hej!
Det diskuteras vilt i forumet om corei7 (Nehalem). Så jag tänkte ta mig lite tid att reda ut vad som är nytt, bra, dåligt osv med Nehalem.

Vad är nehalem? Jag föreslår att ni tittar på demot som finns på intels hemsida, där de berättar vad som är nytt.
http://www.intel.com/technology/architecture-silicon/next-gen...

QPI:
FSB finns inte längre, utan nu är de något nytt som heter Quickpath vilket är betydligt snabbare. Jag länkar än en gång till intels demo på deras sida:

http://www.intel.com/technology/quickpath/

Minnes bandbredden:
Minnes bandbredden är den största skillnaden med den nya bussen. Det är numer tripple channel och DDR3 som gäller. minneskontrollen är också integrerad i processorn. intel varnar också för att använda en högre minnesspänning än 1.65V då detta kan steka processorn. Samtliga tripple channel kits som kommer nu ligger under dessa gränser.

här har ni en ett diagram från sweclockers egna test av den långsammare av i7'orna, 920:

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200811/SiSoftSandra...

spel prestanda:
Jag tar testet där de har som mest GPU kraft eftersom det är CPU'n vi testar.

http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Om ni läser igenom testet så förklarar de mycket nyttigt mellan diagramen också.

När man höjer grafik inställningar så påverkar inte detta CPU'n jobb något märkvärdigt. När ni ser en relativt snabbt dalande kurva i ett speltest så är de GPU'n som flaskar. I testet med 3-4GPUer så ser vi ibland raka linjer med de äldre processorerna oavsett upplösning, vilket då visar att de är CPU och inte GPU som flaskar. Där har vi 50-100% mer prestanda med Nehalem.

Överklockning:
En vanlig överklockning för 965 ligger på runt 4-4.2ghz på och 920 ca 3.8-4.0ghz på luft.
Min personliga uppfattning är att Nehalem verkar överklocka bra.

Jag snor länken som bismark postade i en annan tråd:
http://www.hardocp.com/news.html?news=MzYwMTAsLCxoZW50aHVzaWF...

Största boven vid överklockning av 920 och 940 är moderkorten då multipern är låst. Men alla moderkort (utom intel's) ska klara 200mhz buss 24/7stabilt, vilket med 920'n multi (x20) skulle landa på 4ghz.

lite nyttiga trådar:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=205779
http://techreport.com/articles.x/15816/9
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTU2Nyw2LCxoZW...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=207028

Kör en lite FAQ här också där jag tar med lite vanligt förekommande citat här på forumet:

- i7 är bara marginelt bättre eller lika bra som äldre processorer i spel.
Svar: Du har bara läst fel tester. Eller har tittat efter fel saker i testet.

-Skillnad mellan 920 och 940?
Svar: 920 har 20x multi och 940 har 22x.

- i7 ska vara svår eller omöjlig att överklocka.
Svar: en vanlig överklockning för 965 ligger på runt 4-4.2ghz på och 920 ca 3.8-4.0ghz på luft. vilket borde anses bra. Finns enbart multispärren på 920 och 940.

- Man kan inte ha minnen som använder högre spänning än 1.65V.
Svar: Samtliga tester jag fått tag på så tar alla väldigt alvarligt på detta, även killarna som kör flytande kväve överstiger inte 1.7V. Även alla 3stickors corei7 paket där ute kör på 1.65V, så i skrivande stund så verkar de som att detta stämmer.

-Måste jag köpa 3ramstickor? DDR3 är dyrt!
Svar: Nej. det går bra att köra en sticka. dock så går de snabbare om man använder alla 3. dessutom tripple channel kitten garanaterade att funka till core i7.

- Jag vill ha en framtidssäker burk, är nehalem något för mig?
Svar: Ja. I framtiden så kommer speltillverkarna att använda fler och fler trådar eftersom det är den vägen processortillverkarna går. Och fysiken kommer mer och mer att gå över på GPU genom physX. Dx11 kommer i sommar också med mer stöd för fysikkort och fler kärnor så att de ska bli lättare för programerarna. Det är mycket fräsh teknik, med ny sockel osv så ja den är framtidssäker.

- Är de värt pengarna om man nu ändå inte märker så stor skilnad med dagens spel och GPU'er?
Svar: Det beror helt på vad man är ute efter, så det är helt omöjligt att säga om de är värt pengarna för DIG.

Jag vill också tillägga att jag inte är något intel fanboy. jag har två intel och två AMD datorer hemma så jag anser mig opartisk.
Ända anledningen att jag skriver denna är för att det flyter runt mycket okunskap i forumet men många låter väldigt självsäkra när de skriver. Yngre folk är inte alls lika bra på att ta saker med en nypa salt som de som varit med ett tag. Så fel information kan lätt leda till att folk får fel tips och köper fel saker..

Jag uppdaterar denna efter önskemål.

Permalänk
Medlem

I de flesta trådar jag har sett här är det ingen som "angriper" Core i7 som alternativ vid nyköp, mycket prestanda är bra och förväntas kosta.

Det alla "klagar" på, i den mån du upplever att de klagar, är att en uppgradering från ett befintligt modernt system går på ~10.000Kr och sett ur den synvinkeln är inte prestandaförbättringen man får för de 10.000Kr direkt himlastormande.

Många kommer att hoppa över denna och vänta på 32nm, eller åtminstone P55 Express, och de som är gamers kanske hellre köper ett extra grafikkort.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Beror på behov.
Om du kör folding, videokodning och liknande är en i7 ett bra val trots prislappen.
För den ekonomiske så får man inte speciellt mer än vad dagens system kan ge men det beror lite på vad man använder datorn till.

Men ser man till pris/prestanda jämfört med det system man har, och kanske behöver runt 7k för en uppgradering för kanske 10% prestanda eller mer beroende igen på användning, så är i7 svårt att rekommendera för den dagliga spelaren/surfaren.

Många på sweclockers är inte speciellt täta ekonomiskt därav blir prislappen lite större än för de som har råd.

Därav har jag inte sett att i7 ska vara svårt att överklocka, tvärtom, 4ghz verkar vara en barnlek och för en 4kärnad cpu är det ett bra betyg samt att man kan ha 12gb ram utan besvär vid överklockning inger också förtroende för 64bit OS.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag kopierar vad jag svarade i en annan tråd angående spelprestandan med nehalem:

De flesta tester som visats har man bara använt ett eller max två grafikkort.
kolla detta test istället med triple och quad GPU:

Jag rekomederar att ni läser hela testet då det är väldigt informativt och förklarar verkligen vad man ska se efter vid en CPU respektive GPU test.

För att se att CPU'n är maxad så ska de vara raka linjer oavsett upplösning, så länge kurvan går neråt vid högre upplösning så är de GPU'n som är maxad och inte CPU. Nehalem ÄR bra för gamers också, upp mot 50% och till och med 100% bättre i vissa spel.

Edit: ett bra exempel. Kolla längre ner här på denna länk:

Där klockar dom processorn ca 20%(alltså samma CPU, fast 20% snabbare) och får 0% prestanda ökning i COD. Oavsett vad du sätter för processor där så kommer fpsen vare den samma, och detta för att GPU är maxad före CPU'n.

Däremot i Brothers In Arms (längre upp på samma sida) så får man en rakare kurva och därmed också ca 10-15% ökning efter överklockningen. Där får vi alltså äntligen se en riktig CPU Flaskhals ända till 1920x1200.

50-100% prestanda ökning vid en uppgradering är STORT! När dom dessutom jämnför modeller som kostar mer.
MEN för att maxa processorn så lär man i dags läget lägga ut 10k+ på grafikkort, och på så vis blir de dyrt. Men framtidssäkert JA.

Permalänk
Medlem

testerna har som alltid väldigt skilda resultat tycker jag, men helt klart är i7 snabbare. Enligt mig är det dock bara de som ska köra många grafikort idag! som borde satsa på i7.

Jag förväntar mig att nästa omgång high end moderkort kommer ha tillexempel pci 3 och usb 3 och det tillsammans med en 32 nm i7 och ett dx 11 kort blir enligt mig det verkliga generationsskiftet, tycker alla singelkort användare inte får mycket alls idag varken med processorn eller de minst 100% dyrare moderkorten.

Jag tycker egentligen inte processorn i sig är dyr och total paketet blir väl egentligen inte extremt dyrt det heller om det inte hade varit för som ovanstående säger priset på grafikkorten som behövs. Detta är dock viktigt då allt handlar enligt mig om vad du får ut av pengarna alltså prisvärdhet.

Om framtidssäkerheten säger jag nja och det påverkar prisvärdheten.

Följande faktorer talar för att gå på intels andra våg denna gången:

Färdig plattform
Längre tid på mindre tillverkningsteknik, nu är vi i andra halvan på 45 nm.
Förmodligen flera nya funktioner på dessa moderkort
Bättre pris beror visserligen på vad som händer med valutan men du har ju de tusenlappar kvar också som du inte la på core i7 första generationen.
Mer urval och kanske vet vi då också vad grafikkorten kommer kunna klara som processorn gör idag.

Detta är vad jag tycker gäller för den icke professionella normala sweclock användaren.

Tror det har funnits och kommer finnas bättre lägen att byta plattform men i7 imponerade mer än jag trodde trots allt så visst lockar den ändå:).

Visa signatur

Arsenal rules

Permalänk

väntar spänt på nästa generations moderkort och grafikkort för i7, tror helt klart att grafikkorten kommer att komma i kapp processorerna innom ett par generationer(av gpu alltså ). men som alltid är det den som lever som får se.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Är det spikat att 32 nm är på gång som den nya stora omvälvningen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Är det spikat att 32 nm är på gång som den nya stora omvälvningen?

slutet på 2009 mest troligt med 32nm.
beror liksom på om de funkar som det ska etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag håller med jag tänkte först skaffa mig en I7 men då det inte är så mycket som skiljer prestanda mässigt om man gämför med en HEL dator som har I7 och en dator som har QUAD så väntar jag. eller jag menar att om det funnits bättre grejer till Moderkortet så skulle jag skaffat ett men väntar nu på dom nya grafikkorten som kommer och 32nm mer prisvärt att göra detta ochså då det förmodligen kommer att sänkasi pris effter 1/2-1 år

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk

Det är aldrig ett bra köp att köpa en dator, den går alltid ner i pris och relativt fort. samtidigt så är de inte heller värt att vänta, om du nu vill ha en dator.
Att vänta på att priset går ner på hårdvaran som är "värsting" för tillfället funkerar aldrig i praktiken. För att när "värstingen" väl har gått ner i pris så har de kommit en ny "värsting" och då är inte den första "värstingen" inte lika atraktiv längre. Och så fortsätter de.

Visst är Core i7 betydligt snabbare än dagens quads. Men sitter man på en quad/duo och de laggar inte så finns de självklart ingen anledning att köpa nytt
Men för dom som nu köper ett i7 system så behöver man inte oroa sig för att CPU'n ska flaska förens man iaf införskaffat 2-3 grafikort av NÄSTA serie.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flytkorken
Det är aldrig ett bra köp att köpa en dator, den går alltid ner i pris och relativt fort. samtidigt så är de inte heller värt att vänta, om du nu vill ha en dator.
Att vänta på att priset går ner på hårdvaran som är "värsting" för tillfället funkerar aldrig i praktiken. För att när "värstingen" väl har gått ner i pris så har de kommit en ny "värsting" och då är inte den första "värstingen" inte lika atraktiv längre. Och så fortsätter de.

Visst är Core i7 betydligt snabbare än dagens quads. Men sitter man på en quad/duo och de laggar inte så finns de självklart ingen anledning att köpa nytt
Men för dom som nu köper ett i7 system så behöver man inte oroa sig för att CPU'n ska flaska förens man iaf införskaffat 2-3 grafikort av NÄSTA serie.

väntar man får man aldrig köpa något.
ser dock fram emot nästa uppdatering av grafikkorten.

cpu kraft finns det nog med idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men kommer nehalem att ha lika lång livslängd som de nya 32nm som kommer under 2009? förövrigt, hur stor vikt har tillverkningsprocessens storlek egentligen? det argument man hör mest är energibesparingar, men ärligt talat så kan jag tänka mig att byta till LED på min nattlampa och på så sätt tjäna in den besparingen.

Permalänk
Avstängd

Speltestet visar inte så mycket om CPUns prestanda som du tror. Det visar betydligt mer vad som händer när du har en buss som är snabb nog för grafikkorten. De gamla processorerna har inte kunnat mata grafikkorten tillräckligt bra. Så det testet är väldigt missvisande för de som bara köper ett eller två grafikkort. Hade de testat med två grafikkort så hade Core 2 processorerna ine legat mycket lägre alls. Men det hade nog Core i7 gjort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Men kommer nehalem att ha lika lång livslängd som de nya 32nm som kommer under 2009? förövrigt, hur stor vikt har tillverkningsprocessens storlek egentligen? det argument man hör mest är energibesparingar, men ärligt talat så kan jag tänka mig att byta till LED på min nattlampa och på så sätt tjäna in den besparingen.

det finns ett antal faktorer,
billigare att tillverka, energisnålare, mindre dvs mer kretsar kan placeras på kärnan etc..
i7 krympningen till 32nm när den nu kommer blir troligen liknande för 45nm dvs liten tillverkning från början.

Multigpu som 3st 280gtx, 2st 4870x2 visar bättre data med i7.
rekorden på vantage etc..blir med sådana extrema saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

45 nm gav 5-10% prestanda, lägre strömförbrukning, och billigare priser. Dessutom följde mer mogna standard moderkort, bland annat med pci 2,0 i 16x och även där billigare priser. Jag hoppas 32 nm ger ungefär samma sak, kanske att de gör någon optimering för spel dessutom. Min förhoppning är att det ska bli den perfekta tiden att uppgradera ett helt system.

Jag tänker xp direkt till windows 7, gpgpu med fastlagda användningsområden och direkt x 11, pci 3,0, usb 3, ssd, 12 gb ddr3. Dessa saker borde finnas tillgängliga då för den vanliga konsumenten, borde bli ett märkbart hopp från dagens datorer. Denna dator borde vara betydligt snabbare på allting och klara 1920*1080p spelande för budget pengar. Självklart kommer där finnas något nytt på gång för high end marknaden men där är sällan pris/prestanda det bästa. Tycker där är så mycket just nu som finns men inte riktigt är färdigt. Vista, Sli/cf, gpgpu, ssd, direkt x 10.1 osv.

Visa signatur

Arsenal rules

Permalänk
Avstängd

anandtech säger bla följande,
http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=521

Keeping VCore, VDimm, and VQPI in proper sync is the key to a stable overclock at voltages that will not shorten your processor's lifespan, well not by that much from what we can tell at this point. Intel's guidance continues to be not setting VCore past 1.55V, VDimm past 1.65V and VQPI (uncore to us) past 1.315V when overclocking. Kris will go over this in detail shortly, but in my experiences so far, getting these three voltages too far out of sync will quickly cause problems as one of our i965 processors can attest to now. Keeping them in sync and tweaking a few other settings will result in a finely tuned system that is capable of running settings higher than Intel's guidance although it is a warranty buster. At this point we like to keep VCore and VQPI within 0.0250~0.0375V of each other as you clock up, generally speaking, once you exceed about 1.3V on VCore it is time to start syncing these settings and others in the BIOS.

Vad dom detta indikerar är att för de som överklockar i7 bör vara försiktiga och se till att balansera sina voltvärden efter Intels rekomendationer.

En bios från tex Gigabytes x58 bräda visar att minnesmultipeln är 6,8,10,12,14,16,18
vilket innebär bclk på 200mhz (Org 133mhz) gånger tex 20 multipel (i920) ger dig 4ghz.
6 i minnesmultipel X 200bclk = 1200mhz minnesfrekvens.
dvs du bör med andra ord ha minnen som klarar 1333mhz för att säkerställa en 4ghz klockning.

Visa signatur

Permalänk

Jag lånar tråden då du som skapat den verkar veta va du pratar om vad gäller i7. Jag har tröttnat på att behöva vänta på renderingar alternativt nätverksrendera minsta lilla sak så ska köpa mig ett i7 system. Och så är det roligt med nya arkitekturer. Jag vill veta, om och ifall, vad skillnaden mellan 940 och 965 är. Är det bara multipeln? Har läst om nån QPI som uppges vara högre för 965:an än dom övriga, är detta en sak man kan överklocka bort? Så för att korta ner det, är 965:an lika som tex QX-modellerna, alltså bara upplåst multipel?

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Jag lånar tråden då du som skapat den verkar veta va du pratar om vad gäller i7. Jag har tröttnat på att behöva vänta på renderingar alternativt nätverksrendera minsta lilla sak så ska köpa mig ett i7 system. Och så är det roligt med nya arkitekturer. Jag vill veta, om och ifall, vad skillnaden mellan 940 och 965 är. Är det bara multipeln? Har läst om nån QPI som uppges vara högre för 965:an än dom övriga, är detta en sak man kan överklocka bort? Så för att korta ner det, är 965:an lika som tex QX-modellerna, alltså bara upplåst multipel?

965 är en entusiast processor, tävlingsprocessor alltså, såsom Quad extreme och dom. De är inte direkt något som man vill lägga ut 10k på bara för man kan klocka lite lättare.

Permalänk
Medlem

Flytkorken tack för bra sammanställning. Har sett vissa tester tidigare, men bra att få info samlat.

För mig som hoppade från p4 till i7 var valet självklart......varför välje en duo idag eller en gammal quad ?? när man kan den senaste quad för några tusen inkl MB idag.
Om man redan har en dual core idag så behöver man inte uppgradera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
965 är en entusiast processor, tävlingsprocessor alltså, såsom Quad extreme och dom. De är inte direkt något som man vill lägga ut 10k på bara för man kan klocka lite lättare.

Att det är en entusiastprocessor vet jag, det jag undrade över var vilka skillnader det egentligen är. Det lilla jag läst så såg jag att QPI va bra mycke högre på 965 än dom andra två, och då vill jag veta om det är nåt man kan utjämna genom att klocka eller om det bara är så att den har högre värde.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Att det är en entusiastprocessor vet jag, det jag undrade över var vilka skillnader det egentligen är. Det lilla jag läst så såg jag att QPI va bra mycke högre på 965 än dom andra två, och då vill jag veta om det är nåt man kan utjämna genom att klocka eller om det bara är så att den har högre värde.

i920/i940 lika förutom en högre multipel på 940.
ex965 upplåst multipel samt något högre binning.

Klockvärdet är att man når inte högre med 940 än med 920 och även de med extrem varianten ser inte speciellt högre klocks.
Först med fryskylning samt LN2 elr liknande är en extrem att föredra.

222bclk verkar vara dagens gräns som många inte ens når vilket de allra flesta sedan kan räkna ut max hastighet.
Min bräda/cpu når ca 214bclk innan de börjar krångla.
214x21 gör att max lär vara runt 4.5ghz för min del.
Med dagens bios/bräda/cpu.

Visa signatur

Permalänk

Kommer du alltså utan att slita några större tuvor hår upp i 4,5 ghz med en 920? Det låter som en j*vla dröm för mig isåfall. Har du lust att köra ett renderingstest i den hastigheten? Cinebench eller 3dsMax... Det vore väldigt tacksamt. Eller, strunta i det, det blir en I7 nu till veckan, kan som sagt inte hålla på så här längre. Tack för svaret! By the way, vad innebär egentligen högra binning när det kommer till i7?

Och, jag har en fin TRUE kylare, nån som vet om man kan köpa nytt fäste bara, känns lite miljövidrigt att köpa en helt ny kylare när min är under ett år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer du alltså utan att slita några större tuvor hår upp i 4,5 ghz med en 920? Det låter som en j*vla dröm för mig isåfall. Har du lust att köra ett renderingstest i den hastigheten? Cinebench eller 3dsMax... Det vore väldigt tacksamt. Eller, strunta i det, det blir en I7 nu till veckan, kan som sagt inte hålla på så här längre. Tack för svaret! By the way, vad innebär egentligen högra binning när det kommer till i7?

Och, jag har en fin TRUE kylare, nån som vet om man kan köpa nytt fäste bara, känns lite miljövidrigt att köpa en helt ny kylare när min är under ett år.

Finns 2 kvar här.http://www.netshop.se/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2...