filserver bygge, X-Raid alternativ?

Permalänk
Medlem

filserver bygge, X-Raid alternativ?

Har en liten linux burk som jag använder som filserver idag. men den är lite slö i nuläget, så jag tänkte bygga om den, idag är det bara ett gäng diskar som sitter i en LVM utan strippning. Jag hade tänkt att sätta 4-5 diskar i raid0, har gjort lite tester och fått upp den i 350mb/s, rätt nice.. sedan tänkte jag stoppa in alla andra gammla diskar som jag har liggandes i ngt liknande x-raid, och sedan köra de diskarna i standby när dom inte används, eftersom man vägrar radera ngt så samlar man på sig rätt mycke skräp som ändå måste vara kvar, då är funderingen, eftersom alla gamla diskar har olika storlekar, allt från 120gb till 750 (och många diskar är det), så blir det hopplöst att försöka sätta upp ngn raid5. och lvm går bort eftersom det är gammla diskar så vill man gärna ha ngn form av redundans då förr eller senare så lägger nån disk av. har kollat på netgears x-raid, och det verkar ju synneligen smidigt, Finns det inget liknande sägga att lösa det med nån mjukvaru lösning till linux/windows?...

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

frågan är: är prestanda viktigare än säkerhet?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Gigabit nätverk begränsar ändå prestandan till sisådär max 100 MB/s. Raid0 har ingen redundans alls. Kan du sätta upp 4 diskar i raid0 så borde du väl kunna göra det i raid5 också (mjukvaruraid funkar utmärkt i Linux).

Unraid kanske kan vara ett alternativ (men tyvärr inte gratis för mer än 3 diskar).

Permalänk
Medlem

ah. kanske var lite luddig,. grejen här är säkerhet,.. typ 10-20 diskar av Olika storlekar i ngt som liknar raid-x, där storleken inte har så stor betydelse, men att det alltid finns paritets information att återskapa en disk när den lägger av.
Prestandan spelar ingen som helst roll, (diskarna kommer ändå att stå i standby mestadels).. ska kolla på Unraid

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

"Jag hade tänkt att sätta 4-5 diskar i raid0"

Vilken ogenomtänkt idé

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll vilken raid nivå man kör, utan riktig backup är man ju rökt om det rasar.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

alltså, det är tänkt att raid0 volymen cachar informationen som ligger på dom långsamare diskarna, spelar ingen roll om den 'går sönder'. huvudsaken den orkar trycka ut så många mb/s som möjligt av de filer som används mest...

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

Windows Home Server kan också vara ett alternativ. Där fördelas data ut på olika hårddiskar och man kan ställa in redundans på viktiga filer så att de kopieras till andra diskar. Men kör man Linux så känns det tråkigt att ersätta det med Windows förstås...

Själv kör jag så här i min linuxserver. Jag har hackat upp alla hårddiskarna i 80 GB-partitioner och så tar jag en sådan partition från varje hårddisk och skapar en mjuvaru-RAID5 med mdadm. Sedan gör jag likadant igen med överblivna 80 GB-partitioner (bara en partition per hårddisk) och slänger ihop. Då blir det ett antal RAID5-arrayer som utnyttjar det mesta utrymmet av alla hårddiskarna. Dessa slår jag slutligen ihop med LVM. Nu har jag bara 5 hårddiskar i servern (250+250+160+80+80) så det blev bara tre stycken RAID5-arrayer (3x80 + 4x80 + 3x80) samt en RAID1-array (2x10). Jag får då 10 GB RAID1-utrymme samt en LVM på 560 GB. Servern klarar att en av hårddiskarna går sönder utan att förlora data eftersom jag aldrig tar mer än en partition från varje hårddisk i någon raid-array. Jag tyckte det var en smart lösning men det var småjobbigt att konfigurera. Låter som en mardröm att göra med 10-20 diskar...

Permalänk
Medlem

Jag har 24 överblivna diskar, 120-750GB, blandat PATA och SATA, som jag tänkte göra mjuka femmor av.

Tänkt strategi:

1. Hitta största minsta gemensamma storleken och gör en femma av dessa
2. Alla slattar som blir över, se 1 ovan

Då hamnar vi i slutändan att vi har flera arrayer med olika diskar inblandade. Kraschar en disk så berörs flera arrayer.

Vill man ytterligare röra till det så kan man slå ihop olika smådiskar i RAID0 mha av RAID-BIOS (chipsetRAID) för att utnyttja storlekarna effektivare.

Därtill frågan om man skall köra Win eller Linux. Föreslår att man kör det man kan bäst. När en disk kraschar gäller det att man kan/vet hur ett SÄKERT byte skall göras.

ronnylov: Finns någon länk där man kan lära sig Linux/LVM?

Permalänk
Medlem

Det gick att initiera raider och LVM i installationsprogrammet för ubuntu-server vilket jag gjorde. Även denna länken hjälpte en del för att förstå det hela: http://www.howtoforge.com/linux_lvm

Man kan göra raid av mjukvaru-raid-arayer också så du behöver inte alls blanda in chipsetraid.