raid 1 & raid 0 på 2 diskar?

Permalänk
Medlem

raid 1 & raid 0 på 2 diskar?

Har funderingar på att skaffa en 2-diskars liten strömsnål NAS och är av ekonomiska skäl intresserad av att med två diskar försöka få ut både god säkerhet (redundans) och hyffsat med lagringsutrymme. Lite surt att köpa två 1 TB diskar och köra dom i raid 1 och därmed endast få ut 1 TB totalt när allt jag ska lagra inte behöver den redundans som raid 1 erbjuder.

Därför undrar jag nu: Finns det någon möjlighet att med totalt två diskar skapa exempelvis två partitioner per disk (t.ex. 200GB samt 800GB) så att man får

Disk 1: 200GB + 800GB
Disk 2: 200GB + 800GB

Och sedan köra de två 200GB partitionerna i raid 1 och de två 800GB partitonerna i raid 0 eller JBOD och därmed kunna utnyttja totalt 200GB + 1.6TB = 1.8TB och ändå ha en "säker" lagringsplats på 200GB.

Syftet är att på den volym som körs i raid 0 lagra bilder, dokument och annat som är surt att bli av med vid en ev. krash av en disk. Övrig data är oviktig vid eventuell diskkrash.

Hastigheten är för mig ganska oviktig i detta.

Är detta möjligt eller har ni några bättre tips på hur man kan göra?

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Det går att göra alldeles utmärkt med Intel Matrix raid.

Då kan man skapa två olika arrayer på två diskar.

Så ett moderkort med ICHxR vore utmärkt, eller om det går att köpa ett löst raid-kort som har intel matrix raid. Då får du ut fin prestanda på raid0-arrayen också.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Även om de ligger på olika partioner så är det väl ändå en diskkrach menar med att alla partioner som finns som evt förvinner. Dock som sagt får du ju hastighet och säkerhet på detta sätt. om det är det bästa mjukvarumässigt vet jag inte. skulle nog kört det på separata diskar. även om jag förstår att onödiga diskar är en prioritering

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det går att göra alldeles utmärkt med Intel Matrix raid.

Då kan man skapa två olika arrayer på två diskar.

Så ett moderkort med ICHxR vore utmärkt, eller om det går att köpa ett löst raid-kort som har intel matrix raid. Då får du ut fin prestanda på raid0-arrayen också.

Okej!
Ska läsa på lite om detta! Hade visserligen mest funderat på en färdig NAS, typ Synology eller Qnap pga smidighet och energikonsumtion - men jag kanske får tänka om.

Eller är det någon som vet om detta är möjligt på någon hyffsat billig "hemma-NAS" (typ Synology 207+)

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Intel matrix raid är dock inte mjukvaruraid så vitt jag vet (med tanke på att raid0-prestandan man får ut är 100% alltså 1+1=2).

Går en disk sönder så förlorar du allt du gjort som en raid0-array, den lilla biten på disken som är raid1 kommer behållas precis som det skall.

Går nog att bygga någon jättebillig egen lösning med ett moderkort som har t.ex ICH9R integrerat (t.ex gigabyte p35-DS3R går att få tag på sjukt billigt idag), det får du ju dock välja helt själv om det är värt det men du kan ju annars kolla om intel matrix raid finns tillgängligt på någon av alla lösningar du letar efter, för då har du möjligheten att göra det du är ute efter vilket verkar vara en av huvudsakerna

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju bara det som är lagrat på raid1-arrayen som jag är mån om att ha hyffsat säkert lagrat.

Alternativet är juh förstås att köra JBOD eller raid0 på hela NAS:en och sedan ha en mjukvarubaserad spegling eller backup av valda delar till lämplig disk i arbetsburken. Kanske är enklare...

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill använda raid0 ?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Får man fråga varför du vill använda raid0 ?

För att det är smidigt med en enhet.

Kan visserligen lika gärna köra JBOD men då det jag planerar att lagra på den enheten inte är så känsligt för förlust (kan återskapas) kan raid0 lika gärna användas om det kan tänkas att ge någon prestandavinst.
Visserligen förlorar jag då allt på den enheten vid haveri på en disk jämfört med hälften om jag skulle köra JBOD, så vi får se hur jag gör...

Hur gör ni andra gällande säker lagring? Jag är väl troligtvis inte ensam om att ha vissa data om jag är rädd att förlora och vill ha säkrare lagrat och en hel massa annat som man kan ta att man förlorar? Detta då givetvis inom rimlighetsen gränser... Behöver inte direkt ha åldersbeständig backup liggande i bankfack...

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

På vissa NAS-enheter kan man lägga in Linux.
I Linux finns mjukvaruraid med mdadm. Där går det utmärkt att köra raid på partitioner istället för hela diskar (precis som intel matrix raid men oberoende av hårddiskkontroller).

Själv kör jag RAID1 på 10 GB-partitioner och RAID5 på övriga partitioner på mina hårddiskar i linuxservern. Jag har 5 hårddiskar varav 3 stycken är IDE och 2 är SATA och de sitter på olika kontrollers men är ändå med i samma raid-array (fördelen med mjukvaruraid är att man inte är beroende av någon särskild hårddiskkontroller). Vill man bara bunta ihop partitioner på olika hårddiskar till ett gemensamt lagringsutrymme så kan man göra detta med LVM i Linux.

Så visst är det möjligt att göra som du vill. Jag har inte riktigt koll på vilka NAS man kan köra Linux på. Å andra sidan ska man pilla med Linux på en NAS är det nästan enklare att lägga in Linux på en egen ihopplockad datorburk och köra det som filserver.

Man kan ju använda sin NAS som backupenhet och alltså ha kopior på alltig på hårddiskarna i datorn så blir det ju lite säkrare lagring.