Permalänk

Nybörjarfråga

Jag har ingen aning om vart jag ska lägga den här tråden, men någon moderator får flytta den isf.

Hursomhelst, jag funderar på att köpa en ny stationär dator med ett värsting grafikkort, men till saken hör att jag tänkte behålla min nuvarande skärm, "FlexScan S2401W" vilket är en kontorsskärm typ, och max hertzen på den är 60 hz i 1920 x 1200 upplösning.

Som jag har förstått det så anger hertzen hur många gånger bilden uppdateras, därmed kommer jag aldrig kunna överstiga 60 fps i spelen.

Såå, kommer min nuvarande skärm förstöra spelupplevelsen och måste jag skaffa en ny eller kommer det att funka ändå?

Tack!

Permalänk
Medlem

Din skärms uppdateringsfrekvens påverkar inte spelens FPS, om du inte har v-sync aktiverat.

Sitter också på en 60Hz skärm, vissa spel går en bit över 500FPS i vissa lägen, nödvändigt? nä, men gör heller ingen "skada".

Det kommer at fungera utmärkt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

prova.... är du orolig pga budgetskäl så kan du ju prova hos nån kompis eller nått.

suger skärmen så kan du ju köpa en ny senare,

att den är 60hz ska nog inte spela någon roll över 40fps = bra
oroa dig mer för latency.. alltså reaktionen och sen bara allmänt hur bra bilden är. kontorsskärmar brukar ju inte vara kontrastmonster.
det är dock bra om den har dvi... kolla det

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är svarstiden på den då? 16ms?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skärmen spelar inte så stor roll.. och skulle det (mot förmodan) visa sig att du inte får ut 100% spelupplevelse med din skärm så går det ju alltid att köpa en skärm senare.. Det kan absolut inte bli ospelbart pga en skärm.

Sitter själv och spelar med min 52" fullhd LCD och spelupplevelsen är grym! (Den är också 60hz). Och sen skulle jag rekomendera att man har vsync på då det inte spelar någon roll om det står "500fps" nere i hörnet då du aldrig kan få ut mer än 60fps iaf.

*EDIT*

Sen har du ju en såpass högupplöst skärm så jag skulle köra på ett bra 3dkort så att du kan köra med maxupplösning i alla spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Hur är svarstiden på den då? 16ms?

Inte en aning, kanske står på den här sidan:

http://www.eizo.com/products/lcd/S2401W/spec.asp

Permalänk
Medlem

Du kan lätt spela på den skärmen
Oroa dig ej!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Väldigt få TFT-skärmar idag klarar över 60Hz med korrekt funktion om ens alls.
Flex Scan skärmen du har är en bra skärm på alla sätt och vis, behåll den om du inte stör dig på minimalt högre eftersläpningar mot de snabbare TN-panelerna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag spelar ibland på en LCD-TV vilket resulterar i 1920x1080@30Hz.