Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Ja har bara Upplevt Datorbutiken som svindyrt,därmed aldrig handlat där ifrån.
Thats just me i guess..

Hmm, då kan du inte handlat ha handlat någon annanstans det senaste året iaf.. DB var den i branschen som pressade priserna absolut mest det sista, på gott och ont.

Körde du en prisfight på prisjakt mellan dem och vilken annan aktör som helst så vann de alla ggr ( iaf när jag testade ).

Sen var det kanske inte rätt strategi att gå endå.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Hade de inte en reklamannons här så sent som inatt? Tur att man inte nappade på den då.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet, men det var faktiskt inte helt oväntat. Det enda positiva som jag tror det kommer kunna föra med sig är att Inet har chans att få en större marknadsandel.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tråkigt, köpte min första egna dator från dem för över tio år sedan, en P2a a 333Mhz, 128mb ram, 6gb IBM hårddisk (som då ansågs omöjlig att fylla), 15 Hansol skärm, voodoo 2 samt Asus Riva TNT 16mb med TV in och ut, SCSI-CD-Brännare och Win95 etc. Den datorn levde, länge, eller lever ännu i dag om man nu bortser från att den inte används, mins när man körde Quake, Unreal, UT och tidiga versioner av Counterstrike på den, det var tider det.

Synd att Datorbutiken gick i kk, har alltid sett deras sida och bygga dator funktion som ett föredöme och så är det ju alltid bra med många aktörer i en marknadsekonomi förståss.

Att folk förlorar pengar och jobb är även det riktigt synd. Tråkig historia.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

Beställde för ett tag sedan en dator till mina föräldrar som förvisso kom, hade tillgodo 1516:- och de fick jag fre-lör natt puhhhh..... skickade en hel del mail och klagade på dom. skrev tom en fråga om dom var på väg att gå i konkurs, för något var lurt. och ser man på, hade rätt.

tycker ändå att det är tråkigt för de hade ett bra utbud och en bra hemsida att leta produkter på.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Deras misstag var att gå ihop med JME, sämre butiker fick man leta efter.

Permalänk
Medlem

Var ju lite tråkigt. Ännu mer synd om alla som betalat i förskott dock. :<

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vad skulle du göra om du blev av med, vi säger 15'000:- ? Skulle du bjuda på det? Eftersom det knappast lär komma tillbaka med tanke på hur prioriteringen är vad gäller sånt här.

Hoppas att jag skulle få tillbaka på det enda sätt som går och inte leka "stor stygg kille" i ett forum? Verkar vettigt, men vad vet jag, min åsikt kanske gör att "någon kommer och hälsar på mig" med

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Lite synd det här Handlade min första ihopbyggda dator här, har också bonus poäng värda 8600 där. Men man fick ju inte så mycket för det... Mest synd om dolm som har betalat och kanske inte får pengarna tillbaka...

Visa signatur

|| Core i7 6700K /w NZXT Kraken x61 || GeForce GTX 970 || Corsair Vengeance 16GB DDR4 || MSI Z170A GAMING M7 || Samsung 850 Pro 512GB || EVGA Supernova G2 750W || NZXT H440 ||

Permalänk
Medlem

ja, jag har då handlat av dom och bara haft åsikten av att de är stora och bra att handle ifrån..

och att de kommer som nr3 efter dustin och komplett.se,, alltid bra priser och bra service.. hoppas inte allt för många förlorar pengar..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Ja jäklar nu får man väll lov att välja komplett eller dustinhome. :/ Förjävligt är det minsta man kan säga. alltid handlat mina delar hos DB.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Tråkigt att sånt händer... Inte så förvånad dock med tanke på deras problem den senaste tiden.

Har alltid gillat db då dom haft ett bra sortiment, lager och leveranstid, fram tills i våras då, när det började gå utför rejält.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag fick deras nyhetsbrev senast idag. Ett sista försök att mjölka konsumenter? Svinigt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
1, Hoppas de anställda hittar nya jobb. Tråkigt att få en sån här nyhet på en redan kall och grå måndag.

Nu var det visserligen solsken i Staffanstorp stora delar av dagen. Det började med ett väldigt kortvarigt snöfall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Jag fick deras nyhetsbrev senast idag. Ett sista försök att mjölka konsumenter? Svinigt!

Läs tråden, du är den fjärde som klagar på nyhetsbrevet. Och, vilket också står ovan, var det inte många som kände till att de skulle gå i konkurs (just idag i alla fall).

Permalänk
Medlem

Bli det ett "fire sale" eller slut rea nånstans!!!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Helt väntat.

Företaget har befunnit sig i nedåtspiral en längre tid. Jag slutade beställa därifrån när lagerredovisningsproblemen dök upp ett antal månader sedan.

Dessförinnan hade man bl.a. snålat in på emballage och skickade mina varor med postlappen direktklistrad. LOL

Doften av konka liksom spred sig i rummet.

Rest In Pieces DB.

(För mig funkade ni dock bra innan problemen började!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Jag fick deras nyhetsbrev senast idag. Ett sista försök att mjölka konsumenter? Svinigt!

Oerhört.

Kom inte och säg att dom inte visste om det nu. Ledning borde ju informera eller något innan man skickar ut ett brev så sent, det är deras ansvar.

Riktigt jävla illa måste jag säga. Fattar inte heller varför alla ska sitta och säga RIP och vara sadface fast man egentligen borde medge att det har varit riktigt kass support mm senaste året.

Och killarna som kör "Köpte min dator där 94, en Pentium 188 MHZ det var tider det" Ni är så jävla sköna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Bli det ett "fire sale" eller slut rea nånstans!!!!!!

Visst jag förstår att tråden är stor men det har tagits upp flera gånger, det blir ingen utförsäljning. Dom har inget eget lager.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddieBoo
Nej, har dessvärre betalat via bankgiro.. Det jäkliga är att jag har haft mailkontakt med dem hela förra veckan på grund av min försenade order (de svarade inte på telefon). När de kom fram att komponenterna som jag beställde den 30 oktober inte ens skulle komma fram den här veckan, bad jag i fredags om att göra återköp på min order. Jag fick följande svar:

Hej

Det är fortfarande förseningar på lagret varför ordern ej lämnat lagret än. Det ser dock ljusare och ljusare ut för varje dag främst pga att lagerpersonalen jobbat på hårt och börjar komma ikapp. Vi har senaste tiden gjort stora omställningar vilket för framtiden är nödvändigt men under en period skapar det också problem med försenade leveranser. Det vi gjort är att flytta lagret och byta logistiklösning, allt detta har också inneburit att vårt gamla IT-system behövde göras om. Det som hänt rent praktiskt är att leveranser under en tid ej gått i tidsordning som tidigare. Vi har dock fullt fokus på detta och lagerpersonalen jobbar nu på att skicka ut de äldsta beställningarna först och främst.

Med vänlig hälsning
Fredrik/Kundservice

Jäkligt jobbigt då jag är student och inte har så bra med pengar rent generellt. Har köpt ett HTPC-chassi från webbhallen, och komponenter för 4500:- från Datorbutiken.

Det måste vara ett standard svar de körde med i slutet. Jag har exakt samma mail, får jag gissa, Fredrik?

Permalänk
Medlem

Jätteroligt! Jag köpte en dator hos dem och har haft problem den sedan jag fick den. Jag har skickat in den två gånger på lagning, men det blir aldrig bra.

Visa signatur

Asus A8N-SLI32 Deluxe, AMD 64 4000+, 7800GT 256MB, 2048 RAM, 250Gb HDD

Besök gärna sverige största community för PSP: www.psplife.se.

Permalänk
Medlem

Ni som betalade i förskott någon gång förra veckan.
Fick ni "Leveransbekräftelse" säger att era ordrar har "gått till packning"?

Permalänk

Riktigt synd att datorbutiken försvinner, för jag tycker personligen att det var en bättre butik i många fall än komplett om man jämför priserna.

Dessutom så får jag inte mitt bonusgodis nu ju :<

Permalänk
Medlem

Under 2007 vad dom min favoritbutik, sista köpet jag gjorde där var väl tidigt 2008.
Tråkigt att dom konkat då det har varit ett bra ställe att handla på, åtminstone fram till i våras.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Hoppas att jag skulle få tillbaka på det enda sätt som går och inte leka "stor stygg kille" i ett forum? Verkar vettigt, men vad vet jag, min åsikt kanske gör att "någon kommer och hälsar på mig" med

Man behöver inte vara stor och stygg, man kan söka upp och diskutera som människor, jag om någon hatar våld, det vet alla som känner mig, eftersom jag själv blivit utsatt för obefogat våld för flera år sen då jag fick hela huvudet deformerat.

Men det verkar vara många som förknippar såna hot med riktigt våld, vilket inte alltid är rätt att förknippa det till. Ägaren till kedjan kunde faktiskt stängt av allt som har med förskottsbetalning att göra om han planerat för sig själv att ansöka om KK och inte fortsatt att mjölka ur kunderna.
Och om han bestämt sig för att ansöka om KK idag, så kunde han sett till att se över alla betalningar som kommit in som inte skickats iväg som ordrar som är över X antal tusen kronor att återbetalas först och sen kanske låta de mindre summorna ligga så det inte blir för mycket jobb att göra det och för att slippa hysterin om oroliga kunder som kanske förlorar massa pengar.

Det låter som om många verkar skydda bedragaren och gör kunden till skurken för att denne lagt ut tusentals kronor som är kundens egna förtjänade pengar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Antar att Datorbutiken var en av dom större inkomstkällorna på reklam för Swec, undrar hur det påverkar deras (Swec's) ekonomi?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Det var ju just typiskt.... Jag som har en order där som jag avbeställde för flera veckor sedan men har inte sett skymten av pengarna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Det måste vara ett standard svar de körde med i slutet. Jag har exakt samma mail, får jag gissa, Fredrik?

Samma här, Japp "Fredrik" här med... Deras sista anställda som satt och klippte och klistrade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DB har länge varit kända och tvekar på att alla har samma erfarenhet som mig.

Hur som helst så har jag ingen som helst positiv egenskap ifrån dom.

Har beställt där 2 gånger under 2007. Första gången var kartongen helt intryckt och ville returnera den utifall att produkten skadats.

Satt i kö jag vet inte hur länge flera ggr sedan bröts det. I slutändan faxade jag till dom och fick svar efter flera dagar.

andra gången. sade dom till mig att dom hade skickat produkterna och att posten måste flippat. Men posten hade inte mottagit något gods. I slutändan erkände dom att " det måste blivit något fel "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JustinTa
Ni som betalade i förskott någon gång förra veckan.
Fick ni "Leveransbekräftelse" säger att era ordrar har "gått till packning"?

Ja, men jag beställde dock den 27'e oktober och fick en leveransbekräftelse den 30'e om att varorna gått till packning. Surt att behöva betala 5k för att lära sig att betala mot postförskott. Men men, vi få väl se vad som händer om det finns nånting i lagret.

Permalänk
Medlem

Ouch. Inte direkt oväntat med tanke på vad som hänt de senaste månaderna.

Synd på en bra datorbutik. Har beställt en komplett dator samt två skärmar och lite kringutrustning därifrån, säkert lagt ut 20k där över tiden. Har dock börjat handla allt på Inet eller Webhallen senaste tiden, då DB's priser började höjas och de ekonomiska problemen uppdagades.

Lider med alla som blir drabbade av detta, skulle inte vilja sitta i en sits där man har betalat 15k på bankgiro eller nåt...

RIP DB.com.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU