Permalänk
Medlem

Backup av MySQL

Om jag kopierar hela min /var/lib/mysql/ kan jag då återskapa databaserna därifrån på något sätt om något skulle hända?

När man kör tex phpmyadmin kan man ju exportera och importera en .sql fil, men om man kopierat direkt ifrån var/lib/mysql/, hur gör man då?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Re: Backup av MySQL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Om jag kopierar hela min /var/lib/mysql/ kan jag då återskapa databaserna därifrån på något sätt om något skulle hända?

När man kör tex phpmyadmin kan man ju exportera och importera en .sql fil, men om man kopierat direkt ifrån var/lib/mysql/, hur gör man då?

Jag tror man bara behöver lägga filerna du har kopierat i mappen igen för och starta om mysql servern för att dem ska återskapas.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

man mysqldump

Permalänk
Avstängd

Det är nog bäst om du exporterar filerna till .sql filer, som du sedan kan importera.

Permalänk

Jag kör:

/usr/bin/mysqldump -u <username> -p<password> --all-databases | gzip > "/home/<username>/backup/all_mysqlbackup_$(date +\%Y_\%m_\%d).gz"

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Avstängd

Trevligt litet skript där!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Jag kör:

/usr/bin/mysqldump -u <username> -p<password> --all-databases | gzip > "/home/<username>/backup/all_mysqlbackup_$(date +\%Y_\%m_\%d).gz"

Finns det något php-script som gör liknande som någon kan rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det något php-script som gör liknande som någon kan rekommendera?

<?php `/usr/bin/mysqldump -u <username> -p<password> --all-databases | gzip > "/home/<username>/backup/all_mysqlbackup_$(date +\%Y_\%m_\%d).gz"` ?>

)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka

<?php `/usr/bin/mysqldump -u <username> -p<password> --all-databases | gzip > "/home/<username>/backup/all_mysqlbackup_$(date +\%Y_\%m_\%d).gz"` ?>

)

hehe

Jag tänkte iofs något formulär aktigt där man bara fyller i kontoinformation, hur ofta man vill göra backup, var backupen ska ligga o.s.v.

Framför allt om man ska installera på någon webserver där man inte har shell access

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänkte iofs något formulär aktigt där man bara fyller i kontoinformation, hur ofta man vill göra backup, var backupen ska ligga o.s.v.

Den funktionaliteten finns i phpMyAdmin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den funktionaliteten finns i phpMyAdmin.

Jasså? Var då någonstans? Detta har inte jag noterat förrut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jasså? Var då någonstans? Detta har inte jag noterat förrut

Schemalagda backups finns inte där. Läste fel, sorry.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Jag kör:

när jag kör det där scriptet så sparas bara den här texten:

Usage: mysqldump [OPTIONS] database [tables] OR mysqldump [OPTIONS] --databases [OPTIONS] DB1 [DB2 DB3...] OR mysqldump [OPTIONS] --all-databases [OPTIONS] For more options, use mysqldump --help

och packas ner i .gz

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
när jag kör det där scriptet så sparas bara den här texten:

Usage: mysqldump [OPTIONS] database [tables] OR mysqldump [OPTIONS] --databases [OPTIONS] DB1 [DB2 DB3...] OR mysqldump [OPTIONS] --all-databases [OPTIONS] For more options, use mysqldump --help

och packas ner i .gz

Byt ut username och password, lägg märke till avsaknaden av mellanslag på -p.

Permalänk
Medlem

http://www.zmanda.com/

Det finns en community och en enterprise version, skillnaderna finns definerade på sidan. Och du måste installera en liten socket-server på den andra servern för att göra remote backups.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Citat:

Byt ut username och password, lägg märke till avsaknaden av mellanslag på -p.

Tack

Visa signatur