Ny disk image emulator

Permalänk

Ny disk image emulator

Jag har alltid använt Daemon Tools till att läsa ISO, BIN/CUE och liknande image filer. Men nu försöker jag hitta ett nytt program för det. Speciellt då jag nu använder Windows Vista. Efter att ha läst guiden Mount an ISO image in Windows Vista på How-To Geek där det står att de nya versionerna av Daemon Tools innehåller Spyware, medan de äldre versionerna inte är Vista kompatibla så blev det ännu mer aktuellt att flytta till något nytt. I guiden ovan beskrivs Virtual Clone Drive, och man föreslår också Virtual CD-ROM från Microsoft (som inte fungerar med Vista), MagicDisk och Alcohol 52% som alternativ till DaemonTools.

Citat:
  • Virtual CD-ROM (Microsoft) - This utility does not work in Windows Vista

• MagicDisk - This is a nice, free utility with more features, but it's not quite as simple to use.

• Alcohol 52% - Free version of Alcohol 120, but it bundles a browser toolbar that they claim isn't spyware. It's unacceptable.

• Daemon Tools - Well known tool, but the latest version installs spyware on your computer, and the old version doesn't work in Vista.

Har du någon personlig favorit som inte omnämns ovan? Tipsa gärna oss andra om den också! Please?...

Det verkar inte finnas några bra gratis program för disk image filer till Windows som inte är propp fulla med Spyware, reklambanners, onödiga toolbars och skit. Till Linux och Unix-like däremot finns det ett antal bra program.

Jag kikade just på en jämförelse mellan olika program för disk image läsning och jag hittade bara tre stycken som är freeware och det är de som redan har nämnts ovan (förutom Daemon Tools). Till Linux och Mac finns det dock ett större antal att välja bland. Så alla tips är välkomna!

Jag ska ta och testa Virtual Clone Drive. Om den inte är bra nog så fortsätter sökandet. Det som jag tycker är dåligt med den som jag ser nu direkt är att den har stöd för väldigt få image format (jämfört med Daemon Tools).

P.s. Ledsen om jag gjorde er besvikna genom att skriva rubriken "ny disk emulator" och ni trodde att jag själv hade tips på en nykomling. Nej, så är det inte alltså.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

http://www.slysoft.com/en/download.html - Virtual CloneDrive provade jag i Windows 7, det var en trevlig bekantskap.

Sedan är det väl bara att bocka ur att man inte vill ha den där search-baren under installation för att slippa ad-ware?

http://digg.com/security/Daemon_Tools_Goes_Spyware_

/G

Permalänk
Medlem

precis, sluta klicka nästa, nästa...ibland är det bra att läsa varje steg

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

Jag testade för en tid sedan MagicDisk, men måste säga att det verkligen fungerar urdåligt, åtminstone på mitt (nyinstallerade) Windows XP.

Om jag monterar en iso-fil och sedan efter en tid monterar en ny, så "tar" det inte. Den första iso-filen är fortfarande monterad. Om jag upprepar försöket att montera den andra iso-filen några gånger (i värsta fall 10ggr) så kan det funka. Om jag avmonterar första ison så kommer jag mycket riktigt inte åt innehållet på den från "den här datorn", men enhetsetiketten återställs inte...

Ibland räcker det med färre antal försök, men ofta går det snabbare att starta om datorn och montera igen... Körde även MagicDisk innan jag installerade om Windows och då funkade det bättre, men oftast krävdes det iaf några monterings-försök innan det funkade.

Dock är det inte så ofta jag behöver göra detta, och jag är för lat för att testa andra program så det får hänga med sålänge....

Permalänk
Medlem

synd att det verkar vara fattigt med alternativ med öppen källkod. antar att det inte är den enklaste uppgiften att lösa

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Virtual clone driver klart bäst!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

daemon-tools har tappat kvalitet tycker jag :/

Permalänk
Medlem

För en herrans massa år sedan körde jag en som hette "Fantom-CD".
Kanske har utvecklats?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Alcohol 52 och 120% tycker jag funkar bättre än Daemontools, men dom är ju däremot inte gratis.

Permalänk
Medlem

jag körde en variant med nått får (?) som var bra. Vet inte vad den hette.

edit: Virtual CloneDrive hette den ja.

"Virtual CloneDrive is freeware, you may use it at no cost."
http://static.slysoft.com/SetupVirtualCloneDrive.exe

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."