Permalänk

Missbruk av stora bilder!

Tjenare.

Jag stör mig något enormt på folk som postar bilder som överskrider en normal skäms upplösning. mig som ex jag kör med 19" ctr upplösning 1280*1024. Sitter det då någon på tex en 37" tv och surfar så kanske bilderna visas som små för de men inte för oss som sitter på vanliga skärmar och ännu värre för de som sitter på laptops.

Det har varit en livlig debatt i 'Visa din kabeldragning - tråden'
en rekommenderas bildstorlek anses vara 800*600 någon pixel hit eller dit skadar väl inte men börjar folk posta bilder på över 1000* så blir forumet helt förvrängt. Man tvingas scrolla både i sidled och nedåt.
Man ser exakt lika bra vad det är på bilden om inte bättre då man tvingas scrolla 2-3 skärmar bort för att ens se vad det är man tittar på.

Vill man visa en större bild så kan man ladda upp det men isf lämnar man en länk under sin bild med Img taggar och skriver att den finns att tillgång i större upplösning i länken nedan.

Det är ju inte ens svårt eller tar nämnvärd tid att förminska bilder. har man massor med bilder så fungerar programmet Resize pictures till MS ypperligt. Även paint går bra. det finns många fördelar med resize pictures. en är att man bara behöver markera den/de bilder man vill ha förminskade högerklicka och välja i listan sen kommer det upp en ruta där man kan välja tex 800*600 som programmet normalt gör kopior med vald upplösning. Man kan även välja egen upplösning eller välja att bilderna ska ersättas istället.

När jag överför bilder från tex kameran så hamnar de oftast på runt 2500* vilket är stort. tar ju bara några sekunder att förminska bilderna till forumanpassad storlek. Även den fysiksa storleken per mb/kb minskar ju vilket gör att bilderna laddas fortare.

Det är ju bara ren lathet att be omursäkt för stora postade bilder. kan ni inte ta tag i detta?
Vi har ju samma problem i Både 'Visa din bil tråden' 'Visa din datorhörna' 'Visa ditt senaste inköp' osv osv.

Finns det inte tillräckligt med Mod's som kan ta tag i problemen?
Om inte isf kanske det är dags att skaffa några till?
Övriga forum man besöker har ju strikta regler om just detta. Varför inte ha det här med?

Behövde skriva av mig lite hoppas Du/Ni inte tar illa upp..

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Vi har som policy att göra om väldigt stora bilder till länkar när vi stöter på dem, eftersom sådana bilder precis som du säger är jobbiga. Anmäl gärna inlägg med stora bilder, så tar vi tag i det.

Tack för din feedback! Jag önskar dig en fortsatt trevlig tid på SweClockers.

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson

Permalänk

Hej igen.

Jag brukar faktist anmäla trådar som ligger i fel forum och bilder som är väldigt stora. fast sällan att någon går in och ändrar bilderna till länkar

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Om du skickar ett e-brev eller ett pm till mig där du nämner några exempel på detta, kan jag undersöka vad som har hänt. (Som du vet diskuterar vi inte enskilda fall i forumet.)

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson

Permalänk
Medlem

Vad anser du då om trådar där man visar sitt screenshot på skrivbordet?
Är det sudigt är det ju inge kul utan man måste i så fall enligt dig då ha en länk till orginalstorleken = ett extra klick för att kunna se ordentligt

Går det inte att göra någon funktion som en del imagehost har? Bilden anpassas automatiskt efter skärmupplösningen och vid ett extra klick får man orignalstorleken. Precis som enskilda bilder behandlas i firefox. Skulle detta inte gå att kunna implementera så blir alla glada?

EDIT: Kom precis och tänka på att man kanske skulle kunna ha som på film trailer och annat att man bestämmer vilken storlek man vill att sweclockers ska krympa bilden till.
Small, normal,large, HD.