Point of View Geforce GTX 260 Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst ska man ta det för det är och inte vad man vill att det ska vara. Men om det inte ens är vad det utger sig för att vara så är det ett dåligt test. Ett grafikkortstest ska jämföra grafikkort. Och processortest ska mäta hur mycket processorer begränsar.
Detta testet är ett processortest, fast med bara en processor och ett flertal grafikkort.
Därför ska man inte använda detta testet för att ta reda på hur bra ett grafikkort är, du kan ju om du vill se hur bra processorn är, och även om det är det enda testet duger till så är det inte det som är menat med testet.

Och återigen. Det systemet är inte repressentativt för läskretsen för fem öre. Köper man ett HD4870X2 så köper man vassare processor också. Köper man däremot ett billigare grafikkort så kanske man även köper en sån processor, men då är det fortfarande oftast i balans, så processorn begränsar fortfarande inte då. Det är därför man testar grafikkort utan flaskhalsar.

Jag har sagt det flera ggr men jag får väl säga det igen.. Systemet ÄR representativt för de flesta som går i uppgraderings tankar på ett nytt grafikkort. Systemet är INTE representativt för folk som är insatta i datorhårdvara och redan har skaffat sej ett 4870x2 kort.

Recensionen då??.. Testet är INTE ett test för att se vad korten kan prestera under optimala förhållanden. Testet ÄR en fingervisning på hur korten presterar i dom senaste spelen med en rigg som prestandamässigt liknar majoritetens. Jag tycker premisserna för testet var väldigt klara och jag kan inte förstå hur ni kan misstolka det.

Testet utgick sej för att vara ett test hur, i första hand gtx260core216 o 4870 1gb, presterar i 8 olika populära spel o ett benchmark med dom senaste drivarna på ett medelsystem...väldigt glasklart enligt mej!..så varför försöker ni få det till att det utgav sej för något annat?? Se det mer som en köpguide för gemene man som går i uppgraderings tankar.

Vem gagnar det att alla tester utförs på maskiner som väldigt få innehar??

Till exempel,vad har ni(Boris,blade80,Dinoman mfl) för praktisk nytta av att få veta vad en komponent kan prestera under extremt optimala förhållanden om ni själva(som de flesta) inte sitter på hårdvara som kan uppfylla dessa förhållanden??..Är det till hjälp för er när ni ska uppgradera grafikkort??.. Personligen tycker jag att de tester ni eftersträvar är VÄLDIGT ointressanta.

Och åter igen:Det här testet utgav sej inte att vara ett sådant test.

En sak till bara, och det här är bara MIN högst personliga åsikt, jag tycker att ni överdriver betydelsen av den så kallade "flaskhals" effekten grovt!!..Det enda spelet jag verkligen upplevt den i är Crysis. Recensenten hade samma åsikt ock valde därför att inte använda det i testet. Påståenden som att Amd`s 9950x4 skulle vara en skit processor som bara "flaskar" och gör alla grafikkorts test orelevanta får mej bara att le :=).

Att 4870x2 presterar så undermåligt beror mer på drivers o dåligt x-fire stöd i dessa spel än att cpu`n skulle begränsa den så otroligt mycket!

Vi tar det igen :Det här testet var mycket bra för dom flesta i uppgraderings tankar och gav en finger visning hur de snabbaste korten presterar i nya spel på en medelbra burk,precis vad det utgav sej för att vara. Och för er som ville se ett maximal prestanda test: Vänd er till Anandtech eller någon annan välrenommerad site.

offt: Önskar mej 25graders värme och sol...håller på att förfrysa mej :=(

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
En sak till bara, och det här är bara MIN högst personliga åsikt, jag tycker att ni överdriver betydelsen av den så kallade "flaskhals" effekten grovt!!..Det enda spelet jag verkligen upplevt den i är Crysis. Recensenten hade samma åsikt ock valde därför att inte använda det i testet. Påståenden som att Amd`s 9950x4 skulle vara en skit dator som bara "flaskar" och gör alla grafikkorts test orelevanta får mej bara att le :=).

Håller verkligen med dig där. Flaskhalshysterin är så överdriven!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har sagt det flera ggr men jag får väl säga det igen.. Systemet ÄR representativt för de flesta som går i uppgraderings tankar på ett nytt grafikkort. Systemet är INTE representativt för folk som är insatta i datorhårdvara och redan har skaffat sej ett 4870x2 kort.

Recensionen då??.. Testet är INTE ett test för att se vad korten kan prestera under optimala förhållanden. Testet ÄR en fingervisning på hur korten presterar i dom senaste spelen med en rigg som prestandamässigt liknar majoritetens. Jag tycker premisserna för testet var väldigt klara och jag kan inte förstå hur ni kan misstolka det.

Poängen är den att man får mycket mindre kunniga människor som kläcker ur sig obegåvade uttalanden som att GTX 260 är snabbare än HD4870X2. Vi har redan haft en sån i den här tråden. Och testet utger sig aldrig någonstans för att vara ute efter att se hur ett medelsystem begränsar grafikkort. Dessutom så vet jag inte en människa som skulle kosta på sig ett HD4870X2 utan att ha en processor på 3GHz eller mer.
Testet utger sig för att se vad olika grafikkort går för. De säger själv att ett snabbare system hade varit önskvärt. Och de ursäktar sitt val av processor med att ingen har råd med Core i7 ändå. Och ignorerar helt den stora skara människor med Core 2 eller de som ska köpa Core 2 eller Phenom II.

Citat:

Testet utgick sej för att vara ett test hur, i första hand gtx260core216 o 4870 1gb, presterar i 8 olika populära spel o ett benchmark med dom senaste drivarna på ett medelsystem...väldigt glasklart enligt mej!..så varför försöker ni få det till att det utgav sej för något annat?? Se det mer som en köpguide för gemene man som går i uppgraderings tankar.

Men om de ska göra det så måste de vara mycket noggranna med att poängtera att det är processorn som begränsar i flera situationer.

Citat:

[B]
Vem gagnar det att alla tester utförs på maskiner som väldigt få innehar??

Till exempel,vad har ni(Boris,blade80,Dinoman mfl) för praktisk nytta av att få veta vad en komponent kan prestera under extremt optimala förhållanden om ni själva(som de flesta) inte sitter på hårdvara som kan uppfylla dessa förhållanden??..Är det till hjälp för er när ni ska uppgradera grafikkort??.. Personligen tycker jag att de tester ni eftersträvar är VÄLDIGT ointressanta.

[/B]

Det gynnar alla att veta hur bra grafikkort presterar, sedan kollar man hur bra processorn presterar under optimala förhållanden och väljer några som matchar. Men om grafikkortstest är begränsade av processorer så vet ingen vart gränsen går för korten, och kan därmed inte matcha dem med rätt processorer.

Citat:

[B]En sak till bara, och det här är bara MIN högst personliga åsikt, jag tycker att ni överdriver betydelsen av den så kallade "flaskhals" effekten grovt!!..Det enda spelet jag verkligen upplevt den i är Crysis. Recensenten hade samma åsikt ock valde därför att inte använda det i testet. Påståenden som att Amd`s 9950x4 skulle vara en skit dator som bara "flaskar" och gör alla grafikkorts test orelevanta får mej bara att le :=).

[/B]

GRID
Left 4 Dead
Fallout 3
Dead Space

Visar tydliga tecken på CPU-begränsning. Vilket drabbar kort som HD4870X2 extra hårt. Vi ser mycket liten skillnad på grafikkorten i de olika upplösningarna. Det ger ett missvisande test om man inte förklarar varför det ser ut så. Vilket recensenten inte gör.

Citat:

[B]
Att 4870x2 presterar så undermåligt beror mer på drivers o dåligt x-fire stöd i dessa spel än att cpu`n skulle begränsa den så otroligt mycket!

[/B]

Tycker vi har mycket bra bevis på att sweclockers gjort något brutalt fel med sina drivrutiner om så är fallet. För anandtech lyckades belasta grafikkorten mycket hårdare och lyckades visa tydligt hur stora skillnaderna är.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3415&p=7
http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200811/GRID001.png

Du kan alltså inte skylla på drivrutinerna. Där emot vet jag av egen erfarenhet att en oklockad Phenom inte är det snabbaste valet för GRID.

Citat:

Vi tar det igen :Det här testet var mycket bra för dom flesta i uppgraderings tankar och gav en finger visning hur de snabbaste korten presterar i nya spel på en medelbra burk,precis vad det utgav sej för att vara. Och för er som ville se ett maximal prestanda test: Vänd er till Anandtech eller någon annan välrenommerad site.

Hade det varit ett test för att mäta en processors begränsningar så hade de fått vara mycket tydligare med detta. Nu visar de en helt felaktig bild av flera kort utan att på något sätt förtydliga varför det ser ut som det gör.

Sammanfattningsvis. Jag har tydliga belägg för att säga att testet är processorbegränsat i fyra av sju spel. Och att deras problem med HD4870X2 inte är något normalfall.
Dessutom utger sig testet för att vara ett grafikkortstest. Utöver det så ska de tydligt klargöra i titeln att det handlar om att mäta hur en underdimensionerad processorkraft påverkar olika grafikkort. T.ex. "Phenom 9950 i spel, vilket grafikkort matchar?" eller "vilket grafikkort för budget quad?" Dessutom ska de klargöra i de drabbade testen med kommentarer om hur CPU-begränsningen yttrar sig, och klargöra detta för läsaren. De ska inte bara fråga varför ett kort presterar under förväntningar, de ska också komma med en förklaring.
Vidare ska de absolut inte använda sparade spel för att testa korten i miljöer där den ena tillverkaren gynnas.

Därför är detta ett dåligt test. Vi har ju som sagt redan haft problem med Fanboys som kommer med galna påståenden och refererar till detta testet.

Permalänk
Medlem

Jag också håller med flaskhalshysterin är överdriven

Det är lätt att ta för givet att ett system flaskar genom att titta på systemets prestanda. I det här fallet är det inte det vi (jag) gör.

Jag har ingen aning om prestandan på phenomprocessorn och den har inget som helst med faktumet att systemet total-flaskar. Direkt taget från Fallout testen:

I ett icke flaskande system borde kortet ge upp emot 2,25 ggr mer fps i 1280x800 än i 1920x1200, helt enkelt eftersom det finns 2,25 ggr fler pixlar att beräkna. På bilden ligger ALLA korten mellan 1,04 och 1,06 ggr mer. I princip lika alltså. Korten presssas inte alls. I en annan bild har jag för mig att något grafikkort till och med presterar bättre i högre upplösning än i lägre.

Testuselheten är för mig oberoende av testsystem. Hade detta testet gjorts på ett toppsystem och författaren inte ens försökt analysera resultaten hade det varit ett uselt test. Det är likaså ett uselt test på det här systemet. Och med det i åtanke skulle jag skulle inte ens lita på att jag skulle få samma resultat som sweclockers om jag byggde upp exakt samma system.

Jag kan ärligt talat inte tro att en någorlunda ny processor skall flaska på det sättet. Om man funderar på att köpa en budgetdator så skall man nog ta och kolla in ett annat test som testar flera processorer mot ett kort.

Men flaskning är ingenting man "tror" på. Det ser man.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så här ska ett test göras, uttömmande och på ett system som tar bort så mycket av påverkande faktorer som möjligt, t.ex. en icke optimal processor.

Titta på den här jämförelsen och så gör en jämförelse med Swecs test och slutkommentar.

Citat:

It is hard to prefer one of these cards as they win the tests alternately. I wouldn’t choose any of them without specifying the game, quality, resolution you want to play at and other factors.

Och så låter en objektiv bedöming.

Källa: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd4870-...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Härligt att kunna läsa att du Boris ser mej som en en mindre kunnig som uttalar sej obegåvat
Det kallas förtal Boris om du inte visste det.

Dinoman..kan hålla med dej lite om testet ovan, med undantag för drivarna.
Swecl hade Bigbang och Ati 8.11 vilket gör att det testet du hänvisar till är lite "gammalt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Poängen är den att man får mycket mindre kunniga människor som kläcker ur sig obegåvade uttalanden som att GTX 260 är snabbare än HD4870X2. Vi har redan haft en sån i den här tråden. Och testet utger sig aldrig någonstans för att vara ute efter att se hur ett medelsystem begränsar grafikkort. Dessutom så vet jag inte en människa som skulle kosta på sig ett HD4870X2 utan att ha en processor på 3GHz eller mer.
Testet utger sig för att se vad olika grafikkort går för. De säger själv att ett snabbare system hade varit önskvärt. Och de ursäktar sitt val av processor med att ingen har råd med Core i7 ändå. Och ignorerar helt den stora skara människor med Core 2 eller de som ska köpa Core 2 eller Phenom II.

Javisst från början var det meningen att bli ett vanligt högprestanda test men nu hade han inte hårdvaran för det och därför blev testet annorlunda.
Så här skrev han:citat" I slutändan tror vi att det dröjer innan en majoritet av er läsare har möjlighet att uppgradera till Core i7 och därför är det trots allt kanske mer relevant att titta på hur dessa kort presterar på ett ”normalt” system i dagens mått mätt."slut citat. Då är min fråga till dej: Läser vi samma sak eller?? För min del och förhoppningsvis för alla läsare så tycker jag det är glasklart beskrivs vad som ska testas och på vad det testas.

Så du menar på fullaste allvar att man skulle se stora skillnader om en oklockad Intel q9450 eller c2 8400 hade använts istället för Amd`n??
Pnenom 2 lämnar jag utanför diskussionen pga man inte kan jämföra framtida processorer som inte finns på marknaden.

Men om de ska göra det så måste de vara mycket noggranna med att poängtera att det är processorn som begränsar i flera situationer.

Det gynnar alla att veta hur bra grafikkort presterar, sedan kollar man hur bra processorn presterar under optimala förhållanden och väljer några som matchar. Men om grafikkortstest är begränsade av processorer så vet ingen vart gränsen går för korten, och kan därmed inte matcha dem med rätt processorer.

Självklart vore det bästa om alla kunde sätta sej in i sin hårdvara och läsa en massa tester, men det ligger ju en bit från sanningen att verkligheten ser ut så.Dom flesta är INTE intresserade i att förkovra sej i innanmätet av sin inköpta burk,jag menar ,hur många sätter ens ihop sin dator själv.Vad dom flesta däremot är intresserade av är om dom klarar att spela de senaste spelen på sina grejor. Och det är därför jag tycker det här testet är bra- "här har ni dom bästa grafikkorten"-"här är dom senaste och populäraste spelen"-"och allt testas på ett system som liknar ert eget"...klockrent!!

[/B]

GRID
Left 4 Dead
Fallout 3
Dead Space

Visar tydliga tecken på CPU-begränsning. Vilket drabbar kort som HD4870X2 extra hårt. Vi ser mycket liten skillnad på grafikkorten i de olika upplösningarna. Det ger ett missvisande test om man inte förklarar varför det ser ut så. Vilket recensenten inte gör.

Jag kan inte uttala mej om GRID,för det spelet äger jag inte. Det enda av dom övriga 3 spelen som ser ut som en cpu begränsning är Fall out3. I Deadspace och left 4 dead ser du ju tydligt förändringar för 4870 modellerna när upp lösningen förändras.I fallet 4870x2 tror jag ABSOLUT det har att göra med drivrutiner!!
[/B]

Tycker vi har mycket bra bevis på att sweclockers gjort något brutalt fel med sina drivrutiner om så är fallet. För anandtech lyckades belasta grafikkorten mycket hårdare och lyckades visa tydligt hur stora skillnaderna är.

Du kan alltså inte skylla på drivrutinerna. Där emot vet jag av egen erfarenhet att en oklockad Phenom inte är det snabbaste valet för GRID.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre ToMTeMoR4: AMD skickade ut ett mail igår där de ville meddela att inga av de 5 spel som testades (de hade uppenbarligen fått reda på att dessa spel skulle testas) var optimerade för CrossfireX. Jag var faktiskt också lite besviken på resultatet för HD4870X2 i vissa spel men det fanns inte tid att undersöka det närmare (mer än att trippelkolla resultaten). Det känns som det är något drivrutinproblem - de har ju tidigare haft hotfixar för bland annat Far Cry 2 (den ska vara inkluderad i Cat 8.11).

Citera:

Hade det varit ett test för att mäta en processors begränsningar så hade de fått vara mycket tydligare med detta. Nu visar de en helt felaktig bild av flera kort utan att på något sätt förtydliga varför det ser ut som det gör.

Sammanfattningsvis. Jag har tydliga belägg för att säga att testet är processorbegränsat i fyra av sju spel. Och att deras problem med HD4870X2 inte är något normalfall.
Dessutom utger sig testet för att vara ett grafikkortstest. Utöver det så ska de tydligt klargöra i titeln att det handlar om att mäta hur en underdimensionerad processorkraft påverkar olika grafikkort. T.ex. "Phenom 9950 i spel, vilket grafikkort matchar?" eller "vilket grafikkort för budget quad?" Dessutom ska de klargöra i de drabbade testen med kommentarer om hur CPU-begränsningen yttrar sig, och klargöra detta för läsaren. De ska inte bara fråga varför ett kort presterar under förväntningar, de ska också komma med en förklaring.
Vidare ska de absolut inte använda sparade spel för att testa korten i miljöer där den ena tillverkaren gynnas.

Därför är detta ett dåligt test. Vi har ju som sagt redan haft problem med Fanboys som kommer med galna påståenden och refererar till detta testet. [/B]

Testet handlar INTE om att mäta hur en underdimensionerad processorkraft påverkar olika grafikkort. Testet handlar om vilken spel upplevelse jag kan förvänta mej i de senaste spelen med min mellan klass burk beroende på val av de bästa grafikkorten marknaden har att erbjuda just nu.

edit: blev lite knas här med ihopblandade citat och annat oknytt men jag är för lat för att skriva om det...hoppas ni ni kan läsa det!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Testet handlar INTE om att mäta hur en underdimensionerad processorkraft påverkar olika grafikkort. Testet handlar om vilken spel upplevelse jag kan förvänta mej i de senaste spelen med min mellan klass burk beroende på val av de bästa grafikkorten marknaden har att erbjuda just nu.

Då är artikelt fortfarande fel då den borde vara skriven på ett helt annat sätt.
Den är skriven som om det är ett test mellan grafikkorten endast inte hur specifika grafikkort fungerar på ett "normalt" datorsystem.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Då är artikelt fortfarande fel då den borde vara skriven på ett helt annat sätt.
Den är skriven som om det är ett test mellan grafikkorten endast inte hur specifika grafikkort fungerar på ett "normalt" datorsystem.

Testsystem och utförande

Idealiskt skulle vi ha velat testa alla dessa kort på ett splitternytt Core i7-system men tyvärr fanns det inget tillgängligt för undertecknad testare på så kort varsel. Istället valde vi att testa korten på vårt normala testsystem med en fyrkärnig AMD Phenom 9950 och 4 GB RAM-minne. I slutändan tror vi att det dröjer innan en majoritet av er läsare har möjlighet att uppgradera till Core i7 och därför är det trots allt kanske mer relevant att titta på hur dessa kort presterar på ett ”normalt” system i dagens mått mätt.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Swecl hade Bigbang och Ati 8.11 vilket gör att det testet du hänvisar till är lite "gammalt"

Nja alltså angående drivrutinerna så användes de senaste som fanns vid det tillfället, jag hänvisar inte till skillnader i testet utan mer till hur man har gått tillväga och testsättet samt analyserna.

Sen så har han hittat en annan väldigt intressant sak, det nya GTX-kortet går på lägre volt till kärnan än de gamla GTX 260-korten. Det gamla kortet går på 1.12V och har en strömstyrka på 53A medan det nya går på 1.06V och 62A. Detta medför att det nya GTX-kortet går mycket svalare än det gamla trots samma frekvenser och att det har fler kärnor att mata. Vilket får honom att misstänka att dessa nya GTX 260 Core 216 också mycket väl kan vara fabricerade med 55nm-metod. Det nyare kortet dra 30W mindre vid full aktivitet i jämförelse med det gamla.

Intressant iaktagelse minst sagt. Finns ju knappast någon logisk förklaring mer än en mindre tillverkningsprocess.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Precis. Jag är mäkta frustrerad över att folk tar våran kritik på helt jävla fel sätt. Det är en usel recension som lämnar mängder av frågetecken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Testsystem och utförande

Idealiskt skulle vi ha velat testa alla dessa kort på ett splitternytt Core i7-system men tyvärr fanns det inget tillgängligt för undertecknad testare på så kort varsel. Istället valde vi att testa korten på vårt normala testsystem med en fyrkärnig AMD Phenom 9950 och 4 GB RAM-minne. I slutändan tror vi att det dröjer innan en majoritet av er läsare har möjlighet att uppgradera till Core i7 och därför är det trots allt kanske mer relevant att titta på hur dessa kort presterar på ett ”normalt” system i dagens mått mätt.

"...är det trots allt kanske med relevant..."
Vilket skämt till efterkonstruerad mening. Inte speciellt övertygande heller. Läs själv hela meningen så får ni se. Hur många är det som sitter på en Phenom mot ett C2D-system? Majoriteten är lätt C2D som för övrigt presterar bättre också. Man behöver inte bara gå till ytterligheter heller. Nej det fanns inget Core i7-system att tillgå. Men vilken C2D runt 3Ghz hade räckt, en quad är onödigt än så länge. En C2D på runt 3Ghz är inte dyr över huvud taget och kan lätt räknas som en prisvärd mellansegment-processor. Jag menar inte att testaren skulle köpa en ny processor, men något annat än en Phenom kunde väl finnas tillhands ändå?! Tillgången på C2D måste väl ändå vara högre än en Phenom?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
"...är det trots allt kanske med relevant..."
Vilket skämt till efterkonstruerad mening. Inte speciellt övertygande heller. Läs själv hela meningen så får ni se. Hur många är det som sitter på en Phenom mot ett C2D-system? Majoriteten är lätt C2D som för övrigt presterar bättre också. Man behöver inte bara gå till ytterligheter heller. Nej det fanns inget Core i7-system att tillgå. Men vilken C2D runt 3Ghz hade räckt, en quad är onödigt än så länge. En C2D på runt 3Ghz är inte dyr över huvud taget och kan lätt räknas som en prisvärd mellansegment-processor. Jag menar inte att testaren skulle köpa en ny processor, men något annat än en Phenom kunde väl finnas tillhands ändå?! Tillgången på C2D måste väl ändå vara högre än en Phenom?

Och då blir min fråga till dej: Tror du att resultatet hade blivit mycket annorlunda om de hade använt sej av,låt oss säga en oklockad C2D 8400 eller en q6600??..och då menar jag inte några ynkliga procent utan VERKLIG skillnad.

Så det du försöker säga är att om dom hade använt sej av någon av nyss nämnda processorer från Intel så hade testet utfallit på ett helt annat sätt och gjort det mer trovärdigt.Plus att en Phenom 9950 inte alls kan räknas in i samma prestanda segment??....ok,men den slutsatsen får verkligen stå för dej.

För att vara helt ärlig tycker jag att det börjas gripas efter halmstrån för att såga testet

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det är presis detta jag vill veta.. ett c2d test !

Permalänk
Medlem
Citat:

Och då blir min fråga till dej: Tror du att resultatet hade blivit mycket annorlunda om de hade använt sej av,låt oss säga en oklockad C2D 8400 eller en q6600??..och då menar jag inte några ynkliga procent utan VERKLIG skillnad.

Så det du försöker säga är att om dom hade använt sej av någon av nyss nämnda processorer från Intel så hade testet utfallit på ett helt annat sätt och gjort det mer trovärdigt.Plus att en Phenom 9950 inte alls kan räknas in i samma prestanda segment??....ok,men den slutsatsen får verkligen stå för dej.

För att vara helt ärlig tycker jag att det börjas gripas efter halmstrån för att såga testet

Inte en Q6600 då den bara går i 2.4Ghz men absolut med en C2D 8400. Det gör skillnad mot en Phenom i bara 2.6Ghz. Tveklöst! Det bevisar de tester som har dragits upp i tråden. Kolla själv får du se skillnaderna. Såklart ser vi störst skillnad när man kör med de bättre grafikkorten. Men tveklöst ser vi skillnad som inte bara handlar om några ynka procent. Kolla efter själv får du se. Du behöver inte tro på mitt ord. Du har fakta i testerna, sen är det upp till dig om du tror dom eller inte. Som sagt, kolla så får du se. Jag har redan blivit övertygad så det räcker.

Man behöver inte gripa efter halmstrån om de är lika stora som kvastskaft

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Härligt att kunna läsa att du Boris ser mej som en en mindre kunnig som uttalar sej obegåvat
Det kallas förtal Boris om du inte visste det.

Att säga att GTX 260 är snabbare än HD4870X2 är inte direkt något som kan anses begåvat eller kunnigt.

Citat:

Men en budget-quad är underdimensionerad för några av de bästa korten på marknaden. Och ingen läser en recension för att veta hur snabb deras dator de redan har är. Man läser en recension för att planera köp. Därför tar man och matchar processor med grafikkort. Ett test som inte visar de befintliga skillnaderna mellan olika grafikkort säger ingenting. Det enda kille får veta är att han får 50-60FPS i ett spel oavsett vad han köper för grafikkort, förutsatt att han köper en viss processor. Det hjälper inte honom välja grafikkort.

Men ser han i ett test att en Phenom 9950 får 50-60 FPS i ett givet spel. När inget flaskhalsar den. Och sedan ser tre grafikkort. Ett GTX 260 ett HD4870 och ett HD4870X2 i ett test. Och ser att de två första ligger runt 60-70FPS när de inte är flaskade i full upplösning med allt påslaget, medan HD4870X2 ligger på 130. Ja då vet han att ett HD4870X2 kanske inte kan få ut hela sin kraft i det spelet med en Phenom.

Detta testet som gjorts nu hjälper inte alls. Man har inte en aning om vart olika korts gräns går eller prestandaskillnader. Och grafikkortsrecensioner är till för att visa just det. Väldigt få sitter med en Phenom 9950 och har den prestandaprofilen på CPUn, så för de som redan har färdigbyggda datorer och letar grafikkort är det inte hjälpsamt heller. För olika arkitekturer har olika prestandaprofiler.

Citat:

Jag kan inte uttala mej om GRID,för det spelet äger jag inte. Det enda av dom övriga 3 spelen som ser ut som en cpu begränsning är Fall out3. I Deadspace och left 4 dead ser du ju tydligt förändringar för 4870 modellerna när upp lösningen förändras.I fallet 4870x2 tror jag ABSOLUT det har att göra med drivrutiner!!

Titta igen, i exemplet left for dead slutar plötsligt alla kort skala med upplösningen efter 90FPS. HD4870X2 är snabbast i högst upplösning, men är lika snabb i lägsta upplösningen. Det samma gäller för GTX280 (OBS. INTE CrossFire-kort) Även fast det inte riktigt orka maxa processorn i allra högsta upplösningen. Det samma för GTX 260.

Det är bara HD4870 som inte är helt CPU-begränsat. Detta är väldigt tydligt.

I Dead Space är både GTX 260 och GTX 280 kraftigt begränsade. GTX 280 tjänar mindre än 1% på att minska upplösningen från 1920x1200 till 1280x1024. Det är solklart CPU-begränsat.

GRID är ett spel som belastar grafikkort och processor om vartannat. Och det syns att processorn inte orkar med då skillnaderna är små mellan de olika upplösningarna, främst på snabbare kort, och med alla kort kommer inbromsningen i FPS vid ungefär samma ställe. Samtidigt är det ett spel som älskar CrossFire. Och som jag kan bevisa med Anandtechs länk presterar helt annorlunda på en bättre processor, där ser man solklart skillnaden mellan de olika korten. Det gör man inte i sweclockers test.

Titta igen:

Citat:

Nej det gör det inte. Testet visar mest hur Phenom 9950 klarar de senaste spelen. En kille som litar på detta testet med en C2Q@3.5GHz kan tro att han slängt pengar i sjön för sitt HD4870X2 när han tror att det är sämre än GTX 260, när det i själva verket är mycket bättre.
Vill man veta hur ens mellanklassburk klarar de senaste spelen så kollar man först upp vart processorns gräns går, sedan kollar man grafikkortet, sedan har man en idé om datorns prestanda.

Här får du tyvärr inte en aning om de olika grafikkortet. Utan bara processorn, har du en annan processor säger detta testet ingenting. Därför kollar man processorn individuellt i ett processortest och grafikkortet i ett grafikkortstest.

Alternativt kan någon skriva en recension med tre fyra olika klasser av processorer testade med en rad grafikkort, men det skulle bli en jäkla massa staplar och ta bra stund för att göra ett så komplext test. Detta testet duger inte till att göra denna dubbelmätningen.

Du tog dessutom upp en intressant sak med ditt citat av björn. Han tog medvetet och recenserade korten på spel, som förvisso är ganska nya, men är ovanligt dåliga på CF, bara för att nVidia bad honom. Bra att han tog med 3 spel till, men det väger inte helt upp den skeva representationen mot dagens CF stöd bland spel. Allra helst inte när han gör kombomisstaget med processorn och demon från nVidia.

Alltså, detta testet innehåller ovanligt många spel som inte stödjer CF. Det ger också en rubbad prestandabild.

Och som en liten notis skulle jag inte kalla det drivrutinsproblem när ett spel inte stödjer CF. Jag skulle kalla det ett medvetet val från speltillverkaren som är med i nVidias TWIMTBP. Det är ju i regel de titlarna som vill bråka med CF.

Citat:

edit: blev lite knas här med ihopblandade citat och annat oknytt men jag är för lat för att skriva om det...hoppas ni ni kan läsa det!

Det du inte orkar editera får jag sitta och klippa och klistra när jag citerar sen. Vore hjälpsamt om du inte gjorde om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Inte en Q6600 då den bara går i 2.4Ghz men absolut med en C2D 8400. Det gör skillnad mot en Phenom i bara 2.6Ghz. Tveklöst! Det bevisar de tester som har dragits upp i tråden. Kolla själv får du se skillnaderna. Såklart ser vi störst skillnad när man kör med de bättre grafikkorten. Men tveklöst ser vi skillnad som inte bara handlar om några ynka procent. Kolla efter själv får du se. Du behöver inte tro på mitt ord. Du har fakta i testerna, sen är det upp till dig om du tror dom eller inte. Som sagt, kolla så får du se. Jag har redan blivit övertygad så det räcker.

Man behöver inte gripa efter halmstrån om de är lika stora som kvastskaft

Ok,då fann jag det här testet på FiringSquad:

http://news.firingsquad.com/hardware/xfx_geforce_gtx_260_blac...

Där jämförs alla kort(förutom 4870x2) i samma spel på en C2D 8600 i 3,33GHz och Vista 64

Tyvärr körde dom inte i 1280x800 upplösning men både 1600x1200 och 1920x1200 fanns med. Inställningarna i spelen var oxå närapå identiska med Sweclockers inställningar.

Nämen!! har man sett!! resultaten mellan dom båda testen är ju nästan identiska, kors i taket!!

Nu vet jag att dom inte körde samma demos men det ger ju i alla fall en finger visning på att det här snacket om att Amd`n är en sån sabla flaskhals och absolut inte kan jämföras med en C2 duo är just bara en massa snack!

I fallet Fallout 3 får jag nog oxå anse att det spelet är cpu beroende.

offt: sorry Boris! men dom här sabla tangenterna blir bara mindre o mindre o dessutom byter dom plats allt oftare ju fler groggar som slinker i mej :).Men jag lovar att försöka skärpa mej

Citat,
"Du tog dessutom upp en intressant sak med ditt citat av björn. Han tog medvetet och recenserade korten på spel, som förvisso är ganska nya, men är ovanligt dåliga på CF, bara för att nVidia bad honom. Bra att han tog med 3 spel till, men det väger inte helt upp den skeva representationen mot dagens CF stöd bland spel. Allra helst inte när han gör kombomisstaget med processorn och demon från nVidia.

Alltså, detta testet innehåller ovanligt många spel som inte stödjer CF. Det ger också en rubbad prestandabild.

Och som en liten notis skulle jag inte kalla det drivrutinsproblem när ett spel inte stödjer CF. Jag skulle kalla det ett medvetet val från speltillverkaren som är med i nVidias TWIMTBP. Det är ju i regel de titlarna som vill bråka med CF." slut citat

Men snälla Boris!!...Jag tycker du brukar hålla en bra och saklig nivå på dina inlägg men det där påståendet får dej bara att framstå som en upprörd fanATIsk fanboy!!

Björn tog medvetet med dessa spel eftersom det är dom senaste(grafik krävande) men framför allt populäraste,alltså vad folk spelar eller vill spela.Dessutom så är det en mängd siter som använder sej av just dessa spel när dom benchar,men kanske du ser en global konspiration??..vad vet jag...

Om spelen inte har något stöd för CF så är det banne mej Amd`s plikt mot sina kunder att fixa det..A.S.A.P!

TWIMTBP betyder ett samarbete mellan Nvidia och spelutvecklaren under utvecklingen av spelet, när sen spelet släpps så betyder det inte att spelutgivaren försöker sabotera för Amd (och för sej själva) genom att inte försöka få deras spel att prestera så bra som möjligt med ett Amd kort. Att tro något annat är bara löjligt!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Totalt misslyckat test då Radeon kortet fortfarande är snabbast. Jag förstår inte till vilket syfte?

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Totalt misslyckat test då Radeon kortet fortfarande är snabbast. Jag förstår inte till vilket syfte?

???? Fan va kul det är inte bara jag som är full vid den här tiden!!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nästan alla test som finns på GTX 260 216 Stream processorer säger att den slår HD 4870, så det är lite tveksamt.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk

L4d är inte så mycket begränsad av CPU. Jag fick av Björn demo som han hade på att testa L4D ifall det var så mycket Cpu begränsning i det spelet och det var inte så stor sillnad.

Jag hade 2 demo som jag fick testa.

Den första körde han och hade i upplösning 1680x1050 16af 4aa runt 96fps.

Jag hade med mitt system 98fps.

Demo nummer 2 var det lite mer skillnad. Han hade runt 75fps medan jag hade med samma inställningar runt 82fps.

Ni ser mitt system nedan. Vi körde båda test med samma system i princip enda skillnad cpu.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Nåja, ATI kommer med Catalyst 8.12 snart och då lär till och med Nvidia fanboys se skillnaden till Radeons fördel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Nåja, ATI kommer med Catalyst 8.12 snart och då lär till och med Nvidia fanboys se skillnaden till Radeons fördel.

Drömma och hoppas kan du alltid göra, jag gillar ati även nvidia, sitter på ett ati 4870 som jag e nöjd med, men har svårt att se att ati skulle vinna över gtx 260, de gamla 260 låg ati bättre till mot, men nvidia har ju ändrat på hårdvaran för att prestera bättre mot just dessa kort , OCH dom har lyckats, för dom är bättre idag.

Båda korten är riktigt bra o pallar de nyaste spelen , räcker gott åt mej

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ok,då fann jag det här testet på FiringSquad:

http://news.firingsquad.com/hardware/xfx_geforce_gtx_260_blac...

Där jämförs alla kort(förutom 4870x2) i samma spel på en C2D 8600 i 3,33GHz och Vista 64

Tyvärr körde dom inte i 1280x800 upplösning men både 1600x1200 och 1920x1200 fanns med. Inställningarna i spelen var oxå närapå identiska med Sweclockers inställningar.

Nämen!! har man sett!! resultaten mellan dom båda testen är ju nästan identiska, kors i taket!!

Nu vet jag att dom inte körde samma demos men det ger ju i alla fall en finger visning på att det här snacket om att Amd`n är en sån sabla flaskhals och absolut inte kan jämföras med en C2 duo är just bara en massa snack!

I fallet Fallout 3 får jag nog oxå anse att det spelet är cpu beroende.

offt: sorry Boris! men dom här sabla tangenterna blir bara mindre o mindre o dessutom byter dom plats allt oftare ju fler groggar som slinker i mej :).Men jag lovar att försöka skärpa mej

Men det är inte bara en avgörande skillnad, utan 3 avgörande skillnader mellan testen. För det första har de en snabbare processor, bra! För det andra så mäter de i högre upplösningar, och för det tredje så har de inte med HD4870X2 eller GTX 280 som blir mer CPU-begränsade om de inte har en Quad i 3GHz+ än GTX 260 och HD4870 blir. Ja framförallt HD4870X2.

Och sedan till testen, vi jämför HD4870 1GB och GTX 260 216 på de olika sidorna. När vi jämför skillnaden mellan olika upplösningar så jämför vi med GTX 260 216.

Call of Duty: World at War. Där skiljer det mycket mer i högsta upplösningen än på SweClockers, 35% mellan HD4870 1Gb och GTX 260 216. I SweClockers test skiljer det 6%.
Dessutom skiljer det mycket mer mellan högsta och lägsta upplösningen. Vi ser 48% istället för 19% på SweClockers test.

I Left 4 Dead ser vi mycket riktigt ganska jämna nummer. Inte så konstigt då det helst vill ha en Quad. Så det är lite smått begränsat hos dem med. Så det är begränsat i det två nedersta upplösningarna, det ser man på liten prestandaskillnad mellan dem. MEN de har en högre inställning än SweClockers som inte är CPU-begränsad, det syns då den har mycket lägre framerate plötsligt. Vi ser 56% skillnad mellan deras högsta och lägsta upplösningar, medan vi bara ser 14% hos SweClockers.
Och tack vare att det inte har med dunderkort som blir begränsade så ser vi inte samma resultat som hos SweClockers där GTX 280 och HD4870X2 båda är dunderbegränsade och inte kommer högre än 90-95FPS i någon upplösning.

Alltså, där får man inte heller någon skev bild av prestandan i deras test, men det gör man på SweClockers.

I Dead Space har de inte med GTX 280 som blir kraftigt CPU-begränsad, vilket är ett bra val. De kör också högre upplösningar, det skiljer 66% mellan högsta och lägsta upplösningen. Men 5% hos SweClockers. Kan du fortfarande påstå att de är lika lite CPU-begränsade? Även skillnaden i mellan HD4870 och GTX 260 216 är större på deras test, även fast HD4870 inte begränsas av processorn hos någn, så är GTX 260 mindre begränsad hos Firingsquad.

Angående GRID har de inte med det, det har däremot Anandtech som visade helt annorlunda siffror än Sweclockers.

Så, sammanfattar vi det med att deras val att inte ha med värsting grafikkort när de testar med en Dualcore var klokare än SweClockers. De hade högre upplösningar och lite högre frekvens på processorn vilket hjälper lite i en del spel trots att det är en dual. Och tvärtemot vad du säger så ser vi mycket mindre CPU-begränsning i deras test. Det är mycket större skillnad på bildfrekvens mellan min och max upplösning hos dem.

Vi ser inga resultat hos dem som liknar när GTX 280 inte tjänar någonting på lägre upplösningar här på SweClockers.

Och vet du vad det roliga är, denna CPU-begränsningen jag pratade om gällde ju främst GTX 280 och HD4870X2. Grafikkort de inte ens har med i det testet på Firingsquad. Men det fanns fortfarande stora skillnader som jag påvisat med analysen ovan. Dessutom så är GTX 260 mer begränsat på SweClockers än på Firingsquad. Men HD4870 är inte det alls i samma utsträckning. Så när man räknar bort GTX 280 och HD4870X2 så är det alltså så att CPU-begränsningen främst drabbar nVidia. Och skillnaden mellan HD4870 och GTX 260 är större i deras test än hos SweClockers.

Det går alltså åt båda hållen. Och eftersom testet fokuserar på GTX 260 och HD4870 så kan man tycka att nVidia lider lite mer än ATi av CPU-begränsningen. Även fast nVidia vann testet ändå.

Citat:

Björn tog medvetet med dessa spel eftersom det är dom senaste(grafik krävande) men framför allt populäraste,alltså vad folk spelar eller vill spela.Dessutom så är det en mängd siter som använder sej av just dessa spel när dom benchar,men kanske du ser en global konspiration??..vad vet jag...

Om spelen inte har något stöd för CF så är det banne mej Amd`s plikt mot sina kunder att fixa det..A.S.A.P!

TWIMTBP betyder ett samarbete mellan Nvidia och spelutvecklaren under utvecklingen av spelet, när sen spelet släpps så betyder det inte att spelutgivaren försöker sabotera för Amd (och för sej själva) genom att inte försöka få deras spel att prestera så bra som möjligt med ett Amd kort. Att tro något annat är bara löjligt!!

Okej, jag ser att dessa test körs på andra sidor med, det har du rätt i. Men jag har absolut inte sett denna popularitet kring Left 4 Dead eller Dead Space. Så jag tyckte det var udda val först. Men det har du helt rätt i.
Angående TWIMTBP så är det ändå så att det är under utvecklingen av spelet som det är viktigast att lägga in möjligheterna att optimera för CF. Och vi har sett hur nVidia med sin makt hindrat DX 10.1-stöd t.ex. i spel för att försvåra för ATi. Då är det inte orimligt att anta att det är därför som just stora TWIMTBP-spel har svårare för att få CF stöd också. Det har vi också sett med Cryteks spel. De har mycket nära sammarbete med nVidia och deras spel har varit mycket svåra att få bra CF-stöd av ATi. Även fast de gett dem mycket hög prioritet med hot-fixar.

Alltså, jag tycker du måste medge att GTX 280 och HD4870X2, och i viss mån GTX 260 är mer CPU-begränsade i SweClockers test. Då Firingsquad lyckades få större skillnader och dessutom inte hade något kort som inte skalade med upplösning som hos Sweclockers.

Permalänk

jag har läst runt lite folk väljer pga lite undermåliga drivare från ATI att sälja sina ati kort och köpa 260GTX core216.

varför vet jag ej men ja kanske har ati för dåliga drivare för att konkurrera med Nvidia.

Men jag behåller mitt för det är det bättre kort jag ägt på läääääääänge

då hade jag 2 8800 kort innan Ultra GTS640 båda var G80 sålde ultrat för detta och ångrar inte en sekund.

sedan om detta test som så hett diskuteras är rättvist eller ej vet jag inte.

min senaste bench i FC2 med fräsch windows samt 8.11 hotfix drivarna mer 8.10 som kom före oficiella 8.11
Run 2
loop 2
* Total Frames: 3101, Total Time: 51,01s
* Average Framerate: 60,79
* Max. Framerate: 79,36 (Frame:454, 6,46s)
* Min. Framerate: 48,02 (Frame:2065, 33,87s)
Run 2 average
* Average Framerate: 60,26
* Max. Framerate: 78,37
* Min. Framerate: 47,49

säger detta er nåt mot swecs tester på både Nvidia och ATI?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis: Roligt att se så många fanboys få panik.
Jag tyckte det var ett bra test SweC, gjorde.
Läste ett test i PC gamer, där kommer och Radeon X2 sist, så de har väl fel på kortet där med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Heder åt testaren, mindre heder till dom som inte kan se eller förstå sej på siffrorna i testet, att länka till andra testsidor där dom inte ens använder samma drivare el prolle är bara fånigt enl mej.
För att ens kunna jämföra med andra tester så ska dom vara gjorda med likadan rigg.
Så lägg ner nu ( ni vet vilka ni är ) och acceptera resultatet och för guds skull se testet för vad det är inte vad det kunde ha varit

Permalänk
Citat:

Heder åt testaren, mindre heder till dom som inte kan se eller förstå sej på siffrorna i testet, att länka till andra testsidor där dom inte ens använder samma drivare el prolle är bara fånigt enl mej.
För att ens kunna jämföra med andra tester så ska dom vara gjorda med likadan rigg.
Så lägg ner nu ( ni vet vilka ni är ) och acceptera resultatet och för guds skull se testet för vad det är inte vad det kunde ha varit

+1 WoRd

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det säger du nu. Hade den pengen fallit ner lite tidigare så hade vi sluppit tre sidor av protester mot det uppenbara.
Ditt uttalande gäller ju inte bara tester...

Och ni som drar till fanboyargumentet. Inse att folk kan vara kritiska mot testmetodik utan att ha en baktanke. Det finns en stor majoritet som inte har tid eller lust att ha några känslor för endera grafikkortsmärket.

Den kritiska granskning av testmetodiken och noterandet av avsaknaden av analys i detta testet har ingenting att göra med resultatet. Om man har en svaghet för ett visst märke måste man kunna sätta sig över det, annars blir det bara trams av en sån här diskussion. Tyvärr domineras luftrummet på sådana här forum av folk som gillar ett test baserat på vilket märke som "vann". Men - om någon orkar kolla genom tråden så är det inte det som det klagas av de flesta som är kritiska. Testmetodiken och bristen på analys, det är det kritiken gäller. Inte utfallet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Moderator
Testpilot

Att vi i våran tur blir påhoppad för att vi är kritiska till testmetoden och testarens helt uppenbara undermåliga tekniska kunskaper är inget som någon reflekterar över.

Att vara kritisk i detta jantelags-Sverige är ju totalt omöjligt. Skiter iofs i vilket eftersom det är inte jag som sväljer all propaganda med hull och hår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Att vi i våran tur blir påhoppad för att vi är kritiska till testmetoden och testarens helt uppenbara undermåliga tekniska kunskaper är inget som någon reflekterar över.

Att vara kritisk i detta jantelags-Sverige är ju totalt omöjligt. Skiter iofs i vilket eftersom det är inte jag som sväljer all propaganda med hull och hår.

Du vet Dinoman, det är lättare att smöra för recensenten genom att helt blåögt bara säga att testet är bra utan att över huvudtaget ens veta hur man genomför ett test. Sen kan man också dra till med "Era Fanboys"-argumentet för att slå spiken i kistan. Tillåt mig att skratta.

Kritisk får man inte vara alls verkar det som. Men det är svårt att disskutera när disskussionen inte ligger på samma nivå över huvudtaget.

Och för att förtydliga, jag håller helt och hållet med dig

Snart kommer det väl någon och säger: "Men gör det bättre själv då jäkla Fanboy-noob" "Jag tyckte i alla fall att det var ett jättebra test" "nVidia rulez"
eller något annat liknande.

Ha de gött alla!

Visa signatur