Mystiskt Instabilitetsproblem på datorn!

Permalänk

Mystiskt Instabilitetsproblem på datorn!

Hej allihop!

Tack för att ni tar er tid och läser min tråd!

Mina specifikationer:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ
Processorkylare: Intels original fläkt
Moderkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Minne: 2x 1GB Corsair DDR2, xms2. 667mhz PC2-5400
Grafikkort: Asus 8600 GTS 512Mb
Hårddisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB ATA/100 16MB
Nätaggregat: XILENCE REDWING NÄTDEL 480W
Temperaturer
Moderkort 36 °C (97 °F)
CPU 25 °C (77 °F)
Aux 42 °C (108 °F) vad är aux? innan visades alla mina kärnor separat
GPU 51 °C (124 °F)
WDC WD5000AAKB-00YSA0 37 °C (99 °F)

Det är så att jag är i stort behov av hjälp. Jag har stora stabilitetsproblem med min dator och jag kan inte hitta anledningen.

Jag ska försöka ge er så mycket fakta jag kan så det blir så lätt som möjligt för er att förstå.

Jag har gjort flera felsökningar, bytt ut hårdvara och är slut på ideér.
Vill också påpeka att jag byggt datorn själv.

Det hela började med att datorn blev jätte ostabil och hängde sig jämt. Kort därefter dog hårddisken och jag antog att det var det som var felet.
Men felet kvarstod efter att jag genom garantin fått en ny hårddisk och installerat Windows Xp på nytt. Jag skickade då iväg både moderkort och nätaggregat och fick dem utbytta mot nya.
Men icke! Problemet kvarstod. Jag tyckte det var väldigt konstigt att en färsk installation av XP var så seg och långsam jämfört med hur datorn var när den hade matats med program och typ aldrig defragmenterats.
I alla fall så fortsatte jag att försöka hitta felet och testade mina minnen med olika program och hittade inga fel på dem. Jag byte även processor med min gammla P4 utan några resultat. Datorn var fortfarande seg konstig.
Symptomen är följande:
(1)Datorn klarar bara av att göra en sak i taget tex. om jag klickar på ett program och ska starta det så tar det jätte lång tid att öppna det, och under tiden får jag ingen respons när jag klickar och har mig tills programmet i fråga har öppnats.
(2) Om jag tex ska skriva något i webbläsaren som en adress eller liknande så kommer texten flera sekunder efter.
(3) om jag vill få upp en mapp i datorn eller så lite som startmenyn så tar det väldigt lång tid och datorn "fryser" tills det har kommit upp. likaså är det om jag högerklickar för att få upp menyn.
(4) Hela datorn i sig känns som en gammal dator från 1995 trots att den innan problemen uppstod var pigg och riktigt bra på multitasking!

Jag använder datorn mest för musikproduktion och känner mig väldigt frustrerad över att jag inte kan göra något Nu sitter jag på min laptop som knappt orkar kolla på youtube, ännu mindre orka musikprogram.

Jag har hittat olika möjliga fel men behöver någon men större expertis inom detta område.

Jag har varit och tittat i bios och kollat hur allt är inställt och det är följande:
STRÖMMEN:
Vcore Voltage 1.29V
3.3V Voltage 3.32V
5V Voltage 4.81V
12V Voltage 12.09V

Cpu multiplier står på 9.0 inne i bios men när jag sedan kollar i Everest så står det att den multipliceras men 7 alltså 7 x 343 och det är skumt.
Sen står det även "CPU typ: 2x" ska det inte vara 4x?
I det stora hela känns det som att datorn inte använder min processor riktigt och att det kanske är därför det är så ostabilt? det är ju trots allt 4 kärnor i prollen och den ska ju klara av att göra några grejer samtidigt precis som den har gjort tidigare. Eller är det något som är fel konfigurerat? jag är slut på ideér..

Kan det vara att processorn får för lite ström? eller att något är fel inställt i bios? jag har inte varit inne i bios och pillat. allt står på auto, men det har funkat fint innan.

Jag har märkt ytterligare ett konstigt beteende. Datorn är skit seg i biosen eller bättre sagt inte inne i själv menyn utan skärmen man får upp precis vid start där man kan trycka "delete" knappen för att komma åt bios menyn. Trycker man för att gå in i bios så tar det 2- 3 minuter innan något kommer fram.

Sedan försökte jag installera windows xp på nytt men det resulterade i BSOD under installationen och fick följande felkod:
0x0000009c (0x00000000, XF772B050, 0xB2000040, 0X00000800).

Jag försökte söka på fel koden men kunde inte hitta något.
Det käns som det är ett hårdvarufel men vad är det som felar? Jag testade ram minnena på en kompis dator och det funkade utan problem, moderkort, nätagg och hårddisk är nya som jag fick ut av garantin. Processorn har jag bytt ut och testat med en annan utan resultat så jag misstänker inte processorn.

efter att installationen av xp var färdig och jag var inne på skrivbordet så fick jag ytterligare en BSOD med följande felkod:
0x0000009C (0X00000000, 0XBAB3C050, 0XB2000040, 0X00000800)

Jag är jätte tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har inte kollat om det finns någon uppdatering av bios?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Du har inte kollat om det finns någon uppdatering av bios?

Hej Morgan!

Jag har den nyaste bios versionen men det gör ingen skillnad