Missa inte Amazon Prime Deal Days!

FAQ: Olika typer av licenser för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Men den levereras inte på skivan så du får försöka skaffa själva 64-bit skivan på något sätt, låna av en kompis kanske eller om du vill beställa den kostnadsfritt från Microsoft så går det också. Då betalar man bara administrationsavgiften och frakten förstås.
Som ägare av ett Windows Vista 32-bit har man rätt till 64-bit också, kostnadsfritt. Då behöver man inte skaffa ett helt nytt Windows Vista som är 64-bit. Senare känner man kanske att det är dags att byta till 64-bit för att t.ex. kunna använda 4GB RAM minne eller mer och det är skönt att veta att man kan byta till 64-bit kostnadsfritt.

Du kan också beställa bara skivan från Microsoft till kostnaden för frakt och administrationsavfiter. Jag kan inte säga exakt vad det kostar då, men skulle inte tro att den kostar mer än 300 kr.

Detta stämmer inte om man har en OEM version av Vista installerad på datorn.

Skrev till microsoft och fick detta svar: "Tack för ditt mail,
Kunder som har köpt Vista i en affär har möjligheten till att beställa en 64 bit CD av oss. Följde Vistat med en dator så finns det ingen möjlighet från vår sida, utan du måste kontakta tillverkaren av datorn."

Permalänk
Medlem

Ändrar frågan lite och lägger till en fråga, om jag har en produktnyckel till en windows vista home premium 32bit OEM, kan jag då använda DEN produktnyckeln till en uppgraderingsversion och på så vis få 64bit?

Och kan man avinstallera sin 32bits vista OEM och sen installera en 64bits vista OEM istället?

Permalänk
Medlem

Okej, men jag kan fortfarande inte installera en OEM på OEM, eller?För har tyvärr en 32bit OEM installerad :S. Tror du det går att omformatera hårddisken och sen installera en 64bit OEM (då med samma produktnyckel fast med en 64bit skiva)

Permalänk
Medlem

Hur är det om man vill köra dual boot med XP och Vista, Går det att göra om bägge är OEM versioner eller måste ena eller bägge vara full versioner?

Ska bygga helt ny dator och tänkte köpa Vista home pre 64bit OEM, men tänkte att om jag har några gamla spel osv som inte kommer funka så kan det ju vara bra o lägga in en gammal XP också.

Men går det om jag först installerar XP o sen kör in en Vista OEM för att kunna köra dual boot?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nmbr11
Okej, men jag kan fortfarande inte installera en OEM på OEM, eller?För har tyvärr en 32bit OEM installerad :S. Tror du det går att omformatera hårddisken och sen installera en 64bit OEM (då med samma produktnyckel fast med en 64bit skiva)

Jo du kan installera OEM på OEM.
När du byter OS så måste du formatera hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det svaret jag var ute efter tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett så kostar en uppgradering nästan samma eller mer? som en oem, min far har köpt en ny dator som han fick Vista business till ,men han har ej installerat det utan valde att köra XP istället,
är det bättre för mig att ta hans Vista o köpa till en uppgradering till Home premium eller Ultimate istället för att bara köpa en OEM direkt?

Hans business oem går väll inte att sälja sedan utan den är väll då förbrukad?

Men detta med att den blir låst till ett moderkort som gäller OEM det gäller väll enbart om man vill ha uppdateringar via nätet för inte bränner väll cd spelaren in nått på skivan efter man installerat den ?
Så om man har extra datorer som inte e kopplade till nätet så kan man väll installera samma Vista även på dom eller hur?

Permalänk

Så för att få 64-bit versionen måste jag alltså köpa en Retail licens av Ultimate?
Har jag fattar rätt.

Eller så kunde man ju uppgradera 32-bit versionen till 64-bit. Men jag har inte Vista överhuvudtaget.

Permalänk

Vill bara reda ut lite om OEM-nycklar för Windows XP:

Jag använder själv en OEM-nyckel för Windows XP som jag fick vid köpet av en IBM ThinkPad för några år sedan. Det första jag gjorde med datorn var att wipe:a hela disken (inkl. restore-partition) och installera Linux. Numera kör jag dock Windows på datorn igen, och det enda jag behövde göra för att installera det var att hitta en rippad Windows XP OEM-iso på nätet, bränna den och installera med nyckeln som sitter tryckt på undersidan av laptopen.

Utöver detta har jag även installerat samma version av Windows på min stationära dator, med samma nyckel. Den stationära har jag dessutom bytt hårdvara i ett par, tre gånger sedan jag först aktiverade nyckeln.

Summa summarum, min XP OEM-nyckel är använd och aktiverad på åtminstone tre helt olika maskiner, och två av dessa är dessutom aktiverade och igång samtidigt. Jag har aldrig stött på några som helst problem utom allra första gången jag använde nyckeln, då jag fick aktivera över telefon. Alla gånger därefter har jag kunnat göra det automatiskt över internet.

Kan tilläggas att jag upptäckt den hårda vägen att Dell (säkert andra som HP och Fujitsu-Siemens också) har egna, företags-specifika nyckel-serier, medan t.ex. IBM verkar använda en generisk OEM-serie.

Sitter just nu och fnular på om det är värt att köpa en Vista-licens eller inte... Det ÄR så jävla mycket enklare att inte behöva bry sig om aktiveringshack och liknande, vilket är den enda anledningen till att jag fortfarande harvar runt på min XP. På jobbet kör jag, för övrigt, Windows Server 2008 som desktop. Maken till Windows-installation har jag aldrig varit med om. Server 2008 är vad Vista borde varit hela tiden!

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Server 2008 är ju Vista. Plus några serverspecifika tjänster/program/konfigurationer, minus några tjänster och programstöd.

Mer exakt så är 2008 = Vista SP1, samt att det är just det där "minus några tjänster" som gör susen. Ett helt rent, fräscht och snabbt OS, inget skräp som enbart snor CPU-tid och möjligheten att välja exakt vad du själv vill använda OSet till är vad jag är ute efter. Av den anledningen tycker jag 2008 är vida överlägset Vista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan jag köpa ett vista home premium OEM och instalera på min dator som har ett pirat vista ultimate om jag formaterar Systemhårddisken???

Visa signatur

Antec P180B | Hiper Type-M HPU-4M530 | Asus P5B | Intel Core 2Duo E6600@ 2400 | Corsair PC 6400 XMS2 Xtreme 4gb | Sapphire X1950Pro 256mb | 1st Hitachi Deskstar T7K500 320gb 3st Samsung Spinpoint 500gb 1st Samsung Spinpoint 1TB| LG W2452W 24" WIDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daned
Kan jag köpa ett vista home premium OEM och instalera på min dator som har ett pirat vista ultimate om jag formaterar Systemhårddisken???

Ja, det ska inte vara några som helst problem. Om du formaterar hårddisken vet inte Home Premium OEM ens om att du någonsin haft något annat OS på disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för det svaret!!!

Visa signatur

Antec P180B | Hiper Type-M HPU-4M530 | Asus P5B | Intel Core 2Duo E6600@ 2400 | Corsair PC 6400 XMS2 Xtreme 4gb | Sapphire X1950Pro 256mb | 1st Hitachi Deskstar T7K500 320gb 3st Samsung Spinpoint 500gb 1st Samsung Spinpoint 1TB| LG W2452W 24" WIDE

Permalänk

Om man köpt en bärbardator med oem licens och inte fått med någon vista skiva. Var bara med ett paper där det stod att man kunde skapa en egen restore skiva från hårddisken.

Kan man då ladda ner vista skivan någonstans på nätet och använda sin egen oem licens?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GainerPRO
Om man köpt en bärbardator med oem licens och inte fått med någon vista skiva. Var bara med ett paper där det stod att man kunde skapa en egen restore skiva från hårddisken.

Kan man då ladda ner vista skivan någonstans på nätet och använda sin egen oem licens?

Ja det kan man..
Även om "piratskivorna" kanske innehåller lite mer skit än originalskivorna så låna en om du kan.. Annars finns det ju originalskivor ute som sagt

Permalänk

Jag har en svensk version av XP-pro förinstallerat på min dator och vill sätta i en större hdd. Kontaktade microsoft och bad om en skiva men fick till svar att jag skulle kontakta datortillverkaren (IBM), gjorde det och fick veta att de endast ingick 30 dagar support av mjukvara i mitt köp. Någon som vet var jag kan jag få tag på en version med SP3 integrerat och utan en massa skräp som någon annan lagt till?

Tack på förhand!
//

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingensnamn
Jag har en svensk version av XP-pro förinstallerat på min dator och vill sätta i en större hdd. Kontaktade microsoft och bad om en skiva men fick till svar att jag skulle kontakta datortillverkaren (IBM), gjorde det och fick veta att de endast ingick 30 dagar support av mjukvara i mitt köp. Någon som vet var jag kan jag få tag på en version med SP3 integrerat och utan en massa skräp som någon annan lagt till?

Tack på förhand!
//

Göra en själv.
XP Skiva, tom cd, nLite och sp3 nerladdat från MS hemsida t.ex.

Annars kunde man ju köpa en xp sp3skiva i affär eller?. Har inte sett xp i affär på ett bra tag tyvär

Permalänk

har ingen brännare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kör usbminne då.
Finns flertal guider om hur man får in en xpcd på en usbsticka och installerar via det.

Nån du känner måste ju ha en brännare, det tar ju max 2-3min att fixa en egen sp3 cd

Permalänk

tack, ska kolla:)

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga, behöver snabbt svar så har inte tid att leta efter svar!

Har en Acer Aspire 5520G, vista home Premium.
Ska det följa med en återställningsskiva till den eller är det så att man ska göra den själv? Om man nu inte har gjort det, kan man köpa en återställningsskiva någonstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C'Bri
Har en snabb fråga, behöver snabbt svar så har inte tid att leta efter svar!

Har en Acer Aspire 5520G, vista home Premium.
Ska det följa med en återställningsskiva till den eller är det så att man ska göra den själv? Om man nu inte har gjort det, kan man köpa en återställningsskiva någonstans?

Oftast följer det inte med skivor, utan man bränner de själv via ett program i datorn. Dessutom brukar det det gå att återställa allting från en dold partition på hårddisken.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Oftast följer det inte med skivor, utan man bränner de själv via ett program i datorn. Dessutom brukar det det gå att återställa allting från en dold partition på hårddisken.

Mvh Johan

Ok! Hur hittar jag denna?
Om man vill formatera hela datorn, hur gör jag då? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C'Bri
Ok! Hur hittar jag denna?
Om man vill formatera hela datorn, hur gör jag då? :/

Det brukar finnas instruktioner i datorns manual. Oftast ska man trycka på någon speciell tangent vid uppstarten för att komma in i återställningsläget.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en OEM licens av vista ultimate 32-bit fungerar den nyckeln med 64-bit? Bryter det mot licensavtalet? Så det jag vill veta är:

Ja det fungerar alldeles utmärkt.
Ja det fungerar men bryter mot licensen.
Nej fungerar inte.

Hoppas verkligen ms kommer se över sina licenser nu när de släpper w7, så störigt att behöva köpa licenser till varje dator det är ju bra många som har både bärbar och stationär. Office har de gjort så med i alla fall att det är tillåtet att använda på både och.

Oh slänger in en till liten fråga om jag har 4gb i ram har jag ingen nytta av det om jag kör 32-bit?

Tack på förhand!

Edit:
Så här står det där man köper studentlicensen:
Observera att detta är en uppgraderingsprodukt. Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock INTE vara förinstallerad för att kunna installera Windows Vista. Ej heller behövs gamla produktnycklar.

Men i tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8268... står det:
Windows produkterna på Mecenats sida är inga uppgraderings verisoner, utan dessa är Retail versioner. För att beställa en 64 bits skiva så kan du ringa vår Order Desk på telefon:

08-55 99 00 00, välj en 2.a vid första tonvalet och en 4.a vid andra tonvalet. Du kan beställa skivan efter att du har fått Produkten från Mecenat.

Så vad är det som gäller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irven
Hej, jag har en OEM licens av vista ultimate 32-bit fungerar den nyckeln med 64-bit? Bryter det mot licensavtalet? Så det jag vill veta är:

Ja det fungerar alldeles utmärkt.
Ja det fungerar men bryter mot licensen.
Nej fungerar inte.

Hoppas verkligen ms kommer se över sina licenser nu när de släpper w7, så störigt att behöva köpa licenser till varje dator det är ju bra många som har både bärbar och stationär. Office har de gjort så med i alla fall att det är tillåtet att använda på både och.

Oh slänger in en till liten fråga om jag har 4gb i ram har jag ingen nytta av det om jag kör 32-bit?

Tack på förhand!

Edit:
Så här står det där man köper studentlicensen:
Observera att detta är en uppgraderingsprodukt. Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock INTE vara förinstallerad för att kunna installera Windows Vista. Ej heller behövs gamla produktnycklar.

Men i tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8268... står det:
Windows produkterna på Mecenats sida är inga uppgraderings verisoner, utan dessa är Retail versioner. För att beställa en 64 bits skiva så kan du ringa vår Order Desk på telefon:

08-55 99 00 00, välj en 2.a vid första tonvalet och en 4.a vid andra tonvalet. Du kan beställa skivan efter att du har fått Produkten från Mecenat.

Så vad är det som gäller?

Är rätt säker på det faktiskt funkar, då det mer ligger på vilken version (OEM eller retail).

så Ja det ska funka utmärkt!.

Ang 32Bit vs 4GB ram så finns det x antal sådana trådar redan, men svaret är; för att nyttja 4GB ram till fullo måste du ha ett 64bit OS.

Säkert gäller det att du måste ringa och beställa, dock aldrig gjort det själv så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som kanske redan har ställs men jag har svårt att förstå.
För att förklara så enkelt som möjligt. När fick min dator de var våren 04 eller nåt tror jag de var så var Xp Home installerat på den. Och så Var de en sån Windows Kod klisstrad på datorlådan. Men sen förr ca 2 - 3 år sen så gick mitt aggregat och morderkort sönder. Datoraffärn fixade in ett mitt agg och Morderkort med Windows installerat. Nu skulle jag vilja formatera om och installera om Windows men jag har tappat bort min skiva som följde med datorn men jag har hittat en Orginal Windows Xp home skiva hemma, men jag tror att den var med mammas och pappas dator så jag undrar de går väl för mig att installera om windows med den skivan om jag använder min kod som är fastklistad på burken?

Permalänk

Hej alla Windows-kunniga!

Jag sitter med en ny laptop köpt i tyskland och med ett (konstigt nog...) tyskt operativsystem (Vista Home Premium 32bit). Nu önskar jag byta operativsystem till Vista Home Premium 64bit svenskt el. engelskt. Obs min nya laptop saknar optisk enhet.

Kommer följande att fungera för mig utan version- eller licensproblem?:

Jag använder min Vista Home Premium OEM 64bit DVD tillhörande min gamla stationära dator för att skapa ett bootbart usb med installationsfilerna. Sedan installerar jag från detta minne och anger min nya licensnyckel som sitter under laptopen. Vips så har jag ett svenskt el. engelskt 64bit operativsystem... eller?

Fråga två: I mitt köp av laptop ingick en gratis uppgradering till Windows 7. Kommer jag att gå minste om denna om jag gör om ominstallation med gamla DVD-filerna? Eller är uppgraderingen bunden till produktnyckeln. Eller bunden till hårdvaran?

Jag är tacksam för all hjälp då supporten från Tyskland inte verkar vilja veta av mig

Mvh
A

Permalänk
Medlem

Har en OEM Vista Home Basic instalerat och försöker nu instalera Vista Home premium uppgradering. Men jag kan inte göra en uppgradering, kan bara göra en ny installation av Home premium, och det har jag ingen lust att göra.

Tips?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apansbrorsa
Hej alla Windows-kunniga!

Jag sitter med en ny laptop köpt i tyskland och med ett (konstigt nog...) tyskt operativsystem (Vista Home Premium 32bit). Nu önskar jag byta operativsystem till Vista Home Premium 64bit svenskt el. engelskt. Obs min nya laptop saknar optisk enhet.

Kommer följande att fungera för mig utan version- eller licensproblem?:

Jag använder min Vista Home Premium OEM 64bit DVD tillhörande min gamla stationära dator för att skapa ett bootbart usb med installationsfilerna. Sedan installerar jag från detta minne och anger min nya licensnyckel som sitter under laptopen. Vips så har jag ett svenskt el. engelskt 64bit operativsystem... eller?

Fråga två: I mitt köp av laptop ingick en gratis uppgradering till Windows 7. Kommer jag att gå minste om denna om jag gör om ominstallation med gamla DVD-filerna? Eller är uppgraderingen bunden till produktnyckeln. Eller bunden till hårdvaran?

Jag är tacksam för all hjälp då supporten från Tyskland inte verkar vilja veta av mig

Mvh
A

#1, det ska fungera bra med din nya nyckel på annat språk eller bit-version, bara versionen är densamma.

#2, jag kan inte se någon anledning till att uppgraderingen skall ogilitigförklaras av ominstallation. Datortillverkarna vill inte att kunderna skall vänta till 22 oktober med sina inköp. Därför erbjuder de gratis uppgradering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
Har en OEM Vista Home Basic instalerat och försöker nu instalera Vista Home premium uppgradering. Men jag kan inte göra en uppgradering, kan bara göra en ny installation av Home premium, och det har jag ingen lust att göra.

Tips?

Är det samma bit-version? Kör du installationen inifrån windows?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara