FAQ: Olika typer av licenser för Windows

Permalänk

Tack för ditt svar Hardware guy!

Skönt att höra att det inte borde vara några problem. Nu håller jag på att försöka installera från usb, dock utan framgång än så länge. Så fort jag försöker boota från usb får jag bara svart skärm och inget mer. Någon aning om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Är det samma bit-version? Kör du installationen inifrån windows?

Ja, det är det som förvirrar mig, båda två är 32-bit och jag startar installationen innifrån windows, blir samma om jag bootar med uppgraderingsskivan

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk

Köpte en ny dator och installerade windows 7 RC på den. Vill nu köpa windows 7 OEM, det borde väl gå för sig eller har microsoft något emot detta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse Orc
Köpte en ny dator och installerade windows 7 RC på den. Vill nu köpa windows 7 OEM, det borde väl gå för sig eller har microsoft något emot detta?

Windows 7 RC är en oficiell testversion och varför skulle dem vilja att du nöter en testversion som stänger av sig varannan timme nästa år ?

Klart du kan installera OEM eller en retail licens,,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Förlåt mig men jag tycker din FAQ var kantig och osmidig, var nästan som att läsa direkt ur ett avtal.

Som en partentes till denna FAQ säger jag att:

Ingen idag bryr sig om man köper en OEM licens utan hårdvara och att denna OEM går bra att lägga in på vilken dator man vill, när man vill och hur man vill. Och en OEM är ändå bättre än en pirat.

Jag gillade detta svar mycket bättre

Permalänk
Inaktiv

Jag har lite funderingar. Köpte Windows 7 från CSN för en ganska billig peng. Installerade det på en Mac som inte tidigare haft Windows alls, det funkade bra. Har aktiverat.

Sen försökte jag installera och aktivera på en till dator. Då gick det inte att aktivera, vilket kändes rimligt. Det jag undrar är om jag kan formatera om Macen och sen installera och aktivera Windows. Läste någonstans att nyckeln låses till en viss hårdvara vid aktivering, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att beställa Windows 7 ultimate från CSN. Därför att min RTM går ut om ca en vecka.

Det står att det endast är en uppgraderingsversion av W7 ultimate där man beställer ifrån. Kommer det att fungera att installera över min nuvarande 64bit RTM-licens ?
Har även en 32-bitars xp home licens installerat (dock planerar jag att ta bort i och med att jag installerar W7).

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 64GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | ROG PG32ucdm
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Claews
Jag har funderat på att beställa Windows 7 ultimate från CSN. Därför att min RTM går ut om ca en vecka.

Det står att det endast är en uppgraderingsversion av W7 ultimate där man beställer ifrån. Kommer det att fungera att installera över min nuvarande 64bit RTM-licens ?
Har även en 32-bitars xp home licens installerat (dock planerar jag att ta bort i och med att jag installerar W7).

Om du menar att du kör RC-versionen idag och att den går ut om en vecka så måste du göra en ren installation om du vill byta till RTM-versionen av Windows 7. Se http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/release-candidate... Du kan inte uppgradera och behålla befintliga program och inställningar.

Du kan dock göra en ren installation med en uppgraderingsskiva av Windows 7. Du måste dock ha en Windows-installation på hårddisken när du startar Windows 7-installationen. Läs mer om det i http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/upgrading-to-wind...

Permalänk
Medlem

Är det safe att köpa en produktnyckel via tex Blocket eller Tradera av tex Windows 7? vad är det för versioner som säljs där? är det "överblivna" volymlicenser? Kan man bevisa att man köpt den ärligt om Bosse Batong skulle knacka på och hävda att man kör fult spel?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Är det safe att köpa en produktnyckel via tex Blocket eller Tradera av tex Windows 7? vad är det för versioner som säljs där? är det "överblivna" volymlicenser? Kan man bevisa att man köpt den ärligt om Bosse Batong skulle knacka på och hävda att man kör fult spel?

Nej, hur kan det vara safe ?
Ingen vet ju vad som har gjorts med nyckeln innan den blev köpt på t.ex blocket eller tradera ellerhur?

Kan vara använd oem/retail/msdn nyckel eller en redan svartlistad nyckel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravenholm
Jag har lite funderingar. Köpte Windows 7 från CSN för en ganska billig peng. Installerade det på en Mac som inte tidigare haft Windows alls, det funkade bra. Har aktiverat.

Sen försökte jag installera och aktivera på en till dator. Då gick det inte att aktivera, vilket kändes rimligt. Det jag undrar är om jag kan formatera om Macen och sen installera och aktivera Windows. Läste någonstans att nyckeln låses till en viss hårdvara vid aktivering, stämmer det?

Klart som fan det inte går att aktivera på två datorer samtidigt, licensnyckeln är ju till för EN dator, inte två eller fler....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Claews

Du har inte RTM om den "går ut" om en vecka då har du...tja jag vet inte vad för RC (test)versionen stänger ner sig efter två timmar vare sig du vill eller inte och gjort sen ett tag tillbaka.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Klart som fan det inte går att aktivera på två datorer samtidigt, licensnyckeln är ju till för EN dator, inte två eller fler....

Den vanligaste Windowslicensen via CSN är väl för 3 datorer...

Permalänk

Jag har funderat kring ett problem jag hade och trodde jag skulle få svaret i denna tråden, men antingen har jag missat det eller så tänker jag konstigt på nåt sätt. Iaf:

Jag köpte en ny dator med en OEM-version av W7 Home Premium förinstallerat. Sedan bytte jag till en SSD i datorn och för att slippa den feta återställningspartitionen på SSDn (som jag fick om jag klonade orginal-HDDn) så installerade jag med en annan Windows-DVD jag hade liggandes, samma version såvitt jag förstått, W7 Home Premium. Installationen gick bra, men aktiveringen av Windows fungerade inte (med OEM-nyckeln som följde med datorn). Borde den inte ha gjort det?

Problemet löste sig genom att klona orginaldisken, ta bort återställningspartitionen, och sedan reparera windowsinstallationen med ovan nämnda DVD-installationsskiva. Men jag förstår fortfarande inte varför den inte svalde OEM-nyckeln med en "fräsch" installation?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tommypeters:

Så CSN ger bort familjelicensen som inte finns kvar ?

En licens = En dator. Ska vara så iaf.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon har hittat vart man kan köpa en win 7 home prenium 64bit OEM version med flera licenser (fler än 3)

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommypeters:

Nej, du får flera (4?) licenser; inte en licens som fungerar för flera datorer.

Skrivet av Mackansson:

Jag har funderat kring ett problem jag hade och trodde jag skulle få svaret i denna tråden, men antingen har jag missat det eller så tänker jag konstigt på nåt sätt. Iaf:

Jag köpte en ny dator med en OEM-version av W7 Home Premium förinstallerat. Sedan bytte jag till en SSD i datorn och för att slippa den feta återställningspartitionen på SSDn (som jag fick om jag klonade orginal-HDDn) så installerade jag med en annan Windows-DVD jag hade liggandes, samma version såvitt jag förstått, W7 Home Premium. Installationen gick bra, men aktiveringen av Windows fungerade inte (med OEM-nyckeln som följde med datorn). Borde den inte ha gjort det?

Problemet löste sig genom att klona orginaldisken, ta bort återställningspartitionen, och sedan reparera windowsinstallationen med ovan nämnda DVD-installationsskiva. Men jag förstår fortfarande inte varför den inte svalde OEM-nyckeln med en "fräsch" installation?

"Riktig" OEM består av nyckel + certifikat i BIOS + certifikatsfil.

Det du råkar ut för om du inte använder tillverkarens egen skiva/återställningspartition är att du inte installerar certifikatsfilen.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arctunix:

Nej, du får flera (4?) licenser; inte en licens som fungerar för flera datorer.

"Riktig" OEM består av nyckel + certifikat i BIOS + certifikatsfil.

Det du råkar ut för om du inte använder tillverkarens egen skiva/återställningspartition är att du inte installerar certifikatsfilen.

SLIC 2.1 i BIOS (för W7), Certifikat(*.xrm-ms) och OEM:SLP nyckel för att vara exakt.
Men bara oemtillverkade datorer har det:)

Även kallad offlineaktivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

SLIC 2.1 i BIOS (för W7), Certifikat(*.xrm-ms) och OEM:SLP nyckel för att vara exakt.
Men bara oemtillverkade datorer har det:)

Även kallad offlineaktivering.

Jag har ett stort problem, jag har formaterat min dator som jag har köpt med OEM. Den levererades med Windows Vista 32 home. Nu vill jag installera Windows 7 64b på samma partition som jag hade Vista, men efter installationen vägrar den att starta Windows.

Allt flyter på precis som det ska med installationen men efter sista rebooten innan jag får logga in för första gången så stannar den i BIOS. Det verkar som att den inte startar w7. Jag har två partitioner, en för windows och en för alla bilder och filmer jag vill spara. På något sätt verkar den välja den partitionen utan operativsystem.

Till det lustiga hör att jag fick igång det en gång när jag gjorde såhär, men då hade jag snålat med partitionsstorleken och ville göra om och göra det rätt.

Men nu stannar den vid "Verifying DMI Pool Data....... update success". Är det någon som upplevt samma problem och isf, hur löste ni det?

mvh

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa Windows 7 på skiva, och installera det på en dator, skulle jag kunna använda skivan / produktnyckeln igen på samma dator / andra datorer? eller skulla jag behöva köpa ett nytt licens? :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ChEiPs:

Om jag skulle köpa Windows 7 på skiva, och installera det på en dator, skulle jag kunna använda skivan / produktnyckeln igen på samma dator / andra datorer? eller skulla jag behöva köpa ett nytt licens? :/

Det beror ju som sagt på vilken typ du köper.. Du har ju informationen på första sidan.
Köper du en retail är det din licens, köper du en oem är det datorns (moderkortets)

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om uppgraderingslicenser till Windows 7 Home Premium.
Jag ska bygga en ny dator och den gamla datorn ska till mina päron, kan jag då köpa en uppgraderingslicens till den nya datorn om jag installerar mitt gamla Windows 7 Home Premium först eller måste jag köpa en retail för den nya?

Permalänk
Medlem

Köp OEM istället, kostar ungefär som uppgradering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag byggde min dator själv och installerade en Vista Home Premium OEM. Har nyligen gått i tankar om att göra en seriös uppgradering av den (moderkort, minne och processor), men om jag förstår det du skriver rätt så går det inte att byta moderkort om man har OEM-licens?

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt. Eventuellt fungerar inte online-aktiveringen, men då är det bara att följa instruktionerna för alternativ aktiveringsmetod på skärmen och ringa 0200-numret. Tar några minuter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag installera Win7 OEM på min nybyggda dator. Om jag endast formaterar hårddisken, fungerar det att installera om OEM licensen då?

Visa signatur

l Cooler Master Elite 430 l ASUS P8P67 M PRO l Inter Core i5 2500K (@4,5Ghz) l Corsair H50 Hydro Series l Corsair TX 650W 80 Plus l Corsair XMS3 1333Mhz 8GB l HIS Radeon HD 6870 1GB l Crucial Real SSD C300 64GB l Western Digital Caviar Blue 500GB l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacccuu:

Jag installera Win7 OEM på min nybyggda dator. Om jag endast formaterar hårddisken, fungerar det att installera om OEM licensen då?

Det går utmärkt att installera om en OEM-licens av Windows så länge det är på samma dator som dem först installerades på.

Mvh Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Det går utmärkt att installera om en OEM-licens av Windows så länge det är på samma dator som dem först installerades på.

Mvh Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Tusen tack för svaret

Visa signatur

l Cooler Master Elite 430 l ASUS P8P67 M PRO l Inter Core i5 2500K (@4,5Ghz) l Corsair H50 Hydro Series l Corsair TX 650W 80 Plus l Corsair XMS3 1333Mhz 8GB l HIS Radeon HD 6870 1GB l Crucial Real SSD C300 64GB l Western Digital Caviar Blue 500GB l

Permalänk
Inaktiv

Hej, kan man använda sig av en Windows 7 Home Premium licens när man installerar Windows 7 Home Premium SP1 (integrerad)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon169682:

Hej, kan man använda sig av en Windows 7 Home Premium licens när man installerar Windows 7 Home Premium SP1 (integrerad)?

Absolut!

Windows med SP1 är bara ett nytt media med servicepacket i sig, du kan även installera vanliga w7 home premium utan sp1 och sedan köra via windows update (Men det tar ju tid, så därför dom har integrerat SP1 i det.)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon169682:

Min FAQ

Citat:

Fråga: Hur funkar nycklarna? Är de låsta till nåt specifikt?
Svar: Nycklarna är inte beroende av arkitektur (amd64 eller x86), servicepack eller språk!.
Nycklarna är enbart låst till din version som du köpt. Har du köpt 7 Home Premium fungerar
nyckeln ENBART till 7 Home Premium.

Edit: Det ovan är specifikt för Vista och 7. För XP måste du ha nyckel för rätt arkitektur.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Personligen tror jag att man med detta avser egentligen en OEM licens av Windows, dvs. man får inte ha haft en OEM licens av Windows installerad på datorn tidigare. Man får nämligen inte installera en OEM licens två gånger. Har man alltså redan haft en OEM licens av Windows XP på ett tidigare datorbygge så kan man inte installera en OEM licens av Windows Vista på den datorn. Någon som kan bekräfta min teori?

FÅR INTE ha haft eller KAN INTE ha haft? Sysslar microsoft med hårdvaruregistrering? dvs dom loggar moderkort och hårddiskars serienummer mot en installation och spar i ett register, för du kan ju inte veta vilket OS som tidigare varit installerat på tex burken du nyss köpt begagnad, så om aktiveringstjänsten säjer ifrån innebär det att tjänsten sett att tex just det moderkortet redan figurerat i en installation.

Visa signatur