Kräsna tips på allroundlurar [forts...]

Permalänk
Medlem

Kräsna tips på allroundlurar [forts...]

Hejsan alla glada!

Jag har möjligen gett mig in på något omöjligt... Nämligen att försöka finna en lur som passar till alla förhållanden och till alla ändamål. Detta grundar sig i att jag är trött på att behöva byta lur till vad jag skall använda för ljudkälla och var jag skall lyssna. Jag är nog ingen riktig audiofil utan lyssnar faktiskt mest på mp3 och ser DivX-filmer (detta betyder dock inte att jag inte ser Blueray och lyssnar på HD-ljud). Tanken är att få ut så mycket ljud ur dessa komprimerade format som möjligt till ett rimligt pris, inte långt över 1000 kr. Jag har kommit fram till några faktorer som faktiskt gör vissa hörlurar mer allround än andra:

1. Slutna kåpor
Om man skall använda hörlurarna på ett tåg, med mp3-spelaren, eller i en annan situation där man kan störa andra är det självklart viktigt att hålla ljudet för sig själv. Detta medför självklart nackdelen att ljudet i allmänhet blir lite sämre men alternativet öppna kåpor gör att lurarna inte kan användas till annat än hemmabruk.

2. Heltäckande kåpor (circumaural)
Självklart är inte alla öron skapade lika men att välja kåpor som inte stöder sig direkt på de ofta känsliga öronen (supraaural) ger i allmänhet möjlighet till längre lyssnande. Detta leder alltså till längre spelpass och möjligheten att uppleva ett sagan-om-ringen-maraton där man med gott samvete kan välja extended-versionen.

3. Låg impedans
Att välja en lur med lågt motstånd sänker vanligen chansen till en bra bas vilket är tråkigt. I strävan efter en allroundlur får man dock offra lite. Låg impedans leder till lägre batteriförbrukning och högre volym i bärbara spelare. Så om man inte bara vill kunna använda sina hörlurar inkopplad i en hörlursförstärkare bör man ta detta i beaktande.

4. Inte ett headset eller surround
Dessa begränsar självklart användningsområdena till datorn eller till film. Många headset har även usb-kontakt vilket gör det omöjligt att använda på andra ljudkällor. Dessutom känns det lite töntigt att gå runt med en mikrofon när man bara skall lyssna. Mikrofon går att köpa vid sidan om.

5. Övrigt
Även om ljudet tar aningen skada förespråkar jag ändå en 3.5 mm kontakt, med en 6.3 mm adapter istället för vice versa. Det är när man vill använda lurarna portabelt (3.5 mm) man vill ha så lite så möjligt att bära på. Utseendet är också lite viktigt, kul med snyggt.

Jag har själv och med hjälp av forumet hittat några intressanta kandidater:

AKG K 272 HD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277548

Sennheiser HD280 Pro

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31653

Sony MDR-V700DJ

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18857

Beyerdynamic DT250

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18746

Denon AH-D1001

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=258041

Har du nåt annat tips på lämpliga lurar som uppfyller de stränga kraven? Hjälp mig att hitta kungen bland allroundlurar ;D

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Ultrasone.
http://ultrasone.com/
Rekomenderar någon ur pro serien, annars är HFI serien snyggare tycker jag

Permalänk
Medlem

Om du har hifiklubben nära dig så ta och lyssna på Denon AH-D1001 om du inte redan gjort det (då du inkluderade den som alternativ).

Jag lyssnade lite på den för ett tag sedan och som allroundlur kring 1000:- tyckte jag den skulle passa jättebra.

Permalänk
Medlem

Ja Denonlurarna hade riktigt bra ljud även om de när jag lyssnade var inkopplade i en hörlursförstärkare. Dock tyckte jag de var väldigt små... Passade bra men kändes lite plastiga och lätta. Även om de är för dyra så är det dessa som är idealet

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751 och vad jag försöker finna motsvarighet till Ultrasone verkar riktigt lovande... De finns tyvärr inte så många modeller i Sverige som det verkar... Pro serien är som du säger riktigt fin

Permalänk
Medlem

Jag tycker någon bra in-ear plug låter som den skulle passa men sådana kanske är helt uteslutna?
Låg impedans
Låg vikt
Små (gå med hörlurar på stan eller bussen ser lite 80-tal ut)
Total isolation (låg volym även på buss/tunnelbana, mindre risk för att man skadar öronen för att man försöker överrösta omgivningen)

Lyssna på ett par bra in-ear innan du köper något stort och klumpigt, jag blev faktiskt överraskad när jag skaffade ett par i prisklassen ~1000kr(q-Jays).

Permalänk
Medlem

Tack för inläggen!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av in-ear lurar dsk då de inte alls passar mina öron utan faller ur hela tiden. Har bara provat Koss "the plug" och var riktigt nöjd med ljudet men kunde ändå inte använda dem. Jag tycker det kan vara lite snyggt med ett par 80-taliga jättelurar men det är ljudet som är det viktiga.

Permalänk
Medlem

Var lite som dig i valet och kvalet vilka hörlurar som är most bang for the buck. Kände att jag ville ha en heltäckande lur som var sluten, då jag vill slippa allt surr runtomkring i den mån det går och ha ett par lurar som ligger runt öronen, inte på.

Valet landade till slut på Sennheiser HD280 Pro, och jag är extremt nöjd.

I början är det väldigt ovant att sitta och prata i t ex ventrilo, och inte höra sin egen röst lika bra som man gör med öppna lurar Men sådant vänjer man sig vid snabbt och uppskattar snart fördelarna med att bara höra det man skall höra.

En sak jag lägger mycket vikt på är komforten. Jag sitter ibland i långa pass och vill inte att lurarna ska skava på öronen eller vara osköna, och var därför lite orolig i början då lurarna jag hade innan var gudomliga (men trasiga). Efter ca 1-2 månaders användning kan jag bara ge positiva omdömen om denna modell, dom sitter som ett smäck (kan dock bli lite varma, men vilka slutna lurar blir inte det efter x antal timmar?)

Vad gäller musik, film osv har jag testat lite av varje och är hitils nöjd, basen däremot är kanske inte den bästa jag hört men då är det också ett par hörlurar vi pratar om.

Betyg skulle bli 9/10

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sennheiser HD 280 Pro som jag är ganska nöjd med. De har en neutral ljudbild och är hårt slutande. De drivs lätt som en plätt av min Iriver T10. De är ju inte direkt snygga dock, snarare fula, men det bryr jag mig inte om. Jag köpte mina för 600, vet inte om jag tycker de är värda de 900 som de verkar kosta på det billigaste stället just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har Creative HQ-1700, som jag är extremt nöjd med. Dock är dessa svåra att få tag på idag. Jag kan jämföra dessa som Koss Porta Pro, då basen kan komma upp i ungefär samma nivå om man har en mp3-spelare med manuell equalizer, och diskanten är mycket klarare än var Porta Pro'n har. Dessa är halvtäckande hörlurar, men dämpar omgivningen rätt bra.

Sen så rekommenderar jag också Shure E2C som är in-ear, passiva brusreducerande hörlurar. Jag hör inte ens när ambulansen rycker förbi bakifrån med tjutande sirener. Kommer med olika storlekar för öronplugg (skumgummi och silicon), skumgummin är överlägsna och sitter otroligt bra i öronen, även för mig som har svårt med in-ear att fastna. Dock så har dessa slutats att tillverkas. Ljudet är neutralt, dessa är designade mest för musiker som spelar in studion, då jag också använt lurarna i studion. Ljudet känns lite "instängd", men man vänjer sig efter en kort stund med det. Shure har kommit med SE110, vet inte hur SE1100 är, men samma öronpluggar följer med...

Vill man ha enbart design...så är det Skullcandy. Jag köpte för länge sen Skullcandy TI. Sämsta impulsköpet någonsin. Ingen bas, enbart diskant. Jag gav bort dessa till min flickvän. Hon tycker om den iaf...för utseendets skull.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass