Permalänk
Medlem

Dags för ny?

Hej!

Körde precis 3DMark06 en runda, och resultatet var minst sagt förfärande.

• 2548

• 1128

• 996

• 829

Detta lät först bra i mina öron, sedan såg jag några signaturer där folk hade över 10k i 3dmark.

Så nu har jag några frågor...

För det första, jag sitter på grafikkortet NVIDIA GeForce 7600 GT, hur pass illa är det? Eller är det bara så att jag behöver uppgradera min proccesor ( AMD Athlon 64 3500+ 2,2Ghz) och kanske stoppa i lite mera ram (har bara 1 GiB RAM atm ) ?

Eller är det helt enkelt dags att fixa en ny dator?
Varför jag undrar är att jag vill kunna spela spel som GTA IV, Shaun White, och inte lagga i tex WoW och även ibland CS. För jag har fpsdropp i cs ibland, och på wow ligger jag runt 40 fps med sämsta grafikinställningarna, känns inte kul :/

Om en ny dator nu är fallet, har ni några tips på en okej speldator? Har väl en budget runt 6-7 tusen efter jul.

Tack på förhand!

Permalänk

Kan säga att den datorn du sitter på nu klarar tyvär inte dagens spel speciellt bra har själv ett 7650 grafikkort som presterar något bättre än ditt.. får ca 3700p i 3dmark06. dock med bättre processor!

den datan klarar iaf dagens spel i låg grafik, inklusive crysis i 1440x1000pixlar vilket jag är jävligt nöjd med

har nu dock en data som får över 12k 3dmark06 poäng, den kostade mig ca 6,5k.
väldigt nöjd men vänta tills efter jul med att köpa! det kommer du förmodligen tjäna på, sen ska vi se hur AMD's nya processor presterar också

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket.
Vad är det för dator du har då?
Jo, jag hade tänkt vänta tills mellandagarna

Någon som skulle kunna sätta ihop en dator som pallar typ GTA IV och wow/cs utan problem för runt 7k? <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJUFFE
Okej, tack så mycket.
Vad är det för dator du har då?
Jo, jag hade tänkt vänta tills mellandagarna

Någon som skulle kunna sätta ihop en dator som pallar typ GTA IV och wow/cs utan problem för runt 7k? <3

Det kan vem som hellst men låt det vänta tills mellandagarna, priserna ändras som fan tills dess, spec med tanke på att dollarn fortfarande ej är stabil.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Klaga inte!

Jag får knappa 1000 i 3DMark... ingen kommentar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Klaga inte!

Jag får knappa 1000 i 3DMark... ingen kommentar.

Ja men vafan spelar man de gamla vanliga roliga Wc3 o cs så räcker det utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej, men det går alltså att få en dator som pallar GTA och att det flyter på, för runt 7k?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJUFFE
okej, men det går alltså att få en dator som pallar GTA och att det flyter på, för runt 7k?

självklart.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tänk på att du behöver en quad för att köra GTA. Phenom är något mer effektiv jämfört med Intel Quad, fast intel har högre klock så värstingarna där är ligger strax över phenoms som har har lägre klock.

i7 och Deneb kommer förmodligen vara riktigt bra för GTA

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Tänk på att du behöver en quad för att köra GTA. Phenom är något mer effektiv jämfört med Intel Quad, fast intel har högre klock så värstingarna där är ligger strax över phenoms som har har lägre klock.

i7 och Deneb kommer förmodligen vara riktigt bra för GTA

Var fan har du fått den infon ifrån? det var det dummaste jag har hört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GTA kräver inte en Quad bara så du vet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
Var fan har du fått den infon ifrån? det var det dummaste jag har hört.

Kolla lite tester så får du se själv, dessutom så vet man hur processorer är uppbyggda så är det inte så svårt och räkna ut. GTA gissar jag är anpassat för PS3. i7 och Phenom hanterar den typen av struktur bättre (de är mycket bättre på att dela minne mellan trådarna).

Möjligen är det så att speltillverkare (de som gör värstingspelen) håller på och släppa tvåkärniga och nu sätter minimkravet till fyrkärniga.

http://www.pcgameshardware.com/aid,669595/Reviews/GTA_4_PC_CP...

GTA 4 benefits from quad-core CPUs as no game did up to now. Even a 4.0 GHz E8500 is not able to compete with a quad-core that has 25 percent less core frequency. Both, the K10 and the K8 architecture are doing quite well.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, så det behövs INTE quad? Det låter bättre för min plånbok.

Permalänk
Medlem

Du får ingen dator runt 7000 som klarar GTAIV bra i alla fall(på låga inställningar blir det väl ganska bra). Men 1-3 funkar jättebra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Du får ingen dator runt 7000 som klarar GTAIV bra i alla fall(på låga inställningar blir det väl ganska bra). Men 1-3 funkar jättebra

Kör han en phenom så borde det inte vara några problem. Om du ser testet ovan så har de rätt kassa minnen. Hade de haft snabbare minnen så hade phenom visat ännu bättre siffror och den kostar inte speciellt mycket

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kör han en phenom så borde det inte vara några problem. Om du ser testet ovan så har de rätt kassa minnen. Hade de haft snabbare minnen så hade phenom visat ännu bättre siffror och den kostar inte speciellt mycket

frågan är, är det värt att köpa en 4-kärnig som får 4fps högre än en 2-kärnig som kostar hälften så mycket i högsta grafiken i endast detta spel i dagsläget? nej. detta är alltså i endast 1spel i dagsläget det är såhär med, = ej värt det.

man väntar tills nästa gång man uppgraderar, kanske om ett år då man har råd med billiga core I7 eller ev nya AMD. dessutom directx11, gddr6 o ny architektur. allt kommer på samma gång..

pff, har det verkligen någon skillnad på phenom's om man har ett par hyffsade 800mhz med normal latencys? jag tror skillnaden är minimal..

självklart så går 4-kärniga processorer bättre än 2-kärniga eftersom de stöds i det spelet, men priset på dom säger en annan sak..

sen ska jag allt ta och testa detta spel själv och säga vad jag tycker om hur det är uppbyggt grafiskt sett, snackas om deras nya patch som ska fixa så det inte är så "segt" för klena datorer att köra det. möjligt att spelet är så illa gjort så att grafiken inte ens är bra för att ha så höga krav på datorn. t.ex som crysis var i början innan patcherna osv.. så är det iofs ännu idag

Jag tror mer och mer på nya deneb i framtiden.. det jag tänkte att AMD snart går om Intel igen med deras snabba hyper transfer eller vafan de heter men det blir nog svårt att slå I7 i dagsläget..

Visa signatur