Permalänk
Medlem

E2160 vs E8600 --> E2160 vinner i winrar

Hej!
Köpte just en ny dator och testade lite snabbt hur lång tid det tog att packa upp en dvd film på servern och den nya.

På servern har jag en E2180 2.0GHz, Windows Server 2008, en HD med 16mb buffertminne och 2GB A-Data 800Mhz minnen.
Min nya dator har en E8600 3.33GHz, Windows Vista Business, en HD med 16mb buffertminne och 2*2GB Corsair Dominator 1066Mhz minnen.

För servern tog det 1min och 40sek.
För den nya datorn tog det 2min och 40sek.
Exakt samma film så det kan inte vara någon skillnad på komprimeringen.

Kan verkligen inte förstå siffrorna. E8600 har högra klockfrekvens, högre busshastiget och mer cacheminne. Sedan snabbare minnen på det.

Vad tror ni att detta beror på?
Visst kanske inte minnena spelar så stor roll vid uppackning i winrar men skriv med det ändå. Det är ju ändå samma snabbhet på disken.
Kan det vara OS skillnaden? Kollade självklart att datorn låg i 0% CPU vid idle innan jag körde igång.
Känns ju tämligen surt att lägga ut så mycket extra pengar på en CPU som inte presterar bättre än en E2180 - 600kr vs 2900kr. Ganska stor skillnad!

Aja, har ni några idéer så säg till. Hade varit kul om jag kunde vänt på det så att min E8600 piskar skiten ur serverburken.

Permalänk
Medlem

nästa test: super pi

Permalänk
Medlem

nått vajsing på nån inställning i bios för hårdisken på vistan, eller kanske nån drivis som inte är installerad som den ska ?
Tror ju definitivt INTE det har nånting med din cpu att göra, snarare nått med hårdisken, inställning eller drivrutin som sagt ...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

jo, jag lovar.. jag är nog inne på samma spår som karmeback här..
min dator är samma sak. vid upppackning så tar det längre tid än förväntad!

en avi film på ca 700mb tar exakt 48s. Ska det vara så länge?

ps. hörde nåt om att man ska helst packa från en hårdisk till en annan hårdisk. Dvs inte till en och samma hårdisk. Inte heller till en annan partition som sitter på samma disk. Utan man ska packa ifrån en disk till en annan då ska det tydligen gå fortare? myt?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Det är inte så att du packar upp över LANet? Isåfall kan ju det bli en flaskhals också (beroende på NICs, switchar etc).

Annars kan det vara så att disken på din nya dator är mycket slöare än server'n eller att den är mycket fragmenterad.

Ang. packa upp till annan disk - tja.. jo.. det stämmer väl egentligen, men någon speciellt stor skillnad bör det inte vara med mindre din disk har [väldigt] lite ledig plats.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

emigrating12:
Nej då, har skickat över filen till datorn. Annars hade det inte varit något vidare rättvist test. Nja, disken är helt ny så tror inte det blivit några fragment på den än. Men visst, håller på att köra en diskfragmentering nu för att ändå testa.
Diskarna har gott om utrymme kvar så det har inget med det att göra.

Defender:
Humm, någon bios inställning alltså. funderat på det också men vad skulle det vara i så fall.
När du säger drivrutin, finns ingen drivrutin till varken hårddisk, cpu eller minne som skulle kunna gå snett?
Orkar inte fixa med det nu men ska testa att trycka i serverdisken i min dator och packa upp från den. Blir det samma siffror där så kan vi utesluta hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
jo, jag lovar.. jag är nog inne på samma spår som karmeback här..
min dator är samma sak. vid upppackning så tar det längre tid än förväntad!

en avi film på ca 700mb tar exakt 48s. Ska det vara så länge?

ps. hörde nåt om att man ska helst packa från en hårdisk till en annan hårdisk. Dvs inte till en och samma hårdisk. Inte heller till en annan partition som sitter på samma disk. Utan man ska packa ifrån en disk till en annan då ska det tydligen gå fortare? myt?

Jo det är ju givetvis så att det tar mycket längre tid om man packar upp på samma disk då den behöver både läsa och skriva samtidigt då ju, (logiskt tänkande??)

men han skrev ju att allt var samma förutom Cpu/minne samt operativ system ..

I Bios kan du ju ex kolla så du har har du AHCI aktiverat
sen drivrutiner menade jag ex moderkortdrivisar typ intel inf drivrutiner som är till ACHI controllern bland annat, men dem är även till annat tjafs som har med moderkortet att göra ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla på cpu loaden när du rarar upp, den är marginell.
Däremot är winrar mycket diskintensivt.
Din headline/topic är riktigt tokigt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Kan det kanske ha ngt att göra med att det ena är ett server-OS och det andra ett konsument-OS? Jag skulle kunna tänka mig att ett server-OS skulle vara bättre på att cacha filerna istället för att skriva ut dem direkt på hårddisken (dvs mer restriktiv vad gäller hårddisk-I/O), kanske kan du jmfra hårddisk-aktiviteten -efter- testet oxå, lyser hårddisken-lampan på server-datorn även efter det att winrar är klart? Kanske att du ska testa att packa upp filen 10ggr (eller mer) eller så för att vara säker på att det mesta faktiskt skrivs till hårddisken och inte är buffrat i RAM.

Permalänk
Medlem

Defender:
Ska testa sätta den i AHCI. Har faktiskt kollat exakt vilka drivrutiner jag plockade in men tog allt som fanns på skivan till mitt Asus P5Q Pro.
Fick ett program med som hette "EPU-6 Engine" som kontrollerade elförbrukningen till datorn. Hade programmet inställt på Auto. Innan jag avinstallerade det programmet tog det nästan 4min att packa upp.

Bogey:
Ja, CPU användningen är liten. På den nya datorn låg den på 7-11% och på servern 23-27%. Vad är det för fel på min topic?

fqvarfort:
Jo, funderar också på om det kan vara OS skillnaden. Därav har jag tänkt att testa hårddiskarna på samma dator och se om det blir någon skillnad.

Permalänk

karmeback:
"EPU-6 Engine" är så gott som inte till någon nytta alls!
Men däremot fanns det en driver som kallas för marvell. Den är till för att hårdiskarna ska kunna jobba bra tillsammans om jag inte har fel.

annars så känns det att winrar inte drar så mkt nytta av processorn, utan att tiden den packar upp på baseras enbart på hur bra hårdisk/ar man har.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Humm, försökte aktivera AHCI men då ville inte datorn starta. Windows Vista statusbaren kom upp men datorn startades om direkt.
Har kollat i skivan som jag fick med moderkortet men inte hittat någon AHCI drivare där.

Permalänk
Medlem

när man packar upp filer så beror hastigheten VÄLDIGT mycket på hårddisken och ram minnets hastighet, kör en defrag på hårddisken!
sedan även är det ju olika drivrutiner i operativ systemen precis som fqvarfort säger, Server versionerna har oftast mycket bättre överförings hastigheter när det kommer till hanteringen av HDDs.

själv så vet jag att exakt samma fil kan ta max 1 minut på en av mina nya Hdds som intehar någon som helst fragmentering, medans det kan ta uppemot 3-4 minuter för exakt samma fil att packas upp på en äldre hdd som har blivit använd mycket, med mycket fragmentering.

sedan så har ju vista sin indexer som drar väldigt mycket av Hddn, titta i resursövervakaren i Vista!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karmeback
Humm, försökte aktivera AHCI men då ville inte datorn starta. Windows Vista statusbaren kom upp men datorn startades om direkt.
Har kollat i skivan som jag fick med moderkortet men inte hittat någon AHCI drivare där.

Du skall göra som det står här innan du aktiverar AHCI i bios
http://support.microsoft.com/kb/922976

Detta behöver man bara göra om man inte har haft AHCI aktiverat i bios redan när man installerat Vistat..

För mig gör detta ganska mycket skillnad på hårdiskhastighet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Ska testa detta!
Återkommer med resultat...

EDIT:
Jag har testat HDtune och nu blev jag faktiskt lite klokare. Hårddisken på servern presterade faktiskt bättre än den nya datorns.
Räknade lite på det och kom fram till att det inte borde skilja såpass mycket ändå. Men med medelvärdet räknat och att vista kanske kör lite indexering på disken som tar lite kraft så är testet faktiskt ganska verklighetstroget.

Tack till alla som försökt hjälpa mig att lösa mysteriet
Ska dock ändå försöka sätta disken i rätt mode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karmeback
Tack! Ska testa detta!
Återkommer med resultat...

EDIT:
Jag har testat HDtune och nu blev jag faktiskt lite klokare. Hårddisken på servern presterade faktiskt bättre än den nya datorns.
Räknade lite på det och kom fram till att det inte borde skilja såpass mycket ändå. Men med medelvärdet räknat och att vista kanske kör lite indexering på disken som tar lite kraft så är testet faktiskt ganska verklighetstroget.

Tack till alla som försökt hjälpa mig att lösa mysteriet
Ska dock ändå försöka sätta disken i rätt mode

Tänkte väl, för jag packar upp 700mb filmer på runt 10 sekunder

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super